5 علت بالقوه درد ساق پا و مچ پا

پاها و مچ پاها پایه و اساس بسیاری از کارهایی هستند که هر روز انجام می‌دهید. هنگامی که آنها صدمه می‌زنند، می‌تواند شما را از کار کردن، ورزش کردن، انجام وظایف، مراقبت از خانواده و گاهی حتی پیاده روی باز دارد. اکثر دردهای ساق پا و مچ پا ناشی از صدمات وارده به استخوان‌ها، ماهیچه‌ها، مفاصل و رباط‌ها است، اگرچه برخی از آنها نتیجه مشکلات کمر، لخته شدن خون و مشکلات اعصاب و رگ‌ها است. اگر اخیراً درد ساق پا یا مچ پا را تجربه کرده‌اید، ممکن است از یکی از رایج‌ترین این مشکلات ناشی شود:

تاندونیت

در حالی که در ورزشکاران شایع‌تر است، هر کسی ممکن است با یک مورد دردناک تاندونیت مواجه شود. تاندون‌های شما طناب‌هایی هستند که استخوان‌ها و ماهیچه‌های شما را به هم متصل می‌کنند و در سرتاسر بدن، از سر تا پا وجود دارند. با این حال، بزرگترین آنها در پاها و مچ پاها، از جمله تاندون آشیل شما هستند که از ساق پا تا پاشنه پا امتداد دارد. هنگامی که شما دچار تاندونیت می شوید، آن تاندون ها ملتهب می شوند و ممکن است متورم شوند. هر چه بیشتر از آن تاندون ها استفاده کنید، علائم بدتر می شود. پزشک ممکن است داروهای ضد التهابی را همراه با پروتکل RICE تجویز کند.

نارسایی وریدی

مشکلات رگ‌های شما می‌تواند منجر به درد پا شود، به‌خصوص اگر در شغلی کار می‌کنید که بیشتر روز را در یک مکان نشسته یا می‌ایستید. نارسایی وریدی زمانی است که وریدهای پاهای شما آنطور که باید عمل نمی‌کنند. این همیشه یک مشکل جدی نیست، اما به مرور زمان می‌تواند منجر به مشکلات جدی مانند رگ‌های واریسی، مشکلات پوستی، لخته شدن خون و زخم‌های پا شود. بالا بردن پاها برای حداقل 30 دقیقه در روز، پوشیدن جوراب‌های فشرده، کاهش وزن، کار برای بهبود گردش خون و خوردن برخی گیاهان ممکن است به علائم نارسایی وریدی کمک کند. اگر تمام روز سر کار می‌نشینید یا می‌ایستید، هر 30 تا 60 دقیقه یک بار استراحت کنید تا در صورت امکان قدم بزنید.

مچ پا

رگ به رگ شدن مچ پا اغلب یکی از دلایل اصلی درد مچ پا است و ممکن است برای هرکسی اتفاق بیفتد، معمولاً پس از آن که زمین بخورد یا اشتباه کند و مچ پایش به پهلو بچرخد. این آسیب باعث پارگی رباط های مچ پا می‌شود و همچنین می‌تواند منجر به تورم و کبودی شود. ممکن است متوجه شوید که راه رفتن بدون عصا، واکر یا ویلچر غیرممکن است. در اکثر مواقع، اگر از پروتکل RICE پیروی کنید، پیچ خوردگی مچ پا یک هفته یا کمتر طول می‌کشد تا بهبود یابد. اگر رگ به رگ شدن در عرض چند روز خوب نشد یا باعث درد و تورم شدید شد، باید به پزشک متخصص مراجعه کنید.

کشیدگی عضلات

کشیدگی عضلانی یکی از شایع‌ترین علل درد ساق پا و یکی از ساده‌ترین علل ایجاد آن است. معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که بیش از حد ورزش کرده‌اید و عضله را تحت فشار قرار داده‌اید، اگرچه می‌تواند از هر تغییر یا افزایش در هر نوع فعالیتی، از پیاده‌روی گرفته تا کار روی پروژه‌های DIY در اطراف خانه رخ دهد. بار دیگر، پروتکل RICE بهترین راه برای مبارزه با فشار عضلانی است و باید طی چند روز از بین برود. علاوه بر درد در عضله، ممکن است تورم نیز تجربه کنید. ضعف در ساق پا، مچ پا یا پا؛ یا گرفتگی عضله یا عضلات اطراف. اگر این علائم ظرف چند روز فروکش نکردند، با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که عضله را پاره نکرده‌اید.

شکستگی

ممکن است استخوانی در ساق پا، مچ پا یا پای شما بشکند و بلافاصله متوجه آن نشوید. گاهی اوقات یک ترک کوچک در استخوان ایجاد می‌شود و به مرور زمان باعث درد شدید می‌شود. این بیشتر در پاها، مچ پاها و ساق پاها دیده می‌شود، معمولاً در ورزشکارانی که همراه با اعضای ارتش زیاد می‌دوند یا می‌پرند. همچنین در افراد مسن که از آرتروز و سایر بیماری‌هایی که استخوان‌ها را ضعیف می‌کنند، رنج می‌برند، رایج است. شکستگی استرسی اغلب با یک درد آزاردهنده خفیف در ناحیه‌ای شروع می‌شود که در نهایت حساس می‌شود و حتی می‌تواند متورم شود. اگر مشکوک به شکستگی هستید، بهتر است برای تعیین موثرترین گزینه درمانی به پزشک مراجعه کنید. درمان‌ها می‌توانند از استراحت ساده به ساق پا یا مچ پا گرفته تا جراحی متفاوت باشند. اگر شکستگی را درمان نکنید، می‌تواند به طور نامناسب بهبود یابد و باعث مشکلات طولانی مدت شود.

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا