درمان فتق دیسک و سیاتیک با روش دیسککتومی از راه پوست

در گذشته، از جراحی باز (به عنوان مثال، برش بزرگ) برای درمان سیاتیک، با برداشتن بخشی از دیسک بین مهره ای برای رفع فشار و کاهش فشار دیسک بر روی ریشه های عصبی مجاور استفاده می شد. بیمارانی که نیاز به جراحی رفع فشار دارند معمولاً کسانی هستند که از درد سیاتیک یا پا ناشی از فتق یا لیز خوردن دیسک رنج می بردند. امروزه با پیشرفت علم و تکولوژی روش های کم تهاجمی تری در دسترس قرار گرفته است که به موجب آن کل رفع فشار از طریق پوست از طریق یک سوزن انجام می شود.

دیسککتومی از راه پوست روشی است که بخشی از فتق دیسک را که باعث تحریک عصب می‌شود، برداشته و در نتیجه باعث تسکین سریع درد می‌شود.

درمان فتق دیسک و سیاتیک

اطلاعاتی در مورد دیسککتومی از راه پوست

ستون فقرات از مهره های استخوانی تشکیل شده است. بین هر مهره، ساختارهای لاستیکی نرمی به نام دیسک وجود دارد. هنگامی که دیسک دچار فتق می شود، داخل دیسک شروع به بیرون زدگی به داخل کانال نخاعی می کند و به اعصاب فشار وارد می کند و باعث درد در پشت، پاها، گردن یا بازوها می شود.

دیسککتومی از راه پوست (روش‌های از راه پوست با سوراخ کردن پوست با سوزن انجام می‌شود) بخشی از فتق دیسک را که عصب را تحریک می‌کند، برداشته و منجر به تسکین سریع درد می‌شود.

در کلینیک درد پروفسور سیروس مومن زاده، مجموعه‌ای از درمان‌ها برای فتق دیسک وجود دارد. پس از به دست آوردن درک کامل از وضعیت پزشکی و سبک زندگی فردی شما، ایشان می توانند به شما کمک کنند تصمیم بگیرید که آیا دیسککتومی با حداقل تهاجم برای شما مناسب است یا خیر.

برای تعیین قرار ملاقات با متخصص درد برای درمان دیسککتومی از راه پوست، با کلینیک درد پروفسور سیروس مومن زاده تماس بگیرید .

فتق دیسک چیست؟

فتق دیسک یک مشکل رایج دیسک است که به آن لغزش دیسک یا پارگی دیسک نیز گفته می شود.

دیسک‌ها استخوان‌های ستون فقرات را جدا می‌کنند و به عنوان ضربه‌گیر عمل می‌کنند. هر دیسک دارای یک لایه بیرونی از بافت سخت است که یک هسته ژله مانند داخلی را احاطه کرده است. اگر دیواره لایه بیرونی دیسک ضعیف شود، بخشی از دیسک داخلی ممکن است از دیوار عبور کند و فتق ایجاد کند.

در پشت دیسک‌ها، اعصابی هستند که به سایر قسمت‌های بدن شما حرکت می‌کنند، که ممکن است توسط فتق دیسک فشرده یا تحریک شوند.

دیسککتومی چیست؟

دیسککتومی از راه پوست (گاهی اوقات به دلیل ابزارهای مورد استفاده، دیسککتومی دکومپرسور نامیده می شود) یک روش کم تهاجمی است که برای کاهش فتق دیسک استفاده می شود. در این روش از یک سوزن کوچک برای رسیدن به دیسک استفاده می شود که نیاز به برش را از بین می برد. سوزن با فلوروسکوپی (اشعه ایکس زنده) به دیسک هدایت می شود و یک پروب با نوک چرخشی به دقت از طریق سوزن وارد می شود.

هنگامی که پروب روشن می شود، نوک چرخان آن بخش های کوچکی از هسته دیسک را حذف می کند و فضای خالی ایجاد می کند و به دیسک اجازه می دهد تا فتق را دوباره جذب کند و فشار روی عصب را کاهش دهد. از آنجایی که فقط مقدار کافی از دیسک برای کاهش فشار داخل دیسک برداشته می شود، ستون فقرات ثابت می ماند.

بیمار مناسب دیسککتومی از راه پوستکیست؟

برای بیمارانی که به طور مناسب انتخاب شده اند، دیسککتومی از راه پوست می تواند به تسکین علائم درد کمر و پا، از جمله سیاتیک و رادیکولوپاتی و حتی درد خالص محوری ناشی از "برآمدگی کانونی مرکزی" یا برآمدگی مرکزی دیسک کمک کند. دیسککتومی از راه پوست یک درمان پذیرفته شده برای بیمارانی است که در درمان‌های محافظه‌کارانه مانند داروها، فیزیوتراپی و بلوک‌های عصبی موفق نبوده‌اند و  مبتلا به فتق های کوچک هستند و به طور معمول، بیماران کاندید عمل جراحی نیستند، زیرا برآمدگی دیسک بسیار کوچک است.

همچنین ممکن است برای بیماران مبتلا به فتق‌های بزرگ (بدون پارگی دیسک) که جراحی باز درمان مناسبی برای آنها محسوب نمی‌شود، گزینه امیدوارکننده‌ای باشد.

دیسککتومی از راه پوست چقدر طول می کشد؟

دیسککتومی از راه پوست با بی حسی موضعی انجام می شود و از خطرات بیهوشی عمومی جلوگیری کند. درمان در مطب سرپایی انجام می شود و معمولا کمتر از یک ساعت طول می کشد.

نتایج مورد انتظار دیسککتومی از راه پوست چیست؟

مطالعات نشان داده اند که دیسککتومی از راه پوست در کاهش درد و نیازهای دارویی موفقیت آمیز است، در حالی که عملکرد را تا 90 درصد بیماران افزایش می دهد. بهبود سریع است و جای زخم به حداقل می رسد زیرا هیچ ماهیچه یا استخوانی در طول عمل بریده نمی شود. اکثر بیماران ظرف چند ساعت پس از عمل به خانه می روند و بسیاری از آنها می توانند در عرض سه تا پنج روز به کار و فعالیت های عادی روزانه خود ادامه دهند.

علاوه بر این، مطالعات نشان داده اند که میزان عارضه با دیسککتومی از راه پوست در مقابل دیسککتومی جراحی باز کمتر است.

 

درمان  ممکن در بیماریهای زیر:

  • فتق دیسک
  • فتق دیسک کمر
  • سیاتیک

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.


 

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا