درد آخرین استخوان کمر، مفصل لومبوساکرال-L5-S1

مفصل لومبوساکرال که L5-S1 نیز نامیده می شود، اصطلاحی است که برای توصیف بخشی از ستون فقرات استفاده می شود.

L5-S1 نقطه دقیقی است که در آن ستون فقرات کمری به پایان می رسد و ستون فقرات خاجی شروع می شود. مفصل لومبوساکرال مفصلی است که این استخوان ها را به هم متصل می کند.

استخوان خاجی از پنج استخوان ذوب شده ساخته شده است که S1 بالاترین استخوان است.

L5-S1 از آخرین استخوان کمر به نام L5 و استخوان مثلثی شکل در زیر آن که به عنوان ساکروم شناخته می شود تشکیل شده است.

قسمت لومبوساکرال ستون فقرات به چندین بخش دیگر متصل شده است که هر کدام می‌تواند باعث ایجاد درد پایین کمر یا در ساق پا (درد سیاتیک) شود.

درد آخرین استخوان کمر، مفصل لومبوساکرال-L5-S1

آناتومی

ستون فقرات ساختاری از بدن است که به ما امکان می‌دهد به صورت عمودی بایستیم و همچنین بپیچیم، خم شویم و در غیر این صورت وضعیت تنه و گردن را تغییر دهیم. معمولاً 24 استخوان متحرک در ستون فقرات وجود دارد که به استخوان خاجی و دنبالچه متصل می شوند که هر کدام از چندین استخوان تشکیل شده است که در طول زمان به هم می پیوندند.

مهره‌ها که نام دیگر استخوان‌های ستون فقرات است، به شرح زیر از بالا تا دم به بخش‌هایی تقسیم می‌شوند:

در گردن قرار دارد و دارای هفت استخوان است که با برچسب C1 تا C7 مشخص شده است.

در قسمت میانی پشت قرار دارد و دارای 12 استخوان است. مهره های ستون فقرات قفسه سینه دارای برچسب T1 تا T12 هستند.

مربوط به کمر شما، دارای پنج استخوان است که از L1 تا L5 نامگذاری شده اند.

  • ساکروم:

این استخوان مثلثی شکل از پنج استخوان تشکیل شده است که بلافاصله پس از تولد شروع به جوش خوردن می‌کنند و تا حدود 30 سالگی به جوش می‌آیند.

  •  دنبالچه:

به همین ترتیب استخوان دنبالچه از استخوان های جداگانه ای ساخته شده است که در بدو تولد متحرک هستند اما به مرور زمان جوش می خورند. دنبالچه در بزرگسالی حداقل نیمه جوش و در بسیاری از موارد کاملاً جوش خورده است. استخوان های جزء به عنوان Co1 تا Co4 برچسب گذاری شده اند. اکثر مردم چهار بخش دارند، اما برخی سه یا پنج بخش دارند.

هر ناحیه از ستون فقرات دارای یک انحنا است و این انحناها در جهات متضاد حرکت می کنند. در گردن و پایین کمر، انحنای ستون فقرات به سمت جلو، اشاره می کند، در حالی که منحنی های سینه ای و خاجی به عقب برمی گردند.

مناطقی که جهت انحنای ستون فقرات تغییر می کند، سطوح اتصالی نامیده می شوند. خطر آسیب ممکن است در سطوح اتصالی بیشتر باشد زیرا وزن بدن شما جهت تغییر جهت منحنی ها را تغییر می دهد.

اتصال L5-S1 که بین منحنی کمری (که به سمت جلو حرکت می‌کند) و منحنی خاجی (که با جهت منحنی کمر مخالف است و به سمت عقب می‌رود) قرار دارد، به‌ویژه در برابر ناهماهنگی، سایش و پارگی و آسیب آسیب‌پذیر است.

این به این دلیل است که بالای استخوان خاجی در اکثر افراد زاویه دار قرار دارد. افزایش سن و آسیب ممکن است آسیب پذیری اتصال L5-S1 را حتی بیشتر افزایش دهد.

اسپوندیلولیستزیس

 در ناحیه کمر، محل اتصال L5-S1 اغلب محل مشکلی است که به عنوان اسپوندیلولیستزیس شناخته میشود. اسپوندیلولیستزیس زمانی اتفاق می‌افتد که مهره نسبت به استخوان بلافاصله زیر آن به جلو می لغزد.

رایج‌ترین نوع این بیماری که اسپوندیلولیستزیس دژنراتیو نامیده می‌شود، معمولاً زمانی رخ می‌دهد که ستون فقرات با افزایش سن شروع به تحلیل رفتن می‌کند. اسپوندیلولیستزیس ایستمی یک نوع رایج دیگر است. اسپوندیلولیستزیس ایستمی به صورت یک شکستگی کوچک در پارس بین مفصلی شروع می شود که ناحیه ای از استخوان در پشت است که قسمت های مجاور مفصل فاست را به هم متصل می کند.

در حالی که این نوع شکستگی ها قبل از سن 15 سالگی رخ می دهند، علائم اغلب تا بزرگسالی ایجاد نمی شوند. تحلیل رفتن ستون فقرات در بزرگسالی بعدی می تواند این بیماری را تشدید کند.

زاویه ساکروم ممکن است به اسپوندیلولیستزیس کمک کند. این به این دلیل است که S1 به جای افقی بودن روی زمین، از جلو به پایین و در عقب به سمت بالا خم می شود. به طور کلی، افراد با شیب بیشتر در معرض خطر ابتلا به اسپوندیلولیستزیس قرار خواهند داشت.

اسپوندیلولیستزیس معمولاً با مداخلات غیرجراحی مانند داروهای ضد درد، استفاده از گرما و یا یخ، فیزیوتراپی یا تزریق استروئید اپیدورال درمان می‌شود.

سوالات متداول

علائم فتق دیسک L5-S1 چیست؟

فتق دیسک در L5-S1 یک علت شایع سیاتیک است. علائم سیاتیک شامل سوزش، بی‌حسی، درد یا سوزن سوزن شدن است که از باسن به پایین ساق پا تا زانو یا پا تابش می‌کند. درد اغلب تیز است و ممکن است مانند یک شوک الکتریکی احساس شود

مشکلات دیسک در فتق L5-S1 نیز می تواند باعث کمردرد و سفتی شود. همچنین می تواند باعث اسپاسم دردناک عضلانی شود که باعث بیرون رفتن کمر شما می شود.

آیا مشکلات دیسک در L5-S1 می تواند باعث مشکلات روده شود؟

آره. مشکلات دیسک در L5-S1 می تواند باعث مشکلات روده شود. برخی از تحقیقات سندرم روده تحریک پذیر را به فتق دیسک در قسمت تحتانی کمر مرتبط می کند.4 مطالعات اضافی نشان می دهد که مشکلات دیسک در L5-S1 می تواند منجر به مشکل در کنترل اسفنکتر مقعد شما شود.

چگونه از شر درد L5-S1 خلاص شوید؟

درد ناشی از L5-S1 معمولاً با گرما یا یخ، داروهای ضد التهابی بدون نسخه، داروهای مسکن تجویزی یا شل‌کننده‌های عضلانی، فیزیوتراپی، تنظیمات کایروپراکتیک و تزریق استروئید اپیدورال درمان می‌شود.

روش های درمانی بدون جراحی در کلینیک فوق تخصصی دردشناسی پروفسور سیروس مؤمن زاده:

  • درمان های نوین و تخصصی اوزون درمانی یا ازن تراپی

در این روش با استفاده دستگاه سونوگرافی گاز اوزون را به ناحیه مربوطه تزریق میکنند این روش کاملا بدون عوارض است و ممکن است طبق صلاحدید پزشک در چند مرحله انجام گیرد.

  • آخرین لیزرهای پرتوان نسل جدید

 در این روش همانند روش بالا با کمک دستگاه سونوگرافی لیزر را در ناحیه مربوطه می تابانند و همانند این است که سنسور خطر یک ناحیه را خاموش کنند و در نتیجه درد بهبود یابد. این روش نیز ممکن است طی چند مرحله البته با صلاحدید پزشک همچنین طبق شرایط بیمار صورت گیرد.

  • فیزیوتراپی

فیزیوتراپی و استفاده ار گرمای موضعی هم میتواند از شدت درد بکاهد. پزشک معالج داروهایی را تجویز میکند تا به کمک آنها از شدت درد بیمار کم کند. مهمترین این ها داروهای ضد التهاب و داروهای شل کننده عضلانی است.

  • تزریق اپیدورال

اپیدورال تزریق ماده یا داروی ضد التهاب است. در این روش بیمار با مراجعه به کلینیک درد، با شرایط استریل برای این کار آماده می شود. این روش بدون بیهوشی عمومی یا تزریق داروی آرامبخش انجام میگیرد و پس از بیحسی موضعی در ناحیه پوست کمر، باید به مدت چند دقیقه صبر کرد تا اثرات داروی بیحسی کامل شود.

  • RF یا رادیوفرکوانسی

این روش همانند روش بالاست فقط با امواج رادیویی صورت میگیرد و طیف گسترده ای را شامل می شود.

  • تزریق پلاسمای غنی از پلاکت یا PRP

پلاسمایی است که میزان بسیار بیشتری پلاکت، نسبت به حالت طبیعی خون، در خود حمل می‌کند. این درمان می‌تواند کمک مناسبی برای دارو درمانی، فیزیوتراپی و جراحی بیماران درد باشد.

  • تزریق استروئید

به نقاط ماشه‌ای می‌تواند به کاهش درد کمک کند. در برخی افراد تنها فرو کردن سوزن می‌تواند کارساز باشد. به این روش سوزن‌کاری خشک می‌گویند. در این شیوه یک سوزن را به چند قسمت در داخل یا اطراف نقطه ماشه‌ای وارد می‌کنند. طب سوزنی نیز ممکن است برای برخی افراد مفید واقع شود.

در موارد نادر جراحی بسته ستون فقرات  هستند.

انتخاب روش‌های بالا طبق صلاحدید پزشک و با توجه به شرایط بیمار، MRI، سونوگرافی و شدت درد بیمار صورت میگیرد.

 

حرف آخر

در حالی که درد گردن و کمر به ندرت تهدید کننده زندگی است، اما می تواند بسیار آزاردهنده باشد و در برخی موارد کیفیت زندگی شما را برای مدت طولانی مختل کند. با این حال، اکثر موارد به نظر می رسد که دوره های جزئی هستند که افراد با کاهش فعالیت خود و انجام درمان های محافظه کارانه از آنها بهبود می یابند. چه به تازگی کمر خود را اصلاح کرده باشید و چه درد مداوم داشته باشید، باید نقش فعالی در مراقبت از خود داشته باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه درمان‌های غیر جراحی ارائه شده در کلینیک دردشناسی پروفسور سیروس مؤمن زاده و توضیحات مربوط به آنها به مقالات درمان‌های بدون جراحی دیسک کمر مراجعه کنید و در صورت تمایل به استفاده از این درمان های ترکیبی جامع و مدرن با تلفن 02188449335 و 02188460605  و 09198172104 و 09338866615 تماس بگیرید

 

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا