کیست سینوویال ستون فقرات

کیست سینوویال نخاعی زمانی رخ می دهد که مایع سینوویال (مایع که به طور معمول پوشش داخلی مفاصل را روان می کند) فشار ایجاد می کند و باعث برآمدگی بخشی از کپسول مفصلی می شود. این معمولاً نتیجه تغییرات دژنراتیو یا ضربه است. این کیست ها غیرمعمول نیستند و معمولاً برای اکثر افراد علائمی ایجاد نمی کنند.

کیست‌های سینوویال نخاعی معمولاً در مفاصل فاست ایجاد می‌شوند، و اتصالاتی هستند که مهره‌ها (استخوان‌های ستون فقرات) را در هم قفل می‌کنند. آنها می توانند در هر نقطه از ستون فقرات رخ دهند و بیشتر آنها در ناحیه کمر (کمر) رخ می دهند.

 

کیست سینوویال ستون فقرات

 

علائم

برای اکثر افراد، کیست سینوویال هیچ علامتی ایجاد نمی کند. اگر کیست سینوویال عصب را فشرده کند، می تواند باعث کمردرد، ضعف یا بی حسی شود.

کیست سینوویال می تواند یک طرف ستون فقرات یا هر دو را درگیر کند و می تواند در یک بخش ستون فقرات یا در چندین سطح ایجاد شود. شدت علائم بستگی به اندازه و محل کیست دارد.

بیشتر اوقات کیست ها به دلیل تحریک عصب نخاعی باعث رادیکولوپاتی می شوند.

اثرات کیست سینوویال می تواند شامل موارد زیر باشد:

اگر کیست یا التهاب ناشی از کیست با ریشه عصبی نخاعی تماس پیدا کند، علائم رادیکولوپاتی ممکن است ایجاد شود. این می تواند باعث سیاتیک، ضعف، بی حسی یا مشکل در کنترل عضلات خاص شود.

لنگش نوروژنیک (گرفتگی و التهاب اعصاب نخاعی) باعث گرفتگی، درد و یا سوزن سوزن شدن در ناحیه کمر، پاها، باسن و باسن می شود.

اگر نخاع درگیر باشد، ممکن است باعث میلوپاتی شود. مشکلاتی در نخاع که منجر به بی‌حسی و ضعف و مشکلات تعادل می‌شود.

به ندرت، علائم مربوط به دم اسب، از جمله مشکلات روده و یا مثانه، ضعف پیشرونده ساق پا، و بیهوشی زین (از دست دادن حس در قسمت داخلی ران، باسن، و پرینه) ممکن است رخ دهد.

کیست سینوویال در قسمت میانی پشت و گردن نادر است. کیست سینوویال قفسه سینه و کیست سینوویال گردن ممکن است باعث ایجاد طیف وسیعی از علائم مانند بی حسی، سوزن سوزن شدن، درد یا ضعف شوند.

علل

کیست سینوویال ستون فقرات عموماً در اثر تغییرات دژنراتیو مانند آرتروز ایجاد می شود که ممکن است در طول زمان در مفصل ایجاد شود.

با ساییدگی و پارگی، غضروف مفصل فاست (ماده فنری در مفصل که محافظت و جذب ضربه را فراهم می کند) فرسایش می یابد. در این فرآیند، سینوویوم ممکن است یک کیست تشکیل دهد.

تروماهای بزرگ و کوچک اثرات تخریبی و التهابی روی مفاصل نیز دارند که ممکن است منجر به تشکیل کیست سینوویال شود.

حدود یک سوم از بیمارانی که کیست سینوویال ستون فقرات دارند نیز به وضعیتی به نام اسپوندیلولیستزیس مبتلا هستند که زمانی است که مهره پایینی به سمت جلو روی استخوان زیر آن می لغزد. تصور می شود که اسپوندیلولیستزیس باعث ایجاد کیست های سینوویال به دلیل کاهش ثبات در مفصل فاست می شود.

بی ثباتی می تواند در هر ناحیه ای از ستون فقرات رخ دهد، اما L4-5 شایع ترین سطح است. اگر بی ثباتی رخ دهد، کیست می تواند ایجاد شود. با این حال، توجه به این نکته مهم است که کیست ها می توانند بدون بی ثباتی تشکیل شوند.

تشخیص

کیست ها عموماً از طریق تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) تشخیص داده می شوند. همچنین گاهی اوقات می توان آنها را با سونوگرافی، اشعه ایکس یا سی تی اسکن مشاهده کرد.

رفتار

برخی از کیست ها کوچک باقی می مانند و علائم کمی ایجاد می کنند. کیست ها فقط در صورتی نیاز به درمان دارند که علائم ایجاد کنند.

تغییرات سبک زندگی

متخصص دردشناسی ممکن است به شما توصیه کنند که از فعالیت های خاصی که علائم شما را تشدید می کند اجتناب کنید.

ممکن است به شما توصیه شود که کشش داشته باشید و ورزش هایی را شروع کنید که وضعیت شما را تشدید نمی کند. فیزیوتراپی یا کاردرمانی نیز ممکن است توصیه شود.

استفاده متناوب از داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAIDs) بدون نسخه مانند ادویل (ایبوپروفن) و آلو (ناپروکسن) ممکن است به تسکین دردهای گاه به گاه کمک کند.

رویه های سرپایی

برای کیست هایی که باعث درد قابل توجه، بی حسی، ضعف و سایر مسائل می شوند، یک روش آسپیراسیون برای تخلیه مایع از کیست می تواند مفید باشد.

در یک مطالعه، محققان دریافتند که میزان موفقیت این روش‌ها بین 0 تا 50 درصد است. افرادی که تحت آسپیراسیون قرار می‌گیرند، در صورت بازگشت تجمع مایع، اغلب نیاز به تکرار روش‌ها دارند

تزریق کورتیکواستروئید اپیدورال می تواند التهاب را کاهش دهد و ممکن است گزینه مناسبی برای تسکین درد قابل توجه باشد. توصیه می شود که بیماران بیش از سه تزریق کورتیکواستروئید در سال دریافت نکنند.

گزینه های جراحی

برای موارد شدیدتر یا مداوم، پزشکان ممکن است جراحی رفع فشار را برای برداشتن کیست و استخوان اطراف توصیه کنند، که باید فشار روی ریشه عصب را کاهش دهد.

چندین گزینه جراحی وجود دارد که از روش های اندوسکوپی کم تهاجمی تا جراحی های بزرگتر و باز را شامل می شود. بهترین گزینه جراحی برای هر بیمار بسته به شدت وضعیت و وجود اختلالات مرتبط متفاوت است.

 

روش های درمانی بدون جراحی در کلینیک فوق تخصصی دردشناسی پروفسور سیروس مؤمن زاده:

  • درمان های نوین و تخصصی اوزون درمانی یا ازن تراپی

در این روش با استفاده دستگاه سونوگرافی گاز اوزون را به ناحیه مربوطه تزریق میکنند این روش کاملا بدون عوارض است و ممکن است طبق صلاحدید پزشک در چند مرحله انجام گیرد.

  • آخرین لیزرهای پرتوان نسل جدید

 در این روش همانند روش بالا با کمک دستگاه سونوگرافی لیزر را در ناحیه مربوطه می تابانند و همانند این است که سنسور خطر یک ناحیه را خاموش کنند و در نتیجه درد بهبود یابد. این روش نیز ممکن است طی چند مرحله البته با صلاحدید پزشک همچنین طبق شرایط بیمار صورت گیرد.

  • فیزیوتراپی

فیزیوتراپی و استفاده ار گرمای موضعی هم میتواند از شدت درد بکاهد. پزشک معالج داروهایی را تجویز میکند تا به کمک آنها از شدت درد بیمار کم کند. مهمترین این ها داروهای ضد التهاب و داروهای شل کننده عضلانی است.

  • تزریق اپیدورال

اپیدورال تزریق ماده یا داروی ضد التهاب است. در این روش بیمار با مراجعه به کلینیک درد، با شرایط استریل برای این کار آماده می شود. این روش بدون بیهوشی عمومی یا تزریق داروی آرامبخش انجام میگیرد و پس از بیحسی موضعی در ناحیه پوست کمر، باید به مدت چند دقیقه صبر کرد تا اثرات داروی بیحسی کامل شود.

  • RF یا رادیوفرکوانسی

این روش همانند روش بالاست فقط با امواج رادیویی صورت میگیرد و طیف گسترده ای را شامل می شود.

  • تزریق پلاسمای غنی از پلاکت یا PRP

پلاسمایی است که میزان بسیار بیشتری پلاکت، نسبت به حالت طبیعی خون، در خود حمل می‌کند. این درمان می‌تواند کمک مناسبی برای دارو درمانی، فیزیوتراپی و جراحی بیماران درد باشد.

  • تزریق استروئید

به نقاط ماشه‌ای می‌تواند به کاهش درد کمک کند. در برخی افراد تنها فرو کردن سوزن می‌تواند کارساز باشد. به این روش سوزن‌کاری خشک می‌گویند. در این شیوه یک سوزن را به چند قسمت در داخل یا اطراف نقطه ماشه‌ای وارد می‌کنند. طب سوزنی نیز ممکن است برای برخی افراد مفید واقع شود.

در موارد نادر جراحی بسته ستون فقرات  هستند.

انتخاب روش‌های بالا طبق صلاحدید پزشک و با توجه به شرایط بیمار، MRI، سونوگرافی و شدت درد بیمار صورت میگیرد.

سخن آخر

اگر کیست سینوویال نخاعی علائم ایجاد می کند، درمان هایی وجود دارد که می تواند کمک کند. اگر کیست شما علائمی ایجاد نمی کند، پزشک شما را برای نظارت بر علائم بیماری دژنراتیو دیسک، تنگی نخاع یا سندرم دم اسبی با شما پیگیری می کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه درمان‌های غیر جراحی ارائه شده در کلینیک دردشناسی پروفسور سیروس مؤمن زاده و توضیحات مربوط به آنها به مقالات درمان‌های بدون جراحی دیسک کمر مراجعه کنید و در صورت تمایل به استفاده از این درمان های ترکیبی جامع و مدرن با تلفن 02188449335 و 02188460605  و 09198172104 و 09338866615 تماس بگیرید

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا