مشکلات درد تیرکشنده ستون فقرات کمری مرتبط با پا درد

آیا تا به حال درد تیرکشنده در پاهای خود را تجربه کرده اید که چیزی شبیه شوک الکتریکی را احساس کنید؟ یا بی حسی ناگهانی یا احساس سوزن سوزن شدن در پاهای خود داشته اید که نمی توانید توضیح دهید؟

اینها علائم غیرمعمولی نیستند که به دلایل مختلف ممکن است در افراد جوان و مسن رخ دهند. برای برخی، آنها فقط یک مزاحمت هستند که در نهایت از بین خواهند رفت. با این حال، در برخی دیگر، درد می تواند مداوم و طاقت فرسا باشد. آنها می توانند بر توانایی فرد در راه رفتن، خوابیدن یا شرکت در فعالیت های روزمره تأثیر بگذارند.

علت درد می تواند از پاها منشاء بگیرد، که اغلب با ستون فقرات کمری مرتبط است. این شامل پنج مهره است که بین لگن و قفسه سینه قرار دارند. مهره ها استخوان هایی هستند که ستون فقرات را تشکیل می دهند.

این مقاله به این موضوع می پردازد که چه شرایطی در ستون فقرات کمری می تواند باعث ایجاد درد در ساق پا شود و چرا این اتفاق می افتد.

ستون فقرات کمری و درد تیرکشنده پا

ستون فقرات کمری بزرگترین بخش ستون مهره است. تا حد زیادی مسئول حمایت از بالاتنه و ایستادن شماست. پنج مهره به عنوان L1 در بالا مشخص شده اند و به سمت پایین به سمت L5 در پایین حرکت می کنند.

به دلیل آسیب، وخامت یا بیماری پیشرونده، موقعیت این مهره ها گاهی اوقات می تواند تغییر کند. این تغییرات می تواند بر عضلات، اعصاب و بافت همبند مجاور تأثیر بگذارد و باعث خم شدن و پیچش غیر طبیعی آنها شود. درد یکی از علائم رایج این تغییرات است.

درد پاهای تیرکشنده اغلب زمانی رخ می دهد که مهره کمری به طور ناگهانی جابجا می شود. این فشار غیرطبیعی بر روی یک عصب وارد می‌کند و باعث می‌شود که آن را نادرست فعال کند. مغز این سیگنال‌ها را به‌عنوان درد ثبت می‌کند، که ما آن را در خط عصبی پا، اغلب به شدت احساس می‌کنیم.

برخی از افراد درد را مانند شوک الکتریکی توصیف می کنند. دیگران آن را با فرو رفتن ناگهانی پای شما در یک سطل آب یخ توصیف می کنند.

برخی دیگر ممکن است احساس خارشی به نام پارستزی را تجربه کنند. این مشابه درد ناراحت کننده ای است که بلافاصله پس از بیدار شدن پای خوابیده احساس می کنید. درد ساق پا اغلب می تواند با بی حسی و ضعف همراه باشد.

خلاصه

هنگامی که یک مهره در ستون فقرات کمری جابجا می شود، می تواند بر اعصاب و ماهیچه های اطراف تأثیر بگذارد. اگر به عصب فشار بیاورد، ممکن است دردهای تیراندازی در ساق پا را تجربه کنید که شبیه شوک الکتریکی یا احساس ناراحتی خاردار است.

شرایط مرتبط

تعدادی از شرایط وجود دارد که می تواند باعث فشرده شدن اعصاب توسط مهره های کمر شود.

سن و تنگی نخاع

زوال ناشی از سن یکی از دلایل اصلی است. تجزیه تدریجی غضروف و بافت می تواند باعث باریک شدن فضای موجود برای اعصاب شود. این بیماری تنگی نخاعی نامیده می‌شود. بیماری‌های همزمان مانند استئوآرتریت می‌توانند باعث التهاب بیشتر این بیماری شوند.

 مروری بر تنگی کانال نخاعی

جراحت

آسیب همچنین می تواند بر یکپارچگی ستون فقرات تأثیر بگذارد. در حالی که درد ساق پا ممکن است موقتی باشد، گاهی اوقات ممکن است ادامه یابد و حتی در برخی افراد دائمی شود.

آسیب ستون فقرات کمری که باعث فشردگی شدید عصب می شود، می تواند باعث از دست دادن کنترل مثانه و روده و عملکرد جنسی شود.

فتق دیسک

فتق دیسک به عنوان دیسک لغزیده نیز شناخته می شود. دیسک یک بالشتک گرد لاستیکی است که بین مهره های شما قرار می گیرد. پارگی در قسمت لاستیکی بیرونی دیسک باعث می شود بخشی از قسمت داخلی ژله مانند دیسک بین مهره ای بیرون بزند. اکثر فتق های دیسک در پایین ستون فقرات در دیسک های L4/5 و یا L5/S1 رخ می دهد.

این وضعیت ممکن است در برخی مورد توجه قرار نگیرد. کسانی که علائم را تجربه می کنند اغلب از درد کمر، بی حسی، گزگز و ضعف عمومی در پاهای خود شکایت دارند. درد ناشی از تشعشع شایع است و معمولاً فقط یک طرف بدن، به طور کلی اندام تحتانی یا باسن را درگیر می کند.

فتق دیسک یا لیز خوردن دیسک می تواند باعث تابش درد از باسن به پاها شود. معمولا فقط در یک طرف بدن احساس می شود.

سیاتیک

سیاتیک (همچنین به عنوان رادیکولوپاتی کمری شناخته می شود) به عنوان دردی تعریف می شود که از ناحیه کمر به پایین ساق پا می رسد. سیاتیک زمانی اتفاق می‌افتد که ریشه‌های عصبی ستون فقرات کمری تحت فشار قرار می‌گیرد و باعث درد ارجاعی به ساق پا می‌شود. ریشه‌های عصبی L3، L4 و L5 معمولاً با این علائم همراه هستند.

سیاتیک می تواند در اثر هر شرایطی از جمله لیز خوردن دیسک، آسیب، تنگی نخاع و عفونت ایجاد شود. سیاتیک اغلب به عنوان یک علامت هشدار دهنده اولیه عفونت هرپس زوستر (زونا) اندام تحتانی در نظر گرفته می شود.

بارداری همچنین می تواند باعث درد سیاتیک شود زیرا جنین مستقیماً به عصب فشار می آورد.

علائم و علل سیاتیک

درد تیرکشنده در پاها می تواند ناشی از شرایط مختلفی باشد که بر ستون فقرات کمری در قسمت پایین کمر تأثیر می گذارد. مهره های کمر ممکن است به دلیل آسیب یا شرایطی مانند فتق دیسک یا تنگی ستون فقرات جابجا شوند. وقتی مهره‌ای روی عصب فشار می‌آورد، می‌تواند مانند درد یا احساس خارش در پا باشد.

اگر درد تیرکشنده در پاهای خود را تجربه می کنید، با متخصص دردشناسی خود مشورت کنید. آنها می توانند به شما کمک کنند تا مشخص کنید چه چیزی باعث ایجاد مشکل شده است. با تشخیص درست، می توانید درمانی را دریافت کنید که به شما امکان می دهد به فعالیت های عادی خود بازگردید.

روش های درمانی بدون جراحی در کلینیک فوق تخصصی دردشناسی پروفسور سیروس مؤمن زاده:

 

  • درمان های نوین و تخصصی اوزون درمانی یا ازن تراپی

در این روش با استفاده دستگاه سونوگرافی گاز اوزون را به ناحیه مربوطه تزریق میکنند این روش کاملا بدون عوارض است و ممکن است طبق صلاحدید پزشک در چند مرحله انجام گیرد.

 

  • آخرین لیزرهای پرتوان نسل جدید

در این روش همانند روش بالا با کمک دستگاه سونوگرافی لیزر را در ناحیه مربوطه می تابانند و همانند این است که سنسور خطر یک ناحیه را خاموش کنند و در نتیجه درد بهبود یابد. این روش نیز ممکن است طی چند مرحله البته با صلاحدید پزشک همچنین طبق شرایط بیمار صورت گیرد.

  • فیزیوتراپی

فیزیوتراپی و استفاده ار گرمای موضعی هم میتواند از شدت درد بکاهد. پزشک معالج داروهایی را تجویز میکند تا به کمک آنها از شدت درد بیمار کم کند. مهمترین این ها داروهای ضد التهاب و داروهای شل کننده عضلانی است.

  • تزریق اپیدورال

اپیدورال تزریق ماده یا داروی ضد التهاب است. در این روش بیمار با مراجعه به کلینیک درد، با شرایط استریل برای این کار آماده می شود. این روش بدون بیهوشی عمومی یا تزریق داروی آرامبخش انجام میگیرد و پس از بیحسی موضعی در ناحیه پوست کمر، باید به مدت چند دقیقه صبر کرد تا اثرات داروی بیحسی کامل شود.

 

  •  RF یا رادیوفرکوانسی

این روش همانند روش بالاست فقط با امواج رادیویی صورت میگیرد و طیف گسترده ای را شامل می شود.

  • تزریق استروئید

به نقاط ماشه‌ای می‌تواند به کاهش درد کمک کند. در برخی افراد تنها فرو کردن سوزن می‌تواند کارساز باشد. به این روش سوزن‌کاری خشک می‌گویند. در این شیوه یک سوزن را به چند قسمت در داخل یا اطراف نقطه ماشه‌ای وارد می‌کنند. طب سوزنی نیز ممکن است برای برخی افراد مفید واقع شود.

در موارد نادر جراحی بسته ستون فقرات  هستند.

انتخاب روش‌های بالا طبق صلاحدید پزشک و با توجه به شرایط بیمار، MRI، سونوگرافی و شدت درد بیمار صورت میگیرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه درمان‌های غیر جراحی ارائه شده در کلینیک دردشناسی پروفسور سیروس مؤمن زاده و توضیحات مربوط به آنها به مقالات درمان‌های بدون جراحی دیسک کمر مراجعه کنید و در صورت تمایل به استفاده از این درمان های ترکیبی جامع و مدرن با تلفن 02188449335، 02188460605 و 09338866615 تماس بگیرید

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا