اوزون تراپی برای درمان دردهای مزمن

تحقیقات زیادی در مورد استفاده از اوزون (o3) در درمان بیماری‌های مختلف وجود دارد. در این مقاله، برخی از تحقیقات مربوط به استفاده از گاز اوزون برای مشکلات درد مزمن را ارائه خواهیم کرد.

گاز اوزون به عنوان درمان درد مزمن مفاصل دهه ها پیش مورد توجه قرار گرفت.

در مجموع، همه این یافته‌ها نشان می‌دهند که درمان اکسیژن-ازون ممکن است اثرات مثبت خود را در چندین بافت اعمال کند.

به طور خلاصه: اکسیژن-اوزون درمانی می تواند به صورت زیر عمل کند.

  • ضد التهاب
  • مسکن
  • تقویت کننده گردش خون
  • مکانیسم ترمیم بافت

گاز اوزون در اختلالات اسکلتی عضلانی

در اینجا محققان نقش اوزون را بر تعداد بیشماری از اختلالات از جمله سندرم مفصل فاست کمری، بورسیت ساب آکرومیال، سندرم تونل کارپال، بورسیت هیپ، کپسولیت چسبنده شانه، فتق دیسک و اختلال مفصل گیجگاهی فکی بررسی کردند. در اینجا چند نکته درسی از آن تحقیق آورده شده است:

اثر بخشی اوزون برای درمان تنگی کانال نخاع یا ستون فقرات کمری

یک درمان جایگزین برای تزریق کورتیکواستروئید اپیدورال، تجویز اوزون (O 3 ) است. اوزون گازی با خواص ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی است که سال هاست در آرتروز مفاصل (زانو، لگن، شانه، دست و غیره)، در دردهای عضلانی مهره ای و کمردرد و سیاتیک توسط بیرون زدگی دیسک فتق ثابت شده است.

تزریق اوزون برای درمان تنگی کانال کمر نتایج کارآمدی مشابه با استفاده از کورتیزون را به دست می‌آورد، اما بدون عوارض جانبی.

درمان شامل دو تزریق سرپایی به فاصله 15-7 روز است. گاهی اوقات، نوبت سوم برای افزایش تسکین و طولانی شدن مدت اثر مورد نیاز است.

برای انجام درمان، به عنوان یک درمان سرپایی بدون بستری در بیمارستان انجام می شود. بیمار پس از تزریق 15 دقیقه دقیقه روی میز دراز کشیده و سپس می تواند به خانه برود.

در صورت مؤثر بودن درمان، احتمالاً پس از 4-6 ماه باید تکرار شود.

تزریق اوزون ممکن است مانند تمام درمان‌های استئوآرتریت همیشه مؤثر نباشد، اما فقدان جایگزین‌های بهتر، آن را در میان بهترین و ارجح‌ترین درمان‌های غیرجراحی برای مدیریت درد ناتوان‌کننده در بیماران مبتلا به تنگی کانال نخاعی قرار می‌دهد.

 

اثربخشی در اختلال مفصل گیجگاهی فکی

محققان دریافتند که استفاده از اوزون درمانی در بیماران مبتلا به اختلال مفصل گیجگاهی فکی و نمره درد بالا بسیار موثرتر از درمان دارویی بوده است.  اوزون می تواند درد را تسکین دهد. محققان حدس زدند که گاز اوزون باعث رشد غضروف جدید و همچنین کاهش التهاب می شود.

اثربخشی برای فتق دیسک

استفاده از اوزون که مستقیماً به دیسک تزریق می شود مورد بررسی قرار گرفت. یکی از یافته‌های اصلی این بود که اوزون ممکن است مفید باشد. زیرا دیسک را کم آب می‌کند و به همین دلیل میزان فشار بر روی اعصاب را کاهش می‌دهد. اوزون درمانی همچنین دارای اثرات ضد درد و ضد التهابی در درمان فتق دیسک است. بیمارانی که می‌توانند بیشترین بهره را از اوزون ببرند، بیماران مبتلا به کمردرد با یا بدون درد رادیکولار اما بدون نقص حرکتی هستند. که به درمان های محافظه کارانه 4-6 هفته ای پاسخگو نبوده اند. آنها دریافتند که نتایج کوتاه مدت را می توان با کم آبی یا کوچک کردن دیسک به دست آورد.

اثربخشی برای درد شانه

در برخی از موارد بیماران با تزریق اوزون کاهش درد شانه و افزایش دامنه حرکتی داشتند. سپس، آنها در مورد مزایای ضد التهابی پیشنهادی در بیماران مبتلا به کپسولیت چسبنده شانه گزارش دادند .

اثربخشی برای بورسیت لگن

اوزون تراپی می توان برای کاهش درد لگن ناشی از بورسیت تروکانتریک، درد ناشی از کوکسارتروز اولیه و دیررس و تاندونیت هیپ استفاده کرد.

پرولوزون

پرولوزون یک تکنیک پرولوتراپی است که از گاز اوزون به همراه سایر مواد درمانی برای تحریک التیام و کاهش درد در بافت‌های نرم و مفاصل آسیب دیده استفاده می شود.  پرولوزون تکنیکی است که در آن برای درمان دردر عصبی، پرولوتراپی و اوزون تراپی را با هم ترکیب می کند. این شامل تزریق ترکیبات مختلف پروکائین، داروهای ضد التهابی/ هومیوپاتی، ویتامین ها، مواد معدنی، تکثیر کننده و مخلوطی از گاز اوزون/اکسیژن به مفاصل تحلیل رفته یا آسیب دیده و در مناطق دردناک است. نتیجه این ترکیب از این جهت قابل توجه است که بافت های آسیب دیده را می توان بازسازی کرد و درد غیر قابل درمان را می توان برای همیشه درمان کرد.

خلاصه

تزریق درمانی اوزون به ساختارهای بافت نرم، مانند ماهیچه‌ها، تاندون‌ها و رباط‌ها و همچنین مفاصل آرتروز برای تسکین درد، دهه‌هاست که در کلینیک‌های پزشکی در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. مجموعه‌های موردی مختلفی منتشر شده است که اثر ضددردی اوزون در استئوآرتریت را مستند می‌کند. همچنین اثرات درمانی اوزون را در درمان کمردرد با و بدون سیاتیک ثبت کرده اند. اوزون به عنوان یک عامل اکسید کننده قوی، بسته به غلظت مورد استفاده، دارای یک اثر پیش التهابی و همچنین اثر ضد التهابی است. مکانیسم های پیشنهادی آن برای ترمیم و بازسازی بافت شامل تحریک تولید و انتشار فاکتور رشد است.


همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا