آناتومی رباط ها و درد آن

رباط ها بافت همبند سفت و فیبری هستند که دو استخوان مجاور را به هم متصل می کنند و به ثابت نگه داشتن آنها در فضای مفصل کمک می کنند. وظیفه اصلی رباط ها ایجاد ثبات در مفاصل و استخوان ها در سراسر بدن است. هنگامی که دچار آسیب رباط می شوید، ثبات در محل آسیب دیده را از دست می دهید.

رباط ها به صورت نوارهای متقاطع ظاهر می شوند که استخوان را به استخوان می چسبانند و به تثبیت مفاصل کمک می کنند.

بلوک های ساختمانی اساسی یک رباط فیبرهای کلاژن هستند. تقریباً 900 رباط در سراسر بدن وجود دارد که از دسته های متراکم الیاف کلاژنی تشکیل شده اند. این دسته ها توسط یک ماده ژل مانند احاطه شده اند. آنها در اندازه، شکل، جهت و مکان متفاوت هستند.

کلاژن قوی، انعطاف پذیر و مقاوم در برابر آسیب ناشی از فشارهای کششی یا فشاری است. این به رباط اجازه می دهد تا طیف وسیعی از نیروها را در طول حرکت تحمل کند. الیاف کلاژن در بسته‌های موازی مرتب شده‌اند تا استحکام هر الیاف را چند برابر کنند.

آناتومی رباط ها و درد آن

بسته‌های کلاژنی که اکثر رباط‌ها را تشکیل می‌دهند به یک پوشش خارجی که همه استخوان‌ها را احاطه کرده است، به نام پریوستوم متصل می‌شوند. در این محل اتصال، ممکن است یک غشای روان کننده اضافی، غشای سینوویال و کیسه نیز وجود داشته باشد. این کیسه یک کیسه بورس را تشکیل می‌دهد که یک بالشتک و مواد مغذی برای استخوان اطراف فراهم می‌کند.

رباط ها در سراسر بدن یافت می شوند. برخی به اتصال استخوان ها در مفاصل کمک می کنند، در حالی که برخی دیگر به تثبیت دو قسمت بدن و محدود کردن حرکت بین این دو کمک می کنند، مانند رباط های رحم که آن را در موقعیت مناسب در لگن نگه می دارند یا رباط هایی در استخوان ها و ساعد که نگه می دارند.

بیشتر رباط ها در اطراف مفاصل متحرک قرار دارند که عبارتند از:

  • مچ پا
  • زانو
  • باسن
  • آرنج
  • شانه ها
  • بازگشت
  • گردن
  • انگشتان

اما برخی از آنها در اطراف استخوان های غیر متحرک مانند دنده ها و استخوان های تشکیل دهنده ساعد قرار دارند.

رباط ها استخوان ها را به استخوان های دیگر به خصوص در مفاصل می چسبانند و به شما اجازه می دهند آزادانه، آسان و بدون درد حرکت کنید. بیشتر رباط‌ها در زوایای مختلف به استخوان و ماهیچه‌هایی می‌روند که از آنها حمایت می‌کنند و در سراسر دامنه حرکتی مفاصل ثبات را فراهم می‌کنند.

انواع رباط ها

رباط ها بر اساس ساختار آناتومیکی که پشتیبانی می کنند متفاوت هستند. برخی از آنها کششی هستند در حالی که برخی دیگر محکم هستند. فرقی نمی‌کند، رباط‌ها ثبات اندام‌ها و استخوان‌ها را در سراسر بدن فراهم می‌کنند و برای حداکثر دامنه حرکتی، حرکات صاف و تحرک بدون درد ضروری هستند.

رباط های زانو

رباط صلیبی قدامی :(ACL)

از قسمت جانبی خلفی استخوان ران برخاسته و در قسمت قدامی میانی استخوان ساق پا متصل می شود و حرکات پیچشی و حرکت رو به جلو را کنترل می کند.

رباط متقاطع خلفی  :(PCL)

از ناحیه جلویی استخوان ران و اطراف تا پشت درشت نی امتداد دارد. از حرکت عقبی استخوان درشت نی نسبت به استخوان ران جلوگیری می کند.

رباط صلیبی داخلی (MCL) :

به قسمت داخلی استخوان درشت نی متصل می شود و در درجه اول از استرس والگوس (حرکت بیش از حد به سمت بیرون) جلوگیری می کند و در برابر پیچ خوردگی ساق پا تثبیت می شود.

رباط جانبی جانبیLCL) ):

به قسمت خارجی استخوان درشت نی و نازک نی متصل می شود و از استرس واروس (حرکت بیش از حد به داخل) جلوگیری می کند و همچنین به تثبیت در برابر پیچ خوردگی کمک می کند.

رباط های آرنج

دو رباط آرنج عبارتند از:

رباط طرفی اولنار: رباط جانبی داخلی نیز نامیده می شود که در امتداد داخل آرنج قرار دارد.

رباط جانبی: رباط جانبی رادیال نیز نامیده می شود که در امتداد قسمت خارجی آرنج قرار دارد.

این دو رباط نه تنها برای کمک به تثبیت مفصل آرنج با هم کار می‌کنند، بلکه به شما اجازه می‌دهند تا بازوی خود را خم و دراز کنید.

رباط های شانه

پنج رباط اصلی شانه وجود دارد که شانه را در جای خود نگه می دارد و از دررفتگی آن جلوگیری می کند. پنج رباط در فضای مفصل گلنوهومرال و آکرومیوکلاویکولار شانه قرار دارند.

  • رباط گلنوهومرال فوقانی
  • رباط گلنوهومرال میانی
  • رباط گلنوهومرال تحتانی
  • رباط آکرومیوکلاویکولار
  • رباط های کوراکوکلاویکولار

رباط های گلنوهومرال به تثبیت مفصل گلنوهومرال که حفره شانه یا گلنوئید را به استخوان بازو یا بازو متصل می کند کمک می کند.

مفصل آکرومیوکلاویکولار AC))، که مفصل صافی است که قسمت بالایی تیغه شانه را به استخوان ترقوه یا ترقوه متصل می‌کند و سه درجه آزادی را می‌دهد، یا ساده‌تر به بازو اجازه می‌دهد در جهات مختلف سر بخورد. این انعطاف پذیری شانه را نیز بیشتر در معرض آسیب قرار می دهد.

رباط های مچ پا

اگر تا به حال مچ پایتان پیچ خورده است، احتمالاً رباط تالوفیبولار قدامی آسیب دیده است. این یکی از سه رباطی است که کمپلکس رباط جانبی جانبی (LCL) در قسمت خارجی مچ پا را تشکیل می دهد. دو رباط دیگر عبارتند از رباط کالکانیوفیبولار و رباط تالوفیبولار خلفی. در صورت رگ به رگ شدن شدید یا شکستگی مچ پا این رباط ها ممکن است آسیب ببینند.

رباط های جانبی داخلی (MCL) که به عنوان رباط دلتوئید نیز شناخته می شود، در قسمت داخلی مچ پا قرار دارند. این گروه از رباط ها به دو گروه الیاف سطحی و عمیق تقسیم می شوند. MCL توسط تاندون هایی پوشیده شده است که از آن در برابر ضربه و آسیب محافظت می کند.

رباط های لگن

مفصل ران شامل چهار رباط اصلی است و به رباط‌های کپسولی خارجی و رباط‌های کپسولی داخلی تقسیم می‌شود. آنها هر دو به خم شدن و اکستنشن مفصل ران کمک می کنند.

سه رباط کپسولی عبارتند از:

رباط ایلیوفمورال  :(ligament Y of Bigelow)

قوی ترین رباط بدن است و ستون فقرات ایلیاک تحتانی قدامی (AIIS) را به تاج بین تروکانتریک استخوان ران می چسباند.

رباط پوبوفمورال:

رباط پوبوفمورال از ابداکشن بیش از حد و گسترش مفصل ران جلوگیری می کند.

رباط های ایسکیوفمورال:

ایلیوفمورال از گشاد شدن بیش از حد مفصل ران جلوگیری می کند.

تنها رباط داخل کپسولی، رباط سر استخوان ران ( (ligamentum teresاست که به عنوان حامل شریان فووئال، منبع اصلی تامین خون در نوزادان و کودکان خردسال عمل می کند.

رباط های پشت

7 رباط وجود دارد که از ستون فقرات حمایت می کنند:

Ligamentum flavum : در بین مهره ها قرار دارد

رباط کپسولی فاست: در نقطه ورود کپسول در کناره های ستون فقرات قرار دارد.

رباط بین خاری: در بین فرآیندهای خاردار قرار دارد

رباط فوق خاری: در بالا و کنار هر مهره قرار دارد

رباط بین عرضی: در بین دو طرف نوک تیز بلند هر مهره قرار دارد

رباط های طولی خلفی: رباط بلند و نازکی که در امتداد پشت ستون فقرات قرار دارد.

رباط های طولی قدامی: نواری پهن و فیبری که در امتداد جلوی ستون فقرات قرار دارد.

رباط‌های طولی خلفی و قدامی از عوامل اصلی ثبات ستون فقرات هستند. آسیب به رباط طولی خلفی می تواند منجر به فتق دیسک شود که ممکن است باعث شود نتوانید بدون درد به سمت عقب خم شوید.  اگر کمرتان بیرون رفت، به خصوص اگر به طور ناگهانی پشت خود را زیاد خم کنید یا بچرخانید، ممکن است یک یا چند مورد از این کمر را زخمی کرده باشید.

اگر تا به حال کمردرد داشته اید، می دانید که چقدر دردناک و ناتوان کننده است. در واقع کمردرد ناشی از رگ به رگ شدن و کشیدگی رباط یکی از علل اصلی کمردرد است.

آسیب های رباط

آسیب به رباط منجر به تغییر شدید در ساختار و فیزیولوژی آن می شود و موقعیتی را ایجاد می کند که عملکرد رباط با تشکیل بافت اسکار که از نظر بیولوژیکی و بیومکانیکی نسبت به بافت جایگزین شده پایین تر است، بازسازی می شود.

برخی از شایع ترین آسیب های رباط عبارتند از:

پارگی رباط صلیبی قدامی

پارگی ACL شایع ترین آسیب زانو و پارگی رباط است که ممکن است درباره آن بشنوید. معمولاً در 80 درصد مواقع در نتیجه یک آسیب ورزشی تماسی رخ می‌دهد. زانو یک ناحیه بسیار عروقی است، بنابراین پارگی ACL منجر به التهاب سریع به دلیل ریختن خون به فضای زانو می شود و باعث همارتروز می شود. بیشتر دردهایی که در طول پارگی ACL احساس می شود به دلیل التهاب است.

زمانی تصور می شد که پارگی ACL یک آسیب زانوی پایان کار برای یک ورزشکار باشد، اما به دلیل پیشرفت های جراحی بسیاری دیگر اینطور نیست. پارگی ACL  ممکن است منجر به عدم مشارکت ورزشی در بین ورزشکاران جوان شود.

همچنین با عواقب بالینی طولانی مدت از جمله:

  • پارگی منیسک
  • ضایعات غضروفی
  • افزایش خطر ابتلا به استئوآرتریت پس از سانحه

خوشبختانه، درمان زودهنگام، خطر عواقب طولانی مدت را کاهش می دهد

رگ به رگ شدن زانو

آسیب دیدگی پا در ورزش بسیار شایع است. خوشبختانه، این آسیب‌ها اغلب به صورت رگ به رگ شدن زانو یا آسیب به رباط جانبی داخلی زانو هستند. رگ به رگ شدن زانو ممکن است با درد، تورم و ضعف در ساق پا همراه باشد.

رگ به رگ شدن آرنج

شایع ترین آسیب به رباط های آرنج، پارگی رباط جانبی داخلی است. این اغلب برای ورزشکارانی که به طور مکرر از بالای سر چیزی پرتاب می کنند اتفاق می افتد، مانند پرتاب کننده های بیسبال، پرتاب کننده نیزه، بازیکنان کوارتربک، تنیس، والیبال و واترپلو.

حرکت چرخشی درونی روی آرنج در مراحل پایانی خمیدگی و شتاب اولیه حرکت باعث فشار بیش از حد بر روی رباط می شود که منجر به پارگی می شود. نشانه اولیه ممکن است بی ثباتی آرنج باشد، اگرچه تظاهرات بالینی ممکن است متفاوت باشد. همچنین ممکن است در مفصل آرنج احساس درد کنید و با بازوی آسیب دیده دقت و کاهش سرعت را تجربه کنید.

دررفتگی مفصل ران

دررفتگی مفصل ران در کودکان و بزرگسالان ممکن است رخ دهد. آسیب به لیگامنتوم ترز می تواند منجر به دررفتگی پس از سقوط ضربه ای شود و به ویژه در کودکان هشدار دهنده است. در حالی که مشارکت عروقی شریان فووئال که توسط لیگامنتوم ترز قرار دارد در بزرگسالان کم است، می تواند منجر به استئونکروز یا مرگ سر استخوان ران در کودکان شود.

دررفتگی مفصل ران در بزرگسالان کمتر دیده می شود. بیشتر آسیب‌های لگن، کشیدگی یا رگ به رگ شدن ناشی از تصادفات رانندگی، ضربه مستقیم به مفصل ران، یا سایر دلایل ظریف‌تر مانند کشیدگی بیش از حد ماهیچه‌ها و رباط‌های مفصل ران، گرم کردن ناکافی قبل از فعالیت بدنی شدید، و افزایش فعالیت بدنی پس از تحمل است.

پیچ خوردگی مچ پا

پیچ خوردگی مچ پا یکی از شایع ترین آسیب های مرتبط با ورزش به خصوص در بسکتبال است. ممکن است درد، تورم و مشکل در حرکت مچ پا ایجاد شود. نشان داده شده است که شروع پروتکل R.I.C.E  که شامل استراحت، یخ، فشرده سازی و ارتفاع است، به کاهش تورم و زمان بهبودی کمک می کند.

آسیب های رباط ستون فقرات

آسیب های رباط ستون فقرات معمولاً پس از حوادث تروماتیک مانند یک تصادف رانندگی رخ می دهد.

سه آسیب شایع رباط شانه عبارتند از:

  • دررفتگی شانه
  • آسیب مفصل  AC
  • پارگی روتاتور کاف

رگ به رگ شدن رباط های مفصل AC اغلب زمانی اتفاق می افتد که روی دستی دراز می افتیم. تروما به شانه، پارگی روتاتور کاف و دررفتگی شانه نیز آسیب‌های شایعی هستند که ممکن است به فضاهای مفصلی AC و گلنوهومرال و رباط‌هایی که از آنها حمایت می‌کنند آسیب بزنند.

شایع‌ترین آن‌ها آسیب‌های روتاتور کاف است و اگرچه ممکن است در نتیجه یک رویداد ضربه‌ای رخ دهد، اما معمولاً در اثر ساییدگی و پارگی با افزایش سن ایجاد می‌شود. علائم عبارتند از:

  • درد مکرر با فعالیت
  • شانه درد که در شب بیدار می شود
  • دامنه حرکت محدود بازو
  • ضعف عضلانی
  • صدای ترک خوردن در بازو یا شانه

رباط ها ساختارهای بسیار مهمی برای بدن هستند، اما اغلب اوقات تا زمانی که آسیب نبینید، از نقش آنها آگاه نیستید. حرکات کششی قبل از ورزش و حفظ وزن مناسب دو راه برای جلوگیری از آسیب رباط هستند.

امیدوارم مقاله “آناتومی رباط ها و درد آن” را دوست داشته باشید. اگر پیشنهاد و سوالی دارید می توانید از طریق اپلیکیشن تله ویزیت _ TeleVisit با من در تماس باشید.

 

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا