تفاوت درد دیسک با درد مفصل فاست چیست و چه درمانی دارد؟

در این مطلب می خواهیم تفاوت بین درد دیسک و درد مفصل فاست را مورد بحث قرار دهیم. دردهای ستون فقرات مربوط به دیسک و فاست مشکلات رایجی هستند که هر روز در کلینیک مشاهده می کنیم، این دردها می توانند در گردن (نخاع گردنی)، وسط کمر (نخاع های قفسه سینه) یا کمر (نخاع کمری) ایجاد شوند.

آناتومی دیسک کمر

 

برای درک اینکه چه چیزی باعث ایجاد درد می شود، به دانش اولیه در مورد آناتومی ساختارهای درگیر نیاز داریم. دیسک بین مهره ای یک ساختار نرم و بالشتکی است که در بین هر مهره در ستون فقرات (به جز دو مهره بالای گردن) قرار دارد. این یک ساختار کلیه شکل است که از 2 قسمت تشکیل شده است:

 

1. قسمت بیرونی دیسک استکه از بافت فیبروغضروفی سخت ساخته شده است.

2. قسمت مرکزی دیسک که ماده ژل مانند است که در برابر فشار مقاومت می کند.

 

دیسک به عنوان یک ضربه گیر اصلی برای ستون فقرات عمل می کند و تنش های ایجاد شده هنگام نشتنن یا خم شدن را جذب می کند.

مفصل فاست، مفصلی است که بین مهره ها ایجاد می شود. این مفاصل باعث تحرک و ثبات ستون فقرات می شوند. برای هر مهره 4 مفصل فاست وجود دارد، 2 مفصل در سمت چپ در بالا و پایین و 2 مفصل در سمت راست در بالا و پایین تا امکان مفصل بندی با مهره های بالا و پایین وجود داشته باشد.

در محدوده انتهایی اکستنشن ستون فقرات (تکیه به پشت) مفاصل فاست بسته می شوند و به هم فشرده می شوند، هنگامی که خم می شویم (خم شدن به جلو) مفاصل فاست باز می شوند.

بنابراین چه چیزی باعث ایجاد مشکل می شود که منجر به درد دیسک می شود؟

پارگی دیسک، فتق یا برآمدگی دیسک اغلب با تحریک ریشه عصبی همراه است. در این آسیب، برآمدگی دیسک، ریشه عصبی را از نخاع فشرده می‌کند و درد را در امتداد ریشه عصبی به لگن، ساق پا، مچ پا یا پا می‌فرستد به این نوع درد ها درد ارجاعی میگویند. این توزیع درد است که به پزشکان کمک می کند تا تعیین کنند که برآمدگی دیسک در کدام سطح از ستون فقرات رخ داده است.

به ندرت پیش می‌آید که سندرم مفصل فاست درد ارجاعی این چنین داشته باشد که بتوان آن را به یک توزیع ریشه عصبی خاص ردیابی کرد، اگرچه درد ارجاعی می‌تواند از مشکلات مربوط به فاست رخ دهد، اما آنها در یک الگوی درد عمومی‌تر هستند.

پس این آسیب ها چگونه اتفاق می افتد؟

آسیب های مفصل فاست به طور کاملا درد حاد رخ می دهد. معمولاً درجاتی از سفتی در مفصل ایجاد شده است (معمولاً مربوط به وضعیت بدنی) و سپس یک حرکت ناگهانی سریع شامل خم شدن و چرخش دو سطح مفصل را از هم جدا می کند که باعث رگ به رگ شدن کپسول مفصل و رباط های کوچک اطراف مفصل می شود. این باعث ایجاد التهاب، درد و وجود اختلال عملکرد مفصل فاست می شود.

صدمات دیسکی می تواند به صورت حاد (هنگام بالا بردن و چرخش) یا به تدریج (به صورت پایدار) در طول زمان رخ دهد. ما زمان زیادی را در حالت خمیده یا خمیده (نشستن در محل کار، رانندگی و غیره) می گذرانیم. در حالت نشسته، فشار زیادی را به قسمت جلوی دیسک وارد می کنیم. فشار ثابت در طول زمان می تواند باعث شود که هسته پالپوزوس از میان برخی از این حلقه ها بشکند که باعث ایجاد برآمدگی دیسک می شود. هرچه حلقه های بیشتری بشکند، برآمدگی بزرگتر خواهد بود.

علائم و نشانه های آسیب دیسک و مفصل فاست تا حدودی با هم همپوشانی دارند و می توانند شامل موارد زیر باشند: درد شدید در ناحیه آسیب دیده، التهاب، سفتی عضلات اطراف مفاصل و از دست دادن دامنه حرکتی. جدای از وجود علائم عصبی، یک تفاوت حرکتی اصلی وجود دارد که این دو حالت را از هم جدا می کند: آسیب های دیسک به خم شدن به جلو بسیار حساس هستند و آسیب های مفصل فاست به کشش بسیار حساس هستند.

آیا این شرایط قابل درمان است؟

اولین قدم تشخیص این عارضه از یکدیگر است که از طریق معاینه و mri قابل تشخیص است.

در مراحل اولیه میتوان از دارو و فیزیوتراپی برای تسکین درد این بیماریها استفاده کرد که هر کدام درمان جداگانه خواهد داشت چون در بالا ذکر شد مفاصل فاست به کشش حساس و دیسک به خم شدن حساس است.

چنانچه درمانهای بالا پاسخ نداد، کلینیک درد پروفسور سیروس مومن زاده جدیدیترین روشهای درمانی غیر جراحی را در درمان درد ارائه می دهد.عباتند از:

درمان های ممکن درد مفصل فاست

  • دیسکوگرافی
  • تزریقات مفصل فاست
  • تزریقات مفصلی
  • لیزر درمانی K
  • بلوک های شاخه داخلی
  • پرولوتراپی
  • نوروتومی با فرکانس رادیویی
  • پلاسمای غنی از پلاکت (پی آر پی تراپی)
  • درمان با سلولهای بنیادی
  • تزریقات منتخب ریشه عصبی (SNRI)

درمان های ممکن درد دیسک

  • درمان بازسازی دیسک
  • بلوک عصبی اپیدورال
  • تزریقات مفصل فاست
  • لیزر درمانی K
  • پلاسمای غنی از پلاکت (پی آر پی تراپی)
  • بلوک عصبی ژنیکولی نوروتومی رادیوفرکانسی
  • تحریک طناب نخاعی

توجه داشته باید چنانچه بیماری شما بسیار پیشرفته باشد گزینه عمل باز پیش روی شما گذاشته خواهد.

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا