علت درد استخوان چیست؟

استخوان‌ها بافت‌های زنده پیچیده‌ای هستند که از یک استخوان «اسفنجی» درونی تشکیل شده‌اند که توسط استخوان «فشرده» جامد احاطه شده است. مغز نرم، که استخوان و سلول های خونی را تولید می کند، در مرکز بسیاری از استخوان ها قرار دارد.

درد استخوان چیست؟

درد استخوان عبارت است از حساسیت شدید، درد یا سایر ناراحتی‌ها در یک یا چند استخوان این درد با دردهای عضلانی و مفاصل متفاوت است زیرا در حال حرکت یا عدم حرکت است .درد معمولاً با بیماری هایی مرتبط است که بر عملکرد طبیعی یا ساختار استخوان تأثیر می گذارد.

دلایل زیادی برای درد استخوان وجود دارد، از کبودی یا شکستگی استخوان گرفته تا علل کمتر شایع (البته بسیار جدی) مانند سرطان استخوان یا عفونت.

علائم مرتبط و کیفیت درد شما (مثلاً تیز و ضربان دار در مقابل کسل کننده و دردناک) می تواند سرنخ هایی را در مورد "دلیل" درد استخوان شما ارائه دهد، اغلب برای تعیین تشخیص دقیق، تصویربرداری و/یا آزمایش خون مورد نیاز است.

پس از تشخیص، یک برنامه درمانی متناسب با دلیل درد شما ارائه می شود.

علت استخوان درد صبحگاهی

احتمالا برای شما هم پیش آمده است که وقتی صبح ها از خواب بیدار می شود؛ درد های غیرمنتظره ای در استخوان های خود از جمله پاها احساس می کنید؛ باید به شما بگوییم این دردها در اغلب موارد چیز نگران کننده نیستند و غالبا به دلیل کاهش گردش خون بوجود می آیند و سریعا برطرف می شوند.

از شایع ترین دلایل درد استخوان صبح ها بعد از بیدار شدن از خواب می توان به:

  • بی تحرکی و کمبود فعالیت های بدنی روزانه
  • داشتن اضافه وزن
  • داشتن رژیم غذایی نامناسب
  • کمبود خواب
  • خوابیدن در محیط سرد و مرطوب
  • روماتیسم مفصلی (از آنجایی که روماتیسم نوعی بیماری التهابی بوده و با درد و تورم در مفاصل همراه است، از این رو یکی از علائم بروز این بیماری خشکی صبحگاهی مفاصل بدن و درد های استخوانی است، یعنی فرد زمانی که از خواب بیدار می‌شود، نمی‌تواند به راحتی حرکت کند و احساس سفتی و خشکی در مفاصل دارد.)

 

علل شایع درد استخوان

برای درک علل بالقوه درد استخوان، بهتر است با دو علت رایج شروع کنید - کبودی استخوان و شکستگی استخوان:

کبودی استخوان

کبودی استخوان معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که استخوان با سطح سخت برخورد می‌کند، مانند سقوط از ارتفاع زیاد. این ضربه علاوه بر خونریزی در زیر پریوستوم - لایه نازکی از بافت که استخوان را می پوشاند - شکاف های کوچکی در لایه بیرونی استخوان ایجاد می کند.

علاوه بر درد استخوانی قابل توجه همراه با حساسیت شدید در لمس، تورم و تغییر رنگ نیز اغلب رخ می دهد.

به خاطر داشته باشید، به غیر از تروما یا جراحت، استئوآرتریت یک دلیل شایع در پشت کبودی استخوان است که به این دلیل است که با از بین رفتن یا تحلیل رفتن غضروف بین استخوان‌ها، استخوان‌ها شروع به مالیدن روی یکدیگر می‌کنند - ضربه‌ای که در نهایت می‌تواند به کبودی تبدیل شود.

شکستگی

شکستگی استخوان که ممکن است در نتیجه ضربه، ضعیف شدن استخوان در اثر پوکی استخوان یا فشارهای مکرر روی استخوان رخ دهد. علاوه بر درد تیز و کوبنده که با حرکت یا هنگام اعمال فشار بدتر می شود، تورم و کبودی در اطراف شکستگی ممکن است رخ دهد. در برخی موارد، ناحیه درگیر شکستگی تغییر شکل به نظر می رسد.

شکستگی های فشاری مهره ها - که شکستگی های ستون فقرات نیز نامیده می شود - باعث کمردرد می شود و در افراد مبتلا به پوکی استخوان شایع تر است. این شکستگی ها ممکن است ناشی از کارهای ساده ای مانند انجام کارهای خانه، عطسه یا سرفه باشد.

کمبود ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز استخوان

استخوان های بدن برای اینکه قوی و محکم بماند به انواع ویتامین ها و مواد معدنی نیاز دارد از این رو در مواردی ممکن است؛ درد استخوان از کمبود ویتامین ها منشا بگیرد. ویتامین هایی از جمله A،Cو ویتامین دی از جمله ویتامین هایی هستند که کمبود آنها در سلامت استخوان تاثیرگذار است.

پوکی استخوان

پوکی استخوان یکی از مهم ترین علامت درد استخوان است زیرا این بیماری با تاثیری که وضعیت استخوان ها دارد؛ باعث ضعیف و شکننده شدن استخوان ها می شود. با اینکه شروع پوکی استخوان در سال های اول بدون علامت است اما با شدت گرفتن بیماری ممکن است بیمار دچار شکستگی شودکه همین عامل موجب بروز دردهای شدید و غیرقابل تحمل در استخوان می شود.

 

علل کمتر رایج

در اینجا برخی از علل کمتر شایع درد استخوان، که بسیاری از آنها جدی هستند و نیاز به مراقبت بیش از یک متخصص (به عنوان مثال، یک متخصص درد و یک متخصص انکولوژی ) دارند، آورده شده است.

استئومالاسی

استئومالاسی به کاهش معدنی شدن استخوان و متعاقب آن نرم شدن استخوان اشاره دارد. این وضعیت استخوانی بیشتر در نتیجه کمبود ویتامین D رخ می دهد. در حالی که همیشه وجود ندارد، درد استخوانی کسل کننده و دردناک استئومالاسی با فعالیت و تحمل وزن بدتر می شود.

علاوه بر درد و حساسیت عمومی استخوان، فرد مبتلا به استئومالاسی ممکن است موارد زیر را نیز تجربه کند:

  • ضعف عضلانی
  • اسپاسم و گرفتگی عضلات
  • شکستگی
  • مشکل در راه رفتن و راه رفتن قایق‌رانی
  • شکستگی های ناشی از ضعیف شدن بیش از حد استخوان

بیماری پاژه

بیماری پاژه یک بیماری مزمن استخوانی است که افراد مسن را تحت تاثیر قرار می دهد. در این بیماری، فرآیند بازسازی استخوان (که در آن استخوان قدیمی برداشته می‌شود و استخوان جدید تشکیل می‌شود) دچار مشکل می‌شود که منجر به تشکیل استخوان اضافی می شود که شکننده یا شکل غیر طبیعی است.

در حالی که بسیاری از افراد مبتلا به بیماری پاژه هیچ علامتی ندارند - این عارضه اغلب به طور اتفاقی در عکسبرداری با اشعه ایکس برای هدف دیگری انجام می شود - اگر علائم ظاهر شوند، درد استخوان برجسته ترین آن است.

به خاطر داشته باشید که در حالی که بیماری پاژه می تواند هر استخوانی در بدن را تحت تاثیر قرار دهد، اغلب ستون فقرات، لگن، استخوان ران بازو و جمجمه را مورد هدف قرار می دهد.

سرطان اولیه استخوان

درد استخوان شایع ترین علامت سرطان استخوان است. درد معمولا در ابتدا می آید و می رود و سپس ثابت می شود. علاوه بر درد شدید یا مبهم که در شب و در حین فعالیت بدتر می شود، تورم اطراف استخوان، کاهش وزن و خستگی ممکن است در سرطان استخوان رخ دهد .

سرطان های اولیه استخوان، از رایج ترین تا کمتر شایع ترین، شامل:

  • استئوسارکوم
  • سارکوم یوئینگ
  • کندروسارکوم

هر دو استئوسارکوم و سارکوم یوینگ در کودکان و نوجوانان شایع تر هستند. کندروسارکوم در بزرگسالان بالای 40 سال شایع است

سرطان استخوان متاستاتیک

سرطان استخوان متاستاتیک به سرطانی اطلاق می‌شود که از اندام دیگری (معمولاً سینه، ریه، تیروئید، کلیه و پروستات) شروع می‌شود و به استخوان گسترش می‌یابد ( متاستاز می‌کند). سرطانی که به استخوان سرایت می‌کند، آن را ضعیف می‌کند و باعث درد می‌شود و استخوان را مستعد شکستن می‌کند.

مولتیپل میلوما

مولتیپل میلوما سرطان سلول های پلاسما است، نوعی سلول سیستم ایمنی که به طور معمول آنتی بادی تولید می کند. این سلول‌ها به‌طور غیرعادی و غیرقابل کنترل در مغز استخوان رشد می‌کنند و در نهایت باعث ایجاد علائم متعددی می‌شوند از جمله:

  • درد استخوان (بیشتر در پشت یا قفسه سینه احساس می شود و با حرکت ایجاد می شود)
  • شکستگی
  • کم خونی
  • عفونت
  • مشکلات کلیوی
  • مشکلات عصبی

سرطان خون

با لوسمی، سلول های خونی غیر طبیعی به طور غیرقابل کنترلی در مغز استخوان فرد رشد می کنند. این رشد بیش از حد سلول های سرطانی منجر به ازدحام بیش از حد در مغز استخوان می شود که باعث درد استخوان و مفاصل می شود. درد استخوانی که بیشتر در لوسمی لنفوبلاستیک حاد شایع است، اما ممکن است در لوسمی میلوئید حاد یا سندرم میلودیسپلاستیک نیز رخ دهد، معمولاً در استخوان‌های بلند دست‌ها و پاها و همچنین دنده‌ها احساس می‌شود.

عفونت

عفونت استخوان - به نام استئومیلیت - باعث درد مبهم استخوان، همراه با تورم، گرما، قرمزی و حساسیت در اطراف ناحیه آسیب‌دیده می‌شود. تب نیز ممکن است وجود داشته باشد.

استئومیلیت ممکن است در نتیجه باکتری‌های درون جریان خون که استخوان را نشان می‌کنند یا از عفونتی که از بافت نرم یا مفصل مجاور به استخوان سرایت می‌کند، رخ دهد.

استئونکروز

استئونکروز زمانی رخ می دهد که جریان خون استخوان به خطر بیفتد و منجر به مرگ سلول های استخوان و مغز استخوان و متعاقب آن فروپاشی استخوان شود. علاوه بر درد، استفاده محدود از ناحیه آسیب دیده رایج است. به عنوان مثال، با استئونکروز مفصل ران، فرد ممکن است لنگ بزند و نیاز به استفاده از عصا یا واکر داشته باشد.

علاوه بر آسیب جدی یا تروما، شایع ترین عوامل خطر برای ایجاد استئونکروز عبارتند از:

  • مصرف کورتیکواستروئید، به ویژه با استفاده طولانی مدت و دوزهای بالا
  • مصرف بیش از حد الکل
  • داشتن برخی شرایط پزشکی زمینه‌ای، مانند لوپوس اریتماتوز سیستمیک (SLE)

بحران انسداد عروق از کم خونی سلول داسی شکل

کم خونی داسی شکل یک بیماری ارثی است که به دلیل جهش در ژن کد کننده هموگلوبین ایجاد می شود، پروتئینی که اکسیژن را در گلبول های قرمز به اندام ها و بافت ها می رساند. هموگلوبین غیر طبیعی در افراد مبتلا به کم خونی داسی شکل (به نام هموگلوبین S) منجر به گلبول های قرمز هلالی شکل می شود که چسبنده و سفت هستند.

متأسفانه، این سلول‌های چسبنده و سفت به دیواره رگ‌های خونی کوچک می‌چسبند و در نهایت جریان خون و اکسیژن رسانی را مسدود می‌کنند - پدیده‌ای که بحران انسداد عروق (VOC) نامیده می‌شود.

درد استخوان ناشی از VOC می تواند شدید باشد و در پاها، بازوها و پشت احساس شود.

محرک ها متغیر و اغلب ناشناخته هستند، اما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • کم آبی بدن
  • شرایط آب و هوایی یا هوا مانند سرما، باد یا رطوبت کم
  • به مکان های مرتفع سفر کنید
  • فشار
  • عفونت

از آنجایی که کم خونی داسی شکل یک بیماری ژنتیکی است، بحران های انسداد عروق ممکن است در نوزادان از سن 6 ماهگی شروع شود و تا پایان عمر ادامه یابد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

بسیار مهم است که برای هر نوع درد استخوانی به دنبال مراقبت های پزشکی باشید، به خصوص (و خیلی فوری) اگر درد شما شدید، مداوم، با گذشت زمان بدتر شود، یا همراه با تورم، قرمزی، گرما، تب، کاهش وزن ناخواسته یا قابل لمس باشد.

تشخیص علت درد استخوان

تشخیص درد استخوان معمولاً شامل شرح حال دقیق پزشکی، معاینه فیزیکی و یک یا چند آزمایش تصویربرداری است. بسته به دلیل زمینه ای پزشک، آزمایش خون یا بیوپسی ممکن است ضروری باشد.

تاریخچه پزشکی

در طول قرار ملاقات خود، می توانید انتظار داشته باشید که پزشک از شما چندین سوال در رابطه با درد استخوان شما بپرسد.

نمونه هایی از سوالات احتمالی عبارتند از:

  • درد شما کجاست؟
  • درد استخوان شما برای اولین بار از چه زمانی مشخص شد؟
  • آیا اخیراً تروما یا جراحتی را تجربه کرده اید؟
  • آیا درد شما ثابت است یا می آید و می رود؟
  • آیا چیزی درد شما را بدتر یا بهتر می کند؟
  • آیا درد شما را در شب بیدار می کند؟
  • آیا علائم دیگری (مانند تب، کاهش وزن یا ضعف عضلانی) را تجربه می کنید؟

معاینه‌ی جسمی

در طول معاینه فیزیکی، پزشک محل درد شما را بررسی کرده و فشار می‌دهد تا حساسیت، تورم، تغییر رنگ، گرمی، توده‌ها و تغییر شکل را ارزیابی کند.

پزشک همچنین عضلات و مفاصل اطراف را بررسی می کند و توانایی شما در تحمل وزن و حرکت استخوان آسیب دیده را ارزیابی می کند.

آزمایشات خون

برای بسیاری از تشخیص های درد استخوان، آزمایش خون ضروری است. به عنوان مثال، به منظور تأیید تشخیص بیماری پاژه، پزشک سطح آلکالین فسفاتاز خون را تجویز می‌کند (که به دلیل سرعت بالای چرخش استخوان در حال افزایش است)

برای تشخیص مشکوک به سرطان استخوان، چندین آزمایش خون توسط انکولوژیست تجویز می شود، به خصوص اگر سرطان متاستاتیک باشد و محل سرطان اولیه ناشناخته باشد.

اگرچه مطمئناً لیست کاملی نیست، برخی از این آزمایش‌های خونی که ممکن است سفارش داده شوند عبارتند از:

  • شمارش کامل خون
  • پانل متابولیک پایه
  • یک یا چند نشانگر تومور (مانند آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA ) آنتی ژن کارسینومبرونیک (CEA) و غیره)

در نهایت، برای تشخیص مولتیپل میلوما، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما الکتروفورز پروتئین خون و ادرار را درخواست می کند. این آزمایش ها به دنبال پروتئین غیر طبیعی تولید شده توسط سلول های پلاسما به نام پروتئین مونوکلونال (M) هستند .

بیوپسی

اگر مشکوک به شرایط خاصی مانند سرطان استخوان، عفونت یا بیماری پاژه باشد، ممکن است نیاز به بیوپسی از استخوان باشد. بیوپسی شامل برداشتن یک قطعه کوچک از استخوان آسیب دیده و فرستادن آن به آزمایشگاه برای بررسی زیر میکروسکوپ است.

برای تشخیص سرطان مغز استخوان، مانند لوسمی یا مولتیپل میلوما، پزشک شما آسپیراسیون مغز استخوان و بیوپسی را انجام می دهد.

تصویربرداری

ممکن است برای تشخیص مقصر پشت درد استخوانی، آزمایش‌های تصویربرداری مختلفی تجویز شود.

این آزمایشات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • اشعه ایکس
  • اسکن استخوان
  • توموگرافی کامپیوتری (CT) اسکن
  • توموگرافی انتشار پوزیترون ترکیبی (PET) / سی تی اسکن
  • تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI)

تشخیص های افتراقی

در موارد خاص، تشخیص درد استخوان از درد مفاصل یا درد عضلانی، که دلایل زیادی برای آن وجود دارد، می‌تواند دشوار باشد. خبر خوب این است که همراه با معاینه توسط ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی، آزمایش‌های تصویربرداری (اغلب، اشعه ایکس یا MRI) می‌توانند به طور قطعی مشخص کنند که آیا استخوان یا بافت نرم باعث درد شما می‌شود یا خیر.

درمان درد استخوان

رژیم درمانی شما به تشخیص اساسی بستگی دارد. به خاطر داشته باشید، برای بسیاری از تشخیص های مرتبط با استخوان، برنامه درمانی ممکن است کاملاً پیچیده باشد و شامل بیش از یک مداخله باشد.

استراتژی های خودمراقبتی

در حالی که بیشتر تشخیص‌های درد استخوان نیاز به درمان‌های پیشرفته‌تری دارند، کبودی استخوان را می‌توان با استراتژی‌های خودمراقبتی ساده (پس از رد شکستگی) درمان کرد:

  • استراحت: به منظور امکان بهبودی مطلوب، استراحت دادن به استخوان آسیب دیده بسیار مهم است.
  • یخ: قرار دادن کمپرس سرد ، کیسه یخ روی استخوان کبود شده می تواند تورم، سفتی و درد را کاهش دهد.
  • ساپورت: اگر استخوان کبود شده نزدیک یک مفصل باشد (مثلاً زانوی شما)، استفاده از زانوبند می‌تواند حمایت و ثبات را ایجاد کند.

داروها

علاوه بر کاهش درد استخوان، پزشک شما ممکن است از داروهای مختلفی برای رفع علت اصلی استفاده کند.

داروهای مسکن

برای کاهش درد استخوان، پزشک شما ممکن است تیلنول (استامینوفن) یا یک داروی ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID) مانند ادویل (ایبوپروفن) را توصیه کند. برای دردهای شدیدتر، مانند دردهای مرتبط با سرطان، شکستگی یا بحران انسداد عروق، پزشک شما ممکن است مواد افیونی را تجویز کند که داروهای مسکن بسیار قوی‌تری هستند.

بیس فسفونات ها

نوعی دارو به نام بیس فسفونات برای درمان پوکی استخوان، بیماری پاژه و آسیب های استخوانی ناشی از سرطان استفاده می شود. بیس فسفونات ها با مسدود کردن جذب استخوان عمل می کنند.

آنتی بیوتیک ها

آنتی بیوتیک ها که از طریق ورید (داخل وریدی) داده می شوند، برای درمان عفونت استخوان ضروری هستند.

ویتامین دی

درمان استئومالاسی به علت زمینه‌ای بستگی دارد، اما اگر به دلیل کمبود ویتامین D (شایع‌ترین آن) باشد، مکمل‌های تهاجمی ویتامین D تحت مراقبت پزشک ضروری است. خوشبختانه، با تکمیل ویتامین D، بهبود درد استخوان می تواند قابل توجه باشد و در عرض چند هفته اتفاق بیفتد.

درمان های سرطان

شیمی درمانی درمان اصلی لوسمی های حاد است و در درمان سرطان استخوان نیز استفاده می شود. بسته به نوع سرطان، ممکن است از روش های درمانی دیگری نیز استفاده شود.

به عنوان مثال، درمان مولتیپل میلوما پیچیده است و اغلب مستلزم یک رژیم از چندین دارو از جمله:

  • یک مهارکننده پروتئازوم - دارویی که سلول‌ها را هدف قرار می‌دهد، مانند سلول‌های پلاسما، که پروتئین زیادی می‌سازند.
  • یک داروی تعدیل کننده ایمنی - دارویی که از سیستم ایمنی بدن شما برای هدف قرار دادن سرطان استفاده می کند
  • یک استروئید

در نهایت، پیوند سلول های بنیادی ممکن است در درمان لوسمی یا مولتیپل میلوما در نظر گرفته شود.

سلول درمانی داسی شکل

کم خونی داسی شکل نیاز به درمان مادام العمر دارد. علاوه بر داروهای مسکن، بیماران اغلب از آنتی بیوتیک ها برای پیشگیری و درمان عفونت ها و Hydrea (هیدروکسی اوره) برای کمک به کاهش تعداد بحران های انسداد عروق استفاده می کنند.

تابش - تشعشع

پرتو درمانی کلیدی برای درمان سرطان استخوان اولیه و متاستاتیک است. اشعه سلول های سرطانی را از بین می برد، در نتیجه درد را کاهش می دهد و از آسیب بیشتر به استخوان جلوگیری می کند.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی اغلب بخش مهمی از درمان پس از بهبودی یک شکستگی (به ویژه شکستگی بزرگ، مانند لگن) است. هدف از فیزیوتراپی تقویت و بهبود انعطاف پذیری و تحرک عضلات اطراف است. فیزیوتراپی برای بهبود استحکام و سلامت استخوان در افرادی که به پوکی استخوان یا پوکی استخوان مبتلا هستند نیز مفید است.

علاوه بر تمرینات مختلف، فیزیوتراپیست شما ممکن است از گرما، یخ، ماساژ یا اولتراسوند استفاده کند و یک وسیله کمکی را برای کاهش درد و جلوگیری از افتادن توصیه کند (مثلاً اگر استخوان لگن یا پا آسیب دیده باشد، عصا).

عمل جراحی

جراحی ممکن است برای شرایط مختلف درد استخوان استفاده شود، مانند:

  • ترمیم شکستگی استخوان
  • برداشتن استخوان و بافت آسیب دیده از عفونت
  • تثبیت استخوان ناشی از سرطانی که آن را ضعیف یا شکسته است
  • برداشتن بخشی از استخوان برای بهبود جریان خون در استئونکروز

جلوگیری

برخی از تشخیص های درد استخوان قابل پیشگیری هستند، به ویژه شکستگی های استخوانی که در نتیجه پوکی استخوان رخ می دهد.

در اینجا چند استراتژی برای بهینه سازی سلامت و استحکام استخوان ها آورده شده است:

  • از رژیم غذایی سرشار از کلسیم استفاده کنید.
  • از مصرف مناسب ویتامین D اطمینان حاصل کنید (ممکن است نیاز به مکمل باشد). موسسه پزشکی مصرف روزانه 600 واحد بین‌المللی ویتامین D را برای بزرگسالان تا سن 70 سالگی و 800 واحد بین‌المللی را برای بزرگسالان بالای 70 سال توصیه می‌کند.
  • روزانه 30 دقیقه تمرینات تحمل وزن را انجام دهید (مثلاً پیاده روی با قدرت، رقصیدن، یا وزنه برداری)
  • از سیگار کشیدن خودداری کنید.
  • مصرف الکل را محدود کنید.

برای جلوگیری از کبودی استخوان، در حین ورزش های تماسی از لباس های محافظ استفاده کنید (مثلاً محافظ ساق پا و زانو یا آرنج) و هنگام سوار شدن در وسیله نقلیه، از کمربند ایمنی استفاده کنید.

حرف آخر

رسیدن به ریشه درد استخوان شما می تواند کمی فرآیند خسته کننده و فشرده باشد. همانطور که در مسیر درد استخوان خود - از تشخیص تا درمان - حرکت می‌کنید، سعی کنید صبور باشید، به دنبال حمایت باشید و انعطاف‌پذیر بمانید.


 

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا