دلایل و درمان درد مچ پا به علت سندرم سینوس تارسی

سندرم سینوس تارسی معمولاً به دنبال  پیچ خوردگی مچ پا  یا به دلیل فشار مکرر ناشی از دویدن یا راه رفتن روی کف پای صاف ایجاد می شود.

که به عنوان تارسیت سینوسی نیز شناخته می شود، به دلیل التهاب باعث درد و حساسیت مداوم در قسمت خارجی مچ پا می شود. 

هنگامی که به موقع درمان شود، بهبودی سندرم سینوس تارسی بسیار سریع است اما بدون مداخله مناسب و زودهنگام می‌تواند منجر به درد مزمن شود. تشخیص دقیق اغلب نادیده گرفته می شود. هرکسی که درد و بی ثباتی مداوم داشته باشد، به خصوص اگر قبلاً مچ پای وی رگ به رگ شده باشد، باید به طور کامل از نظر این وضعیت ارزیابی شود.

سینوس تارسی چیست؟

 

سندرم سینوس تارسی

 

 

سینوس تارسی یک حفره استوانه ای کوچک است که در قسمت بیرونی عقب پا یا همان قوزک پا یافت می شود،  یعنی اولین مفصل بالای مچ پا که به نام مفصل ساب تالار نیز شناخته می شود.

تعدادی رباط، رگ های خونی و اعصاب از سینوس تارسی عبور می کنند. نقش مهمی در تعادل و حس عمقی دارد. التهاب اطراف این ناحیه یا آسیب به هر یک از رباط های اطراف منجر به سندرم سینوس تارسی می شود

سندرم سینوس تارسی (STS) یک وضعیت بالینی است که با درد مداوم در سمت جانبی قوزک پا و بین مچ پا و پاشنه پا مشخص می شود. معمولاً ناشی از آسیب ها، به ویژه پیچ خوردگی های مزمن (مداوم) مچ پا است.

این وضعیت به عنوان یک سندروم در نظر گرفته می شود. سندروم به عنوان گروهی از علائم مرتبط تعریف می شود که با هم رخ می دهند.

سندرم سینوس تارسی

علائم سندرم سینوس تارسی

مهمترین این علائم عبارتند از

  • درد مبهم در جلوی قوزک خارجی که با راه رفتن شدیدتر میشود. بخصوص راه رفتن روی زمین های ناهموار
  • فشار دادن ناحیه ای که دقیقا در جلوی قوزک خارجی قرار گرفته و دردناک است.
  • درد در هنگام چرخش پا به داخل یا خارج
  • درد معمولا صبح ها بعد از برخاستن از خواب بیشتر است و بعد از مدتی کمتر میشود
  • احساس ناپایداری در مچ پا
  • در هنگام دویدن در مسیر سرازیری یا سربالایی که به طرف پای آسیب دیده است درد ایجاد میشود. مثلا اگر پای راست مشکل دارد در هنگام دویدن در مسیر سراشیبی راست پا دردناک میشود.
  • بیمار سعی میکند پایش را بیشتر اوقات به سمت داخل بچرخاند.
  • احساس بی ثباتی پا یا مچ پا هنگام تحمل وزن
  • مشکل در راه رفتن روی سطوح ناهموار مانند چمن یا شن
  • تورم
  • کبودی (اکیموز)

علل احتمالی

رگ به رگ شدن مچ پا جانبی، رباط تالوفیبولار قدامی یا رگ به رگ شدن مزمن مچ پا می تواند منجر به بی ثباتی و ضعیف شدن رباط های دیگر شود. این امر بیشتر رباط ها و تاندون های جانبی از جمله سینوس تارسی را تحت تأثیر قرار می دهد.

سایر علل سندرم سینوس تارسی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • کیست ها
  • تغییرات دژنراتیو
  • آسیب عضله بازکننده انگشتان برویس که در بالای پا قرار دارد
  • یک پای شدیدا پرون شده

پرون شدن پا یک حرکت طبیعی است که وقتی پا در حین دویدن یا راه رفتن فرود می آید اتفاق می افتد. پرون شدن بیش از حد پا می تواند باعث فشار بر سینوس تارسی شود. این می تواند منجر به سندرم سینوس تارسی شود. درمان بیش از حد پرونیشن شامل ارتز (کفش های مخصوص) است که می تواند به کنترل حرکت پا کمک کند.

آتل های سفارشی پا با تغییراتی در کفی ها یا چکمه هایی که مچ پا را قفل می کند و حرکت مچ پا را کاهش می دهد می تواند به کاهش وارونگی و انحراف مچ پا کمک کند.

تشخیص

تشخیص سندرم سینوس تارسی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • اشعه ایکس
  • یک سی تی اسکن
  • MRI  می تواند تغییرات در بافت نرم سینوس تارسی را نشان دهد.
  • آرتروسکوپی مچ پا، که یک آزمایش کم تهاجمی است که شامل یک لوله باریک متصل به یک دوربین فیلمبرداری فیبر نوری است که از طریق یک برش بسیار ریز برای مشاهده و تشخیص مشکلات مفصلی وارد می‌شود.
  • رد کردن سایر مشکلات پا

تزریق یک داروی بی حس کننده موضعی، ضد التهابی یا کورتیکواستروئید برای کاهش تورم در ناحیه می تواند هم برای اهداف تشخیصی و هم برای اهداف درمانی مفید باشد.

درمان سندرم سینوس تارسی

به طور کلی، ما از درمان های ساده سندرم سینوس تارسی استفاده می کنیم.

اولا، انتخاب کفش ضروری است. بسیاری از افرادی که علائم سینوسی تارسی دارند، کف پای صاف یا بیش از حد دارند. کفش هایی که مخصو کف پای صاف است می توانند تفاوت زیادی ایجاد کنند.علاوه بر این، ارتزهای سندرم سینوس تارسی برای حمایت از قوس های داخلی نیز می تواند کمک کند. برخی از متخصصین ممکن است از نوار یا بریس استفاده کنند. مچ بند مخصوص برای سندرم سینوس تارسی می تواند بسیار مفید باشد.

ثانیاً، فیزیوتراپی برای بهبود قدرت، تعادل و تحرک مچ پا می تواند بار روی سینوس تارسی را کاهش دهد.

تزریق کورتیزون به سینوس تارسی می تواند التهاب و درد را در برخی موارد کاهش دهد.

در نهایت، جراحی برای موارد پیچیده ای که در درمان های ساده شکست می خورند، اختصاص دارد. علاوه بر این، جراحی می تواند شامل باز (استئوتومی) یا سوراخ کلید (آرتروسکوپی) باشد.

اطلاعات بیشتر در مورد تزریق سینوس تارسی

عموماً تزریق سینوسی تارسی را با کورتیزون انجام می دهید. کورتیزون یک ضد التهاب قوی است که باعث کاهش درد و بهبود عملکرد می شود. به طور کلی، زمانی که درمان های ساده با شکست مواجه می شوند، از تزریق سینوس تارسی استفاده می کنیم.

معمولاً تزریق سینوس تارسی را تحت هدایت اولتراسوند انجام می دهیم تا دقت و تأثیر بهتری داشته باشیم. همچنین تزریق تحت سونوگرافی عوارض جانبی مانند نازک شدن پوست و کم رنگ شدن پوست را کاهش می دهد.

گاهی اوقات، اگر به آرتریت مفصل ساب تالار مبتلا هستید، تزریق به مفصل ساب تالار می تواند موثرتر باشد. به طور کلی، انجام تزریقات مفصل ساب تالار بدون هدایت اولتراسوند دشوار است. معمولاً از خارج یا پشت مچ پا به ساب تالار تزریق می کنیم

حرف آخر

سندرم سینوس تارسی (STS) وضعیتی است که در افرادی که دچار پیچ خوردگی مچ پا شده اند شایع است. بسیار مهم است که یک تشخیص صحیح برای STS انجام شود زیرا درمان به طور قابل توجهی با سایر انواع آسیب های پا متفاوت است. اگرچه درمان محافظه کارانه اغلب موفقیت آمیز است، مداخله جراحی در برخی از موارد STS مورد نیاز است. جراحی به عنوان آخرین راه حل برای درمان سندرم سینوس تارسی پس از اینکه تمام روش های درمانی غیر تهاجمی به اندازه کافی دنبال شد، در نظر گرفته می شود.


همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

 

برچسب ها درد مچ پا
مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا