انواع تزریق و درمان درد ستون فقرات

تزریق ستون فقرات یکی از محبوب ترین درمان ها برای کمردرد است. آن‌ها می‌توانند نوعی تسکین را فراهم کنند که برای روزها یا حتی ماه‌ها طول می‌کشد، و به کسانی که از مشکلات مهم کمر رنج می‌برند، این آزادی را می‌دهند که زندگی خود را بدون اینکه شبح کمردرد بر سرشان آویزان باشد، داشته باشند. با این حال، قبل از اینکه به دنبال این تزریق ها باشید، مهم است که بدانید آنها کدام هستند و چگونه می توانند برای شما کار کنند.

تزریق نخاعی چیست؟

چندین تزریق مختلف نخاعی برای افراد وجود دارد که هر کدام مزایای منحصر به فرد خود را دارند. این تزریقات ستون فقرات معمولاً بخشی از یک سیستم دو طرفه است که هم برای تشخیص مشکلات خاص کمر و هم برای درمان همان مشکلات استفاده می شود. هنگامی که آنها با یک رژیم توانبخشی فیزیکی ترکیب شوند، می توانند راه حلی طولانی مدت برای کمردرد یا گردن درد ارائه دهند. از تزریق ستون فقرات برای بیماری دیسک دژنراتیو گرفته تا تزریق برای درمان سیاتیک، آنها می توانند نقش مهمی در افزایش کیفیت زندگی افراد داشته باشند.

انواع تزریق نخاعی

انواع مختلفی از تزریق‌های ستون فقرات که در زیر مورد بحث قرار می‌گیرند برای درمان شرایط خاص، برای تشخیص انواع خاصی از آسیب‌ها یا آسیب‌های ستون فقرات، و کمک به پزشکان و بیماران برای کنترل بهتر سلامت کمر استفاده می‌شوند. این گزینه‌های درمانی شامل تزریق استروئید نخاعی اپیدورال برای درد کمر و گردن، بلوک‌های انتخابی ریشه عصبی، تزریق مفصل فاست و تزریق مفصل ساکروایلیاک است. هر یک از این تزریق ها از نظر نوع دردی که برای درمان استفاده می شود و محل تزریق متفاوت است، اما همه آنها برای تسکین درد کسانی که در غیر این صورت ممکن است گزینه های کمی برای تسکین رنج خود داشته باشند، کار می کنند.

تزریق استروئید نخاعی اپیدورال برای کمردرد

تزریق اپیدورال ستون فقرات برای کمردرد از روش های رایج سرپایی است. آنها دقیقاً در فضای اپیدورال انجام می شوند. این فضا در مجاورت دیسک‌های ستون فقرات و ریشه‌های عصبی قرار دارد و استفاده از تزریقات در این ناحیه راهی ایده‌آل برای درمان انواع مختلف درد است. افرادی که از این نوع تزریق استفاده می کنند از درد عصبی رنج می برند که می تواند خود را نه تنها در قسمت فوقانی و پایین کمر بلکه در گردن نیز نشان دهد.

انواع مختلف تزریق اپیدورال به درمان علل خاص درد عصبی کمک می کند و همچنین به مقابله با درد در قسمت های خاصی از کمر و گردن کمک می کند. برخی از این تزریق‌ها به‌عنوان ابزار تشخیصی از سوی پزشکانی که بیمار را معالجه می‌کنند، استفاده می‌شوند، در حالی که برخی دیگر صرفاً به عنوان ابزاری برای کمک به تسکین درد استفاده می‌شوند. با این حال، هر کدام در جای خود ارزشمند هستند.

تزریق استروئید اپیدورال کمری

این نوع تزریق اپیدورال در قسمت پایین کمر انجام می شود. این ناحیه که ناحیه کمر نامیده می شود، اغلب می تواند محل اعصاب فشرده باشد. تزریق در فضای اپیدورال انجام می شود تا به کانال عصبی برسد، ناحیه ای از پشت که محل عصب تحت فشار است. روند تزریق معمولاً مختصر است و مانند همه تزریق‌های نخاعی، توسط تصویربرداری با اشعه ایکس پیشرفته به نام فلوروسکوپی هدایت می‌شود. در این مورد، از تزریق برای درمان درد در ساق پا یا کمر استفاده می شود.

تزریق استروئید اپیدورال ترانس فوامینال کمری

همانطور که ممکن است از نام آن متوجه شوید، این نوع تزریق در همان قسمت کلی پشت که در بالا انجام می شود انجام می شود. با این حال، به جای رفتن به کانال عصبی، شات به سوراخی در کنار ستون فقرات معروف به فورامن می رود. استفاده از این محل، امکان تزریق یک استروئید نزدیک به ریشه عصبی را فراهم می‌کند، که می‌تواند به کاهش تورم در این ناحیه کمک کند و در صورت همراهی صحیح با ورزش و درمان، تسکین نسبتاً طولانی‌مدتی را به همراه داشته باشد.

تزریق استروئید اپیدورال ترانس فوامینال کمری معمولاً برای درمان کمردرد عمومی و کمردرد استفاده می شود. در بسیاری از موارد، این نیز نوعی تزریق است که برای درمان درد سیاتیک استفاده می شود. این درمان ممکن است شامل یک سوزن باشد، اما در مقایسه با برخی از درمان‌های قدیمی که برای مقابله با این مسائل استفاده می‌شد، نسبتاً انقلابی است. فقط چند روز طول می کشد تا استروئیدهای مورد استفاده در اینجا شروع به کار کنند و نتیجه نهایی خطر بسیار کمتری نسبت به برخی از گزینه های تهاجمی قبلی است.

تزریق استروئید اپیدورال دنبالچه

این نوع تزریق نخاعی در قسمت پایین پشت و در نزدیکی دنبالچه (دنباله) انجام می شود. مانند سایر انواع تزریق استروئید اپیدورال، هدف اعصاب نخاعی است. در این مورد، از سوزن برای دسترسی به ناحیه‌ای به نام هیاتوس خاجی که بالای دنبالچه است استفاده می‌شود و استروئید مستقیماً به اعصاب تحت فشار نزدیک پایین‌ترین قسمت کانال نخاعی تزریق می‌شود.

دردی که در این مورد هدف قرار می گیرد بیشتر در ناحیه کمر است، اگرچه می توان آن را برای مقابله با درد مزمن در پاها نیز تجویز کرد. مزمن در اینجا کلمه فعال است، زیرا تزریق تقریباً همیشه برای مقابله با درد مزمن در هر یک از مناطق استفاده می شود. معمولاً چند روز طول می‌کشد تا استروئید برای کاهش درد در هر یک از مکان‌ها عمل کند، اگرچه معمولاً به دلیل استفاده از ماده بی‌حس کننده در طول عمل، مقداری تسکین فوری وجود دارد.

تزریق استروئید اپیدورال گردنی

این نوع تزریق در واقع در پشت انجام نمی شود، بلکه بیشتر در گردن انجام می شود. در طول عمل، از سوزن برای دسترسی به فضای اپیدورال با هدایت فلوروسکوپی استفاده می شود. استروئید در اینجا برای کاهش التهاب و ایجاد تسکین برای بیمار استفاده می شود و باعث بهبود سطح درد، فعالیت و عملکرد می شود.

این نوع تزریق برای درمان درد در شانه‌ها، گردن و بازوها استفاده می‌شود که معمولاً توسط عصب فشرده شده یا چند اعصاب فشرده در قسمت فوقانی ستون فقرات ایجاد می‌شوند. درد در اینجا در واقع می‌تواند ناشی از مسائلی مانند فتق دیسک یا تنگی نخاع باشد، و تسکین درد می‌تواند فرآیند تغییر زندگی باشد. مانند سایر انواع تزریق، یک دوره انتظار بین خود تزریق و تسکین درد وجود دارد، به طور کلی تا یک هفته، زیرا استروئید برای کاهش التهاب کار می کند.

تزریق استروئید اپیدورال قفسه سینه

به جای هدف قرار دادن ستون فقرات در قسمت پایین کمر یا بالا به سمت گردن، این بیشتر یک تزریق در وسط پشت است. به طور کلی این روش همان روشی است که در هر یک از موارد ذکر شده در بالا مشاهده می کنید، اما با هدف خاص تر اعصابی است که بر ناحیه قفسه سینه شما تأثیر می گذارد. علل درد در این ناحیه بسیار متنوع است، از فتق دیسک و آسیب تا تنگی ستون فقرات و مشکلات خاصی که پس از جراحی ستون فقرات رخ می دهد.

این نوع دیگری از تزریق است که لزوماً برای درمان کمردرد استفاده نمی شود. در حالی که می توان از آن برای مقابله با دردهای عمومی بالای کمر استفاده کرد، اما تمایل به استفاده برای درمان درد در پهلو و شکم را دارد. مانند سایر انواع تزریق، تا حد زیادی به دنبال بهبودی در وضعیت خود پس از چند روز خواهید بود، اگرچه ممکن است به دلیل استفاده از بی حس کننده موضعی، کمی تسکین فوری دریافت کنید.

بلوک انتخابی ریشه عصبی

بلوک انتخابی ریشه عصبی می تواند هم تشخیصی و هم درمانی باشد. اگرچه می توان از آن به عنوان نوعی درمان برای درد عصبی در بازو یا پا استفاده کرد، اما کاربرد این روش به عنوان یک ابزار تشخیصی است که بیشترین ارزش را دارد. این یک روش نسبتاً پیشرفته در مقایسه با روش‌های اپیدورال ذکر شده در بالا است، زیرا پاسخ تشخیصی به این روش می‌تواند برای کمک به جداسازی علت اصلی درد و راهنمایی جراح ستون فقرات به یک نقطه هدف خاص برای ستون فقرات با حداقل تهاجم استفاده شود. 

تزریق بلوک عصبی در ستون فقرات بسیار دقیق و تشخیصی است، زیرا آنها مستقیماً در کنار ریشه عصب، که می تواند منبع اصلی درد باشد، انجام می شود. این نوع تزریق همچنین می تواند جایگزین خوبی برای تزریق استروئید اپیدورال باشد، زمانی که مشکوک به یک ریشه عصبی منفرد به عنوان عامل اصلی درد باشد، یا زمانی که تزریق استروئید اپیدورال در گذشته درد را برطرف نکرده است.

تزریق مفصل فاست

مفاصل فاست مفاصلی هستند که در دو طرف ستون فقرات قرار دارند. همانطور که ممکن است از نام این تزریق خاص تصور کنید، تزریق مفصل فاست در این مفاصل انجام می شود. این تزریق‌ها اغلب برای افرادی استفاده می‌شود که کمردرد طولانی‌مدت را تجربه می‌کنند، به‌ویژه زمانی که این درد پس از نوعی آسیب کمر یا انحطاط مربوط به سن رخ می‌دهد. در بسیاری از موارد، این نوع تزریق نه تنها یک روش درمانی، بلکه یک روش تشخیصی در هنگام تلاش برای تعیین علت درد است.

تزریق مفصل فاست می تواند انتخاب خوبی برای بسیاری از بیمارانی باشد که هنوز در حال بررسی علت مشکلات کمر هستند. از آنجایی که خود عامل بی‌حس‌کننده می‌تواند به ارائه سریع و آسان حداقل تشخیص اولیه کمک کند، این روش یکی از معدود روش‌های تشخیصی است که می‌تواند تسکین فوری را برای فرد فراهم کند. تسکین طولانی مدت اما گذرا که توسط استروئید ارائه می شود نیز راه خوبی برای کمک به فردی است که در غیر این صورت ممکن است از یک نوع کمردرد تشخیص داده نشده رنج ببرد.

در روش‌های تشخیصی رایج، یک بلوک عصبی شاخه داخلی انجام می‌شود که عصب حسی فردی را هدف قرار می‌دهد که درد را یک مفصل یا مجموعه‌ای از مفاصل در ستون فقرات حس می‌کند. در صورت تسکین موقت با این مجموعه از تزریق، تشخیص درد مفصل فاست انجام می شود و درمان پایدار توصیه شده، فرسایش عصب حسی با فرکانس رادیویی است. این درمان می تواند درد مفاصل ستون فقرات را برای 6 ماه تا 18 ماه تسکین دهد.

تزریق مفصل ساکروایلیاک

تزریق مفصل ساکروایلیاک یک نوع نسبتاً رایج تزریقی است که برای درمان کمردرد استفاده می شود. همانطور که از نام آن پیداست، این تزریق در مفصلی انجام می شود که استخوان خاجی را به لگن متصل می کند. این اتصالات نزدیک به ستون فقرات قرار دارند و منطقه ایده آلی برای این نوع تزریق هستند. اگرچه شباهت زیادی با چندین نوع تزریق دیگر دارد، اما این روش کاربردهای نسبتاً خاصی دارد.

این نوع تزریق سه کاربرد مختلف برای کمردرد دارد. یکی از رایج ترین آنها برای درمان کمردرد است، اما خود تزریق نیز می تواند به عنوان ابزاری برای تشخیص علت چنین دردهایی استفاده شود. تزریق مفصل ساکروایلیاک روش‌های نسبتاً رایجی برای کسانی است که برای کمردرد مزمن تحت درمان قرار می‌گیرند، به خصوص زمانی که به نقطه‌ای می‌رسند که دردشان شروع به تداخل در زندگی روزمره آنها می‌کند.

تزریق مفصل ساکروایلیاک به دو روش متفاوت موثر است. اولین و فوری ترین آنها به دلیل بی حسی موضعی مورد استفاده در این روش است. این یک نوع تسکین فوری و البته موقتی برای بیمار فراهم می کند. در حالی که این به سرعت از بین می رود، عنصر دوم تزریق تمایل به تسکین بسیار پایدارتری دارد. مانند بسیاری از تزریق‌های دیگر، استفاده از استروئید در اینجا به کاهش التهاب کمک می‌کند و پس از چند روز درد زیادی را تسکین می‌دهد. به این ترتیب، برای برخی از افرادی که کمردرد مزمن و حاد را تجربه می کنند، به عنوان یک جایگزین قوی در نظر گرفته می شود.

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا