درد استئوآرتریت گردن

استئوآرتریت زمانی اتفاق می‌افتد که غضروف محافظ در مفصل شروع به شکستن می‌کند و دیگر حرکت صاف بین استخوان‌ها را تسهیل نمی‌کند، که در نهایت می‌تواند منجر به متورم شدن و دردناک شدن مفصل شود. هنگامی که این وضعیت در ستون فقرات گردنی ایجاد می شود، به آن استئوآرتریت گردنی می گویند.

گاهی اوقات سردرگمی ایجاد می شود که اصطلاحات عمومی به جای هم برای اشاره به استئوآرتریت گردن استفاده می شود، از جمله اسپوندیلوز گردن، بیماری مفصلی دژنراتیو، یا به سادگی آرتریت گردن. در این سایت، استئوآرتریت گردنی اصطلاحی است که به طور خاص تخریب مفاصل فاست در ستون فقرات گردنی را توصیف می کند.

مفاصل فاست - Facet 

مفاصل فاست که مفاصل زیگاپوفیزیال نیز نامیده می شوند، بخش کلیدی انعطاف پذیری ستون فقرات هستند. دو مفصل فاست کوچک در پشت هر سطح مهره ها (یکی به سمت راست و دیگری به سمت چپ) قرار دارند که امکان حرکت محدود به جلو، عقب و چرخشی را فراهم می کند. در ستون فقرات گردنی، این مفاصل را مفاصل فاست گردنی می نامند.

مفصل فاست از غضروف سخت و در عین حال صاف در سطوح مفصلی فوقانی و تحتانی برای محافظت از قسمت پشتی استخوان های مهره تشکیل شده است. مفصل در یک کپسول محافظ محصور شده است و درون این کپسول مایع سینوویال وجود دارد که روغن کاری را برای حرکات صاف فراهم می کند.

زمانی که غضروف شروع به ساییدگی می کند، استخوان شروع به مالیدن روی استخوان می کند که می تواند رشد بیش از حد استخوان را تسهیل کند که به عنوان خار استخوانی (استئوفیت) شناخته می شود. مالیدن استخوان به استخوان می تواند باعث التهاب و درد شود. علاوه بر این، قطعات استخوان و غضروف ممکن است شکسته شوند و در مایع سینوویال کپسول مفصلی شناور شوند، که می تواند منجر به التهاب و ناراحتی بیشتر شود.

علل استئوآرتریت

استئوآرتریت با افزایش سن افراد شایع تر می شود، بنابراین ساییدگی و پارگی طبیعی مفاصل فاست در طول زمان به عنوان عامل اصلی در توسعه آن در نظر گرفته می شود. با این حال، جامعه پزشکی به مطالعه این موضوع ادامه می دهد و به نظر می رسد عوامل دیگری نیز در ایجاد آرتروز نقش دارند، از جمله:

ژنتیک

برخی شواهد نشان می دهد که آرتروز می تواند در خانواده ها ایجاد شود، که نشان می دهد برخی افراد از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به غضروف هایی هستند که زودتر از بین می روند.

جراحت

اگر مفصل آسیب ببیند، مانند پارگی در غضروف و یا کپسول مفصل محافظ، مفصل ممکن است ملتهب‌تر شود و غضروف زودتر فرسوده شود. آسیب های مفاصل می تواند به روش های مختلفی مانند زمین خوردن یا در حین شرکت در یک ورزش اتفاق بیفتد.

اشتغال

برخی از مشاغل، مانند مشاغلی که شامل حرکات تکراری زیاد یا بلند کردن اجسام سنگین مانند ساخت و ساز هستند، می توانند فشار بیشتری بر ستون فقرات گردنی وارد کنند.

وزن

افرادی که اضافه وزن دارند زودتر به آرتروز مبتلا می شوند، از جمله در ناحیه گردن. وزن بیشتر به معنای استرس بیشتر بر روی مفاصل است، اما احتمال دیگر می تواند این باشد که افراد دارای وزن اضافی ممکن است التهاب مخرب تری را تجربه کنند.

وقتی استئوآرتریت جدی است

اگر استئوآرتریت گردنی پیشرفته شود و خارهای استخوانی به اندازه کافی بزرگ شوند، باریک شدن می تواند در کانال نخاعی (تنگی کانال نخاعی) و یا سوراخ بین مهره ای (تنگی روزنه) شروع شود.

هنگامی که این فضاها شروع به باریک شدن می کنند، طناب نخاعی یا ریشه عصبی گردنی می تواند فشرده شود. برخی از علائم جدی که می تواند منجر شود شامل مشکل در گرفتن اشیا یا حتی مشکلات در راه رفتن یا هماهنگی است. اگر طناب نخاعی یا یک ریشه عصبی به مدت کافی بدون مراجعه به پزشک فشرده شود، آسیب دائمی ممکن است رخ دهد.

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا