تزریق درمانی غیرجراحی تسکین درد گردن و کمر

تزریق یک گزینه درمانی غیرجراحی برای گردن درد حاد یا مزمن است. پس از انجام سایر اقدامات غیرجراحی مانند داروها و یا فیزیوتراپی، اما قبل از در نظر گرفتن جراحی، آنها برای درمان درد ستون فقرات در نظر گرفته می‌شوند. تزریق‌ها می‌توانند درد را تسکین دهند و به تعیین منبع درد بیمار کمک کنند.

تزریق چگونه درد را تسکین می‌دهد

تزریق‌ها می‌توانند دارو را مستقیماً به محل آناتومیکی که درد ایجاد می‌کند، برسانند، که نسبت به داروهای خوراکی باعث تسکین بیشتر درد گردن یا کمر شود.

تزریق برای گردن و یا کمردرد ممکن است به یکی از روش‌های زیر عمل کند:

  • برای کاهش التهاب و بی‌حس کردن درد، یک استروئید و یا داروهای مسکن دیگر را در ناحیه‌ای که منبع درد است وارد می‌کنند.
  • یک ضایعه حرارتی (ابلیشن با فرکانس رادیویی) روی یک عصب ناقل درد ایجاد کنید تا از ارسال سیگنال‌های درد به مغز جلوگیری کنید.
  • همچنین می‌توان از تزریق برای کمک به تعیین ساختار آناتومیک در ستون فقرات که به طور بالقوه می‌تواند منبع درد باشد، مانند فتق دیسک یا عصب فشرده استفاده کرد.

تزریقات تشخیصی برای ستون فقرات

تزریق‌های تشخیصی معمولاً یک داروی بی‌حس کننده را در نزدیکی منبع مشکوک درد، مانند مفصل فاست یا عصب نخاعی، ارائه می‌کنند. اگر تا زمانی که اثر بی‌حسی موضعی از بین برود، تسکین موقت درد حاصل شود، می‌توان استنباط کرد که ناحیه خاص منشأ درد است.

هنگامی که در ارتباط با تاریخچه بیمار، معاینه فیزیکی و مطالعات تصویربرداری در نظر گرفته می‌شود، تزریق‌های تشخیصی می‌توانند به درمان بیشتر کمک کنند.

تزریقات رایج برای تسکین درد گردن و کمر

تزریق‌های درمانی معمولاً برای درمان درد گردن یا کمر ناشی از مفصل فاست، عصب نخاعی و یا دیسک بین مهره‌ای استفاده می‌شوند.

تزریق‌هایی که معمولاً برای درد گردن و کمر انجام می‌شود عبارتند از:

تزریق اپیدورال

دارو، معمولاً استروئیدها را در فضای اپیدورال ستون فقرات قرار می‌دهد.

تزریق انتخابی بلوک ریشه عصبی

عصب نخاعی خاصی را هدف قرار داده و دارو را در اطراف عصب در نقطه‌ای که از سوراخ بین مهره‌ای خارج می‌شود (دهانه استخوانی بین مهره‌های مجاور) رسوب می‌دهد.

تزریق مفصل فاست

دردی که از یک مفصل فاست خاص ناشی می‌شود را درمان می‌کند.

بلوک‌های شاخه داخلی

دارو را در اطراف شاخه‌های داخلی اعصاب نخاعی رسوب می‌دهند. شاخه داخلی عصبی است که سیگنال‌های درد را از مفصل فاست آرتروز به مغز می‌فرستد. تزریق در اطراف شاخه داخلی می‌تواند درد گردن را تسکین دهد و همچنین برای درمان سردردهای ناشی از گردن استفاده شود.

تزریق مفصل ساکروایلیاک  (SI)

درد ناشی از مفصل SI را که ستون فقرات را به لگن متصل می‌کند، درمان می‌کند.

فرسایش با فرکانس رادیویی  (RFA)

درد را با ضایعه عصب شاخه داخلی یا جانبی فاست یا مفصل SI درمان می‌کند.

تسکین درد ناشی از این تزریق‌ها ممکن است در عرض چند ساعت اتفاق بیفتد یا ممکن است 1 تا 2 هفته طول بکشد تا تأثیر بگذارد، مانند RFA 

در ابتدا ممکن است محدودیتی برای فعالیت بدنی وجود داشته باشد که به دنبال آن، فعالیت‌های معمول ممکن است از سر گرفته شود. این تزریق‌های درمانی معمولاً همراه با فیزیوتراپی برای تقویت عضلات اطراف و بازیابی تحرک استفاده می‌شوند.

بسته به شرایط تحت درمان، انواع دیگری از تزریق نیز ممکن است در نظر گرفته شود.

تزریقات کمتر رایج برای تسکین درد گردن و کمر

معمولاً درد ناشی از سایر مفاصل یا اعصاب ستون فقرات ممکن است با تزریق درمان شود. چند مثال عبارتند از:

بلوک گانگلیون ستاره‌ای

درد سر، گردن و یا اندام فوقانی ناشی از گانگلیون ستاره‌ای یا گردنی (گروهی از اعصاب) در ستون فقرات گردنی تحتانی را درمان می‌کند.

تزریق مفصل  Costovertebral

درد بالای کمر و دنده ناشی از مفصل بین بدن مهره و دنده در ستون فقرات قفسه سینه را درمان می‌کند.

تزریق مفصل  Costotransverse

درد بالای پشت و دنده ناشی از مفصل بین روند عرضی مهره و دنده در ستون فقرات قفسه سینه را درمان می‌کند.

روش‌های تزریق ستون فقرات در مطب پزشک انجام می‌شود. نظارت پس از عمل ممکن است 15 دقیقه تا یک ساعت قبل از اینکه بیمار به خانه برود، ادامه یابد.

نقش تصویربرداری پزشکی در تزریق ستون فقرات

تزریق ستون فقرات تقریباً همیشه تحت هدایت فلوروسکوپی (اشعه ایکس زنده) یا اولتراسوند انجام می‌شود. یک رنگ کنتراست به بافت‌ها تزریق می‌شود تا اطمینان حاصل شود که سوزن دقیقاً در محل مشکوک به درد قرار گرفته است. تصویربرداری پزشکی همچنین به جلوگیری از آسیب و عوارض بعدی که ممکن است در اثر تزریق به ساختارهای مجاور مانند رگ‌های خونی ایجاد شود، کمک می‌کند.

به طور کلی، این تزریق‌ها بر اساس تکنیک مورد استفاده و یا مقدار داروی داده شده، خطر کمی از پاسخ‌های مثبت/منفی کاذب را به همراه دارند.

تزریقات درمانی با راهنمایی فلوروسکوپی ممکن است در دوران بارداری یا زمانی که عفونت یا اختلال خونریزی وجود دارد انجام نشود.

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا