دلایل و درمان درد لغزندگی و سرخوردن مهره ها یا اسپوندیلولیستزیس

اسپوندیلولیستزیس که بعنوان لغزندگی یا سرخوردن مهره شناخته شده است بیماری ستون فقرات است که باعث کمردرد یا گردن درد می شود. زمانی اتفاق می‌افتد که یکی از مهره‌های ستون فقرات، از جای خود بر روی مهره زیر آن می‌لغزد. اغلب اوقات، درمان غیرجراحی می تواند علائم و درد آن را تسکین دهد. اگر اسپوندیلولیستزی شدید باشد، جراحی در بیشتر موارد موفقیت آمیز است.

درمان درد اسپوندیلولیستزیس

اسپوندیلولیستزیس چیست؟

اسپوندیلولیستزیس وضعیتی است که شامل بی ثباتی ستون فقرات می شود، به این معنی که مهره ها بیش از آنچه باید حرکت می کنند و یک مهره از جای خود روی مهره زیر می لغزد. ممکن است به عصب فشار بیاورد که می تواند باعث کمردرد یا پا درد شود.

کلمه spondylolisthesis (تلفظ spondylolisthesis) از واژه‌های یونانی spondylos  به معنای ستون فقرات یا مهره‌ها و listhesis  به معنای «لغزش، سرخوردن یا حرکت» گرفته شده است.

اسپوندیلوز و اسپوندیلولیستزیس

آیا اسپوندیلولیزیس همان اسپوندیلولیز است؟

اسپوندیلولیز و اسپوندیلولیستزیس هر دو باعث کمردرد می شوند. آنها به هم مرتبط هستند اما یکسان نیستند.

  • اسپوندیلولیز: نقص ستون فقرات یک شکستگی استرسی یا ترک در استخوان های ستون فقرات است. در ورزشکاران جوان رایج است.
  • اسپوندیلولیستزیس: این حالت زمانی است که یک مهره از جای خود خارج می شود و روی استخوان زیر آن قرار می گیرد. اسپوندیلولیز ممکن است باعث اسپوندیلولیستزیز شود زمانی که یک شکستگی استرسی باعث لغزش شود یا ممکن است مهره به دلیل یک بیماری دژنراتیو از جای خود خارج شود. دیسک‌های بین مهره‌ها و مفاصل فاست (دو قسمت پشتی هر مهره که مهره‌ها را به هم متصل می‌کنند) ممکن است فرسوده شوند. استخوان مفاصل فاست در واقع دوباره رشد می کند و بیش از حد رشد می کند و باعث ایجاد یک سطح ناهموار و ناپایدار می شود که باعث می شود مهره ها کمتر در جای خود بمانند. مهم نیست که علت آن چیست، وقتی مهره از جای خود می لغزد، به استخوان زیر آن فشار وارد می کند. اکثر موارد اسپوندیلولیستزیس علائمی ایجاد نمی کند. اگر درد پا احساس می کنید، ممکن است در اثر فشار یا "نیشگون گرفتن" نیز ایجاد شود. از ریشه های عصبی که از کانال نخاعی (تونل ایجاد شده توسط مهره های به هم پیوسته ستون فقرات) خارج می شوند. فشردگی یا نیشگون گرفتن به دلیل لغزش مهره ها از موقعیت و باریک شدن فضای مورد نیاز برای اعصاب است.

انواع اسپوندیلولیستزیس یا لغزندگی و سرخوردگی مهره ها چیست؟

انواع اسپوندیلولیستزیس عبارتند از:

  • اسپوندیلولیستزیس مادرزادی زمانی اتفاق می افتد که ستون فقرات نوزاد قبل از تولد به شکلی که باید شکل نگیرد. مهره های نامرتب فرد را در معرض خطر لغزش در مراحل بعدی زندگی قرار می دهد.
  • اسپوندیلولیزیس ایستمی در نتیجه اسپوندیلولیز اتفاق می افتد. ترک یا شکستگی استخوان را ضعیف می کند.
  • اسپوندیلولیستزی دژنراتیو، شایع ترین نوع، به دلیل افزایش سن اتفاق می افتد. با گذشت زمان، دیسک هایی که مهره ها را محافظت می کنند، آب خود را از دست می دهند. با نازک شدن دیسک ها، احتمال اینکه از جای خود خارج شوند، بیشتر می شود.

انواع کمتر شایع اسپوندیلولیستزیس عبارتند از:

  • اسپوندیلولیستزیس تروماتیک زمانی اتفاق می افتد که یک آسیب باعث لغزش مهره ها شود.
  • اسپوندیلولیستزیس پاتولوژیک زمانی اتفاق می افتد که یک بیماری - مانند پوکی استخوان - یا تومور باعث این بیماری شود.
  • اسپوندیلولیستزی پس از جراحی ، لغزش در نتیجه جراحی ستون فقرات است.

اسپوندیلولیستزیس چقدر شایع است؟

اسپوندیلولیزیس و اسپوندیلولیز در حدود 4 تا 6 درصد از جمعیت بزرگسال رخ می دهد. ممکن است سال ها با اسپوندیلولیستزیز زندگی کنید و آن را ندانید، زیرا ممکن است علائمی نداشته باشید.

اسپوندیلولیستزی دژنراتیو (که به دلیل افزایش سن و ساییدگی ستون فقرات ایجاد می شود)، بعد از 50 سالگی شایع تر است و در زنان بیشتر از مردان است.

هنگامی که کمردرد در نوجوانان رخ می دهد، اسپوندیلولیستزیس ایستمی (معمولاً در اثر اسپوندیلولیز ایجاد می شود) یکی از شایع ترین علل است.

چه کسانی در معرض خطر ابتلا به اسپوندیلولیستزیس هستند؟

ممکن است به دلایل زیر احتمال ابتلا به اسپوندیلولیستزیس بیشتر باشد:

  • دو و میدانی : ورزشکاران جوان (کودکان و نوجوانان) که در ورزش هایی که باعث کشش ستون فقرات کمری می شوند، مانند ژیمناستیک و فوتبال شرکت می کنند، بیشتر در معرض ابتلا به اسپوندیلولیستزیس هستند. لغزش مهره معمولاً در طول جهش رشد کودکان رخ می دهد. اسپوندیلولیستزیز یکی از شایع ترین دلایل کمردرد در نوجوانان است.
  • ژنتیک: برخی از افراد مبتلا به اسپوندیلولیستزیس ایستمی با بخش نازک‌تری از مهره به نام pars interarticularis متولد می‌شوند. این قطعه نازک استخوان مفاصل فاست را به هم متصل می‌کند، که مهره‌ها را مستقیماً در بالا و پایین به هم متصل می‌کند تا یک واحد تشکیل دهد که حرکت ستون فقرات را امکان‌پذیر می‌کند. این نواحی نازک‌تر از مهره‌ها، احتمال شکستگی و لغزش بیشتری دارند. اسپوندیلولیستزیس دژنراتیو همچنین دارای یک جزء ژنتیکی بزرگ است.
  • سن: با افزایش سن، شرایط تخریبی ستون فقرات ممکن است ایجاد شود، که زمانی است که سایش ستون فقرات باعث ضعیف شدن مهره‌ها می‌شود. افراد مسن با شرایط دژنراتیو ستون فقرات ممکن است در معرض خطر بیشتری برای اسپوندیلولیستزیس باشند. بعد از 50 سالگی شایع تر می شود.

اسپوندیلولیستزی با درجه پایین در مقابل اسپوندیلولیستزی با درجه بالا چیست؟

برای تعیین شدت اسپوندیلولیستزیس، پزشک به آن درجه می دهد:

  • درجه پایین (درجه I و درجه II) معمولاً نیازی به جراحی ندارد. موارد درجه پایین معمولاً در نوجوانان مبتلا به اسپوندیلولیستزیس ایستمی و تقریباً در همه موارد اسپوندیلولیستزی دژنراتیو دیده می شود.
  • درجه بالا (درجه III و درجه IV) ممکن است به جراحی نیاز داشته باشد اگر درد زیادی دارید.

آیا برای اسپوندیلولیستزیس نیاز به جراحی دارم؟

پزشک با گزینه های غیر جراحی مانند استراحت و فیزیوتراپی شروع می کند. این درمان ها اغلب علائم را تسکین می دهند و در نهایت ممکن است جراحی را توصیه کند اگر:

  • اسپوندیلولیستزی با درجه بالا داشته باشید.
  • درد شدید را تجربه کنید.
  • درمان‌های غیرجراحی را امتحان کرده اشید، اما هنوز علائم دارید.

علائم و علل

علت اسپوندیلولیستزیس چیست؟

  • کشیدگی بیش از حد ستون فقرات یکی از علل اصلی اسپوندیلولیستزیس در ورزشکاران جوان است.
  • ژنتیک نیز ممکن است نقش داشته باشد. برخی از افراد با استخوان مهره نازک تری به دنیا می آیند.
  • افزایش سن.  در افراد مسن، ساییدگی و پارگی روی ستون فقرات و دیسک ها (بالشتک های بین مهره ها) می تواند باعث این وضعیت شود.

علائم اسپوندیلولیستزیس چیست؟

  • علائم به محلی در ستون فقرات که در آن جابجایی بین ستون فقرات وجود دارد بستگی دارد. اسپوندیلولیستزیس اغلب بر ستون فقرات L4-L5 در ناحیه کمر تأثیر می گذارد. سایر علائم عبارتنداز:
  • اسپاسم عضلانی در همسترینگ (عضلات پشت ران).
  • احساس خشکی یا سفتی در ناحیه کمر.
  • سفت شدن عضلات همسترینگ و باسن
  • مشکل در راه رفتن یا ایستادن برای مدت طولانی.
  • درد هنگام خم شدن
  • افزایش درد پا با راه رفتن
  •  تسکین درد هنگام نشستن یا دراز کشیدن
  • بی حسی، ضعف یا گزگز در پا.

تشخیص و آزمایشات

اسپوندیلولیستزیس چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک معاینه فیزیکی انجام می دهد و از شما در مورد علائم سوال می کند. سپس احتمالاً برای تأیید تشخیص به اسکن تصویربرداری نیاز خواهید داشت.

به چه آزمایش های تصویربرداری نیاز دارم؟

  • اشعه ایکس ستون فقرات به پزشک کمک می کند تا ببیند آیا مهره در جای خود هست یا خیر.
  • سی تی اسکن یا اسکن MRI ممکن است برای دیدن ستون فقرات با جزئیات بیشتر یا دیدن بافت نرم مانند دیسک ها و اعصاب لازم باشد.

مدیریت و درمان

پزشک چگونه اسپوندیلولیستزیس را درمان می کنند؟

درمان بستگی به درجه لغزش، علائم، سن و سلامت کلی شما دارد. پزشک گزینه های درمانی را با شما در میان می گذارد. ممکن است به دارو، فیزیوتراپی یا جراحی نیاز داشته باشید.

چه درمان های غیرجراحی برای اسپوندیلولیستزیس موجود است؟

در حالی که این عارضه از بین نمی‌رود، اکثر افراد از طریق استراحت، داروها، کاهش وزن، فیزیوتراپی و استفاده از بریس کمر تسکین می‌یابند. برای دردهای خفیف تا متوسط، متخصص درد می‌تواند تزریقات و روش‌های کم تهاجمی را ارائه دهد که درد را بدون جراحی تسکین می‌دهد (درمان‌های زیر را ببینید). در مواردی که مهره های ستون فقرات به طور قابل توجهی جابه‌جا می‌شود و فرد درد شدید و مداوم دارد، ممکن است برای ارزیابی و انجام عمل جراحی فیوژن ستون فقرات به جراح مراجعه کنید.

 

متخصص درد برای رهایی از درد لغزندگی و سرخوردن مهره درمانهای زر را ارائه می دهد:

  • بلوک های شاخه میانی
  • تزریقات اپیدورال استروئیدی
  • نوروتومی فرکانس رادیویی
  • تحریک طناب نخاعی

چگونه بفهمم که برای اسپوندیلولیستزیس نیاز به جراحی دارم؟

اگر اسپوندیلولیستزیس با درجه بالا دارید، درد شدید است یا درمان‌های غیرجراحی را بدون موفقیت امتحان کرده‌اید، ممکن است به جراحی نیاز داشته باشید. اهداف جراحی اسپوندیلولیستزیس عبارتند از:

  • درد ناشی از عصب تحریک شده را تسکین دهید.
  • ستون فقرات را در جایی که مهره لیز خورده است تثبیت کنید.
  • عملکرد خود را بازیابی کنید.

در حین جراحی اسپوندیلولیستزیس چه اتفاقی می افتد؟

جراحی برای کمردرد ناشی از اسپوندیلولیستزیس معمولاً شامل رفع فشار ستون فقرات، با یا بدون فیوژن است. رفع فشار به تنهایی تقریباً هرگز در اسپوندیلولیستزی ایستمی انجام نمی شود. مطالعات نشان می دهد که آمیختگی با رفع فشار ممکن است نتیجه بهتری نسبت به رفع فشار به تنهایی داشته باشد. در طی یک جراحی رفع فشار، جراح استخوان و دیسک را از ستون فقرات خارج می کند.. این روش به اعصاب فضای داخل کانال نخاعی می دهد و درد را تسکین می دهد.

برای جراحی فیوژن، جراح دو مهره آسیب دیده را به هم متصل می کند. با بهبودی، آنها به یک استخوان تبدیل می شوند و حرکت بین دو مهره را از بین می برند. ممکن است در نتیجه جراحی انعطاف ستون فقرات محدودی را تجربه کنید.

آیا اسپوندیلولیستزیس برمی گردد؟

بیشتر اوقات، پس از بهبودی پس از جراحی اسپوندیلولیستزیس، درد از بین می‌رود. می توانید به تدریج فعالیت های خود را از سر بگیرید تا زمانی که به عملکرد و حرکت کامل برگردید.

جلوگیری

چگونه می توانم خطر ابتلا به اسپوندیلولیستزی را کاهش دهم؟

شما می توانید اقداماتی را برای کاهش خطر ابتلا به اسپوندیلولیستزیس انجام دهید:

  • تمرینات منظم برای تقویت عضلات پشت و شکم انجام دهید.
  • وزن سالم را حفظ کنید. اضافه وزن به کمر شما فشار بیشتری وارد می کند.
  • یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید تا استخوان های خود را به خوبی تغذیه و قوی نگه دارید.

پس از درمان، چگونه می توانم از بازگشت اسپوندیلولیستزیس جلوگیری کنم؟

پزشک ممکن است ورزش هایی را برای تقویت عضلات پشت و شکم به ویژه برای کودکان توصیه کند. اطمینان حاصل کنید که چکاپ های منظم را انجام دهید تا پزشک بتواند هر گونه مشکلی را در مراحل اولیه تشخیص دهد.

اگر درجه بالاتر باشد، احتمال بازگشت اسپوندیلولیستزیس یا عود آن بیشتر است. برای افرادی که دچار لغزش جزئی هستند، این وضعیت ممکن است هرگز عود نکند.

چشم انداز

چشم انداز افراد مبتلا به اسپوندیلولیستزیس چیست؟

جراحی درصد موفقیت بالایی دارد.افرادی که جراحی اسپوندیلولیستزیس را انجام می دهند، اغلب در عرض چند ماه پس از جراحی به زندگی فعال باز می گردند. احتمالاً پس از جراحی به توانبخشی نیاز خواهید داشت تا به شما کمک کند به عملکرد کامل خود بازگردید.

آیا اسپوندیلولیستزیس به خودی خود از بین می رود؟

در حالی که این بیماری به خودی خود از بین نمی رود، اغلب می توانید با استراحت، دارو و فیزیوتراپی تسکین پیدا کنید.

آیا اسپوندیلولیستزیس قابل معکوس است؟

درمان‌های غیرجراحی نمی‌توانند ترک یا لغزش را برطرف کنند، اما می‌توانند درد طولانی‌مدت را تسکین دهند. جراحی می تواند فشار روی اعصاب را کاهش دهد، مهره ها را تثبیت کند و قدرت ستون فقرات شما را بازگرداند.

برای درد ناشی از اسپوندیلولیستزیس چه کاری می توانم انجام دهم؟

ابتدا از فعالیت های شدید و ورزش استراحت کنید. برای تسکین درد و التهاب، داروهای بدون نسخه را امتحان کنید و به پزشک مراجعه کنید، که می تواند به شما در تعیین مراحل بعدی کمک کند.

یادداشتی از کلینیک درد پروفسور مومن زاده

اسپوندیلولیستزیس بیشتر در ناحیه کمر (کمر) شایع است. به احتمال زیاد بعد از 50 سالگی در مردان و زنان ظاهر می شود و زنان بیشتر از مردان در معرض خطر هستند، اما خطرناک نیست و باعث ازکار افتادگی شما نمی شود. درمان های زیادی از دارو و فیزیوتراپی گرفته تا جراحی ستون فقرات در دسترس هستند. اگر کمردرد دارید یا راه رفتن، ایستادن یا خم شدن برایتان مشکل است، با پزشک صحبت کنید تا بفهمید چگونه می توانید احساس بهتری داشته باشید.


 

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا