ابلیشن با فرکانس رادیویی (RFA) برای درد مفصل فاست و ساکروایلیاک

فرسایش با فرکانس رادیویی (RFA) یا نوروتومی با فرکانس رادیویی، نوعی روش تزریقی است که برای درمان چندین بیماری از جمله درد مزمن گردن و یا کمر استفاده می‌شود. در گردن و پشت، درد ناشی از مفاصل فاست مهره ای یا مفاصل ساکروایلیاک لگن یا لگن خلفی ممکن است با استفاده از RFA درمان شود.

در RFA، مقدار کمی جریان الکتریکی با دقت از طریق یک سوزن فرکانس رادیویی تخصصی روی یک عصب ناقل درد عبور داده می شود تا ضایعه گرمایی ایجاد شود.

RFA شامل گرم کردن بخشی از عصب ناقل درد با سوزن فرکانس رادیویی برای ایجاد ضایعه حرارتی است. این ضایعه ایجاد شده از ارسال سیگنال های درد توسط عصب به مغز جلوگیری می کند.

اهداف فرسایش رادیویی

اهداف درمان مفاصل فاست و ساکروایلیاک با RFA عبارتند از:

درد گردن یا کمر را برای مدت طولانی تری، معمولاً برای بیش از 6 ماه کاهش دهید.

حتی اگر درد به طور کامل از بین نرود، RFA ممکن است باعث تسکین درد متوسط ​​و بازیابی عملکرد برای حرکات روزانه شود.

انواع فرسایش با فرکانس رادیویی

سه نوع یا تنوع RFA ممکن است برای ایجاد ضایعات حرارتی بر روی بافت ها مورد استفاده قرار گیرد که در زیر مورد بحث قرار می گیرد:

  • فرسایش با فرکانس رادیویی مداوم (CRF) از سوزنی استفاده می کند که جریان ولتاژ بالا را برای ایجاد ضایعه حرارتی ایجاد می کند. نوک سوزن بین 140 تا 176 درجه فارنهایت گرم می شود.
  • فرسایش با فرکانس رادیویی پالسی (PRF) از سوزنی استفاده می‌کند که انفجارهای کوتاهی از جریان ولتاژ بالا را با فازهای بی‌صدا در بین زمانی که جریانی عبور نمی‌کند، ارائه می‌کند. سوزن تا حدود 107 درجه فارنهایت در PRF.3 گرم می شود
  • فرسایش فرکانس رادیویی خنک‌شده با آب (WCRF) از یک سوزن تخصصی استفاده می‌کند که تا 140 درجه فارنهایت گرم می‌شود اما با جریان مداوم آب نیز خنک می‌شود. آب اجازه می دهد تا جریان تنظیم شده جریان داشته باشد و همچنین از گرم شدن بیش از حد نوک سوزن جلوگیری می کند.
  •  CRF و PRF ضایعات کوچک مشخصی را ایجاد می‌کنند، در حالی که WCRF ضایعات بزرگ‌تری ایجاد می‌کند که مناطق بافت بزرگ‌تری را در بر می‌گیرد. هر سه نوع RFA برای درمان درد مفصل فاست و ساکروایلیاک استفاده می شود. بزرگی ضایعات حرارتی به دما و اندازه سوزن و همچنین مدت زمان عمل بستگی دارد.

هنگامی که فرسایش فرکانس رادیویی در نظر گرفته می شود

به طور معمول،  RFAپس از آزمایش استروئید، اپیدورال یا سایر درمان‌های تزریقی در اعصاب ساکروایلیاک یا فاست مفصل برای درمان علائم درد انجام می‌شود RFA .شاخه داخلی اعصاب مفصل فاست را هدف قرار می دهد و RFA شاخه جانبی اعصاب مفصل ساکروایلیاک را در لگن خلفی هدف قرار می دهد.

 RFAشاخه داخلی و جانبی ممکن است برای درمان شرایط زیر استفاده شود:

  • گردن و یا کمردرد ناشی از شرایط مهره ای یا ستون فقرات، مانند اسپوندیلوز
  • سردرد سرویکوژنیک
  • نورالژی اکسیپیتال
  • درد مفصل ساکروایلیاک یا لگن خلفی

قبل از عمل RFA ، یک یا دو بلوک عصبی تشخیصی شاخه جانبی یا شاخه داخلی برای تعیین محل عصب هدف انجام می شود. سپس RFA روی عصب تایید شده ای که به بلوک عصبی تشخیصی پاسخ می دهد، انجام می شود.

RFA در شرایط زیر انجام نمی شود:

  • عفونت در محل تزریق
  • افزایش فشار داخل جمجمه (فشار داخل سر)
  • علاوه بر این، RFA ممکن است در بیمارانی که به داروهای بی حس کننده موضعی حساسیت دارند، انجام نشود.

نرخ موفقیت فرسایش فرکانس رادیویی

موفقیت درمان RFA نتایج متناقضی ارائه کرده است. موفقیت معمولاً به دقت تشخیص، تغییرات در آناتومی عصب، و نوع تکنیک مورد استفاده بستگی دارد. برخی از بیماران تا 100% کاهش درد ناشی از RFA را گزارش کرده اند. تحقیقات نشان می دهد:

  •  RFAانجام شده برای مفصل فاست ممکن است در 45% تا 60% بیماران باعث تسکین درد شود.
  •  RFAانجام شده برای مفصل ساکروایلیاک ممکن است در 75% تا 86% بیماران باعث تسکین درد شود.

به طور معمول، در صورت موثر بودن، RFA ممکن است تسکین درد را به مدت 6 ماه تا 2 سال ارائه دهد. با این حال، برخی از مطالعات نشان داده اند که بیماران تا 3 سال تسکین درد را تجربه می کنند. تسکین درد ناشی از این درمان معمولاً در مقایسه با مفاصل ساکروایلیاک در مفاصل فاست بیشتر قابل توجه است.

  •  RFAمکرر ممکن است تسکین طولانی تری ایجاد کند

اگر با درمان اولیه تسکین درد حاصل شود، ممکن است پس از بازگشت علائم، RFA مکرر انجام شود.

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا