چرا شانه ام صدا می دهد؟

گاهی اوقات حرکت دادن شانه همراه با ایجاد صدای تق تق یا احساس ترکیدن در نزدیکی محل اتصال مفصل در بالای بازو شود.

به این احساس  کرپیتوس می گویند.

کرپیتوس صدایی مانند تق تق کردن، ساییدن یا جیرجیر در مفصل هنگام حرکت دادن مفصل شانه است. کرپیتوس دلایل زیادی دارد. اغلب نتیجه آسیب به غضروف و بافت مفصلی شماست.

علل کرپیتوس یا صدا دادن شانه ها

شانه به شکل مفصلی است که دست را ه بدن متصل می کند. استخوان بازو در زیر و داخل کتف یا تیغه شانه قرار می گیرد و چهار عضله به نام روتاتور کاف آنها را به هم متصل می کنند. ساختاری از غضروف به نام لابروم در داخل تیغه شانه عمل می کند که بازو را در جای خود نگه می دارد.

مفصل شانه به گونه ای متصل شده است که حداکثر تحرک بازوها را ممکن می سازد. همان آناتومی که دامنه کامل حرکت را امکان پذیر می کند، شانه را نیز نسبت به سایر مفاصل در برابر آسیب، آسیب پذیرتر می کند.

شانه مفصل مهم و پیچیده است. استخوان بازو در بالای بازو با غضروف، ماهیچه ها و تاندون ها به کتف یا تیغه شانه متصل می شود. اگر هر یک از این اتصالات آنطور که باید کار نکند، ممکن است صدایی از شانه خود بشنوید.

در اینجا به برخی از شایع ترین علل کرپیتوس شانه اشاره می کنیم.

کاویتاسیون

 حباب‌های کوچک گاز می‌توانند در مفاصل شما جمع شوند و وقتی خیلی سریع حرکت می‌کنید صداهای ترک ایجاد کنند. این صدا به عنوان کاویتاسیون شناخته می شود. شکستن بند انگشتان نمونه دیگری از کاویتاسیون است. این نوع صدا بی ضرر است.

بورسیت اسکاپولوتوراسیک

 مفاصل توسط بالشتک هایی به نام کیسه های بورس یا بورسا محافظت می شوند. آنها مفاصل را به راحتی حرکت می دهند. اما بورس ها ممکن است در هنگام تحریک متورم و دردناک شوند و می تواند باعث ایجاد احساس زخم یا گرما در شانه شما شود، همراه با صدای کوبیدن هنگام حرکت بازوها.

پارگی لابرال

لابروم غضروفی است که بازو و شانه را به هم متصل می کند. اگر مفصل به دلیل استفاده بیش از حد یا آسیب پاره شود، متوجه درد مکرر یا مداوم در مفصل خواهید شد. همچنین ممکن است هنگام حرکت بازوی خود صدای ساییدن یا ترکیدن داشته باشید.

آرتریت یا آرتروز

آرتریت باعث می شود که غضروف مفاصل به مرور زمان تجزیه شود و می‌تواند باعث شود استخوان‌ها به یکدیگر برخورد کنند و صدای کلیک یا ساییدن ایجاد کنند.

شکستگی شانه

 استخوان های مفصل شانه ممکن است پس از استراحت به طور کامل ترمیم نشوند. حتی مو برداشتن در استخوان بازو یا کتف می تواند به جای حالت صحیح اولیه خود به صورت برجستگی بهبود یابد و می تواند باعث شود که مفصل شانه هنگام استفاده از بازوها صدا ایجاد کند.

استئوکندروم

استخوان های شانه یا قفسه سینه ممکن است یک رشد خوش خیم به نام استئوکندروما تشکیل دهند. این رشدها می توانند باعث شوند که شانه شما بلند شود یا کلیک کند. اما ممکن است علائم دیگری نداشته باشند.

اثرات کرپیتوس شانه بر سلامت

اگر مفصل شانه گاهی صدا می دهد اما هیچ درد یا ناراحتی احساس نمی کنید، شانه احتمالا دجار مشکلی نیست. اما اگر همراه با کرپیتوس احساس جراحت، گرما یا درد در مفصل شانه دارید، حتما به پزشک جهت درمان مراجعه کنید.

عدم درمان جراحات و آرتریت می تواند باعث بدتر شدن مفصل شانه به مرور زمان شود. آسیب جزئی به غضروف می تواند اضافه شود. آسیب‌هایی که می‌توانستند با روش‌های غیرتهاجمی درمان شوند، اگر ماه‌ها یا سال‌ها نادیده گرفته شوند، ممکن است نیاز به جراحی داشته باشند.

اگر شانه شما مرتباً درد می کند و هنگام استفاده از آن صدا ایجاد می کند، در مورد علت و درمان های احتمالی با پزشک خود صحبت کنید.

درمان کرپیتوس یا صدا دادن شانه ها

پزشک ممکن است یکی از چندین روش درمانی را برای علت کرپیتوس در شانه توصیه کند. بیشتر متخصصان پزشکی بر روی درمان بیماری های زمینه ای تمرکز می کنند و نه خود سر و صدا.

این راه حل ها می توانند به کاهش درد و بهبود مفصل شانه کمک کنند.

  • داروهای ضد التهاب: شرایطی مانند آرتروز اغلب شامل التهاب در مفاصل آسیب دیده است. داروهای ضد التهابی مانند ایبوپروفن، آسپرین و ناپروکسن می توانند به کاهش تورم و درد آرتریت کمک کنند.
  • فیزیوتراپی: فیزیوتراپی می تواند به شما کمک کند تا بعد از آسیب دیدگی بیشتر از مفصل استفاده کنید. این درمان می تواند به بهبود عضلات و تاندون های شما کمک کند و اگر کرپیتوس شانه شما ناشی از آسیب باشد کمتر سفت و دردناک شود.
  • تزریق کورتیکواستروئید تزریق کورتیکواستروئید می تواند به کاهش التهاب و تشویق مفصل شما برای بهبودی کمک کند. اگر آسیب یا آرتریت دارید که باعث می‌شود مفصل شانه‌تان به مرور زمان دردناک‌تر شود، پزشک ممکن است تزریق استروئید را توصیه کند.
  • بلوک عصبی اپیدورال: تزریق استروئید اپیدورال به عنوان بلوک های عصبی اپیدورال نیز شناخته می شود، می توانند سیگنال های درد را مسدود کنند.
  • لیزر درمانی K: لیزر K که به عنوان لیزر درمانی با توان بالا نیز شناخته می‌شود، بافت آسیب‌دیده را با طول‌موج‌های نور مشخصی هدف قرار می‌دهد که مشخص شده است با بافت تعامل دارد و روند بهبودی را تسریع می‌کند
  • پرولوتراپی: پرولوتراپی با تحریک توانایی بدن برای ترمیم خود باعث تسکین درد طولانی مدت و اغلب دائمی می شود. محلولی از دکستروز غلیظ و بی حس کننده موضعی (از استروئیدها استفاده نمی شود) به رباط ها، تاندون ها یا کپسول های مفصلی آسیب دیده تزریق می شود. این محلول نه به عنوان یک ماده مغذی، بلکه با تحریک توانایی طبیعی بدن برای ترمیم این بافت‌ها عمل می‌کند و رشد الیاف رباط یا تاندون جدید را تشویق می‌کند.
  • پلاسمای غنی از پلاکت (پی آر پی تراپی): پلاکت درمانی یا درمان پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) یک درمان جدید است که با ارتقاء بهبود طولانی مدت شرایط اسکلتی عضلانی با استفاده از قدرت شفابخش بدن خود، درد را تسکین می دهد.
  • درمان با سلولهای بنیادی: سلول‌های بنیادی سلول‌هایی هستند که ویژگی‌های سلول‌هایی را که در اطرافشان احاطه شده‌اند، به خود می‌گیرند. به عنوان مثال، اگر بیمار به آرتروز ناشی از فرسودگی غضروف مبتلا باشد، تامین سلول های بنیادی مفصل آسیب دیده می تواند به رشد مجدد غضروف کمک کند.
  • عمل جراحی. این ممکن است بهترین گزینه زمانی باشد که کرپیتوس شانه به یک آسیب جدی متصل است. پزشک شما می‌تواند تاندون‌ها را ترمیم کند، استئوکندروما را از بین ببرد یا مفصل را بازسازی کند. مفصل شما پس از جراحی باید راحت تر، استفاده آسان تر و سر و صدای کمتری داشته باشد.

 

برچسب ها شانه درد شانه
مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا