ترموگرافی مادون قرمز روشی برای تشخیص علت درد مزمن

درد مزمن عارضه ای برای میلیون ها نفر در سراسر جهان است و هر روز صدها مورد جدید شناسایی می شود. بسته به نوع درد، تکنیک های ترموگرافی ممکن است راه طولانی را در جهت شناسایی و تشخیص این علائم به منظور تسکین برای بسیاری از افراد انجام دهند. دردهای مزمن معمولاً توسط پزشکان شناخته شده و تشخیص داده می شود، اما معرفی فناوری مادون قرمز در تشخیص این بیماری پدیده دیگری است. هر زمان که درد مزمن اتفاق می افتد، تغییراتی در قسمت های آسیب دیده بدن ایجاد می شود. گرمای ساطع شده اساس نحوه کار ترموگرافی مادون قرمز است.

ترموگرافی چگونه کار می کند؟

ترموگرافی مادون قرمز از یک تصویرگر حرارتی یا دوربین برای تشخیص میزان  انرژی مادون قرمز  آزاد شده توسط اجسام اسکن شده استفاده می کند. دستگاه ها انرژی آزاد شده توسط یک جسم را اسکن و مشاهده می کنند. آن را به سیگنال های الکترونیکی تبدیل می کند و سیگنال های الکترونیکی مطابق با انتشار انرژی های مختلف از جسم اسکن شده روی صفحه نمایش داده می شود. مناطق تحت تاثیر انرژی مادون قرمز بیش از حد ساطع می کنند و با نگاه دقیق به مناطق گرما، می توانید به سرعت مکان را مشخص کنید.

ترموگرافی مادون قرمز پزشکی بر اساس بررسی دقیق دمای پوست و بافت های سطحی با ثبت تابش مادون قرمز ساطع شده از بدن است. انسان سالم دارای تقارن حرارتی درجه بالایی از نظر بزرگی و الگو در مناطق مشابه و در قسمت های طرف مقابل است. به همین دلیل، مشاهده عدم تقارن حرارتی پوست باید به عنوان یک سیگنال هشدار در نظر گرفته شود، که ممکن است وجود بیماریهای التهابی یا اسکلتی عضلانی را که باعث ایجاد عروق غیرطبیعی می شوند را در نظر گیرند. آسیب هایی که اتفاق می افتد اغلب بر جریان خون تأثیر می گذارد و دمای بدن را تحت تأثیر قرار می دهد. این فناوری برای تشخیص اختلالات عصبی مانند ترومبوز، آمبولی و تنگی استفاده می شود.

هنگامی که تورم، انسداد یا لخته در هر بخشی از مغز ایجاد می شود، التهاب رخ می دهد و باعث تغییرات دما در مناطق آسیب دیده می شود. تصویربرداری حرارتی مادون قرمز این تغییرات حرارتی را به دلیل افزایش یا کاهش جریان خون در بافت آسیب دیده تشخیص می دهد. همچنین علائم اولیه هر بیماری عصبی را قبل از اینکه از طریق فناوری مادون قرمز رخ دهد، می بیند.

در نتیجه، فناوری مادون قرمز توزیع دقیق دمای بدن را در طی مراحل تشخیص بیماری ارائه می دهد. تغییرات فیزیولوژیکی غیرعادی را می توان از اطلاعات ارائه شده توسط دوربین های مادون قرمز حرارتی تشخیص داد. به لطف پیشرفت تکنولوژی، ترموگرافی امکان تشخیص زودهنگام بیماری های در حال توسعه را فراهم می کند و امکان بررسی و درمان به موقع را بسیار قبل از بروز علائم فراهم می کند.

ترموگرافی
انسان سالم دارای تقارن حرارتی درجه بالایی از نظر بزرگی و الگو در مناطق مشابه و در قسمت های طرف مقابل است. به همین دلیل، مشاهده عدم تقارن حرارتی پوست باید به عنوان یک سیگنال هشدار در نظر گرفته شود، که ممکن است وجود بیماریهای التهابی یا اسکلتی عضلانی را که باعث ایجاد عروق غیرطبیعی می شوند را در نظر گیرند.

چه چیزی باعث درد مزمن می شود؟

درد مزمن به دلایل مختلفی از جمله آسیب به دلیل کشیدگی عضلات یا کمر درد رخ می دهد. همچنین ممکن است به دلیل آسیب عصبی باشد.

سایر علل شایع کمردرد، بیماری های زمینه ای مانند آرتریت روماتوئید، مولتیپل اسکلروزیس، سرطان، استئوآرتریت و بیماری کیسه صفرا است. درد مزمن از نظر شدت متفاوت است و بهترین راه برای درمان آن یافتن علت اصلی آن است. ترموگرافی مادون قرمز می تواند به تشخیص این نوع درد کمک کند.

نحوه استفاده از ترموگرافی مادون قرمز برای تشخیص درد مزمن

همه اجسام در دمای بالای صفر تابش الکترومغناطیسی ساطع می کنند. تفاوت یک درجه سانتیگراد برای نشان دادن برخی تغییرات فیزیولوژیکی در بافت های بدن کافی است. ترموگرافی مادون قرمز ( IRT ) یک تست موثر برای تشخیص سندرم درد است.

ترموگرافی مادون قرمز نور مادون قرمزی را که بافت‌های بدن به دلیل ناهنجاری‌های فیزیولوژیکی در این نواحی در واکنش به تغییرات دما ساطع می‌کنند، تشخیص می‌دهد. این فناوری به دوربین مادون قرمز برای شناسایی الگوهای گرما و جریان خون در بافت‌های بدن متکی است. این دستگاه تجزیه و تحلیل خودکار تفاوت دما در بافت های خاص بدن و تجزیه و تحلیل آماری را برای شناسایی ناهنجاری ها انجام می دهد.

به عنوان مثال، تصویربرداری حرارتی مادون قرمز دیجیتال (DITI) نوعی ترموگرافی است که برای تشخیص سرطان سینه استفاده می شود. تصویربرداری حرارتی مادون قرمز دیجیتال برای تشخیص سرطان سینه تفاوت های دما را در سطح سینه شناسایی می کند. ترموگرافی مادون قرمز  همچنین برای تشخیص اختلالات عروقی و نوروپاتی مفید است. همچنین به طور موثر مشکلات پزشکی مرتبط با پیوند کلیه، غربالگری تب، پوست، و فیزیولوژی نوزادان را شناسایی می کند.

مزایای استفاده از ترموگرافی مادون قرمز در تشخیص درد

ترموگرافی مادون قرمز چندین مزیت دارد، از جمله:

  • غیر تهاجمی و بدون درد است
  • زمان تست کوتاه است
  • تشعشع ندارد
  • برای نظارت بر درمان بیمار مفید است 
  • در غربالگری سرطان سینه استفاده می شود
  • یکی از بهترین روش های تشخیص سندرم درد است

 

 

 


 


 

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا