زونا چیست و چگونه درمان می شود؟

زونا یک عفونت ویروسی است که باعث ایجاد بثورات دردناک می شود. اگرچه زونا می تواند در هر جایی از بدن شما رخ دهد، اما اغلب به صورت نواری از تاول ظاهر می شود که در اطراف سمت چپ یا راست تنه و که معمولاً روی گردن یا صورت فعال می شود و خود را نشان می دهد.

زونا به عنوان هرپس زوستر نیز شناخته می شود. این نوع عفونت ویروسی با بثورات پوستی قرمز مشخص می شود که می تواند باعث درد و سوزش شود.

زونا توسط ویروس واریسلا زوستر ایجاد می شود - همان ویروسی که باعث آبله مرغان می شود. حتی پس از پایان یافتن عفونت آبله مرغان، ویروس برای سال‌ها در سیستم عصبی شما خفته باقی می‌ماند و سپس به صورت زونا فعال می‌شود.

زونا یک بیماری تهدید کننده زندگی نیست، اما می تواند بسیار دردناک باشد. واکسن ها می توانند به کاهش خطر ابتلا به زونا کمک کنند. درمان زودهنگام می تواند به کوتاه شدن عفونت زونا و کاهش احتمال عوارض کمک کند. شایع‌ترین عارضه نورالژی پس از تبخال است که پس از پاک شدن تاول‌های شما برای مدت طولانی باعث درد زونا می‌شود. این عارضه می تواند بیش از یک بار در یک فرد اتفاق بیفتد، به خصوص اگر دارای عوامل خطر باشد، اما این امر غیر معمول است.

علائم زونا

علائم و نشانه‌های زونا معمولاً تنها بر بخش کوچکی از یک طرف بدن شما تأثیر می‌گذارد. این علائم و نشانه ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • درد، سوزش، بی حسی یا گزگز،  درد معمولا در یک سمت بدن و در امتداد ناحیه خاصی از پوست به نام درماتوم است
  • حساسیت به لمس
  • بثورات قرمزی که چند روز پس از درد شروع می شود. با این حال، بثورات همیشه قرمز ظاهر نمی شوند. بسته به رنگ پوست، بثورات می تواند صورتی تیره، قهوه ای تیره یا ارغوانی به نظر برسد.
  • تاول های پر از مایع که باز می شوند و پوسته می شوند
  • خارش

برخی افراد نیز تجربه می کنند:

  • تب
  • سردرد
  • حساسیت به نور
  • خستگی

درد معمولا اولین علامت زونا است.برای برخی، ممکن است شدید باشد.بسته به محل درد، گاهی اوقات ممکن است با علامتی از مشکلاتی که بر قلب، ریه ها یا کلیه ها تأثیر می گذارد، اشتباه گرفته شود.  برخی از افراد بدون ایجاد بثورات، درد زونا را تجربه می کنند.

اغلب، بثورات زونا به صورت نواری از تاول ا‌یجاد می شود که در اطراف سمت چپ یا راست تنه شما فعال می شود. بثوراتی که در یک طرف بدن ظاهر می شود، می‌تواند روی سینه، شکم، پشت یا صورت ظاهر شود.

گاهی اوقات بثورات زونا در اطراف یک چشم یا در یک طرف گردن یا صورت ایجاد می شود.

عوارض نادر و جدی زونا عبارتند از:

  • درد یا بثوراتی که چشم را درگیر می کند، که برای جلوگیری از آسیب دائمی چشم باید فوراً درمان شود
  • از دست دادن شنوایی یا درد شدید در یک گوش ، سرگیجه یا از دست دادن حس چشایی در زبان، که می تواند از علائم سندرم رمزی هانت باشد و همچنین نیاز به درمان فوری دارد.
  • عفونت باکتریایی که با پوست قرمز، متورم یا گرم در لمس مشخص می شود

زونا در چشم

بثورات زونا می تواند در هر جایی از بدن ظاهر شود اما به طور کلاسیک به دنبال درماتوم است.

برای برخی افراد، زونا در داخل و اطراف چشم رخ می دهد که به عنوان هرپس زوستر چشمی یا هرپس زوستر ophthalmicus  نامیده می شود.

بثورات تاولی ممکن است روی پلک ها، پیشانی و گاهی نوک یا کنار بینی شما ظاهر شود.

ممکن است علائمی مانند:

  • سوزش یا ضربان در چشم
  • قرمزی و پارگی
  • ورم
  • تاری دید

پس از ناپدید شدن بثورات، همچنان ممکن است به دلیل آسیب عصبی در چشم درد داشته باشید. درد در نهایت برای اکثر افراد بهتر می شود.

بدون درمان، زونا چشم می تواند منجر به مشکلات جدی از جمله از دست دادن بینایی طولانی مدت و زخم دائمی به دلیل تورم قرنیه شود .

به دنبال مراقبت فوری باشید

اگر مشکوک به زونا در داخل و اطراف چشم خود هستید، فوراً با پزشک تماس بگیرید.

زونا در پشت و کمر

زونا توسط ویروس هرپس زوستر ایجاد می شود و به صورت راش های دردناک تاول دار ظاهر می شود.

در حالی که بثورات زونا معمولاً در اطراف یک طرف کمر شما ایجاد می‌شود، ممکن است نواری از تاول‌ها در امتداد یک طرف پشت یا پایین کمر شما ظاهر شود.

زونا روی باسن

زونا معمولاً فقط یک طرف بدن را درگیر می کند، بنابراین ممکن است در یک باسن بثورات بثورات داشته باشید اما در سمت دیگر نه.

مانند سایر نواحی بدن، زونا روی باسن  ممکن است علائم اولیه مانند گزگز، خارش یا درد را ایجاد کند.

پس از چند روز، بثورات قرمز یا تاول ممکن است ایجاد شود.  برخی از افراد درد را تجربه می کنند، اما جوش نمی زنند. 

علل زونا

زونا توسط ویروس واریسلا زوستر ایجاد می شود - همان ویروسی که باعث آبله مرغان می شود. هر کسی که آبله مرغان داشته باشد ممکن است به زونا مبتلا شود. پس از بهبودی از آبله مرغان، ویروس وارد سیستم عصبی می شود و برای سال ها نهفته می ماند.

در نهایت، ممکن است دوباره فعال شود و در امتداد مسیرهای عصبی به سمت پوست حرکت کند و باعث ایجاد زونا شود. اما همه کسانی که آبله مرغان داشته اند به زونا مبتلا نمی شوند.

دلیل زونا مشخص نیست. اما ممکن است به دلیل کاهش ایمنی در برابر عفونت ها با افزایش سن باشد. زونا در افراد مسن و در افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند شایع تر است.

واریسلا زوستر بخشی از گروهی از ویروس‌ها به نام ویروس‌های هرپس است که شامل ویروس‌هایی می‌شود که باعث تبخال و تبخال تناسلی می‌شوند.  به همین دلیل، زونا به عنوان هرپس زوستر نیز شناخته می شود. اما ویروسی که باعث آبله مرغان و زونا می‌شود، همان ویروسی نیست که مسئول تبخال یا تبخال تناسلی، یک عفونت مقاربتی است.

آیا زونا مسری هست؟

فرد مبتلا به زونا می تواند ویروس واریسلا زوستر را به هر کسی که در برابر آبله مرغان مصون نیست منتقل کند که معمولا از طریق تماس مستقیم با زخم های باز راش زونا رخ می دهد. پس از ابتلا، فرد مبتلا به آبله مرغان می شود، اما نه زونا.

آبله مرغان برای برخی افراد خطرناک است. تا زمانی که زونا به حالت تاول است، شما مسری هستید و باید از تماس فیزیکی با افرادی که هنوز آبله مرغان یا واکسن آبله مرغان نگرفته‌اند، بخصوص افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف، مانند زنان باردار و نوزادان، خودداری کنید.

عوامل خطر

هر کسی که تا به حال آبله مرغان داشته باشد ممکن است به زونا مبتلا شود. بیشتر بزرگسالان در دوران کودکی، قبل از ظهور واکسیناسیون معمول دوران کودکی که اکنون در برابر آبله مرغان محافظت می کند، آبله مرغان داشتند.

عواملی که ممکن است خطر ابتلا به زونا را افزایش دهند عبارتند از:

  • سن بالای 50 سال. زونا در افراد بالای 50 سال شایع تر است. این خطر با افزایش سن افزایش می یابد.
  • داشتن بیماری های خاص بیماری هایی که سیستم ایمنی بدن شما را تضعیف می کنند، مانند HIV/AIDS و سرطان، می توانند خطر ابتلا به زونا را افزایش دهند.
  • تحت درمان های سرطان. پرتودرمانی یا شیمی درمانی می تواند مقاومت شما را در برابر بیماری ها کاهش دهد و ممکن است باعث ایجاد زونا شود.
  • درد و بثورات در نزدیکی چشم ایجاد می شود. در صورت عدم درمان، این عفونت می تواند منجر به آسیب دائمی چشم شود.
  • مصرف داروهای خاص. داروهایی که برای جلوگیری از پس زدن اندام های پیوندی طراحی شده اند، می توانند خطر ابتلا به زونا را افزایش دهند – و همچنین استفاده طولانی مدت از استروئیدها، مانند پردنیزون.

عوارض زونا

عوارض زونا می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • نورالژی پس از تبخال برای برخی افراد، درد زونا تا مدت ها پس از پاک شدن تاول ها ادامه می یابد. این بیماری به عنوان نورالژی پس از تبخال شناخته می شود و زمانی رخ می دهد که رشته های عصبی آسیب دیده پیام های گیج کننده و اغراق آمیزی از درد را از پوست به مغز شما ارسال می کنند.
  • از دست دادن بینایی. زونا در داخل یا اطراف چشم (زونا چشمی) می تواند باعث عفونت های دردناک چشم شود که ممکن است منجر به از دست دادن بینایی شود.
  • مشکلات عصبی. بسته به اینکه کدام اعصاب تحت تأثیر قرار می گیرند، زونا می تواند باعث التهاب مغز (آنسفالیت)، فلج صورت، یا مشکلات شنوایی یا تعادل شود.
  • عفونت های پوستی. اگر تاول های زونا به درستی درمان نشود، ممکن است عفونت های باکتریایی پوست ایجاد شود.

جلوگیری از زونا

واکسن زونا ممکن است به پیشگیری از زونا کمک کند.

افرادی که واجد شرایط دریافت آن هستند باید واکسن شینگریکس را دریافت کنند

واکسن شینگریکس توسط سازمان غذا و دارو (FDA) در سال 2017 تایید شد. مطالعات نشان می دهد که Shingrix محافظت در برابر زونا برای بیش از پنج سال ارائه می دهد. شینگریکس یک واکسن غیر زنده است که از یک جزء ویروسی ساخته شده است. این دارو در دو دوز، با فاصله 2 تا 6 ماه بین دوز تجویز می شود.

شینگریکس برای افراد 50 ساله و بالاتر، از جمله افرادی که قبلا واکسن زوستاواکس را دریافت کرده اند یا زونا داشته اند، تایید و توصیه می شود.

واکسن Zostavax دیگر در ایالات متحده فروخته نمی شود، اما کشورهای دیگر ممکن است همچنان از آن استفاده کنند.

شایع ترین عوارض جانبی هر دو واکسن زونا قرمزی، درد، حساسیت، تورم و خارش در محل تزریق و سردرد است.

واکسن زونا تضمین نمی کند که شما به زونا مبتلا نخواهید شد. اما این واکسن احتمالاً دوره و شدت بیماری را کاهش می دهد و خطر ابتلا به نورالژی پس از تبخال را کاهش می دهد.

واکسن زونا فقط به عنوان یک استراتژی پیشگیری استفاده می شود. این برای درمان افرادی که در حال حاضر به این بیماری مبتلا هستند در نظر گرفته نشده است. با پزشک خود در مورد اینکه کدام گزینه برای شما مناسب است صحبت کنید.

زونا و بارداری

در حالی که ابتلا به زونا در دوران بارداری غیرعادی است، NHS می‌گوید که ممکن است. اگر با فردی که مبتلا به آبله مرغان یا عفونت فعال زونا است در تماس باشید، اگر واکسینه نشده اید یا قبلا هرگز آن را نداشته اید، می توانید به آبله مرغان مبتلا شوید.

بسته به اینکه در چه سه ماهه ای هستید، ابتلا به آبله مرغان در دوران بارداری می تواند منجر به ناهنجاری های مادرزادی شود. دریافت واکسن آبله مرغان قبل از بارداری می تواند گام مهمی در محافظت از کودک شما باشد.

بعید است که زونا در دوران بارداری عوارضی ایجاد کند، اما همچنان می تواند ناخوشایند باشد. در صورت بروز جوش در دوران بارداری فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

داروهای ضد ویروسی که زونا را درمان می کنند را می توان با خیال راحت در دوران بارداری استفاده کرد. آنتی هیستامین ها همچنین می توانند به کاهش خارش کمک کنند و استامینوفن (تیلنول) می تواند درد را کاهش دهد. قبل از مصرف هر گونه دارویی برای درمان زونا در دوران بارداری با پزشک خود صحبت کنید.

تشخیص زونا

زونا معمولاً بر اساس سابقه درد در یک طرف بدن، همراه با بثورات و تاول‌های مشخص تشخیص داده می‌شود. پزشک همچنین ممکن است با خراش دادن بافت یا کشت تاول ها را برای بررسی در آزمایشگاه انجام دهد.

درمان زونا

هیچ درمانی برای زونا وجود ندارد، اما درمان سریع با داروهای ضد ویروسی تجویزی می‌تواند بهبود را تسریع کند و خطر عوارض را کاهش دهد. این داروها عبارتند از:

  • آسیکلوویر (زویراکس)
  • فامسیکلوویر
  • والاسیکلوویر (والترکس)

زونا می تواند باعث درد شدید شود، بنابراین پزشک ممکن است موارد زیر را نیز تجویز کند:

  • پچ موضعی کپسایسین (کوتنزا)
  • داروهای ضد تشنج مانند گاباپنتین (نورونتین)
  • داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای، مانند آمی تریپتیلین
  • عوامل بی حس کننده، مانند لیدوکائین، از طریق کرم، ژل، اسپری یا چسب پوستی تحویل داده می شوند.
  • داروهایی که حاوی مواد مخدر مانند کدئین هستند
  • تزریقی شامل کورتیکواستروئیدها و بی حس کننده های موضعی

زونا معمولا بین دو تا شش هفته طول می کشد. اکثر افراد فقط یک بار به زونا مبتلا می شوند، اما امکان ابتلا به آن دو یا چند بار وجود دارد.

درمان های خانگی زونا

درمان خانگی می تواند به کاهش علائم زونا شما کمک کند. این درمان ها عبارتند از:

  • حمام های خنک یا دوش گرفتن برای تمیز کردن و تسکین پوستتان
  • استفاده از کمپرس سرد مرطوب روی بثورات برای کاهش درد و خارش
  • استفاده از لوسیون کالامین یا تهیه خمیر با آب و جوش شیرین یا نشاسته ذرت برای کاهش خارش
  • خوردن غذاهای حاوی ویتامین A ، ویتامین B12 ، ویتامین C و ویتامین E
  • مصرف مکمل های ال لیزین برای تقویت سیستم ایمنی بدن

 

سوالات متداول در مورد زونا

در اینجا به برخی از سوالات رایج مردم در مورد زونا نگاهی می اندازیم.

آیا زونا دردناک است؟

برخی از افراد مبتلا به زونا فقط علائم خفیفی مانند سوزن سوزن شدن یا خارش پوست را تجربه می کنند .برای سایرین، می تواند بسیار دردناک با .شدحتی یک نسیم ملایم می تواند باعث درد شود. برخی افراد بدون ایجاد بثورات، درد شدیدی را تجربه می کنند.

درد ناشی از زونا معمولا در اعصاب موارد زیر رخ می دهد:

  • قفسه سینه
  • گردن
  • صورت
  • پایین کمر
  • شکم

برای کمک به تسکین درد، پزشک ممکن است داروهایی مانند داروهای ضد ویروسی یا ضد التهابی را تجویز کند.

 زونا ممکن است به دلیل مکانیسم های ایمنی بدن ما باشد که نحوه عملکرد نورون های حسی ما را پس از فعال شدن مجدد ویروس واریسلا زوستر تغییر می دهد.

آیا زونا در هوا منتقل می شود؟

ویروس واریسلا زوستر که باعث زونا می شود از طریق هوا منتقل نمی شود .اگر فرد مبتلا به زونا در نزدیکی شما سرفه یا عطسه کند یا لیوان نوشیدنی یا ظروف غذاخوری شما را به اشتراک بگذارد، نمی تواند سرایت کند.

تنها راه مسری بودن ویروس این است که مستقیماً با تاول تراوش کننده فردی که زونا دارد در تماس باشید. در غیر اینصورت به زونا مبتلا نخواهید شد، اما اگر قبلاً هرگز به آن مبتلا نشده اید، ممکن است به آبله مرغان مبتلا شوید.

آیا واکسن شینگریکس می تواند باعث زونا شود؟

خیر، واکسن شینگریکس نمی تواند باعث زونا شود. با توجه به ائتلاف اقدام ایمن سازی، واکسن شینگریکس تنها حاوی مقدار کمی از ویروس هرپس زوستر است و حاوی ویروس زنده نیست.

CDC می گوید که افرادی که واکسن را دریافت می کنند قرمزی، تورم یا درد در اطراف محل تزریق را تجربه می کنند.

زونا در مقابل کهیر

اگر مبتلا به زونا هستید، وضعیتی که ناشی از ویروس واریسلا زوستر است، معمولاً یک بثورات قرمز خارش دار یا دردناک همراه با تاول های پر از مایع در یک طرف بدن خود خواهید داشت. فقط در صورتی می توانید به زونا مبتلا شوید که قبلاً آبله مرغان داشته اید.

زونا مانند کهیر نیست، که خارش دار و برآمده روی پوست شما است. کهیر معمولاً در اثر واکنش آلرژیک به دارو، غذا یا چیزی در محیط شما ایجاد می شود.

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.


 

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا