چه ارتباطی بین چاقی و کمر درد وجود دارد؟

در حالی که ممکن است معقول به نظر برسد که چاقی فشار بی موردی را بر لگن، کمر و ستون فقرات وارد می کند - که باعث ایجاد کمردرد مزمن می شود - این ارتباط مدت هاست که در میان محققان مورد بحث بوده است.

از یک سو، کسانی هستند که معتقدند علت و معلول به وضوح ثابت شده است: وزن اضافی لگن را به جلو می راند و در نتیجه کمر را تحت فشار قرار می دهد.

از سوی دیگر، کسانی هستند که معتقدند مکانیک بدن به تنهایی توضیحی بسیار ساده برای شرایطی است که می تواند به طور قابل توجهی از فردی به فرد دیگر و حتی افراد دارای سن، نوع بدن و تجربه مشابه متفاوت باشد.

از نقطه نظر آماری، به نظر می رسد یک ارتباط قوی و تقریبا غیرقابل انکار بین وزن و کمردرد وجود دارد.

یک مرور در سال 2010 که در یک مجله آمریکایی به این نتیجه رسید که خطر کمردرد مستقیماً با افزایش شاخص توده بدنی (BMI) مرتبط است.

ارقام تعجب آور نبودند. بر اساس این تحقیق، افراد با وزن طبیعی کمترین خطر، افراد دارای اضافه وزن در معرض خطر متوسط ​​و افرادی که چاق بودند، بالاترین خطر را داشتند. این مطالعه همچنین نشان داد که افراد دارای اضافه وزن و چاق بیشتر به دنبال مراقبت های پزشکی برای درمان درد خود هستند.

در مطالعه دیگر، محققان دریافتند که BMI یک فرد، ترکیبی از درصد چربی بدن، به طور مستقیم با هر دو مورد مطابقت دارد. خطر و میزان مشکلات کمر.

تحقیق در مورد چاقی به عنوان یک علت

با این حال، برخی دیگر اصرار دارند که این رابطه چندان هم قطعی نیست. در سال 2017، یک تلاش مشترک تحقیقاتی با هدف ارزیابی انواع مشکلات کمر یا ستون فقرات مرتبط با چاقی انجام شد.

محققان با استفاده از داده‌ها به طور خاص به چهار اختلال رایج پرداختند:

  • درد پایین کمر
  • اسپوندیلوز (دژنراسیون ستون فقرات)
  • اختلال دیسک داخلی (IDD)
  • مشکلات گردن غیر مرتبط با اسپوندیلوز یا IDD

آنچه محققان دریافتند این بود که چاقی (بر اساس شاخص توده بدنی، چربی بدن، و نسبت لگن به کمر اندازه‌گیری می‌شود) یک پیش‌بینی‌کننده قوی برای کمردرد و IDD بود، اما نه دو وضعیت دیگر.

آنچه این تحقیق نشان می دهد این است که، احتمالاً عوامل دیگری فراتر از مکانیک بدن وجود دارد که در آن نقش دارند. اگر نه، آنها احتمالاً همان افزایشی را در میزان اسپوندیلوز مشاهده می کردند که IDD را مشاهده کردند.

به گفته محققان، این امکان وجود دارد که افزایش در بافت چربی (چربی) منجر به تغییرات متابولیکی شود که به اندازه خود وزن نقش مهمی در مشکلات کمر دارد.

به همان اندازه ممکن است که وزن نه آنقدر که علت مشکل کمر باشد بلکه عاملی پیچیده کننده باشد.

در مطالعه دیگر چیزی که محققان تشخیص دادند این بود که چاقی تأثیر مستقیمی بر کمردرد ندارد، بلکه اختلالات زمینه ای (از جمله فتق دیسک، سخت شدن رباط و آرتریت ستون فقرات) را تسریع یا بدتر می کند.

تا آنجا که به بیومکانیک مربوط می شود، دیده می شد که چاقی باعث توزیع مجدد غیرعادی وزن بدن می شود که به سادگی به ساییدگی و پارگی موجود اضافه می شود.

چگونه اضافه وزن یا چاقی می تواند بر ستون فقرات تأثیر بگذارد

ستون فقرات برای تحمل وزن بدن و توزیع بارهای وارده در هنگام استراحت و فعالیت طراحی شده است. هنگامی که وزن اضافی حمل می شود، ستون فقرات مجبور به جذب بار می شود که ممکن است منجر به سازش و آسیب ساختاری شود (به عنوان مثال، آسیب، سیاتیک). یکی از ناحیه‌های ستون فقرات که در برابر عوارض چاقی آسیب‌پذیرتر است، کمر وستون فقرات کمری است.

چرا ورزش مهم است؟

عدم ورزش می تواند منجر به انعطاف پذیری ضعیف و عضلات ضعیف در پشت، لگن و ران شود. این می تواند انحنای کمر را افزایش دهد و باعث می شود لگن بیش از حد به جلو متمایل شود. علاوه بر این، این برای وضعیت مناسب مضر است و با ضعیف شدن وضعیت بدن، سایر مناطق ستون فقرات (گردن) ممکن است دردناک شوند.

مشکلات رایج کمر تحت تاثیر چاقی

چه چاقی علت یا عامل ایجاد کمردرد باشد، واضح است که اضافه وزن می تواند برای کمر مفید نباشد. به عنوان ساختاری که به حمایت از بدن کمک می کند و حرکت را تحت تاثیر قرار می دهد، پشت دارای یک انحنای ستون فقرات طبیعی است که در حالت خنثی بیشترین تاثیر را دارد.

هنگامی که فردی چاق است، هر گونه وزن اضافه در قسمت میانی، لگن را به جلو می برد و باعث می شود که ستون فقرات بیش از حد به سمت داخل خم شود. ما به این حالت هایپرلوردوزیس یا swayback می گوییم. این وضعیتی است که فشار غیرطبیعی بر عضلات پشتی که مجبور به تحمل وزن هستند وارد می کند.

تمرینات طراحی شده برای تقویت عضلات پایین شکم ممکن است به خنثی کردن این اثر کمک کند و لگن را به حالت خنثی بازگرداند. اما مهمتر از آن، کاهش وزن کلید کاهش فشار روی کمر و ستون فقرات است.

ممکن است سعی کنید علت برخی از این اختلالات ستون فقرات را به روند پیری طبیعی رد کنید. درست است که با افزایش سن، بافت های بدن می توانند تغییراتی در آناتومی ستون فقرات ایجاد کنند. با این حال، اگر اضافه وزن یا چاق هستید، احتمال دارد کمردرد داشته باشید یا خواهید داشت. ممکن است یکی از شرایط زیر را داشته باشید یا دچار آن شوید:

  • وضعیت بدن: وضعیت ناسالم باعث درد گردن و کمر می شود. سطح آمادگی جسمانی برای حمایت صحیح از ستون فقرات ضروری است.
  • کمردرد: چاقی ممکن است مشکل موجود در ناحیه کمر را تشدید کند و به عود بیماری کمک کند.
  • پوکی استخوان: سبک زندگی کم تحرک همراه با رژیم غذایی نامتعادل می تواند بر تراکم یا استحکام استخوان ها (مهره های ستون فقرات) تأثیر بگذارد. هنگامی که ساختار ساختاری بدن مهره‌ای به خطر بیفتد، در معرض خطر شکستگی قرار می‌گیرد. شکستگی مهره ها می تواند دردناک و ناتوان کننده باشد. اگر پوکی استخوان در شما تشخیص داده شده باشد، احتمالا بین 25 تا 30 درصد تراکم استخوانی مطلوب را از دست داده اید.
  • استئوآرتریت (OA) و آرتریت روماتوئید (RA): مفاصل ستون فقرات را مفاصل فاست می نامند. وزن بیش از حد بدن فشار و استرس غیرطبیعی بر مفاصل در حین حرکت و استراحت وارد می کند.
  • فتق دیسک یکی از شایع ترین آسیب های ستون فقرات است که افراد به دنبال مراقبت برای آن هستند. اگر اضافه وزن یا چاق هستید، مکانیک بدن شما ممکن است در شروع و طول مدت این بیماری نقش داشته باشد. علائم شامل سیاتیک و/یا درد رادیکول کمری (دردی تیراندازی همراه با گیرکردن عصب کمری) است. افرادی که چاق هستند نیز در مقایسه با افراد دارای وزن طبیعی، پس از جراحی برای ترمیم فتق، نتایج کمی بدتر خواهند داشت.

آیا اضافه وزن دارید یا چاق هستید؟

اگر اضافه وزن دارید یا چاق هستید، ابزارهای زیادی وجود دارد که می‌تواند به کاهش وزن و حفظ وزن سالم‌تر کمک کند. چه طور باید شروع کرد؟ با پزشک یا متخصص ستون فقرات خود صحبت کنید تا نحوه شروع ایمن برنامه کاهش وزن را بیابید. این مهم است زیرا اگر کمردرد دارید، برنامه ورزشی شما احتمالاً با یک فرد بدون کمردرد متفاوت خواهد بود. به یاد داشته باشید، هیچ دو نفری شبیه هم نیستند و با توجه به اینکه چاقی یک بیماری است، گرفتن کمک حرفه ای ممکن است اولین قدم برای شما باشد.

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا