دلایل درد کشاله ران در خانم ها و آقایان

درد کشاله ران ناراحتی است که در قسمت داخلی بالای ران و شکم به هم می رسند  و ایجاد درد می‌کند. این همان درد در بیضه و ناحیه تناسلی نیست، اگرچه گاهی اوقات می تواند باعث دردی شود که می تواند به کشاله ران سرایت کند.

علل درد کشاله ران

بیشتر اوقات، درد کشاله ران به دلیل فشار عضلانی ایجاد می شود. اما دلایل رایج دیگری نیز وجود دارد.

کشیدگی عضلات

کشیدگی کشاله ران به عضله کشاله ران نیز گفته می شود. این اغلب یک آسیب ورزشی است. همچنین ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که حرکت نامناسب مفصل ران منجر به کشیدگی یا پارگی عضلات داخلی ران شود و درد کشاله ران پس از تعویض مفصل ران یک عارضه شایع است.

کشیده شدن عضله کشاله ران معمولا باعث درد شدید و ناگهانی می شود. علت درد اغلب واضح است. کشیدگی کشاله ران همچنین ممکن است منجر به اسپاسم عضلات داخلی ران و ضعف پا شود.

شرایط دیگری نیز وجود دارد که می تواند باعث درد کشاله ران شود، از جمله:

استئوآرتریت هیپ یا آرتروز مفصل ران

مفصل ران بین بالای استخوان ران و لگن قرار دارد. آرتریت مفصل ران زمانی رخ می دهد که مفصل ران معمولاً صاف ساییده شود

هنگامی که مفصل فرسوده می شود، حرکات پا دردناک و سفت می شود. مانند سایر اشکال آرتریت، درد با فعالیت بدتر و با استراحت بهتر می شود.

علاوه بر درد، ممکن است مفصل ران نیز سفت شود. ممکن است در حین حرکت، صدای ترکیدن شنیده شود. همچنین ممکن است احساس ترکیدن وجود داشته باشد.

روماتیسم مفصل ران

بعضی بیماریهای روماتیسمی مانند روماتیسم مفصلی یا اسپوندیلیت انکیلوزان میتوانند موجب التهاب مفصل ران شده و به همین علت موجب درد کشاله ران گردند. این درد معمولا همراه با محدودیت حرکتی و لنگش است.

 

گیرافتادگی مفصل ران یا استابولوم فمورال

گیر افتادگی مفصل ران به دلیل تغییر شکل قسمت سر و گردن استخوان فمور، اتفاق می افتد. به مرور زمان، تکرار گیر افتادگی فمور در لبه استابولار، منجر به آسیب غضروف می شود.

افراد مبتلا به چنین اختلالی ممکن است  به هنگام تولد، مشکلات مربوط به ساختار استخوان فمور و مفصل ران را نداشته باشند.اما با رشد فرد و طی دوران بلوغ اسکلتی مفصل ران از لحاظ ساختاری، فرم غیر طبیعی به خود می گیرد. انجام فعالیت هایی که به این ناحیه فشار بیشتری وارد می کند، (مانند ورزش هایی از جمله، تنیس،اسکی، ورزشهای رزمی و از این قبیل) باعث تشدید این اختلال می شوند.

برخی از اختلالات، از جمله بیماری پرتس ( سیاه شدن سر استخوان در دوران کودکی) ، لغزش اپی فیز سر استخوان ران (بیماری اسلیپ) و شکستگی های کج جوش خورده اطراف مفصل ران  از علل بروز گیر افتادگی مفصل ران هستند.

گیرافتادگی مفصل ران یا استابولوم فمورال (FAI) به عنوان مرحله اولیه آرتریت هیپ در نظر گرفته می شود.

توده های سختی به نام خار استخوانی در اطراف حفره مفصل ران ایجاد می شوند که در نهایت باعث محدود شدن حرکت لگن می‌شود.

FAI همچنین باعث درد در کشاله ران یا خارج از باسن می شود. درد معمولاً زمانی اتفاق می افتد که مفصل را بیشتر از حد خود حرکت می دهید. ممکن است از یک درد مبهم تا یک احساس تیز و خنجر زدن متغیر باشد.

پارگی لابروم هیپ

لابروم مفصل ران لایه ای از غضروف است. این بافت سفت و منعطف به دور توپ مفصل ران می‌پیچد.

پارگی لابروم لگن می تواند باعث درد در کشاله ران یا باسن شود. درد معمولاً تیز است و می‌تواند در طول حرکات خاصی احساس شود. افراد همچنین ممکن است احساس گیر کردن و تق تق در لگن داشته باشند.

عفونت مفصل ران

عفونت های مفصل ران بیشتر در کودکان ایجاد میگردند ولی در بالغین هم دیده میشوند. این عفونت میتواند موجب درد شدید و حاد کشاله ران شود.

در غالب اوقات شدت درد بسیار زیاد است و بیمار بصورت اورژانس به پزشک مراجعه میکند ولی در مواردی که عفونت مزمن باشد (مانند عفونت مفصلی در بیماری تب مالت) ممکن است تشخیص آن قدری مشکل شود.

درمان عفونت های مفصل ران معمولا عمل جراحی همراه با استفاده از آنتی بیوتیک است.

 

شکستگی لگن

شکستگی لگن یک شکستگی استخوان در یک چهارم بالایی استخوان ران است. افتادن شایع ترین علت شکستگی لگن است. ضربه مستقیم به لگن نیز می تواند باعث این شکستگی ها شود.

شکستگی ممکن است به دلیل پوکی استخوان نیز رخ دهد، وضعیتی که باعث شکننده شدن استخوان ها می شود. سرطان و آسیب استرس از دیگر علل بالقوه هستند.

درد شکستگی لگن اغلب در کشاله ران احساس می شود. هنگامی که می خواهید لگن را خم کنید یا بچرخانید، به طور قابل توجهی بدتر می شود.

استئونکروز هیپ یا سیاه شدن سر استخوان ران

استئونکروز گاهی اوقات نکروز آواسکولار نامیده می شود. این وضعیت باعث می‌شود سلول‌های استخوانی در اثر کمبود خون بمیرند. وقتی این اتفاق در مفصل ران رخ می‌دهد، سلول‌های استخوانی شروع به فروپاشی می‌کنند. این باعث می شود مفصل ران از بین برود.

اولین علامت این بیماری معمولاً درد مبهم یا ضربان دار است. ابتدا در ناحیه کشاله ران یا باسن ظاهر می شود. با پیشرفت بیماری، وزن دادن به مفصل ران سخت می شود. این می تواند منجر به لنگیدن شود.

فتق ورزشی

فتق ورزشی یک آسیب غیر معمول است. معمولاً در بازیکنان فوتبال و هاکی تشخیص داده می شود. ممکن است ناشی از ضعیف شدن ظریف دیواره شکم باشد

فتق ورزشی مستقیماً در قسمت جلوی قسمت تحتانی شکم/کشاله ران درد ایجاد می کند. تشخیص آن می تواند دشوار باشد. درمان معمولاً استراحت یا جراحی است.

فتق اینگوینال

فتق اینگوینال نیز می تواند باعث درد کشاله ران شود. این عارضه زمانی است که بافت چربی یا روده ها از طریق ناحیه ضعیف یا پاره شده در دیواره شکم فشار می آورند. ممکن است ناشی از فشارهای مکرر، یا حتی سرفه های مکرر و شدید باشد.

افراد مبتلا به فتق مغبنی اغلب احساس کشش در ناحیه کشاله ران را گزارش می کنند، گاهی اوقات با درد مبهم کشاله ران هنگام فعالیت، مانند هنگام بلند کردن وسایل گزارش می‌کنند.

گاهی اوقات یک برآمدگی قابل مشاهده در کشاله ران وجود دارد، اما ممکن است فتق مغبنی داشته باشید که اصلاً علامتی نداشته باشد.

علائم می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • قرمزی یا درد ناگهانی در نزدیکی برآمدگی
  • ناتوانی در دفع مدفوع و خارج کردن باد معده
  • حالت تهوع، استفراغ، تب

در صورت داشتن هر یک از این علائم، مراقبت های فوری را دریافت کنید. فتق خفه شده یک اورژانس تهدید کننده زندگی است.

جراحی می تواند فتق را برطرف کند.

 پوکی استخوان گذرای مفصل ران

این بیماری با پوکی استخوان معمولی فرق دارد. علت آن ناشناخته است و موجب پوکی فقط در استخوان های اطراف مفصل ران میشود. مهمترین علامت آن درد کشاله ران است.

این بیمار در غالب موارد بطور خودبخودی خوب میشود ولی ممکن است پیشرفت کرده و در نهایت منجر به سیاه شدن سر استخوان ران گردد.

سنگ های کلیه

این ها کریستال های کوچکی هستند که در کلیه شما تشکیل می شوند و می توانند در لوله های منتهی به مثانه گیر کنند. درد می تواند شدید باشد. معمولاً در پشت یا شکم شما است، اما می تواند در کیسه بیضه یا نوک آلت تناسلی شما نیز باشد. اگر سنگ واقعا بزرگ باشد، ممکن است نیاز به جراحی داشته باشید.

آسیب رساندن به ناحیه کشاله ران. شکستن استخوان لگن یا بالای ساق پا یا کشیدگی ماهیچه یا رباط می تواند اعصاب کشاله ران را تحت فشار قرار دهد. التهاب و تورم کشاله ران ناشی از جراحات نیز می تواند اعصاب را تحت فشار قرار دهد.

پوشیدن لباس های تنگ یا سنگین

شلوار جین تنگ، کرست، کمربند یا لباس هایی که کشاله ران شما را فشرده می کنند، می توانند اعصاب را فشار دهند، به خصوص وقتی حرکت می کنید و فشار می آورند.

اضافه وزن یا چاق بودن

فشار ناشی از وزن بدن بر بافت‌های داخلی، به‌ویژه زمانی که می‌ایستید یا حرکت می‌کنید، می‌تواند اعصاب را تحت فشار قرار دهد.

جراحت در کمر

 آسیب های کمر و نخاع می تواند بر روی بافت های عصبی یا کشاله ران فشار وارد کند و اعصاب کشاله ران را تحت فشار قرار دهد.

بارداری

رحم در حال انبساط می تواند بافت های اطراف خود را فشار داده و اعصاب مجاور را فشرده کند. همانطور که جنین رشد می کند، سر او همچنین می تواند به ناحیه لگن فشار وارد کند و در نتیجه اعصاب لگن و کشاله ران را تحت فشار قرار دهد.

شرایط پزشکی

برخی از بیماری های سیستم عصبی، مانند مرالژیا پارستتیکا یا دیابت، می توانند اعصاب را تحت فشار قرار دهند، یا به آن آسیب برسانند.

 

دلایل درد کشاله ران در مردان

پروستاتیت

این تورم یا عفونت در غده پروستات است. علاوه بر درد، ممکن است به سختی ادرار کرد.

به پزشک اورولوژی مراجعه کنید. پروستاتیت گاهی اوقات خود به خود از بین می رود. اما اگر ناشی از عفونت باشد، ممکن است نیاز به مصرف آنتی بیوتیک داشته باشید.

اپیدیدیمیت

این تورم در لوله ای است که اسپرم در آن ذخیره می شود - اپیدیدیم. اغلب، عفونت باعث آن می شود. علائم و نشانه ها می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • درد در یک طرف کیسه بیضه که به آرامی ظاهر می شود.
  • درد هنگام ادرار کردن
  • تب
  • ترشحات شیری از آلت تناسلی شما

اورکیت

تورم در یک یا هر دو بیضه است که می تواند باعث مشکلات باروری شود. همان عفونتی که پشت اپیدیدیمیت است ممکن است باعث اورکیت شود. این دو حالت می توانند همزمان اتفاق بیفتند. گاهی اوقات، ویروس اوریون باعث اورکیت می شود.

اگر باکتری عامل هر یک از این بیماری ها باشد، آنتی بیوتیک می تواند آن را از بین ببرد.

پیچ خوردگی بیضه

این اتفاق زمانی می افتد که یک بیضه در داخل کیسه بیضه شما پیچ خورده باشد. ممکن است به نظر برسد که لگدی به فاق شما زده شده است. این یک اورژانس پزشکی است. پیچش (پیچ خوردگی) جریان خون به بیضه شما را قطع می کند. اگر ظرف چند ساعت با جراحی باز نشود، بیضه شما می‌میرد. اغلب در پسران نوجوان اتفاق می افتد.

سرطان بیضه

بیشتر اوقات، این سرطان باعث ایجاد یک توده بدون درد در داخل یا روی بیضه شما می شود. اما گاهی اوقات، دردناک است. این یک سرطان شایع نیست. اگر زود تشخیص داده شود، تقریبا همیشه درمان و درمان می شود.

چه چیزی می تواند باعث درد کشاله ران در زنان شود؟

کشیدگی عضلانی شایع است و فتق یکی از احتمالات است. در زنان بیولوژیک، فتق در عمق بیشتری در بدن ایجاد می شود. آنها باعث ایجاد درد مزمن لگنی می شوند که اغلب به اشتباه به عنوان بیماری دیگری مانند آندومتریوز تشخیص داده می شود. اگرچه نادر است، درد کشاله ران در دوران بارداری نیز ممکن است ناشی از فتق باشد

همچنین بیماری های لگن مانند کیست تخمدان، کیسه های کوچک مایع که روی یا در تخمدان ها تشکیل می شود، می‌ تواند باعث درد کشاله ران در خانم‌ها شود.

سنگ‌های کلیه و برخی سرطان‌ها از جمله دلایل جدی‌تر درد کشاله ران هستند.

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا