سندرم درد میوفاشیال و چرخه اسپاسم

سندرم درد میوفاشیال، یک بیماری بسیار شایع، مجموعه ای از علائم و نشانه ها در یک ناحیه خاص از بدن است که نشان دهنده ضربه عضلانی است.

سندرم درد میوفاشیال مشابه اسپاسم عضله پشتی نیست، اگرچه همانطور که در زیر توضیح داده شده است، شامل اسپاسم نیز می شود.

چرخه درد اسپاسم میوفاشیال

در صورت درمان نشدن، درد میوفاشیال اغلب به صورت چرخه مکرر اسپاسم، درد و اسپاسم مجدد تجربه می شود. علت دقیق اسپاسم مشخص نیست. ممکن است مربوط به نشت بیش از حد استیل کولین (یک انتقال دهنده عصبی بیوشیمیایی) باشد که باعث انقباض پایدار عضلانی می شود. نظریه دیگر این است که ضربه های کوچک تکراری به عضله به ایجاد یک "نقطه ماشه ای" کمک می کند.

سندرم درد میوفاشیال با نقاط ماشه ای فعال در عضلات مشخص می شود. نقاط ماشه ای فعال نه تنها در جایی که قرار دارند، بلکه به عنوان درد به سایر نواحی نیز قابل احساس هستند. هر عضله الگوی ارجاعی خاصی دارد. به عبارت دیگر، دردی که از یک نقطه ماشه ای در یک عضله خاص به یک نقطه دیگر در بدن می رود، تقریباً در هر فردی که نقاط ماشه ای در آن عضله خاص دارد، به همین شکل ظاهر می شود. منطقه می تواند نقاط ماشه ای را با الگوی درد آنها شناسایی کند.

با سندرم درد میوفاشیال، عضلات منقبض و کشیده می شوند و دامنه حرکتی مفصل کاهش می یابد.

اسپاسم و درد میوفاشیال چگونه ایجاد می شود

درد میوفاشیال اغلب به دلیل مدت زمان طولانی سپری شده در تراز وضعیتی ضعیف ایجاد می شود. در حالت ایده آل، تناسب استخوان ها طوری طراحی شده است که وضعیت بدن را صاف نگه دارد و به آرامی حرکت کند، اما زمانی که این اتفاق نمی افتد، عضلات کار را به عهده می گیرند.

به عنوان مثال، وقتی تمام روز پشت رایانه خود می نشینید و قسمت بالایی بدن شما شروع به خم شدن به جلو می کند، برای اینکه سر خود را برای دیدن بالا بیاورید، از عضله ذوزنقه فوقانی خود استفاده می کنید. عضله ذوزنقه اکنون روی چیزی کار می کند که واقعاً قرار نیست انجام دهد و به طور مداوم این کار را انجام می دهد. زمان کمی برای استراحت و آرامش وجود دارد. در عوض، انقباض مداوم ذوزنقه ممکن است باعث آسیب میکروسکوپی به این عضله شود. این میکروتروما ممکن است اسپاسم عضله ذوزنقه را افزایش دهد و در نتیجه میکروترومای بیشتری ایجاد کند و در نتیجه چرخه درد-اسپاسم را تداوم بخشد.

پاسخ طبیعی و محافظ خود عضله آسیب دیده، تشنج یا اسپاسم است. اما در این شرایط، ورودی کشش اضافی به ذوزنقه وضعیت را تشدید می کند. انقباض در عضله ذوزنقه جریان خون مغذی را در ناحیه کاهش می‌دهد که به نوبه خود باعث درد می‌شود. سپس درد سیگنال شروع دوباره چرخه را می‌دهد.

مگر اینکه این چرخه با درمان قطع شود، ممکن است ادامه یابد و با هر تکرار تشدید شود. این چرخه اسپاسم-میکروتروما ممکن است باعث ایجاد نقاط ماشه ای در عضله شود و منجر به درد مزمن شود

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا