عملکرد عضله Multifidus و ارتباط آن با کمردرد

عضله مولتی فیدوس مجموعه ای از ماهیچه های بلند و باریک است که در دو طرف ستون فقرات قرار گرفته اند و به تثبیت قسمت پایینی ستون فقرات به نام ستون فقرات کمک می کنند. از آن به عنوان مولتی فیدوس کمری نیز یاد می شود.

عضله مولتی فیدوس در گشاد شدن کمر شما نقش دارد و به ثابت نگه داشتن ستون فقرات شما کمک می کند. اگر در حالت کار نباشد یا ضعیف شود، می تواند به کمردرد کمک کند

این مقاله به بررسی آناتومی و عملکرد عضله مولتی فیدوس می پردازد. همچنین خواهید آموخت که چه چیزی باعث کمردرد می شود.

آناتومی مولتی فیدوس کمری

عضله مولتی فیدوس داخلی ترین لایه از سه لایه عضلات پشت است که به لایه عمقی معروف است.

لایه عمیق وظیفه حرکت ستون فقرات را بر عهده دارد. دو لایه دیگر که به عنوان لایه های درونی و سطحی شناخته می شوند، به ترتیب وظیفه حرکت قفسه سینه (قفس سینه) و شانه ها را بر عهده دارند.

عضله مولتی فیدوس یک عضله بلند و باریک است که از دو طرف ستون فقرات می گذرد و چندین نقطه اتصال دارد:

  • ستون فقرات قفسه سینه وسط پشت
  • ستون فقرات کمری کمر
  • ستون فقرات ایلیاک در پایه استخوان ایلیاک بال شکل لگن
  • ساکروم (مجموعه ای از استخوان ها در پایه ستون فقرات متصل به دنبالچه)

عضله مولتی فیدوس همراه با ماهیچه عرضی شکم معده و عضلات کف لگن برای تثبیت ستون فقرات کمری در حالت ایستاده یا حرکت کار می کند.

 آناتومی و عملکرد عضلات پشت

عملکرد عضله Multifidus

عملکرد اصلی عضله مولتی فیدوس تثبیت ستون فقرات کمری است، اما همچنین به امتداد ستون فقرات در زمان رسیدن یا کشش کمک می کند.

از آنجایی که عضله مولتی فیدوس دارای نقاط اتصال متعددی است و توسط شاخه خاصی از اعصاب به نام رامی خلفی سرویس می شود، به هر استخوان ستون فقرات (مهره) اجازه می دهد تا به طور جداگانه و کارآمدتر کار کند. این، به نوبه خود، به محافظت در برابر زوال ستون فقرات و شروع آرتریت کمک می کند

عمل اولیه مولتی فیدوس چیست؟

عضلات مولتی فیدوس کمر به خم شدن کمر کمک می کنند. اگر می خواهید به یک طرف خم شوید یا بپیچید، عضلات مولتی فیدوس به شما کمک می کنند تا آن حرکت را انجام دهید.

عضله مولتی فیدوس در کنار دو گروه عضلانی عمیق دیگر برای تثبیت و حرکت ستون فقرات به روش های پیچیده ای کار می کند: 

  • عضله چرخاننده واقع در هر طرف ستون فقرات چرخش یک طرفه (چرخش از یک طرف به سمت دیگر) و گسترش دو طرفه (خم شدن به عقب و جلو) ستون فقرات را امکان پذیر می کند.
  • عضله نیمه نخاعی که در هر طرف ستون فقرات بالای عضله مولتی فیدوس قرار دارد به شما امکان می دهد سر، گردن و قسمت بالایی پشت را بچرخانید.
  • بسته به اینکه چگونه می خواهید حرکت کنید، این عضلات می توانند در یک جهت (مانند چرخاندن بدن در یک جهت)، در جهت مخالف (مانند چرخاندن باسن به یک طرف و شانه ها به سمت دیگر) یا به روش های پیچیده حرکت کنند. (مانند امتداد دادن پشت در حین چرخش و خم شدن).
  • عضله مولتی فیدوس به اطمینان از قدرت ستون فقرات کمک می کند زیرا نقاط اتصال بیشتری به ستون فقرات نسبت به لایه داخلی یا سطحی دارد. این باعث کاهش انعطاف پذیری و چرخش ستون فقرات می شود اما قدرت و ثبات را افزایش می دهد

در همان زمان، عضله مولتی فیدوس با عضله عرضی شکم "هم انقباض" می شود و ثبات را در اطراف کل تنه، از جمله شکم و کمر ایجاد می کند.

علت کمردرد

از آنجایی که عضله مولتی فیدوس وظیفه پایداری کمتری در ستون فقرات دارد، یک عضله مولتی فیدوس ضعیف ستون فقرات را بی ثبات می کند و حمایت کمتری از مهره های فردی ایجاد می کند. این امر بر عضلات و بافت های همبند بین ستون فقرات و مجاور آن فشار وارد می کند و خطر کمردرد را افزایش می دهد.

با گذشت زمان، از دست دادن قدرت و ثبات عضلانی می تواند منجر به آتروفی عضله مولتی فیدوس شود که در آن عضله شروع به نازک شدن و تحلیل رفتن می کند. این به نوبه خود می تواند باعث فشرده شدن مهره و تعداد زیادی از مشکلات مربوط به کمر شود.

مشکلات کمر مرتبط با زوال عضله مولتی فیدوس عبارتند از: 

  • فتق دیسک (همچنین به عنوان دیسک برآمده یا دیسک لغزنده شناخته می شود)
  • گیر افتادن یا فشرده شدن عصب ("عصب فشرده")
  • درد ارجاعی (درد عصبی ناشی از ستون فقرات که در سایر قسمت‌های بدن احساس می‌شود)
  • استئوآرتریت ("آرتریت سایش و پارگی")
  • استئوفیت های نخاعی (خارهای استخوانی)

اگر همچنین عضلات شکمی ضعیف یا عضلات کف لگن ضعیف دارید، ممکن است کل هسته شما در معرض خطر باشد و خطر کمردرد و آسیب را بیشتر افزایش دهد.

ضعف عضلانی مولتی فیدوس چگونه تشخیص داده می شود؟

کمردرد یکی از نشانه های کلیدی ضعف عضله مولتی فیدوس است. به عنوان عضله ای که وظیفه تثبیت ستون فقرات کمری را بر عهده دارد، هرگونه ضعف عضله مولتی فیدوس می تواند با درد ظاهر شود. تصویربرداری رزونانس مغناطیسیMRI) می تواند برای بررسی آتروفی عضله مولتی فیدوس (تضعیف) استفاده شود، اما اغلب برای موارد آسیب به کمر اختصاص دارد.)

عضله مولتی فیدوس در دو طرف ستون فقرات کمری قرار دارد و ثبات و استحکام کمر را فراهم می کند. هر گونه ضعف عضله مولتی فیدوس می تواند منجر به بی ثباتی ستون فقرات، فشرده سازی مهره ها و کمردرد شود.

ورزش با هدف قرار دادن عضله مولتی فیدوس و سایر عضلات مرکزی می تواند به پیشگیری از کمردرد و محافظت در برابر آرتریت و سایر مشکلاتی که بر کمر تأثیر می گذارد کمک کند.

عضله مولتی فیدوس ممکن است خیلی بزرگ نباشد، اما برای سلامت و ثبات کمر شما بسیار مهم است. اگرچه مهم است که کمر خود را با ورزش های معمولی قوی نگه دارید، اما باید از تمرین بیش از حد تهاجمی خودداری کنید زیرا این امر می تواند باعث کشیدگی کمر و آسیب شود.

همیشه به آرامی با تمرینات کمر شروع کنید و به تدریج وزن و تکرارها را اضافه کنید. اگر نمی توانید هشت تکرار انجام دهید، فقط شش تکرار را انجام دهید و هفته بعد هفت تکرار را انجام دهید. مطمئن شوید که فرم خوبی را حفظ کنید، نه از پشت بالا برید و نه از حرکات تند و سریع هنگام بلند کردن وزنه استفاده کنید.

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا