ترموگرافی و آسیب شناسی برای یافتن دلایل کمردرد

در محتوای امروز، ما در مورد رابطه ترموگرافی مادون قرمز و شایع ترین آسیب های کمر صحبت می کنیم و همچنین شواهد علمی در مورد اینکه چگونه ترموگرافی می تواند به ما در درک بهتر آسیب شناسی بالینی و دلایل اصلی کمردرد کمک کند، خواهیم پرداخت یعنی مواردی از انقباض عضلانی تا اتاق جراحی، از جمله فتق، اسکولیوز و آسیب شناسی عصبی.

در این محتوا سعی خواهیم کرد به شایع ترین آسیب شناسی ستون فقرات (اعم از بالینی و تحت بالینی) که از منظر ترموگرافی و بر اساس شواهد علمی و موارد جمع آوری شده با تجربه ما دیده می شود، بپردازیم.

الگوی طبیعی، کمر سالم

قبل از ارائه آسیب شناسی کمر، باید درک کرد که کمر سالم از نظر ترموگرافی چگونه است. اگر بدن را از وسط دو قسمت در نظر بگیریم باید بین دو قسمت تقارن حرارتی وجود داشته باشد. در شکل 1a، این همگنی حرارتی را می توان با چشم غیرمسلح در پشت سوژه بدون آسیب شناسی یا درد مشاهده کرد. این یک واقعیت شناخته شده از قرن گذشته است، جایی که مطالعات متعدد نشان می دهد که در افراد سالم، تقارن حرارتی در تمام نواحی بدن واضح است.

به همین ترتیب، در شکل 1b به راحتی می توانیم ببینیم که چگونه یک موضوع با آسیب شناسی ستون فقرات یک الگوی غیر طبیعی ارائه می دهد. این نوع الگو تا حد زیادی به آسیب شناسی خاص و همچنین شدت آن بستگی دارد.

 

ترموگرافی شکل 1. الف) سوژه سالم، خط وسط منظم. ب) موضوعی با آسیب شناسی، قطع شدن خط، انسداد در سطح کمر دیده می شود.

 

در این بخش شواهد بیش از همه آن را با ظاهر نقاط ماشه ای میوفاسیال تعریف می کنند. نقاط ماشه ای که به عنوان انقباضات عضلانی همراه با درد ارجاعی نیز شناخته می شوند، فی نفسه یک موجودیت پاتولوژیک در نظر گرفته نمی شوند، اما مستقیماً با علائم درد بیمار مرتبط هستند. شواهدی در مورد رابطه بین ظاهر نقاط ماشه ای و کاهش دمای پوست وجود دارد. نقاط ماشه ای به عنوان یک منطقه کمی گرمتر در نظر گرفته شده است که توسط مناطق خنک تر احاطه شده است. در شکل 2، از چپ به راست، یافته سونوگرافی نقاط ماشه ای (a)  و به دنبال آن تصویر ترموگرافی (b)  و هیستوگرام (c) را می بینیم که پیک های حرارتی تصویر حرارتی را نشان می دهد. محققان این پدیده را با کاهش بالقوه در جریان خون منطقه توضیح می دهند.

 

ترموگرافی

شکل 2. ارتباط بین ظاهر نقاط ماشه ای شناسایی شده توسط اولتراسوند (الف) و ترموگرافی (ب). در ترموگرام می توانید دو نقطه گرما را مشاهده کنید که مربوط به دو ظاهر نقاط ماشه ای است. در هیستوگرام (c) می توانیم سه پیک حرارتی را مشاهده کنیم که دو پیک جانبی مربوط به ظاهر نقاط ماشه ای و مرکزی با خط حرارتی ستون فقرات است.

 

روند هیپوترمی در الگوهای پشتی

وقتی یک آسیب وجود دارد که ریشه عصبی را فشرده می کند، نتیجه حرارتی که عصب می دهد نسبت به همان منطقه در سمت سالم در بیشتر موارد دمای پایین تر است. همچنین رابطه مستقیمی بین کاهش دمای ناحیه ای که دچار فشردگی عصب هست و محدودیت در مهارت‌های حرکتی و حساسیت آن ناحیه یافت شده است. مواردی که ترموگرافی در برمیگیرد عبارتند از، آسیب نخاعی، فتق دیسک و فشرده شدن عصب در سیاتیک.  در شکل 3 ما می توانیم در یک نگاه مشخصات هیپوترمی در ناحیه فشرده سازی عصب را مشاهده کنیم

 

ترموگرافی


شکل 3. پشت با ترموگرافی تجزیه و تحلیل شده است. بیمار با مشکل فشرده شدن چندین ریشه عصبی در سطح پشتی چپ قابل رویت است.

 

 

الگوهایی با روندهای گرمازا و کمردرد

بسیاری از بیماران با کمردرد به پزشک مراجعه می‌کنند، اما با آزمایش تصویربرداری بدون تشخیص هیچ نوع آسیبی. در این نوع موارد، هنگامی که تجزیه و تحلیل ترموگرافی انجام می شود، نتیجه حرارتی معمولاً قطعی نیست. دلیل اصلی این است که فیزیولوژی منطقه تغییر نکرده است، بنابراین دما ثابت و بدون عدم تقارن باقی می ماند. با این حال، تغییری در حساسیت منطقه ایجاد شده است که دلیل آن را پزشک توضیح می‌دهد، علت اصلی آن عوامل زمینه‌ای مانند استرس کار یا اختلالات خواب است . در شکل 4، ترموگرافی ناحیه کمری بیمار مبتلا به کمردرد (الف) و محل دقیق درد (ب) را می‌بینیم که در صورت عدم وجود مدرک، اختلاف بین یافته حرارتی و علائم را نشان می‌دهد.

ترموگرافی

شکل 4. ناحیه کمری بیمار مبتلا به درد (الف) و محل دقیق آن (ب)، بدون ارتباط آشکار با آسیب بافتی یا یافته های حرارتی.

 

الگوهای نامتقارن

در نهایت، عواملی وجود دارد که به طور مستقیم یا غیرمستقیم بر ستون فقرات تأثیر می گذارد و باعث ایجاد نوعی تغییر در ساختار عمودی بدن می شود. این نوع بیماری معمولاً عدم تقارن حرارتی مشخصی را نشان می دهد، زیرا با عدم تقارن وضعیتی مرتبط مشخص می شود. این گروه شامل آسیب شناسی هایی با ماهیت بسیار متنوع است، مانند اسکلروز جانبی آمیوتروفیک، سکته مغزی یا اسکولیوز . در شکل 5، مواردی را که عدم تقارن حرارتی مرتبط هستند، برجسته کرده ایم.

ترموگرافی

شکل 5 . الف) بیمار سکته مغزی، 13 سال پس از سکته مغزی. بسیار جالب توجه است که کل سمت آسیب دیده (سمت چپ) دمای پایین تری دارد، زیرا حساسیت و مهارت های حرکتی کاهش می یابد. ب) بیمار اسکولیوز. یک عدم تقارن حرارتی جزئی را می توان مشاهده کرد که مربوط به از دست دادن کلی عمودی است.

 

 

نتیجه

آسیب شناسی ستون فقرات و کمردرد واقعاً ناهمگن هستند و شناسایی و ارزیابی آن توسط ترموگرافی می تواند اطلاعات بسیار ارزشمندی در مورد ماهیت، شدت و سازگاری بیمار ارائه دهد. این ویژگی به قدری متنوع است که می‌توانیم رفتارهای کاملاً متضادی پیدا کنیم، از آسیب‌شناسی بسیار هیپوترمیک (چند درجات منفی عدم تقارن با توجه به سمت سالم) تا موارد دیگری که مناطق گرم‌تر آسیب‌دیده را نشان می‌دهند. تفسیر این اطلاعات برای پزشک ضروری است تا ارزیابی کیفی را به دست آورد و بتواند تصمیماتی اتخاذ کند که منجر به درمان مناسب برای هر بیمار شود.

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا