علل شایع گردن درد محوری

گردن درد محوری به درد اطراف و یا روی ستون فقرات گردنی یا گردن اشاره دارد. منشا گردن درد محوری از عضلات گردن، رباط ها یا مفاصل سرچشمه می گیرد. اغلب باعث سردرد یا درد در شانه ها، علاوه بر درد و سفتی گردن می شود.

این بر خلاف منابع رادیکولی گردن درد است، مانند رادیکولوپاتی گردنی یا میلوپاتی گردنی، که شامل فشردگی عصب نخاعی یا فشردگی طناب نخاعی است.

علل

آسیب به بافت نرم اطراف ستون فقرات گردنی می تواند منجر به درد گردن شود. تعدادی از شرایط پزشکی می تواند باعث آن شود.

در اینجا چند نمونه هستند:

کشیدگی ستون فقرات:

آسیب به رباط ها یا عضلات گردن می تواند منجر به اسپاسم گردن و عضلات بالای کمر شود. عضله ذوزنقه، یک عضله سطحی بزرگ که از پشت سر به پایین تا وسط پشت و از طرفی تا تیغه شانه امتداد دارد، اغلب تحت تاثیر قرار می گیرد. بهبود خود به خودی رایج است.

درد دیسکوژنیک ستون فقرات:

این شایع ترین علت گردن درد است. این اختلال به انحطاط دیسک های ستون فقرات، گاهی اوقات همراه با التهاب اشاره دارد. هنگامی که گردن برای مدت طولانی در یک وضعیت نگه داشته شود، درد بدتر می شود. همچنین ممکن است دامنه حرکتی محدودی در گردن وجود داشته باشد. این همچنین می تواند باعث علائم رادیکول (به عنوان مثال بی حسی یا سوزن سوزن شدن در بازوها) شود، اما علائم محوری معمولاً قابل توجه تر هستند.

سندرم فاست ستون فقرات:

این نیز یک منبع شایع گردن درد است و به اختلال مفصل فاست یا مفصل زیگاپوفیزیال اشاره دارد. مفاصل فاست مفاصل کوچکی هستند که بین و پشت هر مهره قرار دارند. آنها به جلوگیری از چرخش بیش از حد و خم شدن ستون فقرات کمک می کنند. اگر به سندرم فاست گردنی مبتلا هستید، احتمالاً روی مهره های گردن یا فقط در کنار آن درد خواهید داشت. ممکن است علائم رادیکولار نیز داشته باشید، اما علائم محوری برجسته‌تر هستند.

شلاق شلاق:

شلاق شلاق معمولاً در هنگام تصادفات رانندگی رخ می دهد. این آسیبی است که می تواند زمانی اتفاق بیفتد که یک حرکت شتاب دهنده یا کند کننده ناگهانی و شدید گردن باعث خم شدن یا امتداد سریع آن شود. شلاق باعث کشیدگی یا رگ به رگ شدن ماهیچه ها و رباط های گردن می شود. همچنین می تواند مهره ها (7 استخوان در گردن)، دیسک ها (بالشتک بین مهره ها) یا اعصاب گردن را تحت تاثیر قرار دهد. علائمی مانند گردن درد و سردرد شلاقی ممکن است بلافاصله پس از آسیب یا چند روز بعد رخ دهد.

سخن آخر

اختلالات گردن محوری باعث اسپاسم عضلات گردن، تحریک پذیری و درد می شود. برخی از افراد ممکن است سعی کنند علائم را نادیده بگیرند، اما می تواند باعث درد مداوم شود که در فعالیت های روزانه اختلال ایجاد می کند. اگر گردن درد دارید حتما به یک پزشک دردشناسی مراجعه کنید. تشخیص مهم است و درمان می تواند به شما کمک کند احساس بهتری داشته باشید.

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا