تزریق زانو برای درمان آرتروز زانو

اگر به آرتروز زانو مبتلا هستید، پزشکان می توانند درمان های مختلفی را برای تسکین علائم شما ارائه دهند. یکی از گزینه ها تزریق دارو به زانو است.

انواع مختلفی از تزریق ها وجود دارد و آنها بخش مهمی از درمان آرتروز زانو برای بسیاری از افراد هستند. تزریقات می تواند به ویژه برای افرادی که از داروهای NSAID مانند ایبوپروفن تسکین نیافته اند یا افرادی که به دلیل عوارض جانبی نمی توانند آن داروها را مصرف کنند مفید باشد.

آرتروز یک شکل رایج از آرتریت است که اغلب زانوها را درگیر می کند. زمانی که غضروف ( پوشش صافی که از استخوان های مفصل محافظت می کند ) از بین می رود، ایجاد می شود. سطح استخوان ها آسیب می بیند و باعث درد، تورم، سفتی و ناتوانی می شود.

نحوه عملکرد تزریق زانو

ابتدا پزشک به شما یک واکسن بی حس کننده می دهد تا زانوی شما بی حس شود.

در مرحله بعد، پزشک ممکن است از یک سوزن برای بیرون کشیدن مایع اضافی در زانو استفاده کند.

پس از آن، تزریق تسکین دهنده درد، معمولاً درست زیر کاسه زانو را دریافت خواهید کرد. تزریق نباید درد داشته باشد و دارو در سراسر مفصل اثر می‌کند.

درمان های مختلف دارای عوارض جانبی هستند که باید قبل از آن با پزشک خود در میان بگذارید. دو نوع رایج تزریق زانو برای آرتروز، کورتیکواستروئیدها و اسید هیالورونیک هستند.

کاهش التهاب با استروئیدها

بلوک های عصبی اپیدورال

تزریق کورتیکواستروئید برای درمان تشدید درد و تورم آرتروز همراه با تجمع مایع در زانو مفید است.

این تزریق ها با کاهش التهاب در مفصل به تسکین علائم کمک می کنند. اما آنها در هر مورد راه حل کاملی نیستند. اگر به این روش درمانی فکر می کنید، این را در نظر داشته باشید:

آنها به سرعت کار می کنند. این تزریق ها تسکین "بسیار سریع" را، معمولاً در عرض 24 تا 48 ساعت، ارائه می دهند.

این تسکین کوتاه مدت است. به طور متوسط، تسکین درد بین 6 تا 12 هفته طول می کشد. اغلب، این مدت به اندازه‌ای است که شما را از طریق تشدید استئوآرتریت تا زمانی که علائم شما فروکش کند، بگذراند.

در بیشتر موارد، می توانند دو تا سه بار در سال از این شات ها استفاده کنند. استفاده بیش از حد از آنها ممکن است به سلول های زانو که غضروف را می سازند آسیب برساند.

پرولوتراپی زانو چگونه کار می کند؟

پرولوتراپی با تحریک توانایی بدن برای ترمیم خود باعث تسکین درد طولانی مدت و اغلب دائمی می شود. محلولی از دکستروز غلیظ و بی حس کننده موضعی (از استروئیدها استفاده نمی شود) به رباط ها، تاندون ها یا کپسول های مفصلی از جمله زانو آسیب دیده تزریق می شود. این محلول نه به عنوان یک ماده مغذی، بلکه با تحریک توانایی طبیعی بدن برای ترمیم این بافت‌ها عمل می‌کند و رشد الیاف رباط یا تاندون جدید را تشویق می‌کند.
درمان های متعدد رشد بافت اضافی را برای بازسازی و تقویت زانو آسیب دیده تشویق می کند. یک برنامه فردی با درمان‌های پرولوتراپی که هر دو تا شش هفته برنامه‌ریزی می‌شود تا زمانی که بهبودی کامل شود، طراحی می‌شود و می‌توانید بدون درد به فعالیت‌های عادی خود بازگردید

درمان آرتروز با اوزون تراپی

یکی از مهم ترین قسمت هایی که از گاز اوزون در زمینه پزشکی استفاده می شود برای درمان آرتروز با اوزون تراپی می‌باشد. این روش به جلوگیری از پیشرفت و همچنین کاهش درد ناشی از آرتروز زانو به میزان چشم گیری جلوگیری می‌کند.  اوزون تراپی روش های مختلفی برای کاهش درد دارد. از جمله خاصیت ضد التهابی آن می باشد که باعث کاهش درد در بدن می شود. همچنین توانایی هایی که در بیمار از دست رفته است باز می گردد. مهم ترین بخش درمان آرتروز با اوزون تراپی  این است که علاوه بر خاصیت ضد التهابی که دارا می باشد. باعث اکسیژن رسانی بهتر به غضروف نیز می‌شود و از تخریب مفصل جلوگیری می کند.

اسید هیالورونیک یا ویسکومپلنتاسیون

بیشتر مایع موجود در زانوهای سالم اسید هیالورونیک است. اما زمانی که آرتروز زانو دارید، اسید هیالورونیک در زانوی شما کم می شود. پزشک می‌تواند اسید هیالورونیک بیشتری را به زانوی شما تزریق کند تا ذخیره را افزایش دهد.

مطالعات نشان داده اند که تزریق اسید هیالورونیک ممکن است بیشتر از داروهای مسکن برای برخی از افراد مبتلا به آرتروز کمک کند. مطالعات دیگر نشان داده‌اند که آنها ممکن است علائم را مانند تزریق کورتیکواستروئید بهبود بخشند. اگر قصد تزریق اسید هیالورونیک دارید، این موارد را در نظر داشته باشید:

اغلب اولین رویکرد نیست. پزشک ممکن است اسید هیالورونیک را توصیه کند اگر:

  • علائم شما با داروهای مسکن یا درمان‌های غیردارویی مانند گرما یا یخ بهبود نمی‌یابد.
  • نتوانید مسکن هایی مانند ادویل یا موترین (ایبوپروفن)، آلو (ناپروکسن سدیم)، یا تیلنول (استامینوفن) مصرف کنید.
  •   تزریق استروئید به اندازه کافی کمک نمی کند، یا شما یا پزشکتان نگران عوارض جانبی آن هستید.

ممکن است به طرق مختلف عمل کند. پس از تزریق، اسید هیالورونیک به بالشتک و روان کردن قسمت های متحرک داخل زانو کمک می کند. این تأثیر نسبتاً کوتاه مدت است. اما به نظر می‌رسد که این درمان با تسکین درد و التهاب، فواید طولانی‌مدت‌تری نیز ارائه می‌کند.

ممکن است به بیش از یک تزریق نیاز داشته باشید. پنج نسخه از تزریق اسید هیالورونیک در ایالات متحده موجود است که برخی از انواع تنها به یک تزریق نیاز دارند. برخی دیگر به پنج تزریق نیاز دارند، معمولاً در یک دوره 5 هفته ای. در صورت نیاز، می توانید بعد از 6 ماه یک تزریق دیگر دریافت کنید.

پلاسمای غنی از پلاکت: آیا می تواند به آرتروز کمک کند؟

درمان دیگری که مورد توجه قرار می گیرد، پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) است. این کار مستلزم گرفتن نمونه ای از خون و پردازش آن برای ایجاد مایعی است که حاوی مقدار بالاتر از حد طبیعی پلاکت است، دیسک های کوچکی که به لخته شدن خون کمک می کند. سپس پزشک مایع را دوباره به ناحیه آسیب دیده شما تزریق می کند.

پلاکت های خون حاوی مواد شیمیایی طبیعی هستند که به بهبود جراحات کمک می کنند. پزشکان بیش از یک دهه است که مشکلات دیگر - مانند آسیب تاندون - را با PRP درمان می کنند.

با این حال، متخصصان هنوز اطلاعات کمی در مورد اینکه آیا برای آرتروز زانو موثر است یا خیر، نمی دانند.

 

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

 

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا