تمام دلایل سوزن سوزن شدن دست ها و پاها

  • سوزن سوزن شدن در دست ها یا پاها می تواند موقتی یا مربوط به آسیب عصبی ناشی از یک بیماری زمینه ای باشد.
  • بسیاری از شرایط رایج و اختلالات خودایمنی می توانند باعث گزگز و همچنین برخی از بیماری های نادر شوند.
  • درمان به علت زمینه ای بستگی دارد.

همه ما به احتمال زیاد احساس سوزن سوزن شدن موقتی را در دست ها یا پاهای خود احساس کرده ایم. اگر روی بازوی خود بخوابیم یا به مدت طولانی با پاهای روی هم قرار گرفته بنشینیم، ممکن است اتفاق بیفتد. همچنین ممکن است این احساس را مشاهده کنید که به آن پارستزی گفته می شود .

این احساس همچنین ممکن است به عنوان یک احساس سوزش، سوزش یا سوزن سوزن توصیف شود. علاوه بر سوزن سوزن شدن، ممکن است احساس بی حسی، درد یا ضعف در دست ها و پاهای خود یا اطراف آن نیز داشته باشید.

عوامل یا شرایط مختلفی می تواند باعث گزگز در دست یا پا شود. به طور کلی، فشار، ضربه یا آسیب به اعصاب می تواند باعث ایجاد گزگز شود.

در زیر، 25 علت بالقوه احساس سوزن سوزن شدن در دست یا پا را بررسی خواهیم کرد.

علل سوزن سوزن شدن در دست ها یا پاها

علل شایع

1. نوروپاتی دیابتی

نوروپاتی در نتیجه آسیب به اعصاب رخ می دهد. در حالی که انواع بسیاری از نوروپاتی وجود دارد، نوروپاتی محیطی می تواند دست ها و پاها را تحت تاثیر قرار دهد.

نوروپاتی دیابتی زمانی اتفاق می افتد که آسیب عصبی ناشی از دیابت باشد و می تواند پاها و پاها و گاهی اوقات بازوها و دست ها را درگیر کند.

در نوروپاتی دیابتی، آسیب عصبی به دلیل قند خون بالا در جریان خون رخ می دهد. علاوه بر آسیب رساندن به اعصاب، می تواند به رگ های خونی تامین کننده اعصاب شما نیز آسیب برساند. وقتی اعصاب اکسیژن کافی دریافت نمی کنند، ممکن است به خوبی عمل نکنند.

موسسه ملی دیابت و بیماری های گوارشی و کلیوی تخمین می زند تا نصف افرادی که دیابت دارند نوروپاتی محیطی دارند.

2. کمبود ویتامین

کمبود ویتامین می تواند به دلیل نداشتن مقدار کافی ویتامین خاص در رژیم غذایی یا شرایطی باشد که در آن بدن ویتامین را به درستی جذب نمی کند.

برخی از ویتامین ها برای سلامت اعصاب مهم هستند. مثالها عبارتند از:

  • ویتامین B12
  • ویتامین B6
  • ویتامین B1
  • ویتامین E
  • ویتامین B9 یا فولات

ویتامین B12 است لازم است تا سلول ها انرژی تولید کنند. در محصولات حیوانی مانند گوشت، لبنیات و تخم مرغ یافت می شود. وگان ها و گیاهخواران ممکن است نیاز به مکمل B12 دارند. کمبود B12 در رژیم غذایی می تواند باعث آسیب عصبی شود که ممکن است به صورت گزگز در دست یا پا ظاهر شود.

هر شخص باید هر روز ویتامین B6 مصرف کنید زیرا نمی تواند در بدن ذخیره شود. گوشت، ماهی، آجیل، حبوبات، غلات، میوه های غیر مرکبات و سیب زمینی منابع خوبی از B6 هستند. افرادی که کمبود B6 دارند ممکن است راش یا تغییرات شناختی را تجربه کنید.

ویتامین B1 که به نام تیامین نیز شناخته می شود، در تکانه های عصبی و ترمیم نورون ها نقش دارد. گوشت، حبوبات، غلات کامل و مغزها منابع خوب B1 هستند. افرادی که رژیم غذایی سرشار از غلات تصفیه شده دارند ممکن است احتمال بیشتری دارد برای تجربه کمبود B1 می تواند باعث درد یا سوزن سوزن شدن دست و پا شود.

کمبود ویتامین E است احتمال بیشتری دارد ناشی از مشکلات جذب چربی در روده نسبت به کمبود ویتامین E در رژیم غذایی شماست. علائم کمبود ویتامین E شامل سوزن سوزن شدن دست یا پا و مشکل در هماهنگی است. آجیل، دانه‌ها، روغن‌های گیاهی و سبزیجات برگ‌دار منابع خوبی از ویتامین E هستند.

کمبود فولات می تواند باعث درد یا گزگز در دست و پا شود. منابع فولات، که به عنوان ویتامین B9 نیز شناخته می شود، شامل سبزیجات با برگ های تیره، غلات کامل، لوبیا، بادام زمینی، دانه های آفتابگردان، جگر و غذاهای دریایی است.

3. عصب فشرده شده

زمانی که از بافت های اطراف فشار زیادی روی عصب وارد می شود، می توانید عصب را تحت فشار قرار دهید. به عنوان مثال، مواردی مانند آسیب، حرکات تکراری و شرایط التهابی می‌توانند باعث گیرکردن عصب شوند.

گیرکردن عصب می تواند در بسیاری از نواحی بدن رخ دهد و دست ها یا پاها را تحت تاثیر قرار دهد و باعث گزگز، بی حسی یا درد شود.

فشار دادن عصب در قسمت پایین ستون فقرات ممکن است باعث شود که این احساسات از پشت ساق پا و داخل پا تابیده شود.

4. تونل کارپال

تونل کارپال یک بیماری شایع است که زمانی اتفاق می‌افتد که عصب میانی هنگام حرکت در مچ دست فشرده می‌شود. این امرمی تواند به دلیل آسیب، حرکات تکراری یا شرایط التهابی رخ دهد.

افراد مبتلا به تونل کارپال ممکن است در چهار انگشت اول دست خود احساس بی حسی یا گزگز کنند.

5. نارسایی کلیه

نارسایی کلیه زمانی اتفاق می افتد که کلیه ها دیگر به درستی کار نمی کنند. شرایطی مانند فشار خون بالا (فشار خون بالا ) یا دیابت می تواند منجر به نارسایی کلیه شود.

وقتی کلیه‌ها به درستی کار نمی‌کنند، ممکن است مایعات و مواد زائد در بدن جمع شوند که منجر به آسیب عصبی می‌شود. گزگز ناشی از نارسایی کلیه اغلب در پاها یا پاها رخ می دهد.

6. بارداری

تورمی که در طول بارداری در سراسر بدن ایجاد می شود می تواند به برخی از اعصاب فشار وارد کند.

به همین دلیل ممکن است در دست ها و پاهای خود احساس سوزن سوزن شدن کنید. علائم معمولا پس از بارداری ناپدید می شوند.

7. مصرف دارو

انواع داروها ممکن است باعث آسیب عصبی شوند که می تواند باعث احساس سوزن سوزن شدن در دست یا پا شود. در واقع، می تواند یک عارضه جانبی رایج داروهای مورد استفاده برای درمان سرطان ( شیمی درمانی ) و HIV باشد.

نمونه های دیگری از داروهایی که می توانند باعث سوزن سوزن شدن دست ها و پاها شوند عبارتند از:

  • داروهای قلب یا فشار خون، مانند آمیودارون یا هیدرالازین
  • داروهای ضد عفونت مانند مترونیدازول و داپسون
  • داروهای ضد تشنج مانند فنی توئین

اختلالات خود ایمنی

به طور معمول، سیستم ایمنی بدن را از مهاجمان خارجی محافظت می کند. اختلال خودایمنی زمانی است که سیستم ایمنی بدن به اشتباه به سلول های بدن حمله می کند.

8. آرتریت روماتوئید

آرتریت روماتوئید یک بیماری خود ایمنی است که باعث تورم و درد در مفاصل می شود. اغلب در مچ دست و دست اتفاق می افتد، اما می تواند سایر قسمت های بدن از جمله مچ پا و پا را نیز درگیر کند.

التهاب ناشی از این بیماری می تواند به اعصاب فشار وارد کند و منجر به گزگز شود.

9. ام اس

مولتیپل اسکلروزیس (MS) یک وضعیت خودایمنی است که در آن سیستم ایمنی به پوشش محافظ اعصاب به نام میلین حمله می کند که می تواند منجر به آسیب عصبی شود.

احساس بی حسی یا گزگز در بازوها، پاها و صورت یکی از علائم شایع ام اس است.

10. لوپوس

لوپوس یک بیماری خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن به بافت های بدن حمله می کند و می تواند هر قسمت از بدن از جمله سیستم عصبی را تحت تاثیر قرار دهد.

سوزن سوزن شدن در دست ها یا پاها می تواند ناشی از فشرده شدن اعصاب مجاور به دلیل التهاب یا تورم ناشی از لوپوس باشد.

11. بیماری سلیاک

بیماری سلیاک یک بیماری خود ایمنی است که روده کوچک را تحت تاثیر قرار می دهد. هنگامی که یک فرد مبتلا به بیماری سلیاک گلوتن را مصرف می کند، یک واکنش خود ایمنی رخ می دهد.

برخی از افراد مبتلا به بیماری سلیاک ممکن است علائم نوروپاتی از جمله گزگز در دست ها و پاها را داشته باشند. این علائم ممکن است در افرادی که هیچ گونه علائم گوارشی ندارند نیز رخ دهد.

عفونت ها

عفونت زمانی رخ می دهد که ارگانیسم های عامل بیماری به بدن حمله کنند. عفونت ها می توانند منشا ویروسی، باکتریایی یا قارچی داشته باشند.

12. بیماری لایم

بیماری لایم یک عفونت باکتریایی است که از طریق نیش کنه آلوده منتقل می‌شود. در صورت عدم درمان، عفونت می‌تواند بر روی سیستم عصبی تأثیر بگذارد و باعث گزگز در دست ها و پاها شود.

13. زونا

زونا یک بثورات دردناک است که در اثر فعال شدن مجدد ویروس واریسلا زوستر که در اعصاب افراد مبتلا به آبله مرغان نهفته است، ایجاد می‌شود.

به طور معمول، زونا تنها قسمت کوچکی از یک طرف بدن را درگیر می کند که می تواند شامل دست ها، بازوها، پاها و پاها باشد. ممکن است احساس سوزن سوزن شدن یا بی حسی در ناحیه آسیب دیده داشته باشید.

14. هپاتیت B و C

هپاتیت B و C توسط ویروس ها ایجاد می‌شود. آنها منجر به التهاب کبد می شوند که در صورت عدم درمان می تواند منجر به سیروز یا سرطان کبد شود .

عفونت هپاتیت C نیز ممکن است باعث نوروپاتی محیطی شود.

در برخی موارد، عفونت با هپاتیت B یا C می تواند منجر به وضعیتی به نام کرایوگلوبولین می‌شود. در این شرایط، پروتئین‌های خاصی در خون در دمای سرد به هم چسبیده و باعث التهاب می‌شوند. یکی از علائم این بیماری بی حسی و گزگز است.

15.اچ آی وی یا ایدز

HIV ویروسی است که به سلول های سیستم ایمنی حمله می کند و خطر ابتلا به عفونت ها و همچنین برخی سرطان ها را افزایش می دهد. هنگامی که عفونت درمان نشود، می تواند به آخرین مرحله عفونتHIV، به نام ایدز، پیشرفت کند که در آن سیستم ایمنی بدن به شدت آسیب می بیند.

HIV می تواند بر سیستم عصبی تأثیر بگذارد. در برخی موارد، این امر می تواند شامل اعصاب دست و پا باشد، جایی که ممکن است گزگز، بی حسی و درد احساس شود.

16. بیماری هانسن (جذام)

جذام که به عنوان بیماری هانسن نیز شناخته می شود، یک عفونت باکتریایی است که می تواند پوست، اعصاب و دستگاه تنفسی را تحت تاثیر قرار دهد.

هنگامی که سیستم عصبی تحت تاثیر قرار می گیرد، ممکن است احساس سوزن سوزن شدن یا بی حسی در قسمت آسیب دیده بدن داشته باشید که می تواند شامل دست ها و پاها باشد.

سایر علل احتمالی

17. کم کاری تیروئید

کم کاری تیروئید زمانی است که تیروئید شما هورمون تیروئید کافی تولید نمی کند.

اگرچه نادر است، اما کم کاری تیروئید شدید که درمان نشده است، گاهی اوقات می تواند به اعصاب آسیب برساند و منجر به احساس گزگز یا بی حسی شود. مکانیسم چگونگی وقوع این اتفاق ناشناخته است.

18. قرار گرفتن در معرض سموم

سموم و مواد شیمیایی مختلف به عنوان نوروتوکسین در نظر گرفته می شوند. این بدان معنی است که آنها برای سیستم عصبی شما مضر هستند. قرار گرفتن در معرض می تواند علائم مختلفی از جمله سوزن سوزن شدن در دست یا پا ایجاد کند.

چند نمونه از سموم عبارتند از:

  • فلزات سنگین مانند جیوه، سرب و آرسنیک
  • آکریل آمید، یک ماده شیمیایی که برای بسیاری از اهداف صنعتی استفاده می شود
  • اتیلن گلیکول که در ضد یخ یافت می شود
  • هگزا کربن ها که در برخی از حلال ها و چسب ها یافت می شوند

19. فیبرومیالژیا

فیبرومیالژیا شامل گروهی از علائم است، مانند:

  • درد عضلانی گسترده
  • خستگی
  • تغییرات در خلق و خوی

برخی از افراد مبتلا به فیبرومیالژیا ممکن است علائم دیگری مانند سردرد، مشکلات گوارشی و گزگز در دست‌ها و پاها را تجربه کنند. علت فیبرومیالژیا ناشناخته است.

20. کیست گانگلیون

کیست گانگلیون یک توده پر از مایع است که اغلب در مفاصل، به ویژه مچ دست ایجاد می شودکه می توانند به اعصاب مجاور فشار وارد کنند که منجر به احساس سوزن سوزن شدن در دست یا انگشتان می شود، اگرچه خود کیست بدون درد است.

علت این کیست ها ناشناخته است، اگرچه تحریک مفصل ممکن است نقش داشته باشد.

21. اسپوندیلوز گردنی

اسپوندیلوز گردنی به دلیل تغییرات مرتبط با افزایش سن در بخشی از ستون فقرات شما که در گردن یافت می شود، که به آن ستون فقرات گردنی نیز می گویند، رخ می دهد. این تغییرات می تواند شامل مواردی مانند فتق ، دژنراسیون و آرتروز باشد.

گاهی اوقات این تغییرات می تواند به نخاع فشار وارد کند که می تواند منجر به بدتر شدن گردن درد و همچنین علائمی مانند گزگز یا بی حسی در بازوها و پاها شود.

22. پدیده رینود

پدیده رینود بر جریان خون در بازوها و پاها تأثیر می گذارد.

رگ های خونی در این نواحی در واکنش شدید به دمای سرد یا استرس کوچکتر می شوند. این کاهش جریان خون می تواند باعث بی حسی یا گزگز در انگشتان دست و پا شود.

23. نوروپاتی مرتبط با الکل

سوء مصرف طولانی مدت الکل می تواند منجر به ایجاد نوروپاتی محیطی شود که می تواند منجر به گزگز در دست ها و پاها شود.

این وضعیت به تدریج پیشرفت می کند. مکانیسم ایجاد آن ناشناخته است، اگرچه کمبود ویتامین یا مواد مغذی نیز نقش دارد.

علل نادر

24. واسکولیت

واسکولیت زمانی رخ می دهد که رگ های خونی شما ملتهب می شوند. انواع مختلفی از واسکولیت وجود دارد. علت آن به طور کامل درک نشده است.

از آنجا که التهاب می تواند منجر به تغییراتی در رگ های خونی شود، جریان خون به ناحیه آسیب دیده ممکن است محدود شود. در برخی از انواع واسکولیت، این ممکن است منجر به مشکلات عصبی مانند گزگز، بی حسی و ضعف شود.

25. سندرم گیلن باره

سندرم گیلن باره یک بیماری نادر سیستم عصبی است که در آن سیستم ایمنی بدن به بخشی از سیستم عصبی شما حمله می کند. دقیقاً چه چیزی باعث این بیماری می شود در حال حاضر ناشناخته است.

سندرم گیلن باره گاهی اوقات ممکن است پس از یک بیماری ایجاد شود. سوزن سوزن شدن بی دلیل و احتمالا درد در دست ها و پاها می تواند یکی از اولین علائم این سندرم باشد.

تشخیص سوزن سوزن شدن در دست ها یا پاها

اگر به دلیل سوزن سوزن شدن غیرقابل توضیح در دست ها یا پاهای خود به پزشک یا سایر متخصصان مراقبت های بهداشتی مراجعه می کنید، کارهای مختلفی ممکن است به آنها کمک کند تا تشخیص دهند.

آنها ممکن است استفاده کنند:

  • یک معاینه فیزیکی، ممکن است شامل یک معاینه عصبی برای مشاهده رفلکس ها و عملکرد حرکتی یا حسی باشد.
  • مروری بر تاریخچه پزشکی، که در طی آن در مورد مواردی مانند علائم، شرایط قبلی که ممکن است داشته باشید، و هر دارویی که مصرف می کنید می پرسند.
  • آزمایش خون ، که به آن‌ها اجازه می‌دهد مواردی مانند سطوح برخی مواد شیمیایی، سطوح ویتامین یا هورمون‌ها را در خون، عملکرد اندام‌ها و سطح سلول‌های خونی ارزیابی کنند.
  • آزمایشات تصویربرداری، مانند اشعه ایکس ، ام آر آی یا سونوگرافی
  • آزمایش عملکرد عصب با استفاده از روش هایی مانند آزمایش نوار عصب و عضله یا نوار مغز انجام می‌شود.
  • بیوپسی عصب یا پوست

درمان سوزن سوزن شدن در دست ها یا پاها

درمان سوزن سوزن شدن دست ها و پاها با توجه به علت آن مشخص می‌شود. پس از تشخیص، پزشک متخصص برنامه درمانی مناسب ارائه می‌دهد.

برخی از نمونه‌های گزینه‌های درمانی ممکن است شامل یک یا چند مورد از موارد زیر باشد:

  • تنظیم دوز داروی فعلی یا تغییر به داروی جایگزین، در صورت امکان
  • مکمل های غذایی برای کمبود ویتامین
  • تنظیم مدیریت دیابت
  • درمان بیماری های زمینه ای مانند عفونت، آرتریت روماتوئید یا لوپوس
  • جراحی برای اصلاح فشار عصبی یا برداشتن کیست
  • مسکن های بدون نسخه (OTC) برای کمک به هر گونه دردی که ممکن است با سوزن سوزن شدن ایجاد شود
  • داروهای تجویزی برای درد و سوزن سوزن شدن در صورتی که داروهای OTC موثر نباشند
  • تغییرات سبک زندگی مانند مراقبت از پاهای خود، خوردن یک رژیم غذایی متعادل، ورزش منظم و محدود کردن مصرف الکل

در آخر

موارد مختلفی وجود دارد که می تواند باعث سوزن سوزن شدن دست و پا شود که این موارد  شامل دیابت، عفونت یا قشرده شدن عصب باشد، اما محدود به آن نمی‌شود.

اگر احساس سوزن سوزن شدن غیرقابل توضیحی در دست یا پا دارید، با پزشک صحبت کنید. تشخیص زودهنگام آنچه ممکن است باعث بیماری شما شود، هم برای رسیدگی به علائم و هم برای جلوگیری از آسیب عصبی اضافی مهم است.


همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا