درد کپسولیت مفصل فاست

کپسولیت مفصل فاست، یک بیماری غیر معمول، التهاب کپسول بافت همبند است که مفصل فاست شما را که در پشت ستون فقرات قرار دارد، احاطه کرده است. 

مفصل فاست چیست؟

دو جفت وجه، که برآمدگی استخوانی هستند، در سمت راست و چپ در پشت ستون فقرات در هر سطح بیرون می‌آیند (به استثنای اولین مهره). یک جفت وجه در قسمت بالایی هر مهره و یک جفت در پایین وجود دارد.

یک مفصل فاست یک اتصال متقابل بین وجوه. مفاصل فاست به نام مفاصل زیگاپوفیزیال نیز شناخته می شوند. مفصل فاست شامل برآمدگی از استخوان زیر است که با برآمدگی استخوان بلافاصله بالای آن مطابقت دارد. به طور کلی، چهار مفصل فاست در هر سطح ستون فقرات وجود دارد، دو مفصل در سمت راست و دو مفصل در سمت چپ.

مفاصل فاست حرکات بیش از حد را هدایت و محدود می کنند، در نتیجه ستون فقرات را ثابت نگه می دارند و به جلوگیری از آسیب کمک می کنند.

مانند بسیاری از مفاصل بدن، مفاصل فاست نیز توسط یک کپسول بافت همبند احاطه شده اند. کپسول نقش مهمی در عملکردهای حرکتی مفصل دارد.

کپسول Facet و Synovium

در مفصل فاست، کپسول به عنوان "مولد درد" شناخته می شود، به این معنی که یکی از چندین ساختار در مفصل فاست است که مستعد درد است.

کپسول فاست از بافت همبند فیبری ساخته شده است که کل مفصل را احاطه کرده است. پوششی در داخل کپسول و مفصل مایع سینوویال ترشح می کند. پوشش سینوویال و مایع در مجموع سینوویوم نامیده می شوند.

مایع سینوویال سطوح مفاصل را روان می کند و اجازه می دهد حرکت به آرامی و بدون درد انجام شود.

همانطور که کپسول مفصل فاست می تواند ملتهب شود، سینوویوم نیز می تواند ملتهب شود.

نقش کپسول در آرتریت مفصل فاست

کپسول یکی از چندین ساختاری است که می تواند به آرتریت فاست کمک کند.

چگونه پزشک شما متوجه می شود که کپسول مفصل فاست شما ملتهب شده است؟ یکی از راه ها ارزیابی الگوی کپسولی است. الگوی کپسولی به این معنی است که یک الگوی محدودیت حرکتی در مفصل وجود دارد.

یک مفصل فاست ملتهب تمایل به کشش فیبرهای کپسول دارد که باعث درد و محدود شدن حرکت می شود. به طور خاص، حرکات خمش جانبی، چرخش و گسترش محدود می شود.

سایر نواحی تحت تاثیر آرتریت فاست شامل رباط ها، سینوویوم، ماهیچه ها و دیسک هستند. پزشکان می گویند که دیسک به همراه مفصل فاست تمایل به تخریب دارد، به این معنی که این دو ساختار مجاور هر کدام در بیماری دژنراتیو دیسک دخیل هستند.

مفاصل فاست در 42 درصد از گردن درد و تا 44 درصد در کمردرد نقش دارند.

کپسولیت التهابی

کپسولیت اغلب در مفاصل ساکروایلیاک افرادی که یک بیماری التهابی آرتریت مانند اسپوندیلیت دارند دیده می شود. در این موارد، کپسولیت به عنوان یک ضایعه التهابی فعال در نظر گرفته می شود. برای افراد مبتلا به اسپوندیلیت، MRI با استفاده از یکی از چندین تکنیک تخصصی به طور کلی برای یافتن شواهد کپسولیت ضروری است.

انواع دیگر التهاب فعال عبارتند از استئوتیت، انتزیت و سینوویت. همه، از جمله کپسولیت، علائم اولیه ساکروایلیت یا اسپوندیلیت هستند. تفاوت بین آنها در محل التهاب است. به عنوان مثال، سینوویت التهاب پوشش سینوویال در داخل مفصل، استئوتیت التهاب استخوان و غیره است.

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا