دلایل و درمان گزگز و بی حسی در ران

بی حسی ران چیست؟

بی حسی به عنوان از دست دادن احساس یا حس در بخشی از بدن تعریف می شود. اغلب در اثر فشردگی عصب یا آسیب به شاخه ای از اعصاب ایجاد می شود. در حالی که معمولاً اندام‌ها بی‌حس می‌شوند یا (( به خواب می‌روند)) ، بی‌حسی در ران ممکن است نشانه‌ای از یک مشکل سلامت جدی‌تر باشد.

بی حسی در ران می تواند باعث از دست دادن حس در قسمتی یا تمام ران شود. این همچنین ممکن است باعث شود که کمی ضعف عضلانی را تجربه کنید و ممکن است بر عملکرد طبیعی کل پا تأثیر بگذارد. تشخیص زودهنگام می تواند به کند کردن پیشرفت این احساس کمک کند و به پزشکان کمک کند تا بهترین درمان را برای بیمارپیدا کنند.

علائم بی حسی ران

علامت اولیه بی حسی ران، از دست دادن حس در ران است.  از دست دادن حس همچنین ممکن است بر عملکرد ماهیچه های پا تأثیر بگذارد. به غیر از بی حسی، علائم دیگری که ممکن است تجربه کنید عبارتند از:

  • احساس سوزن سوزن شدن
  • سوزش
  • حساسیت به لمس
  • ضعف پا

آسیب های ورزشی یا یک تمرین شدید می تواند باعث شود که در عضلاتی که بیش از حد استفاده شده اند درد یا بی حسی داشته باشید. با این حال، اگر بی‌حسی ادامه یابد یا بدتر شود، ممکن است نشانه‌ای از آسیب جدی‌تر باشد.

اگر شروع به تجربه هر یک از علائم زیر کردید، فوراً به دنبال درمان پزشکی باشید:

  • درد مبهم در ناحیه آسیب دیده
  • دردی که از ران به کشاله ران یا پشت سرایت می کند
  • مشکل در راه رفتن
  • مشکل در خوابیدن

چه چیزی باعث بی حسی در ران می شود؟

بدن حاوی مسیر پیچیده ای از اعصاب است که مسئول ارسال سیگنال از مغز به نواحی مختلف بدن و بازگشت دوباره هستند. عفونت یا آسیب به این اعصاب می تواند باعث بی حسی و درد، به ویژه در ران شود.

بسیاری از شرایط پزشکی مرتبط با بی حسی در ران وجود دارد.

فشار عضلانی

کشیدگی‌های عضلانی ناشی از آسیب یا ورزش می‌تواند باعث درد در ران و گاهی بی‌حسی شود. کشیدگی یا پارگی عضله در تمام قسمت‌های بدن شایع است، اما اغلب در پاها اتفاق می‌افتد.

این یک وضعیت خفیف است که اغلب با کشش و استراحت مناسب درمان می شود. اگر ناراحتی بیش از چند روز ادامه داشت، فعالیت بدنی خود را تا بهبودی ساق پای خود محدود کنید. اگر درد و بی حسی پا با علائم بدتر همراه است، به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. ممکن است آسیب جدی تری داشته باشید.

مرالژیا پارستتیکا

مرالژیا پارستتیکا یکی از علل شایع بی حسی ران است. این وضعیت باعث گزگز و بی حسی در قسمت بیرونی ران می‌شود. مرالژیا پارستتیکا زمانی اتفاق می‌افتد که عصب پوستی فمورال جانبی - که مسئول ایجاد حس به سطح پوست بیرونی ران است - فشرده می‌شود. عواملی که ممکن است در ایجاد این وضعیت نقش داشته باشند عبارتند از:

  • پوشیدن لباس های تنگ
  • بارداری
  • چاقی
  • ضربه
  • بیماری

مرالژیا پارستتیکا اغلب با تغییرات کوچک در سبک زندگی قابل درمان است. در موارد جدی تر، پزشک ممکن است دارو تجویز کند. جراحی نادر است، اما اگر علائم طولانی مدت بیش از چند ماه را تجربه کنید، ممکن است راه اصلی درمان باشد.

اختلال عملکرد عصب فمورال

اختلال عملکرد عصب فمورال باعث از دست دادن حس یا حرکت در پاهای خود در اثر آسیب به عصب فمورال می شود. این عصب در قسمت جلوی ران و قسمتی از ساق پا احساس می‌کند. آسیب یا ضربه به این عصب ممکن است باعث بی‌حسی در ران، همراه با زانو و ساق پا شود.

نوروپاتی دیابتی

نوروپاتی دیابتی یک وضعیت آسیب عصبی است که توسط دیابت ایجاد می شود. فشار خون بالا می تواند به رشته های عصبی بدن آسیب برساند و اغلب باعث بی حسی و از دست دادن احساسات می‌شود. علائم معمولا ابتدا در پاها و پاها احساس می‌شود، اما ممکن است به دست ها، بازوها و سایر نواحی بدن سرایت کند.

در حالی که در برخی موارد علائم نوروپاتی دیابتی می تواند خفیف باشد، این وضعیت می تواند کشنده باشد. نوروپاتی دیابتی با یک سبک زندگی سالم قابل پیشگیری است. اگر این بیماری تشخیص داده شد، گزینه های درمانی را با پزشک خود در میان بگذارید تا از پیشرفت آن جلوگیری کنید.

سیاتیک

سیاتیک باعث ایجاد درد تیرکشنده می شود که از ناحیه کمر شروع می شود و به پشت یک پا گسترش می یابد. همچنین می‌تواند باعث انتشار درد در سراسر باسن و باسن شود. این عارضه معمولاً فقط یک طرف بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

اگرچه درد اولین علامت سیاتیک است، اما ممکن است بی حسی و ضعف عضلانی در ساق یا پا را نیز تجربه کنید. در موارد خفیف تر، سیاتیک خود به خود از بین می رود.

تنگی کانال نخاع کمری

تنگی کانال نخاعی باریک شدن فضاهای ستون فقرات است که می تواند بر روی اعصابی که از طریق ستون فقرات حرکت می کنند فشار وارد کند. تنگی کانال نخاعی اغلب در ناحیه کمر و گردن رخ می دهد.

برخی از افراد مبتلا به تنگی کانال نخاعی ممکن است علائمی نداشته باشند. برخی دیگر ممکن است درد، سوزن سوزن شدن، بی حسی و ضعف عضلانی را تجربه کنند. علائم می تواند در طول زمان بدتر شود.

فتق دیسک کمر

فتق دیسک کمر یک وضعیت پزشکی است که بر ستون فقرات تأثیر می‌گذارد، بدین معنا که یک پارگی در حلقه فیبری، بیرونی یک دیسک بین‌مهره‌ای باعث می‌شود بخش نرم و مرکزی دیسک دچار بیرون‌زدگی شود. این پارگی در حلقه دیسک ممکن است منجر به آزادشدن واسطه‌های شیمیایی ضدالتهابی شود که می‌توانند به‌طور مستقیم باعث درد شدید، حتی در فقدان فشردگی ریشه عصبی شوند.  این حالت به‌طورمعمول،‌ پیشرفت بیشتر بیرون‌زدگی دیسک قبلی است، عارضه‌ای که در آن بیرونی‌ترین لایه‌ها همچنان دست‌نخورده هستند اما زمانی که دیسک تحت‌فشار است،‌ می‌توانند دچار بیرون‌زدگی شوند.

درمان بی حسی ران

درمان در نهایت به شرایط زمینه ای که باعث بی حسی در ران می شود، بستگی دارد. در موارد خفیف، بی حسی با گذشت زمان از بین می‌رود و نیازی به درمان دارویی نیست.

پزشک همچنین ممکن است اقدامات محافظه کارانه را برای کاهش بی حسی و سایر علائم مرتبط توصیه کند. برخی از کارهایی که می‌توانید به تنهایی برای بهبود وضعیت خود انجام دهید عبارتند از:

  • رژیم غذایی سالم را حفظ کنید
  • به طور منظم تمرین کن
  • کاهش وزن اضافی
  • لباس گشادتر بپوشید

در موارد جدی‌تر، پزشک بر رفع فشار عصب و تسکین درد تمرکز می‌کند. چنانچه دلیل بی حسی ران جدی تر باشد پپروفسور سیروس مومن زاده خدمات درمانی زیر را بنا به شدت عارضه در کلینیک درد بدون نیاز به بیهوشی و بصورت اصطلاحا سرپایی در کلینیک درد انجام می دهد.

  • بلوک عصبی اپیدورال: درمانی است که درد و التهاب در گردن و پشت را کاهش می دهد. تزریق استروئید اپیدورال به عنوان بلوک‌های عصبی اپیدورال نیز شناخته می‌شود. این تزریق‌ها می‌توانند سیگنال‌های درد در گردن/کمر را در افراد مبتلا به فتق دیسک، آسیب‌های عصبی یا انحطاط (پیری) ستون فقرات مسدود کنند.
  • تزریقات مفصل فاست: در ترکیب با سایر درمان‌های غیر جراحی ستون فقرات مانند استراحت، داروها و فیزیوتراپی انجام می‌شود. این تزریق ها برای درمان درد و شناسایی مفاصل دردناک استفاده می شود. اگر یک تزریق با موفقیت درد را درمان کند، تأیید می کند که یک مفصل فاست خاص باعث ایجاد مشکل درد شده است.
  • پلاسمای غنی از پلاکت (پی آر پی تراپی):یک درمان جدید است که با ترویج بهبود طولانی‌مدت شرایط اسکلتی عضلانی را با استفاده از قدرت خود بدن، درد را تسکین می‌دهد.
  • تزریقات منتخب ریشه عصبی دارو را مستقیماً به یک ریشه عصبی ملتهب که از نخاع خارج می‌شود، می‌رساند. ریشه های عصبی نخاعی در امتداد طول ستون فقرات قرار دارند. آنها مسئول ارسال و دریافت سیگنال های حسی (احساس) و حرکتی (حرکت) در سراسر بدن هستند .ریشه های عصبی از نخاع خارج شده و در زیرساخت پیچیده اعصاب منشعب می شوند.
  • تحریک طناب نخاع:یک فناوری نوآورانه است که برخی از سخت ترین مشکلات درد تجربه شده را برطرف می کند. محرک نخاع با استفاده از یک دستگاه کاشته شده که تکانه های الکتریکی خفیف را به نخاع منتقل می کند، درد را تسکین می دهد. این تحریک احساس درد را قطع می‌کند و جایگزین حس خوشایندتری به نام پارستزی می‌شود.

چنانچه بی حسی ران در مرحله بسیار حاد و علائم شدید نظیر بی اختیاری ادرار و از دست دادن تعادل و ... باشد آخرین گزینه جراحی باز خواهد بود.

 

در آخر

بی حسی ران ممکن است دلیلی برای هشدار نباشد و اغلب با استراحت قابل درمان است. با این حال، اگر شروع به تجربه بدتر شدن علائم کردید یا اگر بی‌حسی گسترش یافت، فوراً به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید.

اگر شروع به احساس بی حسی و درد ناگهانی کردید، با پزشک خود ملاقات کنید. تشخیص زودهنگام می تواند به پزشکان کمک کند تا بیماری را به درستی تشخیص دهند و بهترین درمان را برای شرایط شما ارائه دهند.

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

 

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا