دلایل و درمان برآمدگی دیسک گردن

استخوان های گردن که مهره های گردنی نامیده می شوند نقش مهم یدر بدن  دارند. آنها علاوه بر حمایت از سر، که وزنی در حدود 9 تا 12 پوند دارد، به شما امکان را می‌دهند سر خود را تا 180 درجه کامل بچرخانید. این می تواند صدمات زیادی به مهره های گردنی، هفت استخوان ظریف ستون فقرات شما وارد کند.

با دانستن این موضوع، منطقی است که گردن شما هر از چند گاهی با مشکل مواجه شود. یکی از جدی ترین شرایطی که استخوان های گردن شما را درگیر می کند، برآمدگی دیسک است.

مراحل فتق دیسک

استخوان های گردن

اگر تا به حال به استخوان های گردن بوقلمون یا مرغ دقت کرده باشید، بدون شک دیده اید که چگونه همه این استخوان های کوچک مهره ای به یکدیگر متصل می شوند تا ستون فقرات را بسازند. ماهیچه ها، رباط ها و تاندون ها هر مهره را به مهره بعدی متصل می کنند. مهره‌ها حلقه‌ای شکل هستند و به ستون فقرات کانالی توخالی می‌دهند که میلیون‌ها رشته عصبی را که طناب نخاعی را تشکیل می‌دهند، می‌پوشاند و از آن محافظت می‌کند.

شما در مجموع 24 مهره دارید و هفت مهره بالایی در گردن شماست. قسمت بالای ستون فقرات شما ستون فقرات گردنی است. در زیر آن ستون فقرات قفسه سینه و در زیر ستون فقرات سینه ای ستون فقرات کمری قرار دارد. این سه بخش از ستون فقرات به همراه استخوان خاجی و دنبالچه (دنباله) زیر ناحیه کمر، ستون فقرات را تشکیل می دهند.

دیسک برآمده چیست؟

بین هر مهره یک دیسک پر از ژل قرار دارد که به عنوان ضربه گیر عمل می کند و به حرکت ستون فقرات کمک می کند. یک دیسک آسیب دیده ممکن است برآمده شود و به سمت عقب به داخل کانال نخاعی فشار دهد. دیسک معمولاً به سمت یک طرف کانال برآمده می شود (اعم از راست یا چپ)، به همین دلیل است که افرادی که دیسک برآمده دارند احتمالاً فقط در یک طرف بدن درد و سوزن سوزن شدن دارند.

دیسک برآمده در گردن ممکن است نسبتاً بدون درد باشد یا می تواند باعث درد شدید در گردن و همچنین شانه ها، سینه و بازوها شود. همچنین ممکن است باعث بی حسی یا ضعف در بازوها یا انگشتان شود. گاهی اوقات، این درد و بی حسی ممکن است حتی باعث شود که فکر کنید دچار حمله قلبی شده اید.

برخی افراد به اشتباه از واژه های برآمده دیسک و فتق دیسک به جای یکدیگر استفاده می کنند. فتق دیسک یک دیسک کاملاً پاره شده است. دیسک های برآمده در نهایت می توانند به فتق دیسک تبدیل شوند.

دلایل برآمدگی دیسک ها

دیسک های ستون فقرات سایش و پارگی زیادی را جذب می کنند. با گذشت زمان، آنها شروع به انحطاط و ضعیف شدن می‌کنند. بیماری دژنراتیو دیسک شایع ترین علت برآمدگی دیسک است که اغلب منجر به آرتروز ستون فقرات می شود. سایر عواملی که می توانند باعث برآمدگی دیسک شوند یا در ایجاد آن نقش داشته باشند عبارتند از:

  • فشار یا آسیب
  • چاقی
  • سیگار کشیدن
  • وضعیت بد
  • عدم فعالیت

دیسک های برآمده چگونه تشخیص داده می شوند؟

اگر دردی دارید که می تواند ناشی از برآمدگی یا بیرون زدگی دیسک باشد، پزشک شما را معاینه فیزیکی می کند. همچنین احتمالاً یک یا چند آزمایش تصویربرداری انجام خواهید داد. اینها شامل اشعه ایکس ستون فقرات، اسکن توموگرافی کامپیوتری (CAT) اسکن یا سی تی اسکن و اسکن تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) است. پزشک ممکن است نوار عصب و عضله را برای بررسی وضعیت اعصاب آسیب دیده توصیه کند.

گزینه های درمان

خوشبختانه راه های مختلفی برای درمان برآمدگی دیسک وجود دارد.

  • درمان محافظه کارانه نیز مدیریت غیر جراحی نامیده می شود. شامل استراحت و دارو است و اغلب برای درمان برآمدگی دیسک گردن کافی است.
  • داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن اولین داروهای تجویزی برای برآمدگی دیسک هستند. برای درد شدیدتر، پزشک ممکن است شل کننده عضلانی یا مسکن های مخدر را تجویز کند.
  • فیزیوتراپی (PT) ممکن است فشار روی عصب را کاهش دهد.
  • دستگاه های کششی در خانه می توانند فشار روی عصب را کاهش دهند.
  • تزریق کورتیزون معروف به تزریق استروئید اپیدورال یا (ESI) به ستون فقرات می تواند تسکین طولانی مدتی را ایجاد کند.
  • روش های مختلف جراحی فتق گردن را درمان می کنند. با این حال، تنها حدود 10 درصد از افرادی که دیسک های برآمده دارند، در نهایت نیاز به جراحی دارند


همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا