علت سردرد من چیست؟

علت سردرد یا علت ایجاد سردرد پیچیده است و اغلب شامل شبکه پیچیده ای از گیرنده های درد، فرآیندهای غیرطبیعی مغز، ژنتیک و یک پدیده عصبی به نام حساسیت است.  عوامل بیرونی یا محیطی نیز معمولاً دخیل هستند که به عنوان محرک سردرد عمل می کنند - عواملی که بدون توجه سیگنال های درد را در مغز فعال می کنند .
با درک بیولوژی سردردهای خود (حداقل آن چیزی که کارشناسان تاکنون می دانند)، می توانید امیدوار باشید که چه قسمت هایی از درد سر خود را می توانید کنترل کنید (مانند عوامل محیطی مختلف)، و کدام قسمت ها را نمی توانید (مانند عوامل ژنتیکی ) .

سردرد و علل

علل شایع

سردردها تجربیات ناخوشایندی هستند، بنابراین درمان سریع آنها کلیدی است. اما برای درمان موثر سردرد، باید آنها را درک کنید.
اکثریت قریب به اتفاق سردردها به سه دسته تقسیم می شوند:

این سه نوع سردرد، اختلالات سردرد اولیه هستند، به این معنی که به خودی خود وجود دارند و به دلیل شرایط دیگری (به نام سردرد ثانویه) نیستند.

میگرن

میگرن ممکن است پیچیده ترین اختلال سردرد باشد و مانند یک احساس ضربان متوسط ​​تا شدید در یک یا هر دو طرف سر باشد. حالت تهوع ، استفراغ، حساسیت به نور (فوتوفوبیا) و/یا صدا (فونوفوبیا) معمولاً با سردرد میگرنی همراه است.
تحقیقات نشان می دهد که سردردهای میگرنی در نتیجه فعال شدن سیستم سه قلو عروقی ایجاد می شود - مسیر پیچیده ای که رشته های عصبی سه قلو را به رگ های خونی مغز متصل می کند.
هنگامی که رشته های عصبی سه قلو فعال می شوند، پپتیدهای مختلفی مانند پپتید مرتبط با ژن کلسی تونین (CGRP) و ماده P  را آزاد می کنند.
در نهایت، التهاب عصبی ممکن است منجر به فرآیندی به نام حساسیت شود، که در آن سلول‌های عصبی شما بیشتر و بیشتر به تحریک پاسخ می‌دهند.
سایر متغیرهای مرتبط با ایجاد میگرن شامل تغییرات ساختاری مغز و ترشح سروتونین است. در نهایت، تصور می‌شود که پدیده‌ای به نام افسردگی گسترش قشر مغز - که در آن امواج فعالیت الکتریکی در سراسر مغز پخش می‌شوند - مقصر پشت هاله میگرنی است. 

سردرد تنشی

سردرد تنشی شایع ترین نوع سردرد است و اغلب به صورت احساس فشار یا فشار در اطراف سر توصیف می شود. همراه با این فشار یا احساس «بند لاستیکی دور سر»، سردردهای تنشی ممکن است با حساسیت عضلات در عضلات سر، گردن یا شانه‌ها همراه باشد.
کارشناسان بر این باورند که سردردهای تنشی ناشی از فعال شدن گیرنده های درد میوفاشیال (بافتی که عضلات را می پوشاند) می باشد.  پس از فعال شدن، سیگنال های درد به مغز منتقل می شود.
همانند میگرن، کارشناسان همچنین معتقدند که حساس شدن مسیرهای درد در مغز با سردردهای تنشی رخ می دهد. تصور می‌شود که این حساسیت نقشی اساسی در تبدیل سردرد اپیزودیک به سردرد تنشی مزمن دارد.

سردرد خوشه ای

سردردهای خوشه ای غیر معمول هستند و اغلب بدون هشدار شروع می شوند. این حملات سردرد اغلب کوتاه مدت هستند و بین 15 تا 180 دقیقه به طول می‌انجامند.
پاتوژنز، یا "چرا" پشت ایجاد سردرد خوشه ای، به طور کامل شناخته نشده است. کارشناسان گمان می کنند که علت آن احتمالاً به هیپوتالاموس - غده ای که در مغز شما قرار دارد و به تنظیم خواب و ریتم شبانه روزی کمک می کند - مرتبط است.
علاوه بر هیپوتالاموس، تحریک عصب سه قلو، ترشح هیستامین، ژنتیک و فعال شدن سیستم عصبی خودمختار ممکن است در ایجاد سردردهای خوشه ای نقش داشته باشد.

سردرد های مزمن روزانه

اگر فردی دچار سردردهای مکرر شود به طوری که بیش از ۱۵ روز در ماه و حداقل سه ماه سردردها ادامه داشته باشد، گفته می شود دچار سردرد مزمن روزانه است. این سردرد ها ممکن است کوتاه باشد و یا حتی تا ۴ ساعت ادامه یابد.
سردردهای مزمن روزانه نوع جداگانه ای از انواع سردرد نیستند، بلکه گروهی از انواع مختلف سردردها هستند که به طور مکرر اتفاق می افتند. این نوع سردرد معمولا یکی از ۴ نوع سردرد اصلی است :

  • میگرن مزمن
  • سردرد تنشی مزمن
  •  سردرد مداوم روزانه جدید (NDPH)
  • همی کرانیا کانتینوا

سردردهای ایجاد شده به‌دلیل کافئین

کافئین بر جریان خون در مغز بسیار تأثیر می‌گذارد. مصرف بیش از حد کافئین می‌تواند باعث سردرد شود، اما این نکته را در نظر داشته باشید که نباید کاملا مصرف کافئین را قطع کنید. مصرف کمی از کافئین برای بدن لازم است، همیشه باید سعی کنید حد تعادل را حفظ کنید تا دچار چنین سردردهایی نشوید.

سردردهای حرکتی

این نوع سردردها معمولا پس از انجام فعالیت‌های سنگین مانند وزنه برداری، دویدن و رابطه جنسی رخ می‌دهد. در واقع هنگام انجام چنین فعالیت‌هایی جریان خون در مغز افزایش پیدا می‌کند، در نهایت درد در دو طرف سر احساس می‌شود.

این نوع سردرد معمولا طولانی نیست، می‌بایست طی چند دقیقه تا چند ساعت بهبود یابد. مصرف داروهایی مانند آسپیرین و ایبوپروفن می‌تواند در درمان آن مؤثر باشد.

سردردهای ایجاد شده به‌دلیل فشار خون

فشار خون از دیگر مواردی‌ست که باعث ایجاد سردرد می‌شود. هنگامی که فشار فردی بالا باشد، علائمی مهم مانند سردرد در فرد بروز می‌کند. معمولا سردردهایی که به‌دلیل فشار خون ایجاد می‌شود، در دو طرف سر احساس خواهد شد.

همچنین علاوه بر سردرد، نشانه‌ها و علائمی همچون موارد زیر نیز وجود خواهد داشت:

سردرد ریباند (برگشتی)

در این نوع سردردها هنگامی که از داروهایی حاوی کافئین و داروهای مسکن دیگری که بیش از حد استفاده شود، منجر به بدتر شدن سردرد پس از قطع دارو می‌شود. اگر از داروهایی مانند ناپروکسن، استامینوفن، ایبوپروفن و.. بیش از اندازه استفاده شود، نه تنها باعث بهبودی سردرد نمی‌شود، بلکه سردردهای شدیدتری را تجربه خواهید کرد.

تنها درمانی که می‌توان برای این نوع سردرد در نظر گرفت، این است که از مصرف داروهای مسکن خودداری کنید. ممکن است دردهای ایجاد شده در مدت‌زمان طولانی باقی بماند، اما پس از مدتی درمان خواهد شد.


سردردهای سینوسی

این درد زمانی رخ می دهد که حفره هایی به نام  سینوس در سر شما ملتهب شوند. سردرد سینوسی دردی عمیق و مداوم در استخوان گونه، پیشانی یا پل بینی است که با علائمی همچون آبریزش بینی، پر شدن گوش، تب و تورم صورت همراه است. و از آنجا که این درد ناشی از عفونت سینوسی است مخاطی که از بینی شما خارج می شود سبز یا زرد خواهد بود.

سردرد های ناشی از مصرف دارو

نصف بیش از حد و قطع مصرف ناگهانی برخی از دارو ها مانند هیدروکدون سبب سردرد های ناگهانی و شدید می شود. بنابراین توصیه می شود بدون تجویز پزشک داروهای مسکن مصرف نشوند.

سردرد های گردنی

این نوع از سردرد ها زمانی ایجاد می شوند که دیسک های گردنی بیرون زده باشند و بر روی نخاع و رشته های عصبی فشار وارد کند. ازبین رفتن ماده ژله ای مانند درون دیسک ها سبب می شود که سردرد های شدیدی به فرد تحمیل شود.

سردردهای پس از سانحه

سردردهای استرس پس از سانحه معمولاً ۲-۳ روز پس از آسیب دیدگی سر شروع می شوند. شما علائم زیر احساس خواهید کرد:

  • یک درد مبهم که هر از گاهی بدتر می‌شود.
  • سرگیجه
  • سبکی سر
  • مشکل در تمرکز
  • مشکلات حافظه
  • خسته شدن سریع
  • تحریک پذیری

چه چیزی باعث سردرد خوشه ای می شود؟

آسیب یا بیماری (سردردهای ثانویه)

صدمات یا ضربه به سر یا یک بیماری حاد، از عفونت ویروسی یا سینوسی معمولی تا عفونت های جدی تر، مانند مننژیت ، ممکن است باعث سردرد شود. 10
علاوه بر این، شرایط جدی زمینه ای (غیر عفونی) ممکن است باعث سردرد شود.
مثالها عبارتند از:

  • تومور مغزی
  •  خونریزی مغزی (خونریزی زیر اکنوئیدی و هماتوم مغزی)
  • سکته مغزی ایسکمیک
  •  فرآیند عروقی یا خود ایمنی، مانند آرتریت سلول غول پیکر
  •  آپوپلکسی هیپوفیز
  •  بحران فشار خون حاد

ژنتیک

سردردها، به ویژه سردردهای میگرنی، معمولاً در خانواده ها ایجاد می شوند. در واقع، با توجه به بنیاد میگرن آمریکا ، اگر یکی از والدین شما یا هر دو از میگرن رنج می برند، 50٪ تا 75٪ احتمال دارد که شما نیز دچار میگرن شوید.
گفته می شود، اساس ژنتیکی میگرن پیچیده است. برای اکثر انواع میگرن، برای اینکه فرد به میگرن مبتلا شود، باید یک یا چند جهش ژنتیکی را به ارث برده باشد. 
اما داشتن یک جهش ژنتیکی خاص لزوماً یک مورد اسلم دانک برای ابتلا به میگرن نیست. در عوض، این جهش ژنتیکی ممکن است شما را در برابر ابتلا به میگرن آسیب پذیرتر کند، اما سایر عوامل محیطی مانند استرس، تغییرات هورمونی و غیره برای آشکار شدن اختلال میگرن باید وجود داشته باشند.
خبر خوب این است که محققان به طور خستگی ناپذیر برای شناسایی جهش های ژنتیکی که خطر میگرن را افزایش می دهند، کار می کنند. تاکنون، 38 جهش ژن تک نوکلئوتیدی کشف شده است، اگرچه چگونگی تبدیل این جهش‌های کشف‌شده به درمان‌های میگرن مشخص نیست. 

میگرن همی پلژیک خانوادگی

هنگام پیوند میگرن و ژن ها، ذکر یک نوع نادر اما شدید میگرن به نام میگرن همی پلژیک خانوادگی مهم است. با این نوع میگرن، فرد در مرحله هاله ضعف موقتی را در یک طرف بدن خود تجربه می کند.
جهش در چهار ژن خاص با میگرن همی پلژیک خانوادگی مرتبط است. این چهار ژن عبارتند از:

  •  ژن CACNA1A
  • ژن ATP1A2
  • ژن SCN1A
  • ژن PRRT2

سایر اختلالات سردرد اولیه

علاوه بر میگرن، به خاطر داشته باشید که ژنتیک احتمالاً نقشی (البته جزئی تر) در پاتوژنز سردردهای خوشه ای و سردردهای تنشی دارد. به طور  کلی، تحقیقات در مورد این الگوهای ژنتیکی خاص نسبت به میگرن قوی تر است.
سبک زندگی و محیط زیست
عوامل محیطی و مرتبط با سبک زندگی متعددی باعث ایجاد اختلالات اولیه سردرد، به ویژه میگرن می شوند. اعتقاد بر این است که این محرک ها عواملی هستند که به مغز، عصب، عضله و/یا رگ های خونی سیگنال می دهند تا تغییراتی را پشت سر بگذارند که در نهایت باعث ایجاد سر درد می شود.

محرک های رایج میگرن

برخی از محرک های رایج برای میگرن عبارتند از:

  •  فشار
  • نوسانات هورمونی، مانند آنچه که درست قبل از قاعدگی دیده می شود (به نام میگرن قاعدگی )
  •  تغییر آب و هوا
  • برخی غذاها یا نوشیدنی ها (به عنوان مثال، نیترات، الکل، کافئین، آسپارتام، به نام چند مورد)
  • اختلالات خواب
  • بوها
  • حذف وعده های غذایی

محرک های رایج سردرد خوشه ای

دو مورد از رایج ترین محرک ها عبارتند از:

  • سیگار کشیدن
  • الکل

محرک های رایج سردرد از نوع تنشی

برخی از محرک های رایج برای سردردهای تنشی (که همپوشانی زیادی با میگرن وجود دارد) عبارتند از:

  • استرس
  • احساسات شدید
  • حرکت / موقعیت غیر طبیعی گردن
  • کمبود خواب و خستگی
  • روزه گرفتن یا نخوردن به موقع
  • سر و صدا

عوامل محرک برای انواع دیگر سردرد

شیوه زندگی و عوامل محیطی مختلف با انواع دیگر سردردها مرتبط است. برای مثال، نخوردن قهوه صبحگاهی می‌تواند سردرد ترک کافئین را تشدید کند، که در دو طرف سر قرار دارد، با فعالیت بدنی بدتر می‌شود و می‌تواند بسیار دردناک باشد.
یکی دیگر از انواع رایج سردرد، سردرد مصرف بیش از حد دارو است که به آن «سردرد برگشتی» نیز می‌گویند. این سردرد پس از استفاده مکرر و بیش از حد از یک داروی سردرد یا میگرن - به عنوان مثال، یک تریپتان یا یک ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID) رخ می دهد.
برخی از فعالیت های روزانه مانند ورزش شدید، رابطه جنسی یا سرفه می تواند باعث سردرد شود. اگرچه این اختلالات اولیه سردرد غیر معمول هستند و نیاز به بررسی توسط متخصص سردرد دارند.
در نهایت، در حالی که الکل می‌تواند باعث ایجاد اختلال سردرد اولیه در فرد شود، می‌تواند سردرد خود را نیز  ایجاد کند  . سردرد خماری مانند میگرن ضربان‌دار است، اما معمولاً در دو طرف پیشانی و/یا شقیقه‌ها مانند سردرد تنشی قرار دارد.
اگر سردرد شما جدید است یا شدیدتر یا مکرر می شود، تشخیص توسط یک متخصص مراقبت های بهداشتی مهم است.
در پایان، در سفر خود برای یادگیری بیشتر در مورد سردرد متعهد و توانمند بمانید - اما همچنین، با خودتان خوب باشید و از پزشک مراقبت های اولیه یا متخصص سردرد خود راهنمایی بگیرید.

سوالات متداول

چه چیزی باعث سردرد می شود؟

سردرد می تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد، از جمله استرس، هورمون ها، گرسنگی، احساسات شدید، آب و هوا، اختلالات خواب، بیماری، کم آبی خفیف، الکل، سیگار و برخی غذاها.

علت سردرد در ناحیه شقیقه چیست؟

سردرد در ناحیه شقیقه می تواند ناشی از میگرن، سردرد تنشی یا TMJ (اختلال مفصل گیجگاهی فکی) باشد.

علل اصلی میگرن چیست؟

میگرن در اثر فعال شدن بخشی از مغز به نام سیستم تری ژمینوواسکولار ایجاد می شود. محرک های رایج میگرن عبارتند از استرس، نوسانات هورمونی، تغییرات آب و هوا، اختلالات خواب، بو و حذف وعده های غذایی. برخی غذاها و نوشیدنی ها نیز می توانند باعث میگرن شوند. اینها عبارتند از نیترات، الکل، کافئین و آسپارتام.

چگونه بفهمم سردرد من ناشی از استرس است؟

استرس می تواند باعث سردردهای تنشی شود. اینها اغلب به عنوان یک احساس فشار وارد شدن بر سر توصیف می‌شود. درد ناشی از سردرد ناشی از استرس معمولاً مانند یک هدبند، تمام سرتان را در برگیرد.

همچنین بخوانید:

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا