تزریقات و درمان‌های زانو درد

این فرآیندی است که شامل روش های زیادی می شود. مفصل زانو ساختاری است که اغلب در زندگی روزمره استفاده می شود. بنابراین احتمال آسیب دیدگی و سایش بسیار زیاد است. مفصل زانو ساختار پیچیده ای دارد. مشکلات مختلفی به دلیل این ساختارها دیده می شود. یکی از شایع ترین علل زانو درد آرتروز (آرتروز، کلسیفیکاسیون زانو) است که بیشتر در افراد مسن دیده می شود. با افزایش سن، سایش در ساختار داخلی زانو رخ می دهد. علاوه بر این، اضافه وزن، دلایل شغلی، بیماری های روماتیسمی، بیماری های میکروبی نیز زمینه را برای کلسیفیکاسیون فراهم می کند. بیماران مبتلا به آرتروز زانو دردی را تجربه می کنند که با حرکت افزایش می یابد و با استراحت کاهش می یابد. علاوه بر درد، احساس سفتی در زانو، سر و صدا در مفصل زانو، تورم زانو و محدودیت حرکات زانو ممکن است در دوره های بعدی مشاهده شود. پارگی مینیسک در مفصل زانو، آسیب در رباط های زانو، درد ناشی از بیماری هایی مانند سندرم درد کشکک رانی، روماتیسم التهابی مفصلی دیده می شود. علاوه بر این، دردی که از مفاصل مجاور مانند مفصل ران و مچ پا منتشر می شود در زانو دیده می شود.

چه زمانی برای درمان زانو درد به پزشک مراجعه کنیم؟

در زندگی روزمره، زانو درد ممکن است هر از گاهی به دلیل فشار وارد شود. اما در موارد زیر مراجعه به پزشک برای درمان زانو درد کاملا ضروری است:

  • اگر دچار زمین خوردن یا ضربه شدید
  • اگر تورم و قرمزی در مفصل وجود داشته باشد
  • اگر محدودیت حرکت در مفصل وجود داشته باشد
  • اگر دردی وجود دارد که با استراحت از بین نمی رود

زانو درد چگونه تشخیص داده می شود؟

تشخیص با استفاده از معاینه فیزیکی و روش های تصویربرداری انجام می شود.

زانو درد چگونه درمان می شود؟

بسته به علت دقیق زانو درد، محتوای درمان زانو درد متفاوت خواهد بود.

دارو

پزشک شما ممکن است داروهایی را برای تسکین درد و درمان بیماری های زمینه ای مانند روماتیسم مفصلی یا نقرس تجویز کند.

فیزیوتراپی

تقویت عضلات اطراف زانو باعث پایداری بیشتر آن می شود. برای این منظور می توان از فیزیوتراپی استفاده کرد. در برخی موارد، انواع مختلف آتل نیز ممکن است برای محافظت و حمایت از مفصل زانو استفاده شود.

تزریقات مفصل زانو

در برخی موارد، پزشک ممکن است تزریق دارو یا مواد دیگر را مستقیماً به مفصل زانو توصیه کند. در زیر مواد مورد استفاده برای این منظور آورده شده است:

کورتیکواستروئیدها:

تزریق داروهای کورتیکواستروئیدی به مفصل زانو می تواند به کاهش علائم شعله ور شدن آرتریت کمک کند و درد را برای چندین ماه تسکین دهد.

اسید هیالورونیک:

یک مایع غلیظ شبیه به مایعی که به طور طبیعی مفاصل را روان می کند، اسید هیالورونیک را می توان برای بهبود تحرک و تسکین درد به زانو تزریق کرد. ممکن است باعث تسکین درد شود که شش ماه طول می کشد

:PRP

PRP حاوی غلظتی از فاکتورهای رشد مختلف است که به نظر می‌رسد التهاب را کاهش داده و باعث بهبودی می‌شود. این نوع تزریق ها در افراد جوان تر و افراد مبتلا به آرتریت خفیف مفیدتر است.

درمان فرکانس رادیویی برای زانو درد

آیا درد مزمن زانو را تجربه می کنید که به درمان پاسخ نمی دهد؟ بلوک عصب ژنیکولار می تواند به شناسایی منبع درد شما کمک کند و می توانید با درمان فرسایشی رادیوفرکوئنسی درد خود را تسکین دهید.

انسداد عصب زانو (بلاک عصب ژنیکولار) برای درمان زانو درد

مفصل زانو یکی از مفاصل تحمل کننده وزن بدن است. بنابراین، ساییدگی مفصل زانو شایع است. در کنار سایش و پارگی طبیعی مرتبط با افزایش سن، جراحات و جراحی های ناموفق نیز می توانند باعث درد مزمن زانو شوند.

زانو درد مزمن تاثیر منفی بر کار، ورزش و فعالیت های روزانه دارد. در افراد مبتلا به آرتریت پیشرفته زانو ، درد در زانو معمولاً حتی در هنگام نشستن یا استراحت ادامه دارد.

با پیشرفت کلسیفیکاسیون در مفصل زانو، شکایاتی مانند درد، تورم و سفتی مفصل افزایش می یابد. در ابتدا، تغییرات سبک زندگی مانند داروها، تزریقات و کاهش وزن می تواند درد را کاهش دهد.

با این حال، با پیشرفت کلسیفیکاسیون، درد در زانو برمی‌گردد و این درد مزمن زانو شروع به پاسخ ندادن به درمان‌های سنتی می‌کند. بیمارانی هستند که به دلیل مشکلات جدی سلامتی نمی توانند عمل کنند. برای این بیماران، بلوک عصبی اعمال شده بر روی اعصاب حامل درد مفصل زانو (اعصاب ژنیکولی) یکی از گزینه‌های درمانی غیرجراحی است.

بلوک عصبی ژنیکولار چیست؟

کلمه "ژنیکولار" برای اشاره به شریان ها و اعصاب مختلفی که زانو را تامین می کنند استفاده می شود. برای افراد مبتلا به آرتروز زانو، احساس درد منتقل شده توسط این اعصاب می تواند غیرقابل تحمل شود. درمان فرسایش با فرکانس رادیویی، که تسکین درد طولانی‌تری را ارائه می‌کند، برای بیمارانی که پاسخ خوبی به زانو در بلوک عصبی زانو دارند، توصیه می‌شود.

بلوک عصبی ژنیکولار چگونه اعمال می شود؟

در طی عمل بلوک عصب، اعصاب داخلی (داخلی) و جانبی فوقانی (خارجی) زانو شما با بی حسی موضعی مسدود می شوند. بیهوشی اعصاب را بی حس می کند و از ارسال سیگنال های درد به مغز جلوگیری می کند. برای انجام بلوک عصبی مراحل زیر انجام می شود:

  • ناحیه زانو که باید تزریق شود تمیز می شود.
  • بی حسی موضعی برای بی حس کردن ناحیه زانو که در آن تزریق انجام می شود استفاده می شود.
  • پس از شروع اثر داروی بی حس کننده موضعی، سوزن در نواحی مربوطه قرار می گیرد.
  • پس از وارد کردن سوزن ها، داروی بی حس کننده موضعی تزریق می شود و بلوک عصبی انجام می شود.
  • کل فرآیند در حدود 20-30 دقیقه انجام می شود.

آیا خطرات مرتبط با بلوک عصبی ژنیکولی وجود دارد؟

بلوک عصب ژنیکولی یک روش غیر جراحی با خطرات کمی است. با این حال، برخی از عوارض جانبی منفی گزارش شده است. این عوارض را می توان به صورت درد، قرمزی یا تورم در محل تزریق، حالت تهوع و سرگیجه خلاصه کرد.

استفاده از بلوک عصب ژنیکول یک روش ایمن و کم خطر است. خطرات ناشی از این برنامه بسیار نادر است.

اثر بلوک عصبی ژنیکولار چقدر طول می کشد؟

اثرات بلوک عصب ژنیکولی معمولا موقتی است. درد در زانو و آناتومی زانو در افراد مختلف متفاوت است. به همین دلیل، پاسخ به درمان برای هر بیماری که دچار بلوک عصبی زانو شده است، متفاوت است. علاوه بر این، تسکین درد زانو ممکن است از بیمار به بیمار دیگر متفاوت باشد.

چه شرایطی را می توان با تزریق بلوک عصبی ژنیکولی درمان کرد؟

  • آرتروز زانو
  • درد مزمن زانو
  • برای درد بعد از جراحی تعویض کامل یا جزئی زانو
  • در بیمارانی که برای جراحی مناسب نیستند

درمان ابلیشن با فرکانس رادیویی برای زانو درد چیست؟

درمان فرکانس رادیویی ممکن است برای بیماران مبتلا به درد استئوآرتریت زانو توصیه شود، اگر داروی ضد درد، فیزیوتراپی و تزریق داخل زانو امتحان شود اما زانو درد ادامه یابد. با فرسایش فرکانس رادیویی، اعصاب حسی اطراف مفصل دردناک زانو از انتقال سیگنال‌های درد به مغز جلوگیری می‌کنند. امواج رادیویی برای توقف موقت توانایی این اعصاب برای ارسال سیگنال های درد استفاده می شود. اعصاب توسط گرمای تولید شده توسط امواج رادیوفرکوئنسی مسدود شده و بیمار قادر به احساس درد در اطراف زانو نیست. فرسایش با فرکانس رادیویی یکی از گزینه های درمانی غیر جراحی برای زانو درد است و یک روش درمانی موثر است. درمان فرسایش رادیوفرکانسی بسته به میزان درد بیمار بین 1 تا 4 جلسه قابل انجام است.

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا