درد فتق گردن به کدام ناحیه بدن می‌رسد؟

گردن قسمتی از بدن است که بین سر و بدن قرار دارد. سر ما را پشتیبانی می کند و به سر اجازه می دهد در جهات مختلف حرکت کند. این شامل عروق بزرگی است که از سر شروع می شود و از تنه، نخاع و رشته های عصبی می گذرد که به بازو می رسد و از این ساختارها محافظت می کند.

گردن درد یک مشکل شایع سلامتی است. در افراد با هر جنسیت و سن قابل مشاهده است. بیشتر این دردها خفیف و موقتی و به ندرت بسیار دردناک هستند.

گردن درد در کارگران میز کار رایج است. بروز آن با افزایش سن افزایش می یابد. تنش ها و استرس های کاری در زندگی مدرن باعث افزایش بروز گردن درد می شود. همراه با گردن درد، کمردرد، شانه درد، بی حسی دست، سرگیجه و سردرد دیده می شود.

اولین روشی که در درمان فتق گردن مورد استفاده قرار می گیرد، کاهش بار روی ستون فقرات با تقویت عضلات گردن است. برای این کار تمرینات فتق گردن توصیه می شود. به لطف تمرینات فتق گردن، می توان پیشرفت فتق را متوقف کرد. در درد حاد ناشی از فتق نیز می توان مسکن و شل کننده عضلانی تجویز کرد.

فتق گردن چیست؟

هر دردی در ناحیه گردن درد فتق نیست. اگر درد به گردن و کمر برسد، ناراحتی هایی مانند صاف شدن گردن و سفتی گردن نیز باید در نظر گرفته شود. اکثر دردهای گردن درد مربوط به عضلات است.

هفت مهره در گردن وجود دارد و ساختارهایی به نام دیسک بین هر دو مهره وجود دارد. هنگامی که این بافت دیسک پاره می شود، مایع ژل مانند در دیسک ها به کانال نخاعی منتقل می شود. به همین دلیل فشاری روی اعصاب و نخاع وارد می شود که از یک سطح خارج می شوند. به این وضعیت فتق گردن می گویند.

علل فتق گردن

  • ضعف در سیستم عضلانی
  • ماساژهای بدون دقت گردن
  • حرکات و موقعیت های نادرست
  • تصادف و تروما
  • کار طولانی مدت
  • فرسودگی ناشی از افزایش سن

علائم فتق گردن

درد پشت گردن:

احساس دردی در  ناحیه گردن است که به دلیل ضربه ای نیست و این درد برای مدت طولانی ادامه دارد.

اسپاسم عضلانی: 

انقباضات غیرارادی در عضلات ناحیه گردن دیده می شود.

مشکل در حرکات گردن:

پس از بروز فتق گردن، مشکلاتی در حین حرکات گردن ایجاد می شود. گردن را نمی توان به راحتی حرکت داد.

انتشار درد به بازو: 

یکی از علائم فتق گردن دردی است که به صورت یک طرفه ایجاد می شود و به بازو سرایت می کند. این دردها به دلیل فشار فتق بر روی مهره ها و اعصاب ایجاد می شود.

بی حسی:

یکی از علائم فتق گردن، بی حسی است. با درد در بازوها، بی حسی ممکن است تا نوک انگشتان ایجاد شود.

سردرد:

درد در ناحیه گردن می تواند به سردرد تبدیل شود.

دردی که در هنگام خواب افزایش می یابد:

درد  احساس شده معمولاً در شب هنگام خواب بدتر می شود. ممکن است به دلیل این دردها مشکلات خواب ایجاد شود.

سرگیجه و حالت تهوع: 

سرگیجه و حالت تهوع ممکن است به دلیل فتق گردن ایجاد شود.

گسترش درد از پشت به هر دو بازو: 

شدیدترین علامت فتق گردن دردی است که از پشت به هر دو بازو امتداد می یابد.

درد فتق گردن به کجا می رسد؟

درد ناشی از فتق گردن؛ نه تنها در گردن، بلکه در نواحی مانند بازوها، دست ها، پشت، کمر، شانه ها که در مسیر عصب در معرض فشار در گردن قرار دارند نیز دیده می شود. در فتق گردن، از دست دادن قدرت و بی حسی ممکن است در دست ها و بازوها به دلیل فشار روی عصب رخ دهد.

فتق گردن چگونه تشخیص داده می شود؟

موارد زیر در تشخیص فتق گردن در نظر گرفته می شود:

  • نوع، شدت، زمان شکایت
  • معاینه
  • معاینات رادیولوژیک (MRI) 

هنگامی که یافته های این سه مورد کاملاً همپوشانی داشته باشند، تشخیص فتق گردن انجام می شود.

چه کسی بیشتر گردن درد دارد؟

بیماری های زیادی وجود دارند که باعث درد گردن می شوند. علل اصلی گردن درد عبارتند از:

  • کلسیفیکاسیون در ستون فقرات گردن،
  • فتق گردن،
  • درد ناشی از استفاده بیش از حد.

گردن درد اغلب در افرادی که پشت میز کار می کنند و برای مدت طولانی از کامپیوتر استفاده می کنند رخ می دهد. در مواردی که باعث گردن درد می شود، درد در برخی افراد فقط در ناحیه گردن دیده می شود. گاهی اوقات می تواند از گردن به سر، پشت، بازوها گسترش یابد.

درمان فتق گردن

برای درمان فتق گردن  در صورت خفیف بودن بیماری می توان با استراحت، زندگی بدون استرس، مسکن با دوز کم و فیزیوتراپی این کار را انجام داد. درمان فتق گردن که باعث کاهش کیفیت زندگی می شود، بدون مداخله جراحی امکان پذیر است.

آیا درمان جراحی برای گردن درد ضروری است؟

برای درمان گردن درد ابتدا باید منبع درد مشخص شود. پس از مشخص شدن منبع درد، برنامه ریزی درمانی انجام می شود. برای درمان برخی از دردهای گردن فقط می توان از دارو استفاده کرد.

منشا برخی از دردهای گردن ممکن است فتق یا تومور گردن باشد. در مورد فتق گردن، بیماران با روش هایی غیر از جراحی بهبود می یابند.

درمان گردن درد چیست؟

در درمان گردن درد می توان از روش های فیزیوتراپی استفاده کرد. در فیزیوتراپی، هدف آن شل کردن عضلات و تسکین درد بافت نرم است.

  • مسکن ها، شل کننده های عضلانی و داروهای ضد افسردگی  نیز می توانند برای گردن درد استفاده شوند. دارو باید توسط پزشکان تجویز شود. صرف نظر از روش درمانی، برای بهبودی دائمی باید از برنامه ورزش گردن استفاده شود.
  • برنامه تمرینی جایگاه مهمی در درمان گردن درد دارد و این برنامه باید برای هر بیمار جداگانه تنظیم شود. تمرینات کششی عضلات گردن، تمرینات تقویت عضلات گردن و تمرینات اصلاحی را می توان اعمال کرد.
  • بیماران مبتلا به گردن درد از روش‌های حرکت دستی ستون فقرات و درمان‌های دستی سود می‌برند. با این حال، این درمان ها باید توسط پزشکان آموزش دیده و با تجربه انجام شود.
  • تزریق در بافت نرم یا مفاصل گردن یا فضای اپیدورال (تزریق نقطه ماشه و تزریق استروئید اپیدورال) نیز مفید است.

برای جلوگیری از گردن درد چه باید کرد؟

  • وضعیت باید صاف باشد و ناحیه گردن باید تقویت شود.
  • گردن باید از ضربه و استرس مکرر محافظت شود.
  • نباید برای مدت طولانی پشت میز بنشینید و استراحت های کوتاهی داشته باشید و بلند شوید.
  • به طور منظم پیاده روی و تمرینات کششی انجام دهید
  • با بالش های خیلی ضخیم نخوابید.
  • از فعالیت هایی که سر را برای مدت طولانی به سمت پایین خم می کند خودداری کنید.
  • تمرینات کششی و تقویتی برای گردن از عود گردن درد در طولانی مدت جلوگیری می کند.

پهن شدن گردن چیست و چه علائمی دارد؟

صاف شدن گردن یکی از مشکلات مهم افرادی است که در مشاغل میز کار و به خصوص کامپیوتر کار می کنند. به ویژه سلامت جوانان را تهدید می کند. با ورزش منظم و یک زندگی سالم می توانیم از صافی گردن خلاص شویم.

صاف کردن گردن چیست؟

مهره های ناحیه گردن باید C شکل باشند. ضربه و برخی ناراحتی ها باعث صاف شدن استخوان های ستون فقرات در ناحیه گردن می شود. علاوه بر این، اختلالات وضعیت بدن و حرکات ناگهانی نیز زمینه را برای این بیماری فراهم می کند.

ناپدید شدن این چین C در گردن را صاف کردن گردن می گویند. صاف شدن گردن هم بر کیفیت زندگی و هم سلامت فرد تأثیر منفی می گذارد و منجر به از دست دادن نیروی کار می شود.

برخی از دلایل صاف شدن گردن

  • وضعیت نامناسب و اختلالات نشستن
  • بیماری تحلیل استخوان
  • کشیدگی ناحیه گردن در حین ورزش
  • خوابیدن با موهای خیس
  • اضافه وزن
  • وضعیت نامناسب بدن در هنگام خواب

علائم صاف شدن گردن چیست؟

علائم رایج صاف شدن گردن در زیر ذکر شده است.

درد در ناحیه گردن: اولین مشکلی که در بین علائم صاف کردن گردن با آن مواجه می شویم، گردن درد است. این درد می تواند شدت متفاوتی داشته باشد.

محدودیت در حرکات گردن: یکی از شایع ترین علائم صاف شدن گردن، محدودیت در حرکات گردن است. مشکل در چرخاندن سر به چپ و راست می تواند نشانه صاف شدن گردن باشد.

سرگیجه: این یافته یکی از علائمی است که به بسیاری از مشکلات سلامتی اشاره دارد. با کشش وریدها اتفاق می افتد. سرگیجه کیفیت زندگی شما را کاهش می دهد.

تفاوت در وضعیت گردن: اگر تفاوت هایی در وضعیت گردن وجود داشته باشد که از بیرون قابل مشاهده باشد، ممکن است صاف شدن گردن وجود داشته باشد.

پهن شدن گردن چگونه تشخیص داده می شود؟

پهن شدن گردن با معاینه و روش های تصویربرداری بعدی تشخیص داده می شود.

درمان صاف کردن گردن چگونه است؟

درمان صاف کردن گردن با توجه به درجه بیماری متفاوت است. اگر این ناراحتی هنوز به شکلی از فشار بر روی اعصاب تبدیل نشده است، ورزش های گردن توصیه می شود. در عین حال، ممکن است استفاده از گردن بند و داروهای مسکن برای تسکین درد توصیه شود.

Neck Stuck چیست؟

سفتی گردن یکی از مشکلات رایج سلامت در جامعه است. کار کردن پشت میز، نشستن طولانی مدت در وضعیت نامناسب و خوابیدن روی بالشی که سر را نگه نمی دارد می تواند باعث سفتی گردن شود. علاوه بر این، قرار گرفتن طولانی مدت گردن در معرض هوای سرد نیز می تواند باعث سفت شدن گردن شود.

سفتی گردن مشکلی است که کیفیت زندگی افراد را تحت تاثیر قرار می دهد.

با سفتی گردن، محدودیت حرکتی در ناحیه سر و گردن ایجاد می شود. گیر افتادن در گردن ناشی از افتادن و ضربه می تواند مشکلات جدی ایجاد کند و در چنین شرایطی باید با پزشک مشورت کرد.

سفتی گردن معمولاً به دلیل وضعیت‌های خواب اشتباه و معکوس در شب ایجاد می‌شود و معمولاً پس از بیدار شدن در صبح متوجه می‌شود. وجود عضلات بین مهره های گردن و انقباضات در این عضلات به دلایل مختلف باعث سفتی گردن می شود.

علاوه بر این، سفتی گردن ممکن است به دلیل فتق گردن ایجاد شود. به دلیل سفتی گردن، فرد در چرخاندن سر خود به سمت راست، چپ و بالا مشکل دارد. درد همچنین به دلیل انقباض عضلانی در نتیجه سفتی گردن رخ می دهد.

سفتی گردن چگونه باید درمان شود؟

روش‌های ورزشی مختلفی وجود دارد که در صورت سفتی گردن به راحتی می‌توانید در خانه از آنها استفاده کنید. با تمرینات منظم 10-15 دقیقه ای می توانید عضلات را شل کنید. در حین انجام تمرینات گردن نباید زیاد به گردن کشیده شود.

باز هم می توان از مسکن ها و شل کننده های عضلانی در درمان سفتی گردن استفاده کرد.

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا