لیزر دیسک گردن

جراحی گردن با لیزر یک روش پیشرفته و کم تهاجمی ستون فقرات است که می تواند برای درمان تعدادی از بیماری های رایج ستون فقرات استفاده شود. اگرچه جراحی لیزر گردن مفید است و خطر عوارض جانبی کمی دارد، اما همیشه خطر عوارض جانبی در هر روش پزشکی وجود دارد.

اگر در حال انجام درمان برای بیماری گردن خود هستید، ممکن است قبلاً در مورد جراحی گردن با لیزر، درمان پیشرفته برای بیماری های رایج ستون فقرات، شنیده باشید.اکنون در این مقاله به بررسی درمان دیسک گردن بالیزر میپردازیم.

درمان دیسک گردن با لیزر چیست؟

در حین جراحی ستون فقرات با لیزر، پزشک دو برش کوچک در امتداد ستون فقرات ایجاد می کند و یک دوربین و یک پروب لیزر را وارد می کند. دوربین به پزشک اجازه می دهد ستون فقرات را مشاهده کند و از پروب لیزری می توان برای حل کردن بافتی مانند فتق دیسک استفاده کرد. در صورت لزوم ممکن است ابزارهای دیگری وارد شوند. این روش نسبت به جراحی سنتی ستون فقرات مزایای زیادی دارد:

  • بدون اسکار بزرگ
  • بدون بستری شدن در بیمارستان
  • بدون بیهوشی عمومی
  • زمان بهبودی کوتاه تر
  • تسکین فوری علائم
  • خطر کمتر عوارض جانبی
  • نیازی به اقدامات عمده مانند برداشتن استخوان یا جوش دادن مهره ها به یکدیگر نیست

به دلیل این مزایا، جراحی ستون فقرات با لیزر در حال تبدیل شدن به روش مطلوب برای عمل بر روی ستون فقرات و گردن است. اگرچه جراحی سنتی ستون فقرات هنوز در برخی شرایط ضروری است، جراحی ستون فقرات با لیزر در بسیاری از موارد جایگزین مناسبی است.

کاندید کیست؟

اگرچه جراحی ستون فقرات با لیزر کم تهاجمی است و خطر عوارض جانبی پایینی دارد، اما همچنان ترجیح داده می شود که اکثر بیماری های گردن بدون توسل به جراحی درمان شوند. معمولاً، پزشکان قبل از در نظر گرفتن هر نوع جراحی، با درمان‌های غیرتهاجمی شروع می‌کنند. معمولاً از دارو، تزریق و فیزیوتراپی به عنوان اولین دوره درمان استفاده می شود، مگر اینکه علائم شدید، پیشرونده یا بعید به درمان های محافظه کارانه پاسخ دهند.

اگر جراحی لازم باشد، جراحی گردن با لیزر می‌تواند برای اکثر بیماری‌های رایج ستون فقرات استفاده شود. نمونه هایی از شرایط واجد شرایط عبارتند از فتق دیسک، برآمدگی دیسک، خار استخوان و تنگی نخاع. شرایطی که چندین مهره را تحت تاثیر قرار می‌دهند، مشکلات هم ترازی مانند کیفوز و اسکولیوز، و شرایط جدی مانند تومورهای ستون فقرات ممکن است همچنان به جراحی سنتی ستون فقرات نیاز داشته باشند.

نکاتی در مورد لیزر دیسک گردن

  • این روش کم تهاجمی است. در حالی که جراحی سنتی گردن به پزشک نیاز دارد تا کل گردن را باز کند، جراحی لیزری تنها به چند برش کوچک نیاز دارد.
  • چگونه کار می کند. در طی جراحی ستون فقرات با لیزر، بافت اضافی یا نابجا با پروب لیزر برداشته می‌شود، بنابراین فشار روی نخاع یا ریشه‌های عصبی کاهش می‌یابد.
  • دوران نقاهت. بیماران جراحی پشت با لیزر باید حدود یک هفته از محل کار خود دور باشند و حدود 6 هفته از فعالیت های فیزیکی سنگین دور باشند. این تقریباً 1/4 زمان از کار افتادگی مربوط به جراحی سنتی گردن است.
  • تحت پوشش بیمه است. اکثر افرادی که نیاز به جراحی لیزری ستون فقرات دارند می توانند با کمک بیمه هزینه درمان خود را بپردازند.
  • این نیاز به مهارت دارد. جراحی گردن با لیزر یک روش ظریف است و برای موثر بودن آن نیاز به یک پزشک با تخصص بالایی دارد. حتما از قبل با پزشک خود تحقیق کنید.
  • خطر عوارض جانبی. خطر عوارض جانبی جراحی لیزر نسبت به جراحی سنتی کمتر است، اما همچنان خطری است که همه بیماران باید از آن آگاه باشند.
  • همیشه لازم نیست. به دلیل از کار افتادگی و خطر عوارض جانبی، گزینه های غیر تهاجمی همچنان در صورت امکان ترجیح داده می شوند.
  • اکثر شرایط به آن پاسخ می دهند. اگرچه مسائلی مانند تومورهای ستون فقرات و کیفوز نیاز به جراحی سنتی دارند، اما شرایطی مانند فتق دیسک و خار استخوان به خوبی به جراحی لیزر پاسخ می‌دهند.
  • احتمالا به درمان های دیگری نیاز خواهید داشت. داروها، فیزیوتراپی و تغییرات طولانی مدت سبک زندگی معمولاً با درمان جراحی همراه است.
  • می تواند زندگی را تغییر دهد. گردن درد مزمن می تواند به شدت بر کیفیت زندگی تأثیر بگذارد و مشکلات شدید یا پیشرونده گردن می تواند باعث ایجاد مشکلات عمده سلامتی مانند فلج شود. رهایی از درد و احتمال عوارض عمده

سنجیدن خطرات

اگر پزشک شما جراحی گردن با لیزر را توصیه می کند، این کار را انجام می دهد زیرا معتقد است که مزایای آن بیشتر از خطرات در مورد شما است. با این حال، شما همچنین باید خطرات و مزایای آن را برای خود بسنجید. به خاطر داشته باشید که هیچ فعالیتی در جهان بدون خطر نیست - هر بار که رانندگی ماشین یا هواپیما را انتخاب می کنید، کمی ریسک می کنید. ارزش ها و تجربیات شما به شما کمک می کند تصمیم بگیرید که آیا خطر جراحی ارزش مزایای رهایی از علائم را دارد یا خیر.

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

مطالب مرتبط

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا