علل زانو درد در کودکان

درد مفاصل در دوران کودکی شایع است. درد مفاصل ممکن است در شرایط التهابی و غیر التهابی رخ دهد. شایع ترین شکایات اسکلتی عضلانی در کودکان مراقبت های اولیه درد زانو (33%) و سایر دردهای مفصلی (مچ پا، مچ دست و آرنج 28%) است. اکثر شکایات معمولاً خوش خیم هستند و می توانند به تروما، استفاده بیش از حد یا تغییرات رشدی نسبت داده شوند، به عنوان مثال تحرک بیش از حد و درد خوش خیم اندام شبانه در دوران کودکی (که به عنوان "دردهای رشد" شناخته می شود).

استخوان ها که در زمان تولد بسیار ریز هستند، رشد و نمو خود را با طی کردن یک سری فرآیندهای پیچیده تا حدود 17-18 سالگی کامل می کنند. در حالی که بازوها بیشتر از شانه ها و مچ ها کشیده می شوند، پاها از زانو 70 تا 80 درصد بیرون می آیند. این رشد سریع ممکن است دلیل دردی باشد که اغلب کودکان از آن شکایت دارند. درد بیشتر ناشی از آن است که پس از کشیدگی در بافت‌های نرم مانند عضلات اطراف، تاندون‌ها و رباط‌ها ایجاد می‌شود تا سرعت رشد رباط‌ها.

بهتر است یک پزشک متخصص آن را بررسی کند.

علل زانو درد در کودکان

درد در حال رشد (درد خوش خیم اندام های شبانه دوران کودکی)

بچه ها معمولاً بعد از ظهر یا شب بعد از فعالیت هایی که در روز انجام می دهند از درد شکایت دارند، اما شکایت آنها معمولاً در صبح برطرف می شود. مشاهده می شود که این دردها پس از تحرک زیاد نیز افزایش می یابد. برای درمان دردهای رشدی که در عضلات قسمت های فوقانی و تحتانی زانو ایجاد می شود، می توان از استراحت، ماساژ یا مسکن های ساده استفاده کرد. اگر این موارد نتیجه نداد و مشکلاتی مانند درد، تورم، قرمزی و مشکل در راه رفتن در طول روز ادامه داشت، کودکان باید توسط متخصص معاینه شوند.

تروما و آسیب صفحه صنوبری

استخوان‌های بازوها و پاها که استخوان‌های بلند هستند باید به‌طور متناسب کشیده شوند، هر گونه عدم تناسب ممکن است نشانه مشکل در مفصل زانو باشد. اپی فیزها که صفحات رشد در انتهای استخوان ها هستند، هنوز در دوران کودکی استخوانی نشده اند. بنابراین، این ساختار که هنوز غضروفی است، در اثر ورزش یا فشار بیش از حد ممکن است آسیب ببیند. علاوه بر این، آسیب هایی مانند ورزش زیاد یا آسیب ممکن است باعث آسیب به مینیسک و رباط ها و صفحات رشد در این ناحیه شود. درد، تورم، کبودی، کبودی در ترومای ناشی از زمین خوردن یا ضربه خوردن کودکان. علائمی مانند حساسیت و محدودیت حرکتی در تروما دیده می شود، بر خلاف دردهای رشد، درد ناحیه ای تجربه می شود و با کبودی و تورم همراه است، در دردهای رشد، کودکان بیشتر از درد در عضلات هر دو پا شکایت دارند.

گاهی اوقات، شرایطی مانند لغزش سر از صفحه رشد سر استخوان ران در مفصل ران (لغزش اپی فیز سر استخوان ران)، بیماری پرتس یا سینوویت مفصل ران نیز باعث ایجاد درد منعکس شده در زانو می شود. اما داستان در همه آنها متفاوت است و درد همزمان با اختلال همراه است و با رادیوگرافی های معمولی می توان فهمید که بعد از ضربه شکستگی یا دررفتگی وجود دارد.

بسته به تداوم علائم و نشانه ها، ممکن است نیاز به اسکن MRI باشد. درد ناحیه ای تجربه می شود که با کبودی و تورم همراه است.

در دردهای رشد، کودکان بیشتر از درد در عضلات هر دو پا شکایت دارند. گاهی اوقات، شرایطی مانند لغزش سر از صفحه رشد سر استخوان ران در مفصل ران (لغزش اپی فیز سر استخوان ران)، بیماری پرتس یا سینوویت مفصل ران نیز باعث ایجاد درد منعکس شده در زانو می شود.

اما داستان در همه آنها متفاوت است و درد همزمان با اختلال همراه است و با رادیوگرافی های معمولی می توان فهمید که بعد از ضربه شکستگی یا دررفتگی وجود دارد. بسته به تداوم علائم و نشانه ها، ممکن است نیاز به اسکن MRI باشد. درد ناحیه ای تجربه می شود که با کبودی و تورم همراه است.

درد قدامی زانو و اختلال همراستایی کشکک-فمورال

درد قدامی زانو بسیار شایع است و شدیدترین آن تمایل به بیرون زدگی و دررفتگی کاسه زانو است. درد قدامی زانو دردی را توصیف می‌کند که در اطراف و زیر کاسه زانو احساس می‌شود که پس از مدت‌ها نشستن و بالا رفتن از پله بدتر می‌شود. این بیماری در دختران نوجوان شایع تر است و اغلب با تمرینات تقویتی VMO (vastus medialis obliqus) با هدف تنظیم مجدد کشش جانبی قوی واستوس جانبی در کشکک بهبود می یابد. دررفتگی های مکرر ممکن است نیاز به مداخله جراحی داشته باشد.

بیماری ازگود شلاتر

این اختلال در شکل گیری و رشد آپوفیز پروگزیمال تیبیا است که در دوران استخوان سازی در نوجوانان رخ می دهد. در بیماران مبتلا به درد قدامی زانو، حساسیت و تورم در انتهای بالایی ساق پا که با ورزش همراه است، متمرکز می شود.

اشعه ایکس تکه تکه شدن آپوفیز را نشان می دهد، اما برای تشخیص ضروری نیست زیرا معمولاً از نظر بالینی مشهود است. ممکن است نیاز به توقف یا کاهش فعالیت های ورزشی باشد.

Osteochondritis disecans این وضعیت به دلیل نکروز ناحیه کانونی استخوان ساب غضروفی ایجاد می شود که بیشتر قسمت جانبی کندیل داخلی فمورال را تحت تاثیر قرار می دهد. هنگامی که غضروف پوشاننده ساختار حمایتی خود را از دست می دهد، یک قطعه می تواند به داخل مفصل بیفتد. در این مورد، موش مفصلی نامیده می‌شود. تصور می‌شود که ریزترومای تکراری یک عامل اولیه مهم باشد. علائم مزمن، اغلب مبهم هستند و ممکن است شامل درد ناشی از فعالیت، سفتی پس از استراحت و قفل شدن در زانو باشد.

تشخیص معمولاً در صورت گرفتن رادیوگرافی، "رادیوگرافی تونلی" انجام می شود. اسکن MRI برای درک درجه آن و راهنمایی درمان استفاده می شود. به طور کلی، دختران 11 تا 13 ساله به صورت محافظه کارانه درمان می شوند و معمولاً با یک دوره محدودیت فعالیت بهبود می یابند. کودکان بزرگتر دشوارتر هستند و ممکن است به آرتروسکوپی یا جراحی باز نیاز داشته باشند.

عفونت

در عفونت های استخوان و مفاصل (استئومیلیت، آرتریت سپتیک)، که در کودکان شایع تر از بزرگسالان است، تصویر بسیار شدیدتر از دردهای رشدی پیشرفت می کند. سلامت عمومی کودکان بدتر می شود. در عفونت ها علائمی مانند تب، لرز، تورم، قرمزی، افزایش دمای موضعی یا عمومی، محدودیت حرکتی و مشکل در راه رفتن به درد شدید اضافه می شود. ارزیابی باید به فوریت انجام شود. التهاب محبوس شده در مفصل باعث تخریب سریع و غیرقابل برگشت غضروف مفصلی می شود و تشخیص سریع و تخلیه جراحی حیاتی است. آنتی بیوتیک های داخل وریدی تا زمانی که تصویر بالینی ثابت شود معمولاً تا زمانی که CRP نرمال شود، مورد نیاز است، سپس آنتی بیوتیک های خوراکی برای مجموع دو تا شش هفته تجویز می شود.

تومورهای خوش خیم یا بدخیم؛ تومورهای خوش خیم یا بدخیم استخوانی که در دوران کودکی دیده می شوند بیشتر در استخوان های بلند و به خصوص در استخوان های بلند پاها قرار دارند. تومورهای خوش خیم استخوان با رشد کودک به اندازه مشخصی می رسند. تومورهایی که در نزدیکی مفصل قرار دارند ممکن است در نتیجه فشار روی عضلات و تاندون‌ها باعث ایجاد دردی شبیه دردهای رشدی شوند، اما در حالی که درد با حرکت یا تماس در تومورهای خوش خیم استخوان رخ می‌دهد، درد در تومورهای بدخیم ادامه دارد. تومورهای اطراف زانو اغلب خوش خیم و در این مورد درد دارند. دردی که در شب رخ می‌دهد و با آسپرین تسکین می‌یابد، برای استئومای استئوییدی کلاسیک است، اما درد شبانه و درد استراحت ممکن است علامت هشداردهنده‌تری از ضایعه نئوپلاستیک باشد. تومورهای بدخیم مانند استئو سارکوم، اگرچه نادر هستند، در اطراف مفصل زانو متمایل می شوند. معمولاً با بدتر شدن کوتاه مدت درد، توده، تخریب استخوان و واکنش و تورم بافت نرم همراه است. باز هم، تومورهای اطراف مفصل ران می توانند با زانو درد ظاهر شوند.

بیماری های خونی

یکی از مشکلاتی که می توان آن را با دردهای رشد اشتباه گرفت، بیماری های خونی و سرطان خون است. در این بیماری‌ها که استخوان‌ها نیز درگیر می‌شوند، درد دائمی را می‌توان تجربه کرد.در هموفیلی که در بین بیماری‌های خونی به خونریزی بی‌وقفه معروف است، ممکن است با تورم و کبودی همراه باشد. در سرطان خون، کودک ممکن است درد مداومی را تجربه کند که با استراحت از بین نمی رود.

بیماری های روماتیسمی

بیماری دیگری که شبیه درد در حال رشد است، بیماری های روماتیسمی است. بیماری های روماتیسمی که در سال های اخیر در کودکان افزایش یافته است، اغلب می تواند با درد در مفاصل رخ دهد. دردهای روماتیسمی در کودکان می تواند هم طولانی مدت و هم شدید باشد. خستگی عضلانی، تب و آفت در ناحیه دهان ممکن است نشان دهنده روماتیسم باشد. مانند بزرگسالان، آرتریت واکنشی در کودکان می تواند با عفونت های ویروسی همراه باشد. اغلب سابقه قبلی عفونت ویروسی وجود دارد. ممکن است به دلیل سرماخوردگی، آنفولانزا، گلودرد رخ دهد. آرتریت التهابی نیز اغلب کمی گسترده‌تر از درد حاد همراه است. درد به صورت سفتی صبحگاهی یا سفتی پس از دوره های طولانی عدم فعالیت احساس می شود. محیط گرم علائم را بهبود می بخشد. در سرما افزایش می یابد.

کودکان مبتلا به درد مفاصل ممکن است اختلالات خواب و خستگی و همچنین اختلال در نقش آفرینی فیزیکی، عاطفی و اجتماعی را تجربه کنند. افزایش استرس و خلق و خوی ضعیف در کودکان و مراقبان آنها از مهمترین عوامل خطر برای ایجاد دردهای اسکلتی- عضلانی مزمن در کودکان است. کودکان خردسال می توانند با کاهش استفاده از مفصل و عدم شکایت از درد خود را با درد مفاصل سازگار کنند. این امر به ویژه برای اسکلت در حال رشد کودکان و راه رفتن غیرعادی، اسپاسم عضلانی و توزیع بار و موقعیت نادرست ناشی از درد مفاصل مهم است. بنابراین مشاهده و معاینه کامل برای ارزیابی بهتر ضروری است.

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا