تشخیص، علل و درمان کمر درد

تشخیص کمردرد، درمان کمردرد، علل مکانیکی کمردرد، علل عمومی کمردرد، علل عصبی کمردرد

اطلاعات عمومی کمردرد

1علل مکانیکی کمردرد:

مشکل با دیسک

در دیسک های بین مهره ای، فتق معمولا از ناحیه خلفی رخ می دهد. اغلب در سطح مهره های 4-5 کمری رخ می دهد و باعث فشردگی عصب در آن ناحیه می شود. اگر فشردگی در ناحیه ای که عصب سیاتیک را تشکیل می دهد وجود داشته باشد، باعث ایجاد درد کوبنده می شود که به طور کلی به عنوان درد سیاتیک توصیف می شود که با سرفه، عطسه، سفر در ماشین و خم شدن به جلو درد افزایش می یابد.

تخریب مفاصل فاست

بزرگ شدن مفاصل فاست گاهی اوقات می تواند اعصاب نخاعی را در نقاط خروجی آنها در کانال نخاع تحت فشار قرار دهد. این نیز باعث درد می شود. حتی اگر فشار عصبی وجود نداشته باشد، می تواند باعث کمردرد شدید شود که معمولاً در زیر زانو در ساق پا پخش نمی شود، بر خلاف دردی که در هنگام خم شدن کمر یا خم شدن کمر به راست و چپ ایجاد می شود که افزایش می یابد. هنگام چرخش در رختخواب در شب و می تواند به پاها در فتق دیسک گسترش یابد.

اسپوندیلوز

دژنراسیون عمومی مهره ها و دیسک را اسپوندیلوز می گویند. می تواند باعث تنگی و فشردگی عصب در نقاط خروجی اعصاب نخاعی شود.

اسپوندیلولیستزیس - لغزش مهره

لغزش یک مهره به سمت جلو بر روی مهره دیگر است. 80% بین L5-S1 است.

اسپوندیلولیز

در اثر بارها و ضربه های مکرر به مهره ها باعث ایجاد درد می شود که به ویژه در جوانان و ژیمناستیک ها بیشتر دیده می شود که با حرکت کمر به پشت افزایش و با خم شدن به جلو کاهش می یابد.

شکستگی ستون فقرات

شکستگی ستون فقرات ممکن است به دلیل ضربه یا سن، پوکی استخوان یا تومور رخ دهد.

تنگی نخاع - کانال باریک نخاع

حرکت ممکن است باعث لنگیدن به دلیل درد در حین راه رفتن، درد پس از راه رفتن طولانی و ضعف در پا شود. شکایت با استراحت برطرف می شود. به این یافته ها «نمایش پنجره» نیز گفته می شود. به طور کلی، بروز با افزایش سن افزایش می یابد. درد در نتیجه فشرده شدن عصب و عروق تغذیه کننده عصب در کانال عصبی باریک رخ می دهد.

درد میوفاشیال

نقاط دردناکی به نام نقاط ماشه ای در عضلات می تواند باعث دردی شود که به کمر گسترش می یابد و می تواند با درد مشاهده شده در فتق دیسک اشتباه گرفته شود. تشخیص را معمولاً می توان با روش های معاینه ساده انجام داد.

ساکروایلییت

این باعث درد ناشی از ناحیه مفصلی می شود که استخوان های لگن با دنبالچه ایجاد می کنند. تشخیص با فشار دادن روی مفصل و با روش های خاص معاینه و رادیوگرافی مفصل انجام می شود.

سندرم ناموفق جراحی کمر (چسبندگی بعد از عمل و آراکنوئیدیت)

در 10% تا 30% بیمارانی که تحت عمل جراحی کمر قرار می‌گیرند، شکایات درد از بین نمی‌روند یا ممکن است بیشتر از قبل جراحی باشند. این درد ممکن است به دلیل فشرده شدن اعصاب توسط چسبندگی در ناحیه جراحی و همچنین ضخیم شدن غشای عنکبوتیه اطراف نخاع باشد.

سن کودکی

التهاب دیسک، تومورها، ناهنجاری های عروقی و استئومیلیت، یعنی استئومیلیت، از جمله احتمالاتی است که ممکن است در کمردرد زیر 10 سال به ذهن خطور کند. در کودکان بالای 10 سال، لغزش دیسک، فتق دیسک، کیفوز نوجوانان (بیماری شوئرمن) و تومورها به ذهن متبادر می شود.

درد منعکس شده

درد در مواردی مانند سنگ کلیه، پارگی آنوریسم آئورت نیز در قسمت پایین کمر احساس می شود.

2دلایل کلی:

تومورها:

مربوط به استخوان شایع ترین آن مولتیپل میلوما است که نوعی بیماری خونی است.

متاستاتیک

کسانی که سرطان دارند. 85 درصد سرطان های سینه، پروستات، ریه، کلیه و تیروئید به استخوان سرایت می کنند.

علل مختلف: بیماری های متابولیک استخوان، عفونت اپیدورال، واسکولیتیدها.

3علل عصبی:

  • میلوپاتی، اختلالات مربوط به نخاع.
  • ناراحتی در اعصاب کمر به دلیل بیماری هایی مانند دیابت
  • نوروپاتی، مولتیپل اسکلروزیس (MS) و بیماری های مشابه
  • بیماری های عضلانی

تشخیص در کمردرد

1معاینه فیزیکی در کمردرد:

نمای کلی ستون فقرات

ناهنجاری های مادرزادی، انحنای ستون فقرات، انحناهای مرتبط با درد یا گرفتگی تشخیص داده می شوند.

معاینه حرکتی با خم شدن به جلو، خم شدن به طرفین، چرخش به راست یا چپ مشخص می شود که آیا درد وجود دارد. از بیمار خواسته می شود روی انگشتان پا و پاشنه پا راه برود و مشخص می شود که آیا در عضلات مربوطه ضعف وجود دارد یا خیر.

معاینه عصبی و بررسی قدرت عضلانی

با حرکات و مانورهای مختلف سعی می شود متوجه شود که آیا بیمار در هر سطح ستون فقرات دچار فشردگی عصب شده است یا خیر. باز هم با همین روش های معاینه سعی می شود متوجه شود که درد از مهره ها و دیسک کمر منشاء می گیرد یا از عضلات کمر یا مفصل ران منشاء می گیرد. سعی می شود با بررسی اینکه آیا ضعفی در عضلات بیمار وجود دارد که توسط اعصاب نخاعی خاص هدایت می شود یا اینکه آیا از دست دادن رفلکس های تنظیم شده توسط اعصاب خاصی )مثلاً عصب L-4 رفلکس کاسه زانو) وجود دارد، فهمیده شود.

2روش های تشخیصی در کمردرد:

اشعه ایکس دور کمر:

به طور کلی، آنها فقط اطلاعات محدودی در مورد ساختار استخوان می دهند. در مورد شکستگی استخوان، لغزش در مهره ها و مشکلات مفصلی روشن می شود.

رزونانس مغناطیسی:MRI 

کل ناحیه کمر؛ اطلاعات بسیار دقیقی در مورد ماهیچه ها، رباط ها، نخاع، دیسک، غشاهای نخاعی، فتق دیسک و فشارهای عصبی، مفصل فاست ارائه می دهد.

توموگرافی کامپیوتری : CT 

دقیق ترین اطلاعات در مورد ساختار استخوان توسط توموگرافی به دست می آید.

تست های آزمایشگاهی:

جدای از آزمایشات معمول، آزمایشات مخصوص بیماری های روماتولوژیک خاص. آزمایشاتی مانند فاکتور روماتوئید (RF) آنتی بادی ضد هسته ای (ANA)، ته نشینی، CRP، شمارش کامل خون، الکتروفورز پروتئین برای مولتیپل میلوما قابل انجام است.

الکترومیوگرافی EMG

هدایت عصبی در عضلات را اندازه گیری می کند و نشان می دهد که آیا مشکلات مربوط به عصب وجود دارد یا خیر. این یک تست مفید در افتراق آسیب عصبی ناشی از دیابت، آسیب عصبی ناشی از فشردگی عصب و مدت زمان تقریبی رویداد است.

درمان در کمردرد

صرف نظر از روش درمانی، 4 درصد از کمردردهای تازه شروع شده در هفته اول، 60 تا 80 درصد در عرض 3 هفته و 90 درصد در عرض 2 ماه بهبود می یابند.

درمان استراحت

نباید بیشتر از 2-3 روز باشد و باید از شروع زندگی روزمره و ورزش در اوایل دوره اطمینان حاصل شود. اگر با حرکات خاصی درد افزایش یافت، باید آن حرکات را محدود کرد، از کمر محافظت کرد، اما نباید فعالیت های روزانه را با بستری شدن قطع کرد.

دارو: در حالی که داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی درد و التهاب را کاهش می دهند، اما در صورت استفاده صحیح و بدون کنترل پزشک می توانند عوارض جانبی جدی ایجاد کنند. (به عنوان مثال زخم معده، نارسایی کلیه)

فیزیوتراپی در کمردرد: کشش، تمرینات پشت، برنامه های اولتراسوند کاربردهایی هستند که می توانند تسکین کوتاه مدت را ارائه دهند.

ورزش در کمردرد: تمرینات و تکنیک های کاربردی برای بازگشت به زندگی فعال در دوره اولیه بسیار مهم هستند. بی تحرکی و محدودیت حرکت مهم ترین شرایطی است که بر درمان کمردرد تاثیر منفی می گذارد.

تزریق استروئید اپیدورال و سایر روش های مداخله ای مدیریت درد در کمردرد

تزریق استروئید اپیدورال در کمردرد:

مخصوصاً در صورت فشرده شدن عصب به دلیل فتق دیسک، روشی است که با تکنیک‌ها و روش‌های تصویربرداری توسعه‌یافته به عصب تحت فشار می‌رسد و واکنش‌های شیمیایی مختلفی که باعث التهاب می‌شوند، یعنی درد را از بین می‌برد. در آن ناحیه فشرده شود و بلافاصله داروهایی که درد اطراف عصب مشکل ساز را تسکین می دهد، اعمال کنید. با استفاده از یک داروی بی‌حس کننده موضعی که درد را تسکین می‌دهد و اسپاسم عضلانی و استروئیدهای کم دوز را در ناحیه عصب مشکل‌دار و تحت فشار قرار می‌دهد، می‌توان 60 تا 80 درصد تسکین درد را به‌ویژه در 6 ماه تا یک سال اول به دست آورد. بیمار می تواند در دوره های اولیه بدون محدودیت حرکات به زندگی روزمره خود بازگردد. بیمار که هیچ شکایتی از درد ندارد می تواند بدون هیچ مشکلی ورزش هایی را انجام دهد که برای سلامت کمر بسیار مهم است.

بلوک های عصبی انتخابی در کمردرد:

درمان درد با استفاده از استروئید داخل مفصلی فاست و بلوک عصبی داخلی فاست مفصل یکی از روش های مداخله ای درمان درد است که نتایج بسیار موفقی در درد ناشی از مفاصل فاست واقع بین مهره ها دارد. علاوه بر درمان، می توان از آن به عنوان یک روش تشخیصی برای درک اینکه آیا درد از مفصل فاست منشاء می گیرد یا خیر استفاده کرد.

نوکلئوپلاستی برای کمردرد:

روشی است که به جای جراحی برای درد کمر و ساق پا (مثلاً درد سیاتیک) به دلیل فشردگی عصب ناشی از فتق دیسک بین مهره ای استفاده می شود. این یک روش درمانی است که در آن فشردگی عصب با تبخیر قسمت مرکزی دیسک بین مهره ای که بیشتر آب است، با اعمال جریان الکتریکی کم با یک سوزن نازک از بین می رود.

لیز اپیدورال در کمردرد:

روشی است که به ویژه در بیماران مبتلا به سندرم جراحی ناموفق کمر اعمال می شود که برای رفع چسبندگی های ایجاد شده در اطراف عصب در ناحیه اپیدورال به دلیل جراحی استفاده می شود.

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا