علت و درمان گردن درد کودکان

اغلب می شنویم که کودکان از درد گردن شکایت می کنند. اغلب به دلیل فعالیت بدنی مداوم یا خوابیدن در موقعیت های اشتباه ایجاد می‌شود. گردن درد به عنوان یک مشکل موقتی محسوب می‌شود و در بیشتر موارد مقداری بالم ضد درد می‌زنیم و به بچه ها می گوییم که گردن را بکشند. اگر درد شدید باشد، قبل از تشدید آن باید توسط پزشک معاینه شود.

چرا کودکان گردن درد دارند؟

اغلب کودکان غرق تلفن یا کتاب می‌شوند. آنها متوجه نمی‌شوند که گردنشان برای مدت طولانی به سمت پایین خم شده است. این امر می تواند منجر به درد گردن شود. فعالیت های دیگری مانند بلند کردن اجسام سنگین نیز ممکن است منجر به گردن درد شود. برخی از علل شایع گردن درد در کودکان عبارتند از:

کشیدگی عضلانی: کشیدگی عضلانی شایع ترین دلیل گردن درد است. کودکان در موقعیت‌های نامناسب می‌خوابند یا به بازی و رقص می‌پردازند و سرشان را به پهلو می‌چرخانند یا ساعت‌های طولانی با سر خمیده روی کتاب‌ها و موبایل متمرکز می‌شوند. این امر می تواند باعث درد در گردن شود.

آسیب ناشی از ضربه شلاقی: ضربه شلاقی زمانی است که سر به طور ناگهانی به اطراف تکان می خورد که باعث کشش غیر طبیعی رباط های گردن می شود. این زمانی اتفاق می افتد که بچه ها واقعا هیجان زده می شوند یا در حال انجام برخی ورزش ها هستند. همچنین ممکن است به دلیل تصادف رانندگی رخ دهد.

عفونت غدد لنفاوی: گره لنفاوی در نزدیکی ناحیه گردن قرار دارد، بنابراین هنگامی که آنها متورم می شوند، به عضلات گردن فشار می آورند که باعث اسپاسم و تحریک می شود. این وضعیت ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد و نه فقط برای کودکان.

مننژیت: مننژیت، یک بیماری تهدید کننده زندگی است که بر مغز و نخاع تأثیر می گذارد. بنابراین، دانستن علائم مهم است. اگر سردرد، تب و سفتی گردن دارید؛ و درد در پشت، عضلات یا گردن، مهم است که بلافاصله با پزشک مشورت کنید.

صدمات: صدمات عمده نیز می‌تواند باعث درد در گردن شود. ممکن است به نخاع آسیب برساند و باید فورا معاینه شود.

علل دیگر

علل نادر گردن درد در کودکان عبارتند از:

  • آسیب تروماتیک ناشی از سقوط یا تصادف رانندگی
  • سرطان
  • آرتریت دوران کودکی

درک شدت: گردن درد

درد خفیف: زمانی که کودک شما پس از شکایت از گردن درد می تواند به فعالیت های عادی و روزمره خود ادامه دهد.

درد متوسط: فرزند شما به دلیل گردن درد در به خواب رفتن یا خواب ماندن مشکل دارد. درد شروع به آزار کودک می کند و او را ناراحت می کند.

درد شدید: زمانی که کودک شما به دلیل دردی که دارد نمی تواند کاری انجام دهد. اینجاست که فوراً به کمک پزشکی نیاز است.

تشخیص گردن درد کودکان

پزشکان معاینه فیزیکی برای کمک به تشخیص علت گردن درد کودک انجام خواهند داد.

پزشک از شما می پرسد که آیا درد پس از فعالیت بدنی شروع شده است یا اینکه کودک محرکی برای درد خود به خاطر می‌آورد.

ممکن است در مورد عادات کودک بپرسند، مانند تعداد دفعات استفاده از وسایل الکترونیکی در طول روز. پزشکان همچنین ممکن است از آزمایش‌های تصویربرداری مانند اشعه ایکس برای بررسی آسیب‌ها استفاده کنند.

اگر پزشکان مشکوک به عفونت باشند، ممکن است گردن را از نظر غدد لنفاوی متورم بررسی کنند. همچنین اگر علت درد عفونت باکتریایی باشد، ممکن است آنتی بیوتیک تجویز کنند.

درمان گردن درد:

در صورت درد شدید، باید با پزشک مشورت کنید. مانند عفونت غدد لنفاوی، مننژیت یا آسیب شدید، مشاوره با پزشک حیاتی است. اما در صورتی که کودک درد خفیفی داشته باشد، این درمان های خانگی می‌تواند کمک کند.

در اینجا چند روش وجود دارد که می توانید به کودک خود کمک کنید تا از شر گردن درد خلاص شود:

بالش را عوض کنید: گردن درد ممکن است به دلیل وضعیت نامناسب خوابیدن یا بالش اشتباه باشد. بلافاصله بالش را عوض کنید. از بالش نرم استفاده کنید که کودک راحت روی آن بخوابد. یا به جای بالش، یک حوله نرم بغلتانید یا در هنگام خواب از یک پارچه نرم استفاده کنید. اینجوری سرشون زیاد تکون نمیخوره.

به او گرما درمانی بدهید: زمانی که کودک گردن درد دارد، یک کیسه آب گرم یا کیسه آب گرم را به مدت 15 تا 20 دقیقه روی آن ناحیه قرار دهید. این عمل را ۶ تا ۷ بار در روز تکرار کنید. گرما فشار عضلانی را از بین می برد.

استراحت: کودکان فعال هستند و نشستن طولانی مدت در یک مکان می تواند باعث تحریک آنها شود. اما در هنگام آسیب به گردن، اطمینان حاصل کنید که کودک کمی استراحت می کند و از او بخواهید که از حرکات تند و ناگهانی اجتناب کند. او را درگیر فعالیت هایی کنید که مستلزم فعالیت فیزیکی زیادی نیستند، اما او را سرگرم می کنند

کشش: از کودک بخواهید گردن خود را بکشد تا درد کاهش یابد. از او بخواهید که سر خود را به یک طرف خم کند و به مدت 30 ثانیه در این حالت بماند و این روند را در سمت دوم تکرار کند.

کودک شما همچنین می تواند سر خود را به بالا و پایین خم کند و همچنین می تواند شانه خود را به جلو و عقب بچرخاند. به این ترتیب تنش ماهیچه های گردن از بین می رود. اما مطمئن شوید که کودک این کار را به آرامی انجام می دهد.

تنفس و تمدد اعصاب: تمرینات تنفسی و تکنیک های تمدد اعصاب می تواند به کاهش فشار در گردن و شانه ها کمک کند.

اگر درمان‌های خانگی فوق مؤثر نبودند، با پزشک مشورت کنید و اگر درد غیرقابل تحمل است، مقداری داروی ضد درد بخواهید. از خود درمانی کودک خودداری کنید، زیرا ما نمی دانیم کدام دارو برای کودک خوب است و کدام نه.

پیشگیری بهتر از درمان است:

هنگامی که فرزندتان آرام شد، او را بنشینید و دستورالعمل هایی را به او بدهید تا از درد بیشتر در گردن در آینده جلوگیری کنید. از کودک خود بخواهید از حمل اجسام سنگین روی سر خودداری کند. بسیاری از اوقات، کودکان در حین بازی فعالیت هایی انجام می‌دهند که می تواند به دور سر تکان بخورد یا فشار زیادی به گردن وارد کند. از آنها بخواهید از چنین فعالیت هایی اجتناب کنند و هنگامی که کودک در حالی که دراز کشیده یا از کامپیوتر استفاده می‌کند در حال مطالعه کتاب است، از او بخواهید گردن خود را به آرامی دراز کند. این امر باعث کاهش تنش در ناحیه گردن و شانه می‌شود. یک وضعیت خوب و کمی احتیاط می تواند از درد گردن یا کشیدگی عضلات در کودکان جلوگیری کند.


 



 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا