علائم و درمان درد شانه و بازو ناشی از تاندونیت عضله دو سر

تاندونیت عضله دوسر زمانی رخ می دهد که التهاب تاندون دوسر بازو وجود داشته باشد. این تاندون در امتداد عضله دوسر از آرنج تا شانه کشیده می شود.

عضله دوسر روی بازو قرار دارد و مسئول خم کردن مفصل آرنج است. این عضله مستعد ابتلا به سندروم درد میوفیشیال است. در این سندروم ها نقاط ماشه ای در عضله تشکیل می شوند که با لمس یا تحریک فیزیکی آن ها کل عضله درد می گیرد. فعالیت هایی که نیاز به  چرخاندن مداوم دست نیاز دارند مانند کار با پیچ گوشتی و آسیب های میکروسکوپی تکرار شونده که طی این حرکات به عضله ترس ماژور وارد می شود می توانند باعث به وجود آمدن این سندورم شوند. به ویژه در فعالیت های ورزشی مانند سافت بال، بیس بال و والیبال، معمولاً باعث تاندونیت عضله دوسر می شود. همچنین ممکن است زمانی رخ دهد که تاندون عضله دوسر بار بسیار زیادی را تجربه کند، مانند بلند کردن یک جسم سنگین یا فشار بیش از حد در حین ورزش.

از طریق حرکت مکرر یا استفاده بیش از حد، تاندون عضله دوسر می تواند ریز پارگی ایجاد کند که می تواند باعث التهاب شود. از آنجایی که اغلب در مفصل شانه رخ می دهد، گاهی اوقات می تواند با آسیب روتاتور کاف همراه باشد.

این مقاله تمام آنچه را که باید در مورد آزمایش، درمان و نوار چسب برای تاندونیت عضله دوسر بدانید می گوید.

انواع تاندونیت عضله دوسر

دو نوع تاندونیت عضله دوسر وجود دارد:

  • تاندونیت دوسر پروگزیمال شامل بخش بلند (بالایی) تاندون دوسر می شود که عضله دوسر را به شانه متصل می‌کند. این رایج ترین نوع است.
  • تاندونیت دوسر دیستال شامل التهاب انتهای دیستال (پایین) تاندون دوسر بازویی است که در نزدیکی آرنج قرار دارد.

چگونه تاندونیت عضله دوسر را آزمایش می کنید؟

اگر درد و تورم در شانه خود احساس می کنید، ممکن است بخواهید برای ارزیابی به متخصص مراجعه کنید.

در طول بازدید، آنها به دنبال شاخص های رایج تاندونیت عضله دوسر، مانند:

  • درد و حساسیت در مفصل شانه
  • دامنه حرکتی ضعیف
  • قدرت کاهش یافته است
  • علائم بی ثباتی شانه

اگر تاندون پاره شود، ممکن است تورم نیز وجود داشته باشد.

پزشک متخصص همچنین ممکن است ارزیابی های خاصی را برای شناسایی هر گونه برخورد همزمان با تاندون های روتاتور کاف در شانه انجام دهد.

در برخی موارد، آنها همچنین ممکن است برای تأیید تشخیص خود، MRI یا سونوگرافی را درخواست کنند، یا اگر مشکوک باشند ممکن است پارگی تاندون باشد.

درمان تاندونیت عضله دوسر

برای اکثر افراد، درمان محافظه کارانه که شامل استراحت کافی و فعالیت بدنی است می تواند به بهبودی مناسب کمک کند.

همچنین ممکن است از مصرف مسکن های بدون نسخه و استفاده از یخ به مدت 20 دقیقه چند بار در روز برای کاهش هر گونه درد و تورم سود ببرید. گاهی اوقات، تزریق لیدوکائین یا استروئید ممکن است برای درد شدید استفاده شود.

اغلب، فیزیوتراپی برای کمک به روند بهبودی توصیه می شود. همچنین می تواند عضلات شانه را تقویت و کشش دهد تا به بازیابی دامنه حرکتی کمک کند .

یک فیزیوتراپ همچنین می تواند کمک کند تا برای بازگشت به ورزش یا فعالیت خود آماده شوید، به خصوص هر ورزشی که شامل پرتاب کردن یا استفاده مکرر از شانه است. در برخی موارد، ممکن است تمرینات تاندونیت عضله دوسر را در خانه انجام دهید.

علاوه بر این، ممکن است برای آسیب‌های همزمان، از جمله آسیب به روتاتور کاف، درمان دیگری نیز دریافت کنید .

اگر شانه بعد از 3 ماه بهبود نیافت، ممکن است نیاز به جراحی داشته باشید.

نوار چسب تاندونیت دوسر بازو

نوارچسب ممکن است درد را کاهش داده و عملکرد را بهبود بخشد، و آن را به یک جایگزین بالقوه برای درمان‌های تهاجمی‌تر مانند تزریق تبدیل می‌کند.

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) داروهایی هستند که بدون نسخه تجویز می شوند و به کاهش التهاب کمک می کنند. آنها می توانند به کاهش التهاب (نشانه تاندونیت) و همچنین به کاهش تورم ناشی از پارگی عضلات دوسر کمک کنند، همچنین می‌توانند به کاهش درد ناشی از آسیب های تاندون دوسر کمک کنند.

تزریق عضله دوسر توسط متخصص درد

آماده سازی دقیق بیمار قبل از تزریق میزان موفقیت را بالا می برد. محل تزریق داخل نقطه ماشی اصلی است و به مناطقی که درد ارجاعی در آن ها احساس می شوند کاری نداریم. باید توجه داشت که برای درمان سندروم های درد میوفیشیال معمولا بیش از 1 روش درمانی لازم است تا بیمار کاملا درمان شود.

برای انجام تزریق بیمار به شکم روی تخت معاینه به گونه ای می خوابد که عضلات دست ریلکس شوند و پزشک محل نقطه ماشه را پیدا می کند و تزریق را داخل نقطه ماشه ای انجام می دهد. می توان برای جلوگیری از آسیب رساندن سوزن به دیگر ساختارهای بازو و دید به ساختارهای داخلی از دستگاه سونوگرافی استفاده کرد.

پرولوتراپی تاندونیت عضله دوسر توسط متخصص درد

تزریق پرولوتراپی یک رویکرد پیشرفته و در عین حال غیرجراحی است که مستقیماً قدرت ترمیم ساختارهای شانه و عضله دو سر را تحریک می کند. تزریق ها در اطراف کل شانه انجام می شود، بسته به جایی که ضعف و ناپایداری مستقیماً در اتصالات رباط و تاندون قرار دارد، این امر بدن را تحریک می کند تاروال طبیعی خود را که در غیر این صورت به خودی خود بهبود نمی یابند، آغاز کند. بیماران می توانند در طول دوره درمان به کار و انجام فعالیت های روزمره زندگی خود ادامه دهند. معمولاً در طی چند درمان، بافت به اندازه کافی تقویت شده است تا درد را از بین ببرد و پایه ای پایدار برای ماهیچه ها فراهم کند تا سطح بالایی از فعالیت را دوباره از سر بگیرند و این بافت را برای ورزشکاران و کسانی که کارهای فیزیکی انجام می دهند ایده آل می کند.

 

علائم تاندونیت عضله دوسر

علائم شایع تاندونیت عضله دوسر عبارتند از :

  • درد یا حساسیت در جلوی شانه
  • تشعشع درد در امتداد بالای بازو
  • سفتی شانه یا محدودیت حرکتی
  • درد یا ضعف هنگام انجام کارهای بالای سر یا با حرکت کلی
  • مشکل در چرخش بازو (سوپیناسیون یا پروناسیون)
  • صدای "پریدن" یا "کلیک" همراه با حرکت

اگر علائم مشابهی دارید اما در نزدیکی قسمت میانی داخلی آرنج خود هستید، ممکن است تاندونیت دیستال عضله دوسر را تجربه کنید.

سوالات متداول در مورد تاندونیت عضله دوسر

تاندونیت عضله دوسر چقدر طول می کشد؟

تاندونیت عضله دوسر اغلب چند هفته تا چند ماه طول می کشد. در موارد خفیف، ممکن است بتوانید در عرض 1 تا 2 هفته به فعالیت بدنی بازگردید، البته تا زمانی که علائم یا دردی را تجربه نکنید.

آیا می توانم با تاندونیت عضله دوسر ورزش کنم؟

ورزش کردن بازوها با تاندونیت عضله دوسر توصیه نمی شود. در عوض، بهتر است اجازه دهید این ناحیه استراحت کند و بهبود یابد.

می توانید بر روی تمرینات بدن و پایین تنه یا تمرینات قسمتهایی از بدن که درد را تشدید نمی کنند تمرکز کنید.

تاندونیت عضله دوسر چه احساسی دارد؟

اکثر افراد مبتلا به تاندونیت عضله دوسر آن را به عنوان درد یا حساسیت در ناحیه شانه خود توصیف می کنند. همچنین ممکن است احساس ضربان داشته باشند و در بلند کردن یا چرخاندن بازوی خود مشکل داشته باشند.

در آخر

تاندونیت عضله دوسر یک مشکل شایع است که شامل التهاب تاندون دوسر است. شایع ترین نوع تاندونیت دوسر پروگزیمال است که بخش بلند تاندون عضله دوسر در نزدیکی شانه را درگیر می کند.

استفاده بیش از حد و حرکات تکراری در حین فعالیت های بدنی مانند بیس بال، تنیس، شنا و گلف اغلب باعث آن می شود. تاندونیت عضله دوسر همچنین می تواند در اثر بار ناگهانی یا فشار بیش از حد، مانند بلند کردن یک جسم یا وزنه، رخ دهد.

معمولاً می‌توانید تاندونیت عضله دوسر را با استراحت کافی، فیزیوتراپی و مدیریت درد درمان کنید. در موارد نادر ممکن است نیاز به جراحی داشته باشید.

اگر مشکوک به تاندونیت عضله دوسر هستید، برای تشخیص به با کلینیک درد پروفسور سیروس مون زاده تماس بگیرید و اولین وقت ملاقات را رزرو فرمایید.


همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا