درمان درد با شاک ویو تراپی - ESWT

شاک ویو تراپی یا شوک ویو درمانی خارج بدنی (ESWT) از امواج شوک تولید شده در خارج از پوست (برون بدنی) استفاده می کند که از طریق پوست به قسمت های آسیب دیده بدن منتقل می شود تا درد را تسکین داده و عملکرد را بازیابی کند. امواج شوک، امواج صوتی مکانیکی، شنیدنی و کم انرژی و تکانه های انرژی هستند که به بافت های آسیب دیده خاص آسیب های ریز وارد می کنند. این روش منجر به افزایش جریان خون در ناحیه مورد نظر می شود که به نوبه خود روند بهبودی بدن را سرعت می بخشد و عوامل محلی را که می تواند باعث درد شود کاهش می دهد. امواج شوک همچنین می توانند به تجزیه کلسیفیکاسیون و بافت نامرتب کمک کنند و اکنون در درمان‌های اسکلتی عضلانی (MSK) استفاده می‌شود.

برای چه چیزی می توان از ESWT استفاده کرد؟

ESWT  یا شوک ویو درمانی یک درمان بسیار موثر برای بسیاری از شرایط ذکر شده در زیر است، به ویژه آسیب‌ها و اختلالات بافت همبند و شرایط مزمن.

معمولاً در NHS و در مراقبت های بهداشتی خصوصی استفاده می شود. در اینجا در کلینیک پروفسور سیروس مومن زاده، ما در حال حاضر از دستگاه رادیال شوک ویو استفاده می کنیم که به ما امکان می دهد به طور موثر شرایط ذکر شده در زیر را درمان کنیم:

  • فاشیای کف پا
  • تاندونوپاتی کالکانئال
  • تاندون پاتی آشیل
  • تاندونوپاتی چهار سر ران
  • تاندون پاتی کشکک
  • تاندونیت کلسیفیک شانه
  • تنیس البو (تاندیوپاتی اکستانسور شایع)
  • سندرم درد تروکانتریک بزرگ
  • تاندونوپاتی گلوتئوس مدیوس
  • بورسیت تروکانتریک ( درد جانبی لگن )

چرا باید ESWT داشته باشم؟

اساسا ESWT غیر تهاجمی، غیر جراحی و موثر در درمان بسیاری از شرایط و اختلالات است. اغلب به عنوان خط دوم درمان برای بیمارانی در دسترس است که به دیگر گزینه‌های درمانیMSK / دستی مانند استئوپاتی، فیزیوتراپی، استراحت، یخ یا حتی داروهای ضد درد پاسخ نداده‌اند.

در کلینیک پروفسور سیروس مومن زاده، ما از همه بیماران می خواهیم که قبل از دریافت هر گونه درمانی، یک مشاوره اولیه  داشته باشند. در طول مشاوره اولیه توسط پزشک برای ارزیابی ویزیت خواهید شد. در طی این ارزیابی، پزشک تصمیم خواهد گرفت که آیا علائم و شرایط شما برای درمان شاک ویو تراپی مناسب است یا خیر. این به این دلیل است که شاک ویو درمانی فقط برای انواع خاصی از شرایط اسکلتی عضلانی مناسب است. پزشک همچنین سابقه پزشکی شما را ارزیابی می کند تا مطمئن شود که آیا ESWT یک روش درمانی مناسب است یا خیر، این به این دلیل است که شرایط پزشکی خاصی وجود دارد که برای انجام شوک ویو درمانی منع مصرف دارد.

در مواردی که شاک ویو تراپی مناسب باشد، سپس در مورد چند جلسه شاک ویو به شما توصیه می شود. اولین جلسه شما در ارزیابی اولیه شما گنجانده می شود. جلسات درمانی بعدی تا 20 دقیقه طول می کشد.

برای سودمندترین نتایج، یک دوره درمانی حدود 5 درمان با موج شوک توصیه می شود. پزشک شما همچنین تمرینات توانبخشی مناسب را برای کمک به بهبودی شما انجام می دهد.

اگر شاک ویو درمانی مناسب نباشد، پزشک شما مناسب ترین طرح درمانی را در آینده مورد بحث قرار می دهد.

مزایای شاک ویو تراپی چیست؟

فواید زیادی در ارتباط با شاک ویو تراپی وجود دارد. این یک روش ایمن، موثر و غیر تهاجمی است که از نظر بالینی نشان داده شده است که میزان موفقیت و میزان رضایت بالایی در آزمایشات بالینی اخیر دارد. مزایای شاک ویو تراپی عبارتند از:

درمان غیر تهاجمی و غیر جراحی

درمان شاک ویو تراپی به عنوان یک درمان غیر تهاجمی و غیر جراحی طبقه بندی می شود. این بدان معناست که این روش درمانی نیازی به برش در بدن، برداشتن هیچ گونه بافت بدن و استفاده از درمان بیهوشی ندارد. به عنوان یک درمان محافظه کارانه و دستی، این روش با هدایت انرژی صوتی از دستگاه به مناطق مورد نظر انجام می شود.

بازگشت سریع به فعالیت های عادی بلافاصله بعد از جلسه

با توجه به اینکه درمان غیر تهاجمی و غیرجراحی است، هیچ زمان قطعی در ارتباط با این روش وجود ندارد. این بدان معنی است که همه بیماران می توانند بلافاصله پس از درمان به فعالیت های عادی زندگی روزمره خود بازگردند. این شامل بازگشت به محل کار و رانندگی است.

انجام کاری که به طور معمول انجام نمی دهید توصیه نمی شود و توصیه می شود تا 48 ساعت پس از درمان با شوک ویو تراپی از فعالیت های شدید یا تحریک کننده درد خودداری کنید. ممکن است محدودیت‌هایی برای بازگشت به ورزش وجود داشته باشد و این به صورت فردی است. پزشک شما این موضوع را با شما در میان خواهد گذاشت تا بتوانید به نتایج مطلوب از درمان شاک ویو تراپی خود برسید.

تسکین سریع و موثر درد

بسیاری از بیماران بلافاصله پس از جلسه، با بهبود علائم و تحرک، تسکین درد را تجربه می کنند. برخی از افراد ممکن است چند هفته طول بکشد تا به درمان پاسخ دهند.

این طبیعی است که چند ساعت پس از درمان، سطحی از درد را تجربه کنید. این معمولاً می تواند چند روز طول بکشد و در برخی موارد ممکن است کمی بیشتر طول بکشد. این کاملا طبیعی است. اگر نگرانی دارید، لطفاً با پزشک خود تماس بگیرید.

بدون خطر عفونت

با توجه به اینکه شاک ویو تراپی یک درمان غیر تهاجمی و غیر جراحی است، خطر عفونت پس از درمان وجود ندارد.

زمان درمان سریع

به طور کلی ما یک دوره از حدود 5 درمان را برای کاهش موثر درد طولانی مدت توصیه می کنیم. برخی از افراد ممکن است به درمان های بیشتر یا کمتری نیاز داشته باشند. این بستگی به شرایط تحت درمان دارد. پزشک شما تعداد درمان های لازم را در طول مشاوره با شما در میان می گذارد. هر جلسه حدود 20 دقیقه طول می کشد و در صورت نیاز شامل بررسی تمرینات توانبخشی شما می شود.

چه کسانی نباید ESWT داشته باشند؟

چندین مورد منع مصرف برای ESWT وجود دارد و این بدان معنی است که ما نمی توانیم این خدمات را برای همه بیماران ارائه دهیم. اگر باردار هستید، توصیه می کنیم که ESWT نداشته باشید. موارد منع مصرف دیگری نیز وجود دارد که عمدتاً مربوط به وضعیت بافت زیرین و کسانی است که ضربان ساز، ایمپلنت و جایگزین دارند. این موارد به طور کامل در طی مشاوره بالینی با پزشک شما مورد بحث قرار خواهند گرفت .

بعد از درمان شوک ویو تراپی چه اتفاقی می افتد؟

در حالی که بیشتر بیماران در علائم گزارش شده بهبودی را تجربه می کنند، برخی از بیماران چند هفته طول می کشد تا پاسخ دهند و بهبود پیدا کنند. پزشک شما را در مورد مناسب ترین تمرینات توانبخشی برای ارتقاء بیشتر بهبود بافت و میزان موفقیت توصیه می کند.

همچنین توصیه می شود پس از درمان از یخ در ناحیه تحت درمان استفاده نکنید یا از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن استفاده نکنید. این به این دلیل است که اثر درمانی درمان شوک ویو تراپی را کاهش می دهد.

خطرات و عوارض جانبی ESWT چیست؟

ESWT بدون خطر و عوارض جانبی نیست. خطرات و عوارض جانبی ESWT برای بیماران حداقل است. در طول درمان ممکن است کمی درد و ناراحتی را تجربه کنید. پس از درمان ممکن است تورم، قرمزی، کبودی و گاهی بی حسی در ناحیه تحت درمان را تجربه کنید. این معمولاً قبل از قرار بعدی شما که معمولاً یک هفته بعد است، کاهش می یابد.

به چند درمان نیاز خواهم داشت؟

تقریباً در همه موارد، بسته به شرایط یا اختلالی که تحت درمان قرار می گیرد، به یک دوره درمانی نیاز خواهید داشت. معمولاً درمان ها 1-2 هفته فاصله دارند. هر درمان تقریباً 20 دقیقه طول می کشد و بیماران اغلب به طور متوسط ​​به 5 نوبت نیاز دارند. شدت درمان‌ها قبل از افزایش تا جایی که احساس ناراحتی می‌کنید، از سطح پایین شروع می‌شود. قبل از دریافت ESWT یک ارزیابی جامع و بالینی کامل دریافت خواهید کرد که در برخی موارد ممکن است شامل ارجاع بعدی برای سونوگرافی، MRI یا سایر تحقیقات بالینی باشد.

ESWT چگونه کار می کند و در طول درمان چه انتظاراتی باید داشت؟

پس از دریافت مشاوره، درمانگر شما ژل اولتراسوند را در ناحیه تحت درمان اعمال می کند. سپس پروب شوک ویو روی پوست اعمال می‌شود، جایی که تکانه‌های موج شوک از طریق پوست ارسال می‌شود که از طریق بافت آسیب دیده پخش می‌شود. این امواج شوک مانند یک موج شعاعی / غیر کروی پخش می شوند که پاسخ درمانی یا پاسخ التهابی را آغاز می کند. کاوشگر موج شوک که ضربه موج شوک را ایجاد می کند دارای یک گلوله فلزی کوچک در داخل آن است که توسط کمپرسور داخل دستگاه به صفحه ای در انتهای پروب شلیک می شود. اعمال تکانه ها معمولاً بیش از 10-15 دقیقه طول نمی کشد. در پایان جلسه شوک ویو، پزشک ممکن است برخی از تمرینات توانبخشی را نیز برای شما تجویز کند.

آیا شواهد بالینی وجود دارد که استفاده از شوک ویو درمانی را تایید کند؟

تا به امروز شواهد قابل توجهی وجود دارد که از استفاده از شوک ویو درمانی در درمان بسیاری از بیماری های اسکلتی عضلانی رایج حمایت می کند. تحقیقات نشان داده است که شاک ویو درمانی می تواند به طور قابل توجهی درد مرتبط با تاندونوپاتی را کاهش دهد.

NICE دستورالعمل های بالینی خاصی را برای استفاده از شوک ویو درمانی خارج بدنی در درمان موارد زیر ارائه کرده است:

  • آرنج تنیس البو
  • فاشیای کف پا
  • تاندون پاتی آشیل
  • سندرم درد تروکانتریک بزرگ
  • تاندونیت کلسیفیک شانه

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا