درد رادیکولوپاتی کمری که به آن سیاتیک نیز می‌گویند

درد خزنده ای که از ناحیه کمر یا باسن شروع می شود و از پشت پاهای شما جاری می شود می تواند به معنای مشکلاتی در عصب سیاتیک شما باشد.

تخمین زده می شود که 40 درصد از افراد در مقطعی از زندگی خود رادیکولوپاتی کمری را تجربه می کنند، این احتمال وجود دارد که شما یا شخصی که می شناسید این مشکل ناتوان کننده را تجربه کرده باشید یا در حال تجربه آن هستید. اگرچه آشناست، اما بسیاری از مردم هنوز به طور کامل نمی دانند که چه چیزی باعث رادیکولوپاتی کمری می شود، چگونه آن را شناسایی کنیم و بهترین راه ها برای کاهش تاثیر آن بر زندگی روزمره ما چیست.

رادیکولوپاتی کمری یا سیاتیک چیست و چگونه می توانم بدانم که به آن مبتلا هستم؟

رادیکولوپاتی کمری که گاهی به آن سیاتیک نیز گفته می شود، تحریک یا التهاب عصب سیاتیک است که از نواحی تحتانی کمری پشت ما سرچشمه می گیرد و به باسن و پشت پاها منشعب می شود. عصب سیاتیک نقش حیاتی در کنترل عضلات و احساسات پایین تنه ایفا می کند و طولانی ترین و عریض ترین عصب در بدن انسان است.

رادیکولوپاتی کمری معمولا در افراد بین 30 تا 50 سال رخ می دهد. اغلب با احساس تیراندازی یا تشعشع درد همراه است که از کمر شروع می شود و به سمت پایین یک پا یا هر دو حرکت می کند. این یک تمایز اساسی بین سیاتیک و سایر انواع دردهای انبوه است که اغلب روی پاها تأثیر نمی گذارد. اغلب، بیماران مبتلا به سیاتیک درد را مبهم، دردناک یا حتی سوزش توصیف می‌کنند و برخی نیز احساس گزگز و ضعف دارند.

حتی اگر شما این علائم را تجربه می کنید، برای تشخیص درست این بیماری به ارزیابی پزشک نیاز است. پزشک شما معمولاً سابقه پزشکی شما را ارزیابی می کند و یک معاینه فیزیکی انجام می دهد و حتی ممکن است آزمایش های اضافی مانند اشعه ایکس، MRI یا مطالعه هدایت عصبی را برای تشخیص موثر رادیکولوپاتی کمری درخواست کند.

چه درمان هایی در دسترس هستند؟

با توجه به استراحت مناسب، علائم رادیکولوپاتی کمری معمولاً طی چند روز یا چند هفته بدون نیاز به مداخله پزشکی از بین می روند. برای کسانی که درد مداوم دارند، راه های مختلفی برای تسکین این درد و ارتقای روند بهبودی وجود دارد. آنها عبارتند از:

  • تزریق استروئید اپیدورال
  • داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن
  • فیزیوتراپی، حرکات درمانی و کشش
  • داروهای آرام بخش عضلانی
  • جراحی (اگر فتق دیسک باعث سیاتیک مداوم شود)

علل آن چیست؟

در بیشتر موارد، رادیکولوپاتی کمری ناشی از موارد زیر است:

فتق دیسک

گاهی اوقات به عنوان یک دیسک برآمده یا لیز خورده توصیف می شود، این وضعیت ستون فقرات می تواند ریشه های عصبی واقع در کنار دیسک را فشرده کند و باعث التهاب در عصب سیاتیک شود.

تنگی نخاع، باریک شدن لوله قدامی نخاع حاوی اعصاب

تحریک موضعی ناشی از آسیب یا علل دیگر

این می تواند شامل آسیب استخوان یا عضله، تومور، عفونت، آبسه، چاقی یا حتی بارداری باشد.

رادیکولوپاتی کمری یا سیاتیک و آب و هوای زمستان

تعداد فزاینده‌ای از افراد ممکن است برای اولین بار دچار رادیکولوپاتی کمری شوند یا با بدتر شدن درد سیاتیک دست و پنجه نرم کنند. معمولاً اعتقاد بر این است که رادیکولوپاتی کمری با سرما ترکیب می شود و اگرچه ممکن است این داستان شبیه یک زن مسن به نظر برسد، شواهدی وجود دارد که ممکن است چنین باشد.

هوای سرد و فعالیت‌های روزمره مورد نیاز هنگام زندگی در محیط‌های سرد می‌تواند به شدت بر درد، از جمله درد ناشی از سیاتیک، تأثیر بگذارد. دلایلی که باعث افزایش درد در هنگام سرماخوردگی می شود عبارتند از:

  • ماهیچه های سرد و سفت: ماهیچه ها می توانند در سرمای طولانی مدت سفت شوند، که تحرک را کاهش می دهد و می تواند منجر به تنش شود که درد را تشدید می کند.
  • تغییرات چشمگیر در فشار هوا: افت فشار هوا قبل از طوفان یا جبهه سرد در واقع بر ستون فقرات ما تأثیر می گذارد. اعصاب حساس در کمر می توانند به این تغییرات با افزایش تحریک واکنش نشان دهند و باعث افزایش درد شوند

همانطور که بحث شد، استراحت و داروهای معمولی درد می توانند به طور موثری رادیکولوپاتی کمری با شروع جزئی را مدیریت کنند. با این حال، برای بسیاری از مداخلات پزشکی ممکن است مورد نیاز باشد. اگر درد سیاتیک ناتوان کننده ای را تجربه می کنید، پروفسور سیروس مومن زاده، مدیریت درد ما برای مشاوره با بیمار در دسترس هستند.

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا