علل، علائم و درمان درد زانو به دلیل سندرم پلیکا

سندرم پلیکا چیست؟

پلیکا یک چین در غشای اطراف مفصل زانو است. مفصل زانو توسط یک کپسول پر از مایع به نام غشای سینوویال احاطه شده است.

در مرحله جنینی انسان سه کپسول به نام سینوویال پلیکا دارید که در اطراف مفصل زانوی در حال رشد، رشد می کنند که معمولاً قبل از تولد جذب می شوند. با این حال، در یک مطالعه از سال 2006، 95 درصد از افرادی که تحت عمل جراحی آرتروسکوپی قرار می‌گرفتند، مقداری باقیمانده از plicae سینوویال داشتند.

سندرم پلیکا زمانی اتفاق می افتد که یکی از پلیکاها ملتهب باشد، معمولاً به دلیل آسیب این اتفاق می‌افتد. اغلب در وسط کاسه زانو اتفاق می‌افتد، که به عنوان سندرم پلیکا داخلی شناخته می شود.

علائم سندرم پلیکا چیست؟

علامت اصلی سندرم پلیکا درد زانو است، اما بسیاری از شرایط دیگر نیز می توانند باعث این درد شوند. درد مربوط به سندرم پلیکا معمولاً به شرح زیر است:

  • دردناک، به جای تیز یا تیراندازی
  • هنگام استفاده از پله ها، چمباتمه زدن یا خم شدن بدتر است

سایر علائم سندرم پلیکا عبارتند از:

  • احساس گرفتگی یا قفل شدن در زانو هنگام بلند شدن از روی صندلی پس از نشستن طولانی مدت
  • مشکل در نشستن طولانی مدت
  • هنگامی که زانوی خود را خم می‌کنید یا دراز می‌کنید، صدای تق تق یا ترک خوردن
  • احساسی که زانو در حال در آمدن است
  • احساس بی ثباتی در پله ها و شیب ها

حتی ممکن است زمانی که روی زانو خود را فشار دهید بتوانید پلیکای متورم خود را احساس کنید.

چه چیزی باعث سندرم پلیکا می شود؟

سندرم پلیکا معمولاً در اثر فشار یا استفاده بیش از حد از زانو ایجاد می شود. این اغلب به دلیل تمریناتی است که شما را ملزم به خم کردن و صاف کردن مکرر زانوی خود می کند، مانند دویدن، دوچرخه سواری، یا استفاده از دستگاه پله نوردی.

آسیب ناشی از تصادف، مانند سقوط یا تصادف رانندگی نیز می تواند باعث سندرم پلیکا شود.

سندرم پلیکا چگونه تشخیص داده می شود؟

برای تشخیص سندرم پلیکا، پزشک با یک معاینه فیزیکی شروع می کند. پزشک از این معاینه برای رد سایر دلایل احتمالی زانو درد استفاده می کنند، مانند:

  • منیسک پاره شده
  • تاندونیت
  • آسیب استخوان

 

حتماً به پزشک در مورد ورزش هایی که انجام می دهید یا تمرینات روتینی که انجام می دهید، علاوه بر هر گونه تصادف یا آسیب اخیر، اطلاع دهید.

همچنین ممکن است از اسکن MRI یا اشعه ایکس برای مشاهده بهتر زانوی شما استفاده کنند.

آیا تمریناتی وجود دارد که بتوانم برای تسکین سندرم پلیکا انجام دهم؟

اکثر موارد سندرم پلیکا به فیزیوتراپی یا یک برنامه ورزشی خانگی به خوبی پاسخ می دهند. اینها معمولاً شامل کشش همسترینگ و تقویت عضلات چهار سر ران شما می شود. اکثر افراد در عرض شش تا هشت هفته پس از شروع یک برنامه فیزیوتراپی یا ورزش، احساس آرامش می کنند.

تقویت عضلات چهار سر ران

پلیکای داخلی به طور غیرمستقیم به عضله چهار سر ران (ماهیچه بزرگی در ران) متصل است. اگر عضله چهارسر ران ضعیف است، به احتمال زیاد دارای پلیکای تحریک شده خواهید بود.

می توانید عضلات چهار سر خود را با انجام زیر تقویت کنید:

  • ست های چهار سر ران (سفت کردن عضلات)
  • بلند کردن پای مستقیم
  • پرس های پا
  • مینی اسکوات

همچنین می توانید شنا، دوچرخه سواری و پیاده روی را امتحان کنید.

کشش همسترینگ

همسترینگ گروهی از ماهیچه‌ها هستند که از قسمت پشت ران‌ها از لگن تا استخوان ساق پا کشیده می‌شوند. از آنها برای خم کردن زانوی خود استفاده می کنید. همسترینگ های سفت فشار بیشتری را روی جلوی زانو ، جایی که پلیکای شما قرار دارد، وارد می کند.

 

فیزیوتراپیست می تواند شما را از طریق کشش های متعددی که می تواند به آرامش همسترینگ کمک کند، راهنمایی کند. اکثر حرکات را می‌توان در حالت نشسته یا ایستاده انجام داد. هنگامی که برخی از حرکات کششی را یاد گرفتید، سعی کنید آنها را چندین بار در روز انجام دهید تا عضلات خود را آرام نگه دارید.

درمان سندروم پلیکا توسط متخصص درد

بلوک های عصبی اپیدورال

تزریق کورتیکواستروئید برای درمان تشدید درد و تورم پلیکای همراه با تجمع مایع در زانو مفید است.

این تزریق ها با کاهش التهاب در مفصل به تسکین علائم کمک می کنند.

پرولوتراپی زانو

پرولوتراپی با تحریک توانایی بدن برای ترمیم خود باعث تسکین درد طولانی مدت و اغلب دائمی می شود. محلولی از دکستروز غلیظ و بی حس کننده موضعی (از استروئیدها استفاده نمی شود) به رباط ها، تاندون ها یا کپسول های مفصلی از جمله زانو آسیب دیده تزریق می شود. این محلول نه به عنوان یک ماده مغذی، بلکه با تحریک توانایی طبیعی بدن برای ترمیم این بافت‌ها عمل می‌کند و رشد الیاف رباط یا تاندون جدید را تشویق می‌کند.
درمان های متعدد رشد بافت اضافی را برای بازسازی و تقویت زانو آسیب دیده تشویق می کند. یک برنامه فردی با درمان‌های پرولوتراپی که هر دو تا شش هفته برنامه‌ریزی می‌شود تا زمانی که بهبودی کامل شود، طراحی می‌شود و می‌توانید بدون درد به فعالیت‌های عادی خود بازگردید

درمان با اوزون تراپی

یکی از مهم ترین قسمت هایی که از گاز اوزون در زمینه پزشکی استفاده می شود برای درمان آرتروز با اوزون تراپی می‌باشد. این روش به جلوگیری از پیشرفت و همچنین کاهش درد ناشی از آرتروز زانو به میزان چشم گیری جلوگیری می‌کند.  اوزون تراپی روش های مختلفی برای کاهش درد دارد. از جمله خاصیت ضد التهابی آن می باشد که باعث کاهش درد در بدن می شود. همچنین توانایی هایی که در بیمار از دست رفته است باز می گردد. مهم ترین بخش درمان آرتروز با اوزون تراپی  این است که علاوه بر خاصیت ضد التهابی که دارا می باشد. باعث اکسیژن رسانی بهتر به غضروف نیز می‌شود و از تخریب مفصل جلوگیری می کند.

اسید هیالورونیک یا ویسکومپلنتاسیون

بیشتر مایع موجود در زانوهای سالم اسید هیالورونیک است. اما زمانی که آرتروز زانو دارید، اسید هیالورونیک در زانوی شما کم می شود. پزشک می‌تواند اسید هیالورونیک بیشتری را به زانوی شما تزریق کند تا ذخیره را افزایش دهد

 

آیا به جراحی نیاز خواهم داشت؟

اگر فیزیوتراپی و درمانهای بالا کمکی نکرد، ممکن است به روشی به نام برداشتن آرتروسکوپی نیاز داشته باشید.

زندگی با سندرم پلیکا

درمان و کنترل سندرم پلیکا معمولا با فیزیوتراپی و ورزش خانگی آسان است. اگر به جراحی نیاز دارید، این روند کم تهاجمی است و نسبت به بسیاری از انواع دیگر جراحی زانو به بهبودی کمتری نیاز دارد.

با پزشک خود کار کنید تا گزینه درمانی مناسب را برای شما بیابید.

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا