درمان درد و آسیب عصبی

درد عصبی چیست؟

تمام دردها از طریق اعصاب تجربه می شوند، بنابراین بلافاصله مشخص نیست که آیا علت درد از آسیب به بافت های بدن مانند ماهیچه ها و تاندون ها است یا خیر. گیرنده‌های عصبی مجاور بافت آسیب‌دیده، به نام گیرنده‌های درد، سیگنال‌های درد را به مغز می‌فرستند که تیز، درد، کسل‌کننده یا ضربان‌دار است. درد نوروپاتیک بیشتر شبیه سوزش، ضربه زدن یا تیراندازی دردی است که احتمالاً همراه با بی‌حسی یا سوزن پاهاسوزن شدن است، به این معنی که مستقیماً به عصب آسیب وارد می‌شود

سیستم عصبی در بدن انسان

آیا می دانستید اعصاب می توانند دوباره رشد کنند و بهبود پیدا کنند؟ ما با تعداد ثابتی از سلول های عصبی به نام نورون متولد می شویم. در حالی که نورون ها نمی توانند مانند سلول های پوست و کبد تکثیر شوند، اما می توانند بازسازی شوند. سیستم عصبی انسان به دو بخش مرکزی و محیطی تقسیم می شود. در حالی که هر دو بخش قادر به رشد و بهبود اعصاب آسیب دیده هستند، این یک فرآیند بسیار کارآمدتر و موفق تر در سیستم عصبی محیطی است.

نورون ها چگونه کار می کنند

نورون ها واحد اصلی مغز هستند و برای انتقال اطلاعات به سایر سلول های عصبی، ماهیچه ها و سلول های غدد تخصصی هستند. نورون ها دارای یک جسم سلولی و یک پسوند به نام آکسون هستند. هنگامی که بدن سلولی می میرد، نورون نمی تواند بهبود یابد و می میرد. اما اگر آکسون آسیب ببیند، می‌تواند در طول زمان در یک فرآیند نسبتاً آهسته که معمولاً از چند ماه تا دو سال طول می‌کشد، بازسازی و بهبود یابد

انواع مختلف اعصاب

مفهوم درد عصبی به محل اعصاب بستگی دارد. سه نوع عصب در بدن شما وجود دارد، اعصاب خودکار، اعصاب حرکتی و اعصاب حسی.

اعصاب اتونوم فعالیت های غیر ارادی مانند ضربان قلب، فشار خون، هضم و تنظیم دما را تنظیم می کنند. اعصاب حرکتی با ارسال اطلاعات به عضلات شما حرکات را کنترل می کنند. و اعصاب حسی اطلاعاتی را از پوست و ماهیچه‌ها به مغز منتقل می‌کنند که به شما امکان می‌دهد احساسات و گاهی اوقات درد را احساس کنید

درد عصبی چه حسی دارد؟

آسیب عصب حرکتی می تواند باعث ضعف، آتروفی عضلانی، پرش و فلج احتمالی شود. آسیب عصب حسی با افزایش حساسیت و همچنین بی حسی، گزگز / سوزن سوزن شدن و احساس سوزش دردناک خواهد بود. گیر کردن یا آسیب دیدن انتهای عصبی نخاع بر این دو نوع عصب حسی و حرکتی تأثیر می گذارد. به همین دلیل است که وقتی دچار فتق دیسک هستید یا از اختلال تحلیل برنده دیسک رنج می برید ، ممکن است درد و همچنین ضعف در پاهای خود داشته باشید.

شما باید با پزشک صحبت کنید تا به طور کامل علت درد را تشخیص دهید و بفهمید که چه نوع گزینه های درمانی برای شما در دسترس است.

چه چیزی باعث آسیب عصبی می شود؟

آکسون‌های عصبی می‌توانند به روش‌های مختلفی آسیب ببینند، مانند استفاده مکرر از مهره‌های مفصلی یا ستون فقرات که ممکن است عصب را فشار دهد، یا ضربه‌ای مانند آسیب‌های ورزشی یا تصادف رانندگی. از دیگر راه‌های آسیب دیدن اعصاب می‌توان به شرایط پزشکی مانند دیابت و سندرم تونل کارپال اشاره کرد. بیماری های خودایمنی همچنین می توانند باعث آسیب عصبی مانند لوپوس و آرتریت روماتوئید شوند.

درد عصب سیاتیک

عصب سیاتیک طولانی ترین عصب بدن شماست که از کمر شروع می شود و تا پاشنه پای شما می رسد. هنگامی که این عصب تحت فشار قرار می گیرد یا آسیب می بیند، معمولاً به دلیل فتق دیسک ، خار استخوان یا تنگی نخاع است. درد ناشی از آسیب عصب سیاتیک را می توان در قسمت پایین کمر و پایین ساق پا احساس کرد و معمولاً هر بار فقط یک طرف بدن را تحت تأثیر قرار می دهد. سطح درد ناشی از سیاتیک می‌تواند شدید باشد، اگرچه مدیریت درد غیرجراحی در بیشتر موارد تا زمانی که درد فروکش کند، یک درمان معتبر است. با این حال، اگر ضعف قابل توجهی در ساق پا یا از دست دادن کنترل روده یا مثانه دارید، ممکن است جراحی در نظر گرفته شود.

نوروپاتی دیابتی

این نوع آسیب عصبی ممکن است در صورتی رخ دهد که فردی به دلیل قند خون بالا دیابت داشته باشد که به اعصاب سراسر بدن شما آسیب می رساند. معمولاً اعصاب پاهای شما آسیب دیده است و باعث درد و بی حسی در پاهای شما می شود. علائم می تواند از خفیف تا ناتوان کننده متغیر باشد. مشکلاتی در سیستم گوارش، دستگاه ادراری، عروق خونی و قلب نیز ممکن است رخ دهد. علائم را می توان با مدیریت مداوم قند خون و شیوه زندگی سالم مدیریت کرد. اگر زخمی روی پای خود دارید که عفونی شده یا خوب نمی شود، احساس سرگیجه و غش یا سوزش، سوزن سوزن شدن، ضعف یا درد در دست یا پا دارید، مهم است که با یک متخصص پزشکی تماس بگیرید.

تسکین درد عصبی

درمان درد عصبی بستگی به این دارد که دقیقاً چه چیزی باعث درد عصبی شده است. برای شرایط زمینه ای مانند دیابت، مدیریت بیماری اولویت اصلی است. کرم ها و پمادهای موضعی می توانند درد عصبی را تسکین دهند، زیرا دارای موادی هستند که به عنوان یک بی حس کننده موضعی عمل می کنند. آنها ناحیه را بی حس می کنند، اما فقط در نواحی خاصی از پوست شما موثر هستند. چیزی که بیشتر مردم وقتی به دنبال تسکین درد عصبی هستند به آن فکر می کنند داروهای مسکن برای مدیریت درد عصبی است

درمان درد اعصاب

مسکن های زیادی مانند استامینوفن، آسپرین و ایبوپروفن بدون نسخه وجود دارد. آن‌ها می‌توانند به مدیریت سطوح درد خفیف کمک کنند، اما اگر درد عصبی شدیدتر باشد، داروهای مسکن بدون نسخه، کارساز نیستند. مواد افیونی را می توان برای دردهای عصبی بد به ویژه استفاده کرد، اما عوارض جانبی و پتانسیل اعتیاد ممکن است اینها را به بهترین انتخاب برای مدیریت طولانی مدت درد عصبی تبدیل نکند.

داروهای تزریقی زیادی وجود دارند که به کنترل درد عصبی کمک می کنند، مانند تزریق اپیدورال، تزریق مفصل فاست ، درمان PRP، و تزریق مفصل آکرولیاک. اینها معمولاً طولانی تر هستند و مستقیماً عصب را با دارو هدف قرار می دهند.

آیا آسیب عصبی قابل ترمیم است؟

اگر عصب آسیب دیده باشد، اما قطع نشود، می تواند در عرض 6-12 هفته بهبود یابد. به همین دلیل است که مدیریت درد بدون مداخله جراحی در بسیاری از موارد جواب می دهد، زیرا هدف کاهش درد در حالی است که عصب خود را بازسازی می کند.

ریکاوری عصب می تواند همراه با یک احساس شوک احساس سوزن سوزن شدن داشته باشد، اما با گذشت زمان این احساسات با بهبود عصب از بین خواهند رفت

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا