درد کمر و گردن به علت لوردوز یا انحنای بیش از ستون فقرات

لوردوز چیست؟

ستون فقرات در گردن، قسمت بالایی پشت و پایین کمر کمی خمیده می‌شود. این انحناها که شکل S ستون فقرات را ایجاد می‌کنند، لوردوتیک (گردن و کمر) و کیفوتیک (بالای کمر) نامیده می‌شوند. این انحنا به بدن کمک می کند:

  • جذب فشار بر بدن
  • تحمل وزن سر
  • سر را در راستای لگن قرار دهد
  • تثبیت و حفظ ساختار آن
  • حرکت کنید و خم شوید

لوردوز به منحنی لوردوز طبیعی اشاره دارد که طبیعی است. اما اگر منحنی بدن بیش از حد به سمت داخل خم شود، به آن لوردوز یا انحنای بیش از حد ستون فقرات می گویند. لوردوز می تواند کمر و گردن را تحت تاثیر قرار دهد و می تواند منجر به فشار بیش از حد بر ستون فقرات شود و باعث درد و ناراحتی شود. اگر شدید باشد و درمان نشود، می‌تواند بر توانایی حرکت تأثیر بگذارد.

درمان لوردوز بستگی به این دارد که منحنی آن چقدر جدی است و چگونه به لوردوز مبتلا شده اید. اگر وقتی به جلو خم می‌شوید، انحنای کمر معکوس شود، نگرانی پزشکی کمی وجود دارد. احتمالاً می توانید با فیزیوتراپی و تمرینات روزانه وضعیت خود را مدیریت کنید.

اما اگر هنگام خم شدن به جلو، منحنی ثابت باقی بماند، باید به پزشک مراجعه کنید. در ادامه خواهید خواند لوردوز چگونه به نظر می‌رسد و پزشک چگونه آن را تشخیص می‌دهد.

علل شایع لوردوز

لوردوز می‌تواند افراد را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد. برخی شرایط و عوامل می‌توانند خطر ابتلا به لوردوز را افزایش دهند که شامل:

  • اسپوندیلوسزیس: اسپوندیلوسزیس ، بیماری ستون فقرات است که در آن یکی از مهره‌های پایینی به سمت جلو روی استخوان زیر می‌لغزد. معمولاً با درمان یا جراحی درمان می‌شود.
  • آکندروپلازی: آکندروپلازی یکی از شایع ترین انواع کوتولگی است.
  • پوکی استخوان: پوکی استخوان یک بیماری استخوانی است که باعث از بین رفتن تراکم استخوان می شود و خطر شکستگی را افزایش می دهد.
  • استئوسارکوم: استئوسارکوم ، سرطان استخوان است که به طور معمول در استخوان ساق پا نزدیک زانو، استخوان ران نزدیک زانو یا استخوان بالای بازو نزدیک شانه ایجاد می شود.
  • چاقی: چاقی بیماری همه گیر در ایالات متحده است این وضعیت افراد را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری های جدی مانند دیابت نوع 2، بیماری قلبی و سرطان قرار می دهد.

انواع لوردوز چیست؟

لوردوز در قسمت تحتانی کمر

لوردوز در قسمت تحتانی کمر یا ستون فقرات کمری شایع ترین نوع آن است. ساده ترین راه برای بررسی این وضعیت این است که به پشت روی سطح صاف دراز بکشید. باید بتوانید دست خود را با فضای کمی در زیر کمر خود بلغزانید.

فرد مبتلا به لوردوز فضای اضافی بین پشت و سطح خود خواهد داشت. اگر انحنای شدید داشته باشند، هنگام ایستادن قوس C مانند قابل مشاهده خواهد بود و از نمای کناری شکم و باسن آنها بیرون خواهد آمد.

لوردوز گردن

در یک ستون فقرات سالم، گردن شما باید مانند یک C بسیار عریض به نظر برسد که منحنی آن به سمت پشت گردن باشد. لوردوز گردنی زمانی است که ستون فقرات شما در ناحیه گردن آنطور که باید خم نمی شود.

این می تواند به این معنی باشد:

  • منحنی بیش از حد وجود دارد.
  • منحنی در جهت اشتباه است که به آن لوردوز گردنی معکوس نیز می گویند.
  • منحنی به سمت راست حرکت کرده است.
  • منحنی به سمت چپ حرکت کرده است.

علائم لوردوز چیست؟

شایع ترین علامت لوردوز درد عضلانی است .هنگامی که ستون فقرات به طور غیر طبیعی منحنی می شود، ماهیچه ها در جهات مختلف کشیده می شوند و باعث سفت شدن یا اسپاسم آنها می‌شود. اگر لوردوز گردنی دارید، این درد ممکن است به گردن، شانه ها و قسمت بالای کمر نیز کشیده شود. همچنین ممکن است حرکات محدودی را در گردن یا کمر خود تجربه کنید.

می توانید با دراز کشیدن روی یک سطح صاف و بررسی اینکه آیا فاصله زیادی بین انحنای گردن و پشت و کف وجود دارد، لوردوز را بررسی کنید. اگر بتوانید به راحتی دست خود را در فضا بلغزانید، ممکن است لوردوز داشته باشید.

اگر علائم دیگری را تجربه کردید، از جمله:

  • بی حسی
  • مور مور
  • دردهای شوک الکتریکی
  • کنترل ضعیف ادرار
  • ضعف
  • مشکل در حفظ کنترل عضلات

اینها ممکن است نشانه های یک بیماری جدی تر مانند عصب گیر افتاده باشد.

لوردوز در کودکان

اغلب، لوردوز در دوران کودکی بدون هیچ علت شناخته شده ای ظاهر می شود. به این لوردوز جوانی خوش خیم می‌گویند. این به این دلیل است که عضلات اطراف باسن کودک شما ضعیف یا سفت شده اند. لوردوز خوش خیم نوجوانان معمولاً با بزرگ شدن فرزندان خود را اصلاح می کند.

لوردوز همچنین می تواند نشانه دررفتگی مفصل ران باشد، به خصوص اگر کودک با ماشین برخورد کرده یا در جایی افتاده باشد.

سایر شرایطی که می تواند باعث ایجاد لوردوز در کودکان شود، معمولاً مربوط به سیستم عصبی و مشکلات عضلانی است. این شرایط نادر هستند و عبارتند از:

  • فلج مغزی
  • میلومننگوسل، یک بیماری ارثی که در آن طناب نخاعی از طریق شکافی در استخوان‌های پشت می‌چسبد.
  • دیستروفی عضلانی، گروهی از اختلالات ارثی که باعث ضعف عضلانی می‌شود
  • آتروفی عضلانی نخاعی، یک بیماری ارثی که باعث حرکات غیر ارادی می‌شود
  • آرتروگریپوز، مشکلی که در بدو تولد رخ می دهد و مفاصل نمی‌توانند به اندازه طبیعی حرکت کنند

لوردوز در زنان باردار

بسیاری از زنان باردار کمردرد را تجربه می کنند و علائم لوردوز، شکم و باسن بیرون زده را نشان می‌دهند. اما با توجه به تحقیقات نشان می‌دهد که لوردوز در دوران بارداری در واقع ستون فقرات برای تنظیم مجدد مرکز ثقل شما تنظیم می‌شود.

به طور کلی کمردرد ممکن است به دلیل تغییر جریان خون در بدن شما باشد و به احتمال زیاد درد پس از تولد از بین خواهد رفت.

لوردوز چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک سابقه پزشکی شما را بررسی می‌کند، معاینه فیزیکی انجام می‌دهد و در مورد علائم دیگر سؤال می‌کند تا به تشخیص اینکه آیا شما لوردوز دارید یا خیر. در طول معاینه فیزیکی، پزشک از شما می خواهد که به جلو و به پهلو خم شوید. آنها در حال بررسی هستند:

  • آیا منحنی انعطاف پذیر است یا نه
  • دامنه حرکت
  • اگر ستون فقرات شما در یک راستا قرار دارد
  • اگر هر گونه ناهنجاری وجود دارد

آنها همچنین ممکن است سوالاتی مانند:

  • چه زمانی متوجه انحنای بیش از حد پشت خود شدید؟
  • آیا منحنی بدتر می شود؟
  • آیا شکل منحنی تغییر می کند؟
  • کجا احساس درد می کنی؟

پس از محدود کردن علل احتمالی، پزشک آزمایش‌هایی از جمله عکس‌برداری با اشعه ایکس از ستون فقرات برای بررسی زاویه انحنای لوردوز را تجویز می‌کند. پزشک بر اساس زاویه در مقایسه با سایر عوامل مانند قد، سن و توده بدن، تشخیص خواهد داد که آیا لوردوز دارید یا خیر.

درمان لوردوز

درمان گودی کمر بستگی دارد به میزان انحنا ستون فقرات یا سایر علائمی که ظاهر شده است

موارد رفع و بهبودی عبارتند از:

  • معالجه از طریق دارو برای کاهش درد و تورم
  • فیزیو تراپی برای کمک به افزایش قدرت درونی ماهیچه ها به منظور افزایش عملکرد فیزیکی.
  • فیزیوتراپیستها مستقیما با برنامه های مرتبط با ستون فقرات کار می کنند برای تهیه برنامه های نرمشی مناسب و حرکات اصلاحی گودی کمر و روشهای درمانی مرتبط جهت دفع درد و عدم توازن ماهیچه ای که بر اثر اختلال ستون فقرات تجمع یافته است.
  • یوگا (برای افزایش قوای جسمانی ,قدرت ,انعطاف پذیری و حدود حرکت)
  • کاهش وزن
  • بریس

اگر لوردوز باعث ایجاد دیسک کمر، دیسک گردن، تنگی کانال نخاع یا آرتروز شود و همین دلایل باعث ایجاد درد شود متخصص درد با درمانهایی نظیر بلاک عصب، اوزون تراپی، لیزر، آراف و تزریقات مشخص و در نتیجه رفع دلایلی که باعث ایجاد درد شده است می تواند درد و عارضه را از بین ببرد ولی خود لوردوز و انحنا درمان نمی‌شود.

جراحی در مواقعی انجام حرکات اصلاحی گودی کمر و روش های دیگر مفید نبوده و گودی کمر بسیار وخیم است.

تمرینات ورزشی

ورزش و حرکات اصلاحی

شما می‌توانید درد کمر ناشی از گودی کمر شدید را با انجام تمرینات  و ورزش گودی کمر کاهش دهید. مهم‌ترین عامل در گودی کمرتجمع چربی در اطراف شکم و قرار دادن بدن در حالت اندامی نامناسب می‌باشد. پزشکان و فیزیوتراپ‌ها درمان گودی کمر با ورزش را توصیه کرده و تمرینات ورزشی مخصوصی را برای کاهش چربی بدن به شما توصیه می‌کنند که باعث تصحیح وضعیت شما و تقویت ماهیچه‌های شکم نیز می‌شود. همچنین می‌توانید تمرینات کششی مختلفی را ترکیب کنید. مفصل ران خود را بکشید و درد را کاهش دهید این کار را برای مدت زمان بیشتر از 30 دقیقه ادامه ندهید. توجه داشته باشید که شما نمی‌خواهید درد اضافی حاصل از آسیب به ماهیچه‌ها را به خود وارد کنید.

تقسیم بندی تمرینات بر اساس میزان قوت و ضعف ماهیچه های ستون فقرات می باشد. مدیریت ماهیچه ای که مستقیما با انحنای ستون فقرات در ارتباط است بسیار اهمیت دارد.

نرمش های کششی بخش خم کننده ی مفصل ران

 با انقباض هیپ فلکسر(خم کننده مفصل ران) گروه ماهیچه ها در جهت مخالف ضعیف شده و تراز لگن خاصره را به هم میزند. برای اینکه این اتفاق نیفتد باید هیپ فلکسر کشیده شود تا لگن خاصره دچار انحراف نشود در نتیجه گودی کمر اتفاق نیفتد. برای ایجاد کشیدگی در حالت ایستاده زانو را خم کنید و به سمت مچ نگه دارید. وقتی پا را به سمت عقب می کشید لگن خاصره به سمت جلو منحرف می شود. حالت کششی را 20 الی 30 ثانیه حفظ کنید. به تصویر توجه کنید.

کشش ماهیچه های تحتانی کمر

برای رهایی از لوردوسیس کمر ,کشش ماهیچه های کمر بسیار حائز اهمیت می باشد. روی سطح زمین به روی کمر دراز بکشید, به آرامی زانوها را به سمت قفسه ی سینه بکشید , در حین انجام تمرین نفس عمیق بکشید. به مدت 30 الی 50 ثانیه در این حالت بمانید.

ایجاد شکست شکمی

ماهیچه های شکم نقش مهمی در اندام انسان دارند. قدرت ماهیچه های شکم باعث تقویت ستون فقرات می شود و میزان انحنای آن را کاهش می دهد. روی سطح زمین دراز بکشید  ,به سقف نگاه کنید و پاهای خود را روی زمین قرار دهید. با کشیدن بخش تحتانی کمر روی زمین ,در لگن خاصره انحراف ایجاد کنید سپس تن خود را به مدت 30 ثانیه بالا کشیده و نگه دارید.گردنتان را با دست نگه دارید و به آرامی به حالت قبلی بر گردید. این تمرین را ده بار انجام دهید.

شکست مورب

به پشت روی زمین دراز بکشید با زانوهای خمیده, پاهای خود را صاف روی زمین نگه دارید.پاها را به آرامی به سمت چپ بیندازید و اجازه دهید زانوها نزدیک زمین بماند سر انگشتان را به سمت سر و نزدیک گوشها قرار دهید پایین کمر را به سمت پایین کشیده و نگه دارید سپس به ارامی بچرخید طوری که هر دو شانه تان به اندازه ی چند اینچ از سطح زمین فاصله بگیرد.5 ثانیه در این حالت بمانید سپس به حالت اولیه برگردید.این تمرین را 10 الی 15 بار انجام دهید . همین حرکت را به سمت دیگر نیز انجام دهید.

کشش باسن در حالت طاق باز

به پشت دراز بکشید ,سربه سمت بالا نگه دارید و زانوها در حالت خمیده باشند. پاها را در حالت جدا از هم صاف روی زمین قرار دهید .سپس ماهیچه های سرین رافشار دهید و انحراف لگن خاصره پیشین را به آرامی انجام دهید تا بخش تحتانی کمر در حالت تخت قرار گیرد. سپس هر اندازه که می توانید توسط ماهیچه های سرین، باسن را به سمت بالا بکشید .10 الی 15 در این حالت بمانید و دوباره به حالت اولیه برگردید. این تمرین را 20 بار در روز انجام دهید.

ماندگاری با پل توپی

این تمرین ماهیچه های سرین را قوی می سازذ. به پشت راز بکشید و ماهیچه ساق پا را به روی توپ قرار دهید. با انحراف لگن شروع کنید و با فشار آوردن به باسن حالتی از یک پل بوجود آورید.زمانی که در حال غلط خوردن هستید باید تماس مهره های کمرتان با زمین را حس کنید. بخش تحتانی کمر باید قبل از لگن با زمین برخورد کند. این تمرین را 12 بار در روز تکرار کنید.

به پشت دراز بکشید با زانوهای خمیده سپس هر دو پا را از زمین بلند کنید و به سمت قفسه ی سینه بکشانید سپس یکی از پاشنه های پا را به سمت زمین پایین بیاورید, زانوی دیگر را نزدیک قفسه ی سینه نگه دارید, پاشنه ی پا را در طول زمین بچرخانید تا پایتان در حالت مستقیم قرار گیرد. 8 بار در روز تکرار کنید.

تمرینات ورزشی برای گودی بیش از حد کمر

درمان از طریق کایروپرکتیک (یا ماساژ ستون فقرات با دست) می تواند به کاهش درد ناشی از گودی بیش از حد کمر کمک کند. کایروپرکتور از طریق ماساژ ستون فقرات درد را کاهش می دهد و حرکت ستون فقرات را بازیابی می کند. اما زمانی که  بیماری بسیار شدید باشد و فرد مجبور به عمل جراحی باشد انجام یکسری تمرینات کششی جهت درمان کفایت میکند.

هایپرلوردسیس (گودی بیش از حد کمر) ناشی از عدم توازن ماهیچه ای, شامل چهار گروه ماهیچه می باشد: دو گروه از آنها به شدت منقبض و سفت هستند, دو گروه از آنها به شدت ضعیف هستند. عضلات کشش دهنده ی بالا تنه و خم کننده ی باسن و ران نیاز به کشش دارند و همچنین ماهیچه های شکمی و هیپ فلکسر. تمرینهای مذکور کمک زیادی به کشش و تقویت ماهیچه های  هر دو گروه می کند.

عوارض عدم درمان گودی کمر

 از نظر افراد زیادی  عدم درمان گودی کمر مشکل حادی به حساب نمی آید  اما از آنجایی که ستون فقرات مسئول اصلی حرکت و انعطاف پذیری بدن است سلامت آن دارای اهمیت می باشد. عدم درمان آن منجر به بوجود آمدن مشکلاتی در ستون فقرات , ناحیه باسن و اعضاء داخلی بدن میشود.

مرکزظفربا سالها سابقه تولید انواع آتل ارتز و پروتز مانند ساخت انواع اندام مصنوعی ,پروتزانگشت,پروتزدست ,پروتزپای بالای زانو, پروتزپای زیرزانو   ,گوش مصنوعی و انواع دست مصنوعی هوشمند شامل دست الکترونیک,  دست مکانیکی  و انگشت مصنوعی متحرک آماده ارائه مشاوره به شما در زمینه توانبخشی و اندام مصنوعی می باشد

چه زمانی برای لوردوز به پزشک مراجعه کنیم

اگر هنگام خم شدن به جلو، منحنی لوردوز خود را اصلاح کرد (منحنی انعطاف پذیر است)، نیازی به درمان ندارید.

اما اگر خم شوید و منحنی لوردوز باقی بماند (منحنی انعطاف پذیر نیست)، باید به دنبال درمان باشید.

همچنین اگر دردی را تجربه می کنید که در انجام وظایف روزانه اختلال ایجاد می کند، باید به دنبال درمان باشید. بسیاری از انعطاف پذیری، تحرک و فعالیت های روزانه ما به سلامت ستون فقرات بستگی دارد. پزشک می‌تواند گزینه‌هایی را برای مدیریت انحنای اضافی ارائه دهد. درمان لوردوز در حال حاضر می‌تواند به پیشگیری از عوارض بعدی زندگی مانند آرتریت و کمردرد مزمن کمک کند.

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا