درد مفصل ساکروایلیاک (SI) و رباط ها

یکی از شایع ترین علل کمردرد، آسیب به مفصل ساکروایلیاک (SI) و رباط ها است. زنان جوان و میانسال بیشتر مستعد ابتلا به این عارضه هستند که می تواند نشستن و ایستادن را سخت و دردناک کند. اگر علائم دردناک اختلال عملکرد مفصل SI را تجربه می‌کنید، مطب پروفسور سیروس مؤمن‌زاده می‌توانند با تکنیک‌های تشخیصی دقیق و درمان غیرجراحی مؤثر به شما کمک کنند تا تسکین پیدا کنید.

درک اختلال عملکرد مفصل  SI

مفصل SI استخوان لگن (ایلئوم) را به پایین ترین قسمت ستون فقرات (ساکروم) متصل می کند. دو مفصل SI در دو طرف ساکروم قرار دارند. اتصالات SI کوچک و بسیار قوی هستند و پشتیبانی و پایداری ساختاری را فراهم می کنند. آنها به عنوان ضربه گیر برای لگن و کمر عمل می کنند و نیروهای بالاتنه را پراکنده می کنند. هنگامی که یک مفصل SI تحریک یا آسیب می‌بیند، اختلال عملکرد مفصل ممکن است باعث درد در ناحیه کمر و پاها شود.

چرا اختلال عملکرد مفصل SI رخ می دهد؟

مفاصل SI به دلیل تغییر در حرکت طبیعی مفاصل دردناک می شوند. دو نوع تغییر از حرکت طبیعی وجود دارد که می تواند مشکلاتی ایجاد کند. ممکن است حرکت بیش از حد یا حرکت بسیار کم (هیپو تحرک) وجود داشته باشد. حرکت غیرعادی یا بیش از حد ناشی از کار یا فعالیت های ورزشی می تواند مستقیماً با کشش یا کشیدگی رباط های اولیه SI به مفاصل آسیب برساند. هر یک از این تغییرات در تحرک مفصل ممکن است منجر به درد و همچنین اسپاسم در عضلات پشتی و لگن شود. اختلال عملکرد مفصل SI همچنین ممکن است ناشی از ضربه مستقیم، مانند صدمات ناشی از تصادف با وسیله نقلیه موتوری، یا چیزی به سادگی مانند افتادن روی باسن یا گام برداشتن هنگام پایین آمدن از پله ها باشد.

علائم اختلال عملکرد مفصل  SI

شایع ترین علامت درد در ناحیه کمر است که با نشستن، ایستادن و خم شدن در ناحیه کمر تشدید می شود. هنگامی که اختلال عملکرد مفصل SI شدید باشد، ممکن است درد به لگن، کشاله ران و ساق پا ایجاد شود.

اهمیت تشخیص دقیق

تشخیص اختلال عملکرد مفصل ساکروایلیاک دشوار است. این به این دلیل است که الگوهای درد مرتبط با اختلال عملکرد مفصل SI اغلب با تحریک عصبی در کمر، رگ به رگ شدن عضلانی یا بورسیت مفصل ران اشتباه گرفته می شود. در کلینیک، پروفسور مؤمن‌زاده پیچیدگی های مکانیک و تحرک مفصل SI را درک می کنند. و با یک رویکرد کامل و فردی که با یک تاریخچه پزشکی کامل، تجزیه و تحلیل آسیب و معاینه اسکلتی عضلانی ستون فقرات و لگن شروع می شود، به یک تشخیص دقیق بالینی می رسند. مطالعات رادیوگرافی نیز به این روند کمک می کند. آنها ممکن است شامل اشعه ایکس، ام آر آی، سی تی اسکن و اسکن استخوان باشند. این آزمایش‌ها، اگرچه لزوماً اختلال عملکرد مفصل SI را تشخیص نمی‌دهند، اما در از بین بردن سایر علل کمردرد بسیار مهم هستند. برای اطمینان از صحت، ممکن است از یک روش غیر جراحی استفاده شود.

تسکین درد موثر بدون جراحی

درد ناشی از اختلال عملکرد مفصل SI ممکن است با اقدامات ساده مانند گرما یا سرما، داروهای ضد التهابی، توانبخشی و حمایت از مفصل ساکروایلیاک کاهش یابد یا به طور موقت تسکین یابد. برای تسکین قوی تر و ماندگارتر، کلینیک فوق تخصصی دردشناسی پروفسور مؤمن زاده گزینه های درمانی موثر و غیرجراحی دیگری را نیز به شما ارائه می دهند.

تزریق داروهای ضد التهابی و بی حس کننده موضعی در مفصل SI، رباط ها و گروه های عضلانی اطراف آن می تواند درد و ناراحتی را برای مدت طولانی کاهش دهد. نوروتومی با فرکانس رادیویی با استفاده از انرژی حرارتی برای حساسیت زدایی از منبع عصبی به مفصل SI نتیجه طولانی تری ایجاد می کند.

درمان‌های بازسازی‌کننده پیشرفته، مانند پرولوتراپی و پلاسمای غنی از پلاکت ، تسکین طولانی‌مدت قابل توجهی را ارائه می‌دهند و اغلب بهبود کامل‌تر و دائمی‌تری را ارائه می‌دهند. همه این روش‌ها با خیال راحت در مطب استریل و پزشکی انجام می‌شوند. اثربخشی آنها ثابت شده است، آنها مزیت کاهش درد شما را بدون جراحی، بدون بیهوشی عمومی و بدون بستری شدن در بیمارستان یا دوره های نقاهت طولانی ارائه می دهند.

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا