علل، علائم و درمان درد شانه منجمد

شانه منجمد وضعیتی است که مفصل شانه را تحت تاثیر قرار می دهد. معمولاً شامل درد و سفتی است که به تدریج ایجاد می شود، بدتر می شود و در نهایت از بین می رود. این عارضه می تواند از یک سال تا 3 سال طول بکشد.

شانه از سه استخوان تشکیل شده است که یک مفصل توپ و سوکت را تشکیل می دهند. این استخوانها قسمت بالایی بازو (بازو)، تیغه شانه (کتف) و استخوان ترقوه (ترقوه) هستند. همچنین بافتی در اطراف مفصل شانه وجود دارد که همه چیز را کنار هم نگه می‌دارد. به این کپسول شانه می‌گویند.

در شانه منجمد، کپسول آنقدر ضخیم و سفت می شود که به سختی حرکت می‌کند. نوارهایی از بافت اسکار تشکیل می شود و مایع کمتری به نام مایع سینوویال برای روان نگه داشتن مفصل وجود دارد. این چیزها حرکت را حتی بیشتر محدود می کنند.

بی حرکت نگه داشتن شانه برای مدت طولانی خطر ابتلا به شانه منجمد را افزایش می‌دهد و ممکن است پس از جراحی یا شکستن بازو اتفاق بیفتد.

درمان شانه یخ زده شامل تمرینات دامنه حرکتی است. گاهی اوقات درمان شامل کورتیکواستروئیدها و داروهای بی حس کننده است که به مفصل تزریق می شود. به ندرت، جراحی آرتروسکوپی برای شل کردن کپسول مفصل مورد نیاز است تا بتواند آزادانه تر حرکت کند.

عود مجدد شانه منجمد درهمان شانه غیرمعمول است. اما در برخی افراد معمولاً در عرض پنج سال ممکن است شانه دیگرشان درد بگیرد.

علائم شانه منجمد

علائم اصلی شانه منجمد درد و سفتی است که حرکت آن را دشوار یا غیرممکن می کند.

اگر شانه منجمد دارید، احتمالاً درد مبهم یا دردناکی در یک شانه احساس خواهید کرد. همچنین ممکن است درد را در عضلات شانه که در بالای بازو پیچیده شده است احساس کنید. ممکن است همین حس را در بازوی خود احساس کنید. درد ممکن است در شب بدتر شود، که می تواند خوابیدن را سخت کند.

وقتی شانه یخ زده شروع به درد می کند متوجه می شوید. سپس درد باعث می شود که حرکت خود را محدود کنید. حرکت دادن شانه هر چه کمتر باعث افزایش سفتی آن می شود. خیلی زود متوجه می شوید که نمی توانید شانه خود را مانند گذشته تکان دهید. دستیابی به یک کالا در یک قفسه بلند، اگر غیرممکن نباشد، دشوار است. وقتی شدید است، ممکن است نتوانید کارهای روزمره که شامل حرکت شانه است، مانند لباس پوشیدن یا شانه زدن به موهایتان، انجام دهید.

علل شانه منجمد

مشخص نیست چرا برخی افراد به آن مبتلا می شوند، اما برخی از گروه ها بیشتر در معرض خطر هستند.

شانه منجمد در زنان بیشتر از مردان اتفاق می‌افتد، و اگر در سنین 40 تا 60 سالگی هستید، احتمال ابتلا به آن بیشتر است. همچنین اگر در مراحل بهبودی از یک وضعیت پزشکی باشید، خطر ابتلا به آن افزایش می‌یابد. مانند سکته مغزی، یا جراحی مانند ماستکتومی که شما را از حرکت دادن بازو باز می دارد.

برخی از شرایط پزشکی نیز می تواند خطر را افزایش دهد. همچنین ممکن است در صورت ابتلا به دیابت، احتمال ابتلا به شانه منجمد بیشتر باشد. حدود 10 تا 20 درصد از افراد مبتلا به دیابت به شانه منجمد مبتلا می‌شوند. سایر مشکلات پزشکی مانند بیماری قلبی، بیماری تیروئید یا بیماری پارکینسون نیز با شانه یخ زده مرتبط است.

عوامل خطر

برخی عوامل ممکن است خطر ابتلا به شانه یخ زده را افزایش دهند.

سن و جنس

 

افراد 40 ساله و بالاتر، به ویژه زنان، بیشتر احتمال دارد که شانه یخ زده داشته باشند.

عدم تحرک یا کاهش تحرک

افرادی که مجبور بوده اند تا حدودی شانه خود را حفظ کنند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به شانه منجمد هستند. حرکت محدود می‌تواند نتیجه عوامل بسیاری باشد، از جمله:

  • آسیب روتاتور کاف
  • دست شکسته
  • سکته
  • بهبودی پس از جراحی

 

بیماری های سیستمیک

به نظر می رسد افرادی که بیماری های خاصی دارند بیشتر در معرض ابتلا به شانه منجمد هستند. بیماری هایی که ممکن است خطر را افزایش دهند عبارتند از:

  • دیابت
  • پرکاری تیروئید (پرکاری تیروئید)
  • تیروئید کم کار (کم کاری تیروئید)
  • بیماری قلب و عروقی
  • بیماری های پارکینسون

روش های مختلف درمان شانه منجمد

داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی بدون نسخه (NSAIDs) مانند آسپرین یا ایبوپروفن می توانند به تسکین درد و التهاب در شانه شما کمک کنند. اگر کمکی نکردند، پزشک ممکن است داروی قوی تری تجویز کند.

درمان همچنین ممکن است شامل مراجعه به فیزیوتراپیست برای تمرینات تقویتی و کششی برای بهبود دامنه حرکتی شما باشد.

در کلینیک فوق تخصصی دردشناسی پروفسور دکتر سیروس مومن زاده اساس روش های درمانی بر پایه جلوگیری از عمل جراحی و کاهش درد بیمار با استفاده از روش های غیرتهاجمی و روش های ترکیبی طب نوین است. خط اول درمانی، دارو های ضد التهاب و مسکن ها هستند. در صورت پیشرفته بودن بیماری برای درمان کامل بیماری نیاز به انجام یکی یا چندتا از روش های زیر است.

لیزر درمانی:

در این روش با استفاده از پرتو لیزر کم توان فرآیند های ضدالتهابی و ترمیمی بافت مفصل فعال می شوند و به التیام هرچه سریع تر مفصل کمک می کنند. به طور میانگین هر جلسه لیزر درمانی 40 دقیقه طول می کشد و برای درمان کامل درد چند جلسه لیزر درمانی جوابگو است.

تزریق کورتیکواستروئید:

کورتیکواستروئیدها اثرات ضد التهابی دارند و به اطراف فضای لیگامان ملتهب تزریق می شوند. کاهش التهاب لیگامان، باعث فرصت پیدا کردن بدن برای ترمیم بافت آسیب دیده می شود. کورتیکواستروئید ها معمولاً با یک داروی بی‌حس کننده ترکیب می‌شود که درد تزریق را کمتر می کند.

در کلینیک فوق تخصصی دردشناسی پروفسور دکتر سیروس مومن زاده این تزریق با کمک دستگاه سونوگرافی انجام می شود. استفاده از دستگاه سونوگرافی باعث دید دقیق پزشک به ساختار های داخلی محل تزریق می شود و باعث کاهش عوارض جانبی و تاثیر قوی تر درمان می شود.

اوزون تراپی:

برای درمان التهاب سندروم شانه یخ زده می‌توان از تزریق آب حاوی اوزون استفاده کرد. در این روش مقدار اندکی گاز ازن به اطراف تندون تزریق می شود.

پرولوتراپی:

تزریق پرولوتراپی یک رویکرد پیشرفته و در عین حال غیرجراحی است که مستقیماً قدرت ترمیم ساختارهای شانه را تحریک می کند. تزریق ها در اطراف کل شانه انجام می شود، بسته به جایی که ضعف و ناپایداری مستقیماً در اتصالات رباط و تاندون قرار دارد، این امر بدن را تحریک می کند تاروال طبیعی خود را که در غیر این صورت به خودی خود بهبود نمی یابند، آغاز کند. بیماران می توانند در طول دوره درمان به کار و انجام فعالیت های روزمره زندگی خود ادامه دهند. معمولاً در طی چند درمان، بافت به اندازه کافی تقویت شده است تا درد را از بین ببرد و پایه ای پایدار برای ماهیچه ها فراهم کند تا سطح بالایی از فعالیت را دوباره از سر بگیرند و این بافت را برای ورزشکاران و کسانی که کارهای فیزیکی انجام می دهند ایده آل می کند.

همچنین بخوانید:

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

 

برچسب ها شانه درد شانه
مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا