چگونه درد عاطفی بر بدن شما تأثیر می گذارد؟

درد عاطفی به درد یا صدمه ای گفته می شود که از منابع غیر فیزیکی نشات می گیرد. گاهی اوقات این ناراحتی عاطفی نتیجه اعمال دیگران است. گاهی اوقات، ممکن است نتیجه پشیمانی، اندوه یا از دست دادن باشد. در موارد دیگر، ممکن است نتیجه یک وضعیت سلامت روانی اساسی مانند افسردگی یا اضطراب باشد.مهم نیست که علت آن چیست، این درد روانی می تواند شدید باشد و به طور قابل توجهی بر بسیاری از مناطق مختلف زندگی شما تأثیر بگذارد.

در حالی که اغلب نسبت به درد فیزیکی نادیده گرفته می شود، مهم است که درد عاطفی جدی گرفته شود. تعدادی از احساسات رایج مرتبط با درد عاطفی وجود دارد که می تواند بر سلامت جسمی و روانی شما تأثیر بگذارد.

همچنین به عنوان: درد روانی، درد روحی، روانی، رنج عاطفی، درد روانی، آلگوپسیکالیا، درد روح، یا درد روانی شناخته می شود.

 

علائم درد عاطفی

علائم درد عاطفی می تواند شامل احساسات زیر باشد:

اندوه عمیق، اندوه یا افسردگی

غم و اندوه

پریشانی شدید

تنهایی و انزوا

احساسات منفی

وحشت

خشم

شرمنده

بی ارزشی

در برخی موارد، احساس درد عاطفی ممکن است منجر به علائم فیزیکی شود که علت فیزیکی قابل شناسایی ندارند. هنگامی که این افکار، احساسات یا رفتارهای مرتبط با علائم جسمی منجر به پریشانی یا وقفه قابل توجهی در توانایی عملکرد فرد شود، ممکن است به اختلال علائم جسمی تشخیص داده شود.

 

علل درد عاطفی

تعدادی از احساسات مختلف وجود دارد که می تواند منجر به درد روانی شود. هر فردی ممکن است گهگاهی این احساسات را تجربه کند، اما زمانی که چنین احساساتی شدید و مداوم باشد، می تواند در توانایی فرد برای عملکرد و انجام فعالیت های عادی روزانه اختلال ایجاد کند.

 

غمگینی

غم و اندوه یک احساس طبیعی است که با از دست دادن و ناامیدی همراه است. با این حال، اگر با گذشت زمان از بین نرود، ممکن است به یک بیماری قابل درمان، افسردگی اشاره کند که می تواند کل بدن شما را تحت تاثیر قرار دهد.

اگر غم و اندوه بیش از چند روز طول بکشد و زندگی روزمره شما را تحت تاثیر قرار دهد، ممکن است لازم باشد به دنبال مداخلات پزشکی باشید.شما باید با پزشک خود مشورت کنید و در مورد هر گونه الکل یا مواد مخدری که برای مقابله و خوددرمانی استفاده کرده اید کاملا صادق باشید.

 

عصبانیت بیان نشده

خشم یک احساس اساسی انسان است. آدرنالین ترشح می کند که تنش عضلانی را افزایش می دهد و تنفس را تسریع می کند. این بخش «جنگ» از پاسخ «جنگ/پرواز/فریز» است. گاهی اوقات می تواند بسیج شود. با این حال، اگر به اندازه کافی مدیریت نشود، این پاسخ می تواند منجر به عواقب فیزیکی طولانی مدت شود

 

اضطراب

مانند خشم، اضطراب و ترس هر دو نیز آدرنالین ترشح می کنند. این به طور کلی منجر به پرش، تمایل به مبهوت آسان، ناتوانی در آرامش (پاسخ "پرواز")، یا احساس بی حرکتی یا گیر افتادن (پاسخ "یخ زدن") می شود.

در برخی افراد، اضطراب نشانه یک اختلال اضطرابی است و روان درمانی یا داروهای تجویزی می تواند کمک کننده باشد.

اضطراب نیز می تواند با مصرف مواد ایجاد شود، در این صورت، ترک الکل و مواد مخدر اغلب می تواند علائم را بهبود بخشد. به پزشک خود در مورد هر گونه مصرف الکل یا مواد مخدر بگویید تا مطمئن شوید که به درستی تشخیص داده شده و درمان شده اید.

 

شرم و گناه

شرم و گناه اغلب منجر به احساس "پروانه" یا وزن در معده می شود. در میان افراد معتاد، شرم منجر به نیاز به رازداری می شود و بدتر می شود.در صورت عدم توجه، احساس شرم و گناه طولانی مدت ممکن است منجر به علائم فیزیکی شود.

 

تأثیر

درد روانی همچنین می تواند به درد فیزیکی در نواحی مختلف بدن کمک کند یا آن را بدتر کند.

اسهال

سرگیجه

سردرد

درد عضلانی، به ویژه در ناحیه گردن

حالت تهوع

درد در بازوها و پاها

معده درد یا ناراحتی های گوارشی

درد عاطفی همچنین می تواند با موارد زیر همراه باشد:

پرخاشگری و خشونت

مصرف الکل یا مواد

اقدام به خودکشی کرد

رفتارهای اجباری از جمله خرید، قمار و اعتیاد جنسی

اختلالات اشتها

رفتارهای پرخطر

خودآزاری 6

افکار خودکشی

چنین رفتارهایی اغلب تلاشی برای انتشار یا فرار از نارسایی شدید ناشی از درد عاطفی است.

 

درد فیزیکی در مقابل درد عاطفی

در حالی که درد فیزیکی و درد عاطفی متفاوت است، تحقیقاتی وجود دارد که نشان می‌دهد هر دو نوع درد ممکن است شباهت‌های عصبی مشترکی داشته باشند. هر دو درد عاطفی و فیزیکی با تغییرات در قشر جلوی پیشانی و قشر سینگولات مرتبط هستند.

برخی از محققان استدلال می‌کنند که به جای اینکه درد عاطفی و درد فیزیکی را اساساً متفاوت بدانند، باید هر دو را بخشی از یک زنجیره وسیع‌تر درد تصور کرد. اما بسیاری از اوقات، درد جایی در وسط است.

 

درمان درد عاطفی

درمان درد عاطفی اغلب شامل رسیدگی به منبع اصلی علائم است، بنابراین درمان اغلب به تشخیص فردی بستگی دارد. شرایط روانی مانند اضطراب و افسردگی ممکن است با روان درمانی، دارو درمانی یا ترکیبی از این دو درمان شود.

 

روان درمانی

روان درمانی برای درمان احساسات ممکن است شامل استفاده از گفتار درمانی، از جمله رویکردهای خاص مانند درمان شناختی رفتاری (CBT) باشد.

CBT بر شناسایی افکار و احساسات منفی که به درد عاطفی کمک می کنند و سپس جایگزینی این افکار با افکار و رفتارهای انطباقی و واقعی تر تمرکز می کند.

 

داروها

گاهی اوقات ممکن است برای رفع علائم خاص درد عاطفی داروها تجویز شود. چنین داروهایی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

داروهای ضد افسردگی، از جمله مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) مانند پروزاک (فلوکستین) و زولافت (سرترالین).

داروهای ضد اضطراب، از جمله بنزودیازپین ها مانند والیوم (دیازپام) و زاناکس (آلپرازولام).

 

طب مکمل و جایگزین

گاهی اوقات درمان های جایگزین مانند طب سوزنی، تای چی، یوگا، بیوفیدبک، هیپنوتیزم، و مدیتیشن نیز ممکن است برای کمک به کاهش علائم درد عاطفی استفاده شود.

 

مقابله

درد عاطفی اغلب می تواند به اندازه درد فیزیکی احساس شود و حتی گاهی اوقات می تواند علائم درد را در سراسر بدن ایجاد کند. همچنین می تواند تأثیر مضری بر سلامت روانی کوتاه مدت و بلند مدت داشته باشد، بنابراین دریافت کمک و درمان مناسب مهم است.

از آنجایی که درد عاطفی می تواند بسیار ناراحت کننده باشد، مردم اغلب به مکانیسم های مقابله ای ناسالم، از جمله مواد مخدر و الکل روی می آورند. مشکل این است که اگرچه این روش‌ها ممکن است تسکین کوتاه‌مدت را به همراه داشته باشند، اما در درازمدت آسیب بیشتری به بار می‌آورند.

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

برخی از راه‌های سالم‌تر برای مدیریت علائم درد عاطفی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

صحبت کردن با کسی: حمایت اجتماعی برای بهزیستی عاطفی حیاتی است و صحبت کردن با یک فرد قابل اعتماد، چه یک دوست خوب یا یک مشاور، می تواند کمک کننده باشد.

ورزش کردن: نشان داده شده است که فعالیت بدنی برای بهبود خلق و خو مؤثر است، بنابراین می تواند راه خوبی برای مقابله با احساس درد عاطفی باشد. 9 از بین بردن احساسات خشم با دویدن دور بلوک، انتخاب بهتری نسبت به رفتار تهاجمی است. . قدم زدن بعدازظهر می‌تواند بیشتر از پیمایش بی‌پایان در پست‌های رسانه‌های اجتماعی، خلق و خوی شما را بالا ببرد.

تمرین تمرکز حواس: ذهن آگاهی، یک تمرین ذهنی که شامل تمرکز بر لحظه حال است، می تواند زمانی مفید باشد که در تلاش برای مقابله با احساسات دشوار مانند اضطراب، غم، اندوه و خشم هستید. این فرآیند نه تنها شامل آگاهی بیشتر از احساسات خود می شود، بلکه یادگیری پذیرش و کنار گذاشتن نیاز به کنترل یا حذف این احساسات را نیز تحت فشار قرار می دهد.

مهمتر از همه، اگر علائم درد عاطفی باعث ناراحتی قابل توجه یا اختلال در زندگی روزمره شما می شود، با پزشک یا متخصص سلامت روان خود صحبت کنید.

 

منبع  verywellmind

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا