چگونه بلوک عصبی ژنیکولار می تواند به زانو درد کمک کند؟

زانو درد مزمن می تواند تاثیر چشمگیری بر زندگی روزمره ما داشته باشد. به عنوان یک مفصل تحمل‌کننده وزن، زانوی شما در طول زندگی فشار زیادی را متحمل می‌شود که گاهی اوقات نتایج ناتوان‌کننده‌ای دارد. اگر از زانو درد مزمن رنج می برید، بلوک عصب ژنیکولار ممکن است گزینه درمانی خوبی برای شما باشد. در اینجا چیزی است که باید بدانید.

بلوک عصبی ژنیکولی چیست؟ 

اعصاب در تمام مفاصل بدن ما می پیچند و زانوی شما یک مفصل بزرگ و پیچیده است که از چهار استخوان تشکیل شده است: استخوان ران، استخوان درشت نی، نازک نی و کشکک. این استخوان ها توسط عضلات چهارسر ران، همسترینگ و ساق پا تثبیت می شوند.

رباط ها و غضروف ها اتصال و پشتیبانی بیشتری را فراهم می کنند. آنها عبارتند از:

رباط صلیبی قدامی (ACL) :استخوان ران را به استخوان درشت نی متصل می کند و مفصل زانو را تثبیت می کند.

رباط متقاطع خلفی (PCL) :از حرکت استخوان ران به سمت جلوی استخوان درشت نی جلوگیری می کند.

دو رباط جانبی، میانی و جانبی، زانو را از بالا به پایین با استخوان ران و درشت نی در یک راستا نگه می دارند.

بافت منیسک (جانبی و داخلی) حرکت آسان بین استخوان ران و درشت نی را فراهم می کند. غضروف اضافی کشکک را از پشت محافظت می کند. و برای حرکت راحت، کیسه های پر از مایع به نام بورسا، مفصل زانو را بالشتک می کند و از ساییدگی استخوان ها به یکدیگر جلوگیری می کند.

مسکن درد

در کل این مفصل شبکه پیچیده ای از اعصاب و شریان ها بافته شده است که در مجموع به عنوان اعصاب ژنیکولار شناخته می شود. بلوک عصب ژنیکولار از یک ماده بی حس کننده استفاده می کند که به دو طرف زانو تزریق می شود تا درد زانو را به دلایل مختلف تسکین دهد. این زانو درد ممکن است پراکنده باشد، فقط در شب اتفاق بیفتد، یا ممکن است ثابت باشد و در هر قدمی که برمی‌دارید اختلال ایجاد کند.

علاوه بر این، بلوک عصب ژنیکولی برای جراحی زانو می‌تواند باعث تسکین درد پایدار در هنگام بهبودی و توانبخشی این مفصل شود. این نوع کنترل درد، تسکین هدفمندی را مستقیماً در جایی که لازم است، بدون عوارض جانبی بالقوه داروهای ضد درد خوراکی ارائه می‌کند.

تشخیص

بلوک‌های عصبی ژنیکولی برای زانو درد استفاده می‌شوند، اما کاربردهای دیگری نیز دارند. هنگامی که علت درد شما مشخص نیست، این نوع تزریق مفصل می تواند به عنوان یک ابزار تشخیصی نیز استفاده شود. به عنوان مثال، اگر یک بلوک عصب ژنیکولی حداقل 50 درصد از درد زانو شما را تسکین دهد، نشان می دهد که شما ممکن است کاندیدای راه حل های درد دائمی مانند فرسایش رادیوفرکانسی باشید.

فرسایش با فرکانس رادیویی (RFA) برای درد زانو روشی است که از یک جریان الکتریکی ضعیف برای آسیب رساندن به اعصاب سیگنال دهنده درد در زانو استفاده می کند. بسیاری از بیماران تسکین درد طولانی مدت و افزایش تحرک را با RFA تجربه کرده اند.

بلوک عصب ژنیکولی چگونه کار می کند؟

یک بلوک عصبی ژنیکولی برای درد زانو در چندین مکان مختلف در زانوی شما قرار می گیرد. داروی بیهوشی اعصاب سیگنال دهنده درد در زانو را مسدود می کند. این هیچ بیماری زمینه‌ای که باعث درد می‌شود را درمان نمی‌کند، اما امکان انجام سایر درمان‌ها یا ورزش‌های توانبخشی را بدون درد فراهم می‌کند.

گاهی اوقات یک کورتیکواستروئید برای التهاب نیز تزریق می شود. اما بر خلاف سایر تزریقات مفصلی، بلوک عصب ژنیکولی اغلب صرفاً یک داروی بیهوشی بدون استروئید است.

فواید بلوک های عصبی ژنیکولی 

بلوک های زانو ژنیکولار دارای مزایای زیادی هستند که در زیر به برخی از آنها با جزئیات بیشتر اشاره می کنیم. به طور کلی، چندین مزیت وجود دارد که برای همه شرایط واجد شرایط برای این روش مشترک است.

برای شروع، بلوک ژنیکولار زانو با حداقل خطر عوارض جانبی یا عوارض کم تهاجمی است. این می تواند به تسکین درد با خیال راحت کمک کند تا بتوانید سایر درمان ها (مانند فیزیوتراپی یا سایر ورزش های هدفمند) را شروع کنید.

بلوک‌های عصبی ژنیکولی همچنین می‌توانند به شما کمک کنند از جراحی‌های تهاجمی‌تر زانو در زمانی که سایر روش‌های کنترل درد محافظه‌کارانه مؤثر نیستند، اجتناب کنید. این یک گزینه خوب برای افرادی است که واجد شرایط جراحی نیستند اما نیاز به کنترل درد بدون داروهای خوراکی دارند.

در نهایت، از آنجایی که بلوک عصبی ژنیکولی برای مؤثر بودن نیازی به استروئید ندارد، برای افرادی که به استروئیدها حساسیت دارند یا می‌خواهند از عوارض جانبی احتمالی استروئید اجتناب کنند، گزینه خوبی است.

مزایای دیگری نیز وجود دارد که منحصر به دلایل خاص زانو درد است.

آرتروز

استئوآرتریت یکی از شایع ترین علل زانو درد مزمن است. همچنین می تواند یکی از سرسخت ترین درمان ها باشد. برای استئوآرتریت صعب العلاج، محققان دریافته اند که یک بلوک عصبی ژنیکولی (با یا بدون کورتیکواستروئید) باعث تسکین درد می شود که حداقل دو هفته طول می کشد. برای افرادی که نگران عوارض جانبی استروئیدها هستند، این خبر خوبی است.

تحقیقات همچنین نشان داده است که کسانی که از درد زانو آرتروز رنج می برند و تسکین درد ناشی از بلوک عصب ژنیکولی را تجربه می کنند، کاندیدهای خوبی برای فرسایش طولانی مدت با فرکانس رادیویی هستند .

درد مزمن زانو

استئوآرتریت شایع ترین علت زانو درد مزمن است، اما این تنها علت نیست. نقرس، تاندونیت، و آسیب می تواند باعث درد و تورم شود که اپیزودیک یا ثابت است.

این شرایط با انواع روش‌های درمانی که شامل رسیدگی به وضعیت زمینه‌ای و در عین حال تسکین درد با بلوک عصبی زانو است، مورد بررسی قرار می‌گیرد.

با روش بلوک عصب ژنیکولی چه انتظاری می توانم داشته باشم؟ 

بر خلاف برخی از بلوک‌های عصبی که یک عصب را هدف قرار می‌دهند، یک بلوک عصبی ژنیکولی حداقل در سه مکان جداگانه در زانو برای بهترین نتایج قرار می‌گیرد. این اعصاب در بالای زانو، در داخل و خارج زانو و زیر زانو در قسمت داخلی ساق قرار دارند.

این روش به صورت سرپایی و با بی حسی موضعی انجام می شود. بهتر است یک دوست یا یکی از اعضای خانواده را بیاورید تا شما را به خانه برساند، اما آنها نیازی به انتظار طولانی نخواهند داشت. کل این روش کمتر از 30 دقیقه طول می کشد.

شما خود را روی تخت قرار می دهید و نواحی تزریق تمیز و استریل می شوند. یک داروی بی‌حس کننده که روی پوست اعمال می‌شود، در طول تزریق، راحتی را فراهم می‌کند. اگر در مورد این روش مضطرب هستید یا نگران درد هستید، با پزشک خود در مورد گزینه های آرام بخش خفیف صحبت کنید.

هنگامی که پوست شما بی حس می شود، پزشک از راهنمایی اشعه ایکس برای قرار دادن صحیح تزریق ها استفاده می کند، اما در اینجا تفاوت دیگری با سایر تزریقات مفصلی وجود دارد. این بار داروها به خارج از مفصل تزریق می شوند. این کار سیگنال درد را از جایی که اعصاب شروع می کنند قطع می کند (به جای اینکه منتظر بمانید تا زمانی که به خود مفصل برخورد کند).

ممکن است در عرض چند دقیقه شروع به کاهش درد کنید. ممکن است پزشک از شما بخواهد که کمی راه بروید تا ببیند آیا دارو فوراً اثر می‌گذارد (حتی اگر کاملاً مؤثر نباشد). بعد از 15 دقیقه یا بیشتر، شما را رها می کنند تا به خانه بروید و بقیه روز را استراحت کنید.

بهبود

مهم است که برای دستورالعمل های بهبودی خاص با پزشک خود صحبت کنید. این امر به ویژه در صورتی صادق است که همزمان شرایط زمینه ای یا سایر مشکلات سلامتی را درمان می کنید.

به طور کلی، برخی از دستورالعمل های رایج برای بهبودی شما وجود دارد. همانطور که در بالا ذکر شد، بهتر است در روز بلوک عصبی زانو، شخصی شما را به خانه برساند. برخی از افراد در پاهای خود بی حسی را تجربه می کنند، بنابراین رانندگی در 24 ساعت اول از جدول خارج می شود.

در این مدت حرکت کردن اشکالی ندارد، اما بهتر است از هر گونه فعالیت شدید خودداری کنید. این شامل ورزش یا ایستادن برای مدت طولانی است. روز را مرخصی بگیرید و استراحت کنید.

ممکن است متوجه تورم خفیف، کبودی یا درد در محل های تزریق شوید. داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی بدون نسخه مانند ایبوپروفن و ناپروکسن سدیم می توانند کمک کنند. فقط طبق دستور پزشک مصرف کنید. همچنین می توانید یخ را برای کاهش تورم در مدت 20 دقیقه در صورت نیاز استفاده کنید.

میزان درد خود را در روزهای بعد از عمل پیگیری کنید. نگه داشتن یک دفترچه خاطرات درد می تواند مفید باشد تا یادداشت کنید چه زمانی و آیا تغییری در درد خود احساس می کنید. طبیعی است که بلافاصله پس از انسداد عصبی برای درد زانو، یک افت شدید در درد احساس کنید، به دنبال آن قبل از تثبیت سطح درد، اندکی افزایش پیدا کند.

اثرات جانبی

اگرچه خطرات بلوک عصب ژنیکولار اندک است، اما توجه به آنها ضروری است. آنها می توانند شامل موارد زیر باشند:

  • حساسیت به دارو
  • خونریزی شدید
  • افزایش درد
  • آسیب عصبی
  • آسیب بافتی

این خطرات بسیار نادر هستند. بسیاری از این خطرات را می توان با استفاده از راهنمایی اشعه ایکس برای قرار دادن تزریقات و انجام عمل استریل کردن مناسب محل تزریق، پیشگیری کرد. اگر در گذشته واکنش آلرژیک به بیهوشی داشته اید، با پزشک خود صحبت کنید.

با این حال، هر زمان که یک روش پزشکی پوست را سوراخ کند، خطر عفونت وجود دارد. در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر با پزشک خود تماس بگیرید، زیرا ممکن است نشانه عفونت باشد:

  • گرما، قرمزی یا تورم بیش از حد در زانو
  • ترشح یا خونریزی در محل تزریق
  • تب
  • احساس عمومی ناخوشی

طول مدت تسکین درد

تسکین درد به اندازه هر بیماری که بلوک عصب ژنیکولار دریافت می کند فردی است. به طور کلی، اکثر بیماران بلافاصله پس از تجویز بلوک، سطحی از تسکین درد را تجربه می کنند. برای برخی از بیماران، درد به مدت چند ساعت کاملاً تسکین می یابد. برخی دیگر برای روزها، هفته ها و حتی ماه ها تسکین کامل یا جزئی را تجربه می کنند.

پیش بینی اینکه بلوک عصب ژنیکولی تا چه مدت درد را تسکین می دهد دشوار است. در مورد آنچه می توانید انتظار داشته باشید با پزشک خود صحبت کنید.

درمان های یکپارچه مدیریت درد

بلوک عصب ژنیکولی زمانی بهترین کار را انجام می دهد که بخشی از یک برنامه درمانی جامع باشد. این احتمال وجود دارد که سفر شما به سمت تسکین درد با یک بلوک عصبی شروع نشود. مهم است که درمان‌های یکپارچه مدیریت درد را که نه تنها شامل روش‌های مداخله‌ای، بلکه تغییرات سبک زندگی شامل رژیم غذایی، ورزش، و درمان‌های مکمل (مانند درمان فیزیکی یا بیوفیدبک) می‌شود، بررسی کنید.

همانطور که اشاره شد، با یک بلوک عصبی ژنیکولی موفق، ممکن است کاندیدای فرسایش فرکانس رادیویی نیز باشید. فرسایش با فرکانس رادیویی ژنیکول امکان تسکین درد طولانی مدتی را ارائه می دهد که عوارض جانبی کمی دارد و می تواند در صورت نیاز بدون عوارض جانبی تکرار شود.

مطالعه نشان داده است که تا شش ماه پس از یک روش فرسایش با فرکانس رادیویی، درد قابل توجهی کاهش می یابد. خطرات محدودی نیز با این روش همراه است و آن را برای افرادی که نمی توانند جراحی زانو انجام دهند گزینه خوبی است.

بلوک عصب ژنیکولی برای درد زانو می‌تواند کلیدی برای کمک به بازگرداندن زندگی‌تان باشد. امروز یک قرار ملاقات برای صحبت با پروفسور سیروس مومن زاده، فوق تخصص درد شناسی تعیین کنید!

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا