علل، علائم و درمان درد و فتق دیسک C1 - C2 در گردن

دو مهره اول در بالای ستون فقرات گردنی هستند. آنها با هم مفصل آتلانتواکسیال را تشکیل می دهند که یک مفصل محوری است
دو مهره اول هستند که مستقیماً زیر جمجمه قرار دارند. آنها به ما این امکان را می دهند که سرمان را همانطور که صدها بار در روز انجام می دهیم حرکت دهیم. در صورت آسیب دیدن نخاع، ناهماهنگی این مهره ها می تواند باعث ایجاد طیف وسیعی از مشکلات در سراسر بدن شود. خوشبختانه، اکثر ناهماهنگی ها فقط به درمان های غیر جراحی و غیر تهاجمی نیاز دارند.

علائم رایج ناهماهنگی مهره های C1 و C2 شامل درد در قسمت بالایی پشت، گردن و بالای سر است. همچنین می تواند باعث درد در پشت چشم ها، شقیقه ها و پشت گوش ها شود. سرگیجه، خستگی، حالت تهوع و بی حسی یک طرف زبان ممکن است رخ دهد.

مهره ها چه کار انجام می‌دهند؟

ستون فقرات از 33 استخوان روی هم به نام مهره تشکیل شده است. متخصصان پزشکی این سطوح فردی را به پنج بخش به نام‌های زیر دسته‌بندی می‌کنند:

  • ستون فقرات گردنی
  • ستون فقرات توراسیک (قفسه سینه)
  • ستون فقرات کمری
  • ستون فقرات خاجی
  • دنبالچه

مهره های ستون فقرات وظیفه محافظت از نخاع را بر عهده دارند که مجموعه ای از اعصاب است که پیام ها را بین مغز و بقیه بدن منتقل می کند. ستون فقرات و نخاع با هم توسط یک غشای محافظ پوشیده شده و ستون فقرات را تشکیل می دهند. از پایین جمجمه تا بالای باسن، ستون فقرات از همه اشکال حرکت پشتیبانی می کند - بلند شدن، چرخیدن در رختخواب، ایستادن، دویدن و خمیدن.

24 مهره اول (از جمجمه پایین می آیند) متمایز و متحرک هستند، اما بقیه به سمت پایین ستون فقرات جوش خورده و ثابت می مانند. گردن که از استخوان ساخته شده و با ماهیچه ها و رباط ها در جای خود ثابت می شود، در مقایسه با سایر مهره ها دارای بیشترین دامنه حرکتی است.

مهره C1 چیست؟

هفت مهره در ناحیه گردنی ستون فقرات همگی به یک دلیل کار می کنند - حرکت دادن گردن و نگه داشتن جمجمه در محل. به طور متوسط، سر انسان می تواند بین 10 تا 13 پوند وزن داشته باشد، با این حال استخوان های ستون فقرات گردنی کوچک ترین استخوان ها در بین مهره های ستون فقرات هستند. با این حال، دو مهره اول، C1 و C2، تخصصی ترین وظیفه را دارند. اجازه می دهد مجموعه ای منحصر به فرد از حرکات برای جمجمه.

مهره‌های گردنی C1 مستقیماً به جمجمه متصل می‌شوند، که امکان انجام هر گونه حرکت جانبی را فراهم می‌کند. قسمت بالای مهره‌ها، C1، دامنه حرکتی بیشتری نسبت به مهره‌های معمولی می‌دهد.

مهره C2 چیست؟

مهره C2 محوری است که مهره C1 به دور آن می چرخد ​​و به ما امکان می دهد جمجمه خود را از این طرف به سمت دیگر در یک حرکت افقی حرکت دهیم. مانند مهره های C1، مهره های C2 نسبت به سایر مهره هایی که در ستون فقرات پایین تر هستند، درجه حرکت بیشتری دارد. از آنجایی که ساقه مغز از طریق C1 و C2 گسترش می یابد، برای سیستم عصبی بسیار مهم است.

C1 در مقابل C2: آناتومی و محل ستون فقرات

مهره های گردنی معروف به C1 و C2 قسمت بالای ستون فقرات (گردن) را در پایه جمجمه تشکیل می دهند. این مهره‌ها  شکل منحصربه‌فردی دارند و سوراخ‌های مهره‌ای (فضاهای درون استخوان) دارند که به شریان‌های مهره‌ای اجازه می‌دهد تا از طریق مغز به مغز برسند و آن را با خون تامین کنند. این شکل گیری مهره ای فقط در ناحیه گردنی دیده می شود.

نام مهره های C1 و C2

مهره C1 به عنوان اطلس نامیده می شود - به همین دلیل به خاطر اسطوره یونانی که در آن تیتان اطلس آسمان را بالا نگه داشته است، نامگذاری شده است. مهره دوم، C2، با توجه به هدف آن - فعال کردن حرکت - محور نامیده می شود. وقتی با هم، اطلس C1 و محور C2 امکان چرخش و چرخش سر را فراهم می کنند، زیرا مهره های C1 مستقیماً به جمجمه متصل می شوند و از محور C2 خود می چرخند.

چند مهره گردنی وجود دارد؟

ستون فقرات گردنی در بالای ستون فقرات قرار دارد. علاوه بر مهره های گردنی اطلس C1 و محورC2، پنج سطح مهره اضافی در این ناحیه وجود دارد (در مجموع هفت سطح) که از بالا به پایین به عنوان C1-C7 طبقه بندی می شوند و گردن انسان را تشکیل می دهند. یک محل دیگر طبقه بندی آسیب در سطح گردنی وجود دارد که به عنوان آسیب C8 شناخته می‌شود که به آسیب ریشه نخاعی مربوط می شود که از ستون فقرات بین مهره های C7 و T1 خارج می شود.

وظایف طناب نخاعی گردن چیست؟

طناب نخاعی گردنی بالاترین بخش اعصابی است که در داخل مهره های گردن قرار دارند. این ناحیه از طناب نخاعی که توسط سطوح مهره‌ای C1-C7 نامیده می‌شود، همچنین حساس‌ترین ناحیه است، به این معنا که آسیب‌ها در این سطح بیشترین تهدید را برای زندگی دارند. مهره های این ناحیه، اطلس C1 و محور C2، از جمجمه شما حمایت می کنند، به شما امکان می دهند سر خود را بچرخانید و حرکت دهید و از نخاع محافظت کنید.

به بیان ساده تر، آسیب بیشتر بر روی نخاع، آسیب و از دست دادن عملکرد بیشتری را تجربه خواهد کرد. از آنجایی که نخاع گردنی بالاترین قسمت ستون فقرات است، SCIs در این بخش از ستون فقرات معمولاً شدیدترین اثرات را دارند.

مشکلات رایج در C1-C2

مشکلات در سطوح مهره C1-C2 ممکن است مهره ها، عصب نخاعی C2 و/یا نخاع را تحت تاثیر قرار دهد. چند نمونه از مشکلات در این سطح در گردن عبارتند از:

  • آرتریت . آرتریت در مفصل C1-C2 در بسیاری از سندرم های آرتریت سیستمیک مانند آرتریت روماتوئید یا سایر اسپوندیلوآرتروپاتی ها (سندرم های آرتریت نخاعی) شایع است. این وضعیت به دلیل سطوح بالای حرکت در مفصل C1-C2 است. خارهای استخوانی و سایر تغییرات دژنراتیو ممکن است در نهایت ریشه عصبی یا نخاع را تحت فشار قرار دهند.
    همچنین بخوانید:علل، علائم و درمان درد روماتیسم مفصلی یا آرتریت روماتوئید
     
  • کیست سینوویال - زمانی که کیسه های پر از مایع به دلیل دژنراسیون مفصل ایجاد می شود.

    همچنین بخوانید:درد کیست سینوویال و درمان آن

     
  • شکستگی . شکستگی مهره های C1 و C2 معمولاً با هم اتفاق می افتد. شکستگی ممکن است در اثر غواصی در آب کم عمق، سقوط، تصادف وسایل نقلیه موتوری و/یا ضربه زدن به مانع با پیشانی یا چانه. ضربه به C1-C2 همچنین ممکن است باعث آسیب شلاقی ، اسپوندیلولیستزیس، آسیب عصبی و/یا آسیب نخاع شود.
  • آسیب شریان مهره ای . صدمات در C1-C2 ممکن است شریان مهره‌ای را در این سطح تحت تأثیر قرار دهد در حالی که صعود به مغز یک چرخش عذاب‌آور دارد. صدمات شریان مهره ای در این سطح ممکن است منجر به شرایط عصبی جدی شود.
  • نورالژی اکسیپیتال . آسیب به عصب نخاعی C2 ممکن است منجر به سردرد ناشی از نورالژی اکسیپیتال شود.
    :همچنین بخوانید
    بلاک عصب اکسیپیتال برای رهایی از سردرد و میگرن

     
  • سندرم Crown dens . کلسیم از رباط های اطراف ممکن است بر روی لانه C2 رسوب کند. این رسوب باعث التهاب و کاهش تحرک مفصل C1-C2 می شود.

 

رسوب کلسیم بر مهره ستون فقرات

بسته به نوع آسیب، علائم مرتبط ممکن است در قسمت فوقانی گردن و/یا در سایر نواحی بدن رخ دهد.

علائم و نشانه های رایج ناشی از C1-C2

درد مهره‌ای در C1-C2 می‌تواند از یک درد مبهم تا درد شدید و سوزش در گردن متغیر باشد. درد C1-C2 ممکن است برای مدت کوتاهی ادامه یابد یا مزمن شود.

اگر ریشه عصبی C2 ملتهب یا زخمی شود، علائم اضافی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تشعشع درد تا پشت و/یا بالای سر
  • درد در شقیقه و/یا پشت چشم و/یا گوش
  • سندرم گردن و زبان که منجر به درد گردن و/یا سر همراه با بی حسی یا احساس غیر طبیعی در یک طرف زبان می شود.
  • حساسیت به نور
  • خستگی
  • سرگیجه
  • حالت تهوع

علائم آسیب عصبی C2 معمولاً در حالت دراز کشیدن تشدید می شود. ممکن است درد در شب افزایش یافته و باعث اختلال در خواب شود.

اگر نخاع در سطح C2 فشرده شود، می تواند باعث درد، سوزن سوزن شدن، بی حسی و/یا ضعف در بازوها یا پاها، از دست دادن کنترل روده و/یا مثانه و سایر مشکلات شود. موارد شدید آسیب نخاعی در C2 می تواند کشنده باشد زیرا تنفس و سایر عملکردهای حیاتی بدن ممکن است مختل شده یا متوقف شود. فلج بدن در زیر ناحیه آسیب دیده نخاع نیز ممکن است در برخی موارد رخ دهد.

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

 

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا