چه کسانی در معرض ابتلا به پوکی استخوان هستند؟

پوکی استخوان وضعیتی است که با تراکم استخوان پایین و تخریب ساختاری بافت استخوانی همراه است که باعث افزایش خطر شکستگی می شود. پوکی استخوان به خودی خود باعث درد یا علائم واضح نمی شود. عوارض ناشی از این بیماری، از جمله شکستگی مهره ها، ممکن است منجر به کمردرد و محدودیت حرکتی شود.

برای تشخیص زودهنگام پوکی استخوان و همچنین شناسایی افرادی که در معرض خطر شکستگی ناشی از این بیماری هستند، غربالگری عوامل خطر بر اساس سن و جنس توصیه می شود. اگر غربالگری خطر نسبتاً بالایی برای پوکی استخوان را شناسایی کند، ممکن است آزمایش تراکم استخوان (دانسیتومتری) تجویز شود.

به طور کلی، تمام زنان بالای 65 سال و زنان جوان یائسه با عوامل خطر باید از نظر تراکم استخوان پایین غربالگری شوند. برخی توصیه‌ها به زنان توصیه می‌کنند که در سن 50 سالگی غربالگری شوند در حالی که هیچ توصیه رسمی در ایالات متحده برای مردانی که کمتر در معرض خطر هستند وجود ندارد، به طور کلی توصیه می شود که مردان بالای 70 سال غربالگری شوند.

بازسازی استخوان و پوکی استخوان

استخوان از طریق فرآیند متفاوتی نسبت به سایر بافت‌های بدن که با تقسیم سلولی به دو قسمت رشد می‌کنند، تشکیل می‌شود. در عوض، استخوان تحت یک فرآیند مداوم شکستن سلول‌های قدیمی و ساخت سلول‌های جدید به جای آن‌ها قرار می‌گیرد. پوکی استخوان زمانی اتفاق می‌افتد که استخوان سریع‌تر از آنچه که می‌تواند اصلاح شود شکسته می‌شود و منجر به کاهش تراکم استخوان می‌شود.

فرآیند رشد استخوان را بازسازی می نامند. بازسازی استخوان شامل موارد زیر است:

  • اول، سلول های بزرگ به نام استئوکلاست ها آنزیم هایی را آزاد می کنند که سلول های استخوان موجود را تجزیه می کنند.
  • سلول های استخوانی تکه تکه شده در استئوکلاست پردازش می شوند یا "هضم" می شوند.
  • کلسیم و فسفر از سلول‌های استخوانی تکه تکه شده در فرآیندی به نام تحلیل وارد جریان خون می‌شوند .
  • سلول های دیگری به نام استئوبلاست ها انواع مختلفی از آنزیم ها، فاکتورهای رشد و هورمون ها را تولید می‌کنند که ماتریکسی از سلول ها را در فرآیندی به نام تشکیل استخوان ایجاد می کنند.
  • استئوبلاست ها به داخل ماتریکس جذب می شوند و به استئوسیت (سلول های استخوانی) تبدیل می شوند.

اکثر افراد بین سنین 18 تا 25، 2 به حداکثر توده استخوانی می رسند زمانی که بازسازی و تحلیل استخوان با سرعت یکسان اتفاق می افتد. با افزایش سن، هورمون‌هایی که بر بازسازی و تحلیل استخوان تأثیر می‌گذارند، تغییر می‌کنند و استخوان‌های بیشتری نسبت به بازسازی استخوان‌ها تجزیه می‌شوند.

چه کسانی به پوکی استخوان مبتلا هستند

پوکی استخوان یکی از شایع ترین مشکلاتی است که منجر به کمردرد در ایالات متحده می شود. سالانه 500000 شکستگی ستون فقرات به دلیل پوکی استخوان اتفاق می افتد.

از آنجایی که رشد استخوان به طور طبیعی در مراحل بعدی زندگی کند می شود، پوکی استخوان می تواند هم مردان و هم زنان بالای 50 سال را درگیر کند. بیشترین جمعیتی که تحت تأثیر پوکی استخوان قرار می گیرند، زنان یائسه هستند.

مردان و زنان تراجنسیتی که از درمان جایگزینی هورمون استفاده می‌کنند، در صورت حذف یا قطع مصرف هورمون‌ها ممکن است در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان باشند. با این حال، تحقیقات بسیار کمی در مورد سلامت تراجنسیتی ها برای تعیین اینکه آیا افراد تراجنسیتی به طور کلی در معرض خطر بیشتری برای پوکی استخوان هستند، انجام شده است.

پوکی استخوان به خودی خود باعث درد یا علائم واضح نمی شود. هنگامی که از دست دادن استحکام استخوانی باعث می‌شود ستون فقرات کمتر بتواند در برابر استرس های روزمره مانند سقوط جزئی یا حتی بلند کردن کیسه مواد غذایی از صندوق عقب ماشین مقاومت کند، عوارض ایجاد می شود.

شکستگی های در اثر فشار ناشی از پوکی استخوان

تنش های جزئی منظم می تواند باعث ایجاد شکستگی های کوچک در سراسر ستون فقرات شود. شکستگی ممکن است اولین علامت ظاهری پوکی استخوان باشد.

بخش پهن و مسطح مهره بخشی از ستون فقرات است که به دلیل استحکام کم استخوان بیشتر مستعد شکستگی است. هنگامی که مهره ها برای تحمل فشار روزانه وارد شده به ستون فقرات بسیار ضعیف باشد (مانند هنگام راه رفتن)، ممکن است فرو بریزد که به آن شکستگی فشاری می گویند. پوکی استخوان پیشرفته می تواند منجر به شکستگی های فشاری متعدد در سراسر ستون فقرات شود.

عوارض شایع پوکی استخوان

شکستگی ستون فقرات ناشی از پوکی استخوان می تواند منجر به طیف وسیعی از عوارض شود، مانند:

  • کمردرد در سطح شکستگی: کمردرد ممکن است به تدریج یا ناگهانی شروع شود و ممکن است شدید باشد. درد ریشه عصبی ناشی از پوکی استخوان کمتر شایع است.
  • قوز در قسمت فوقانی پشت که در آن مهره‌ها شکسته و در چندین مکان تا حدی فرو ریخته و باعث تغییر انحنای ستون فقرات شده است.
  • کوتاه شدن قد به دلیل شکستگی های متعدد در بدن مهره ها.
  • از دست دادن تحرک و بی ثباتی در حین فعالیت روزانه به دلیل ضعیف شدن استخوان ها.
  • عوارض تنفسی و قلبی عروقی زمانی که شکستگی های متعدد باعث کوتاه شدن تنه و فشرده شدن شکم می شود.
  • از دست دادن عزت نفس، از دست دادن استقلال، تغییر خلق و خو
  • به ندرت، آسیب عصبی

بسیاری از شکستگی ها بدون هیچ علامتی رخ می دهند یا ممکن است علائم بلافاصله احساس نشوند.

علائم شکستگی فشاری ممکن است به طور ناگهانی ایجاد شود. به عنوان مثال، فرد ممکن است زمین بخورد و شروع ناگهانی کمردرد را تجربه کند که در هنگام نشستن یا ایستادن بدتر می شود (قرار دادن وزن بر روی ستون فقرات). درد ناشی از شکستگی هنگام دراز کشیدن (کاهش وزن از ستون فقرات) احساس بهتری دارد.

چه زمانی استئوپروز ستون فقرات جدی است؟

پوکی استخوان در مراحل اولیه خود عوارضی با علائم واضح مانند کمردرد یا بی ثباتی ایجاد نمی کند. اگر پوکی استخوان در این مرحله از طریق غربالگری و مطالعات تشخیصی معمول تشخیص داده شود، معمولاً شدید نیست و می‌توان آن را به طور مؤثر برای به تاخیر انداختن یا جلوگیری از شکستگی مدیریت کرد.

در برخی موارد، پوکی استخوان ممکن است تنها زمانی تشخیص داده شود که شکستگی رخ داده باشد. اگر فردی مبتلا به پوکی استخوان تشخیص داده شده باشد و یک یا چند شکستگی در ستون فقرات یا لگن داشته باشد، ممکن است شدید در نظر گرفته شود. پوکی استخوان شدید ستون فقرات می تواند باعث درد و ناتوانی قابل توجهی در پشت یا گردن شود.

همچنین بخوانید:

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا