علت، علائم و درمان فتق دیسک C3 و C4 در گردن

استخوان‌های ناحیه گردن ستون فقرات که به مهره‌های گردنی معروف هستند، با شماره‌های 1 تا 7 از بالا شروع می‌شوند .دیسک ها به عنوان بالشتک بین مهره ها عمل می کنند. دیسک C3 و C4  که معمولاً به عنوان C3-C4 شناخته می شود، بین مهره های سوم و چهارم گردنی قرار دارد. هنگامی که دیسک پاره می‌شود یا فتق می‌کند، مرکز ژل مانند آن به بیرون رانده می‌شود و می‌تواند به اعصاب مجاور یا طناب نخاعی فشار وارد کند. علائم فتق دیسک C3-C4 ممکن است شامل گردن درد، سردرد، بی حسی، گزگز، ضعف و از دست دادن احتمالی کنترل روده یا مثانه باشد. با این حال، بسیاری از افراد مبتلا به فتق دیسک هیچ علامتی را تجربه نمی کنند.

آیا این یک اورژانس است؟

اگر علائم پزشکی جدی دارید، فورا به دنبال درمان اورژانسی باشید.

C3 و C4 چه چیزی را در بدن کنترل می کند؟

عصب C2 حس را در ناحیه بالایی سر ایجاد می کند. C3 به کناره های صورت و پشت سر حس می دهد. عصب گردنی 4 حرکت شانه به سمت بالا را کنترل می کند و یکی از اعصابی است که دیافراگم را کنترل می کند (عضله در پایین قفسه سینه که به شما کمک می کند نفس بکشید).

علائم فتق دیسک C3-C4

گردن درد

گردن درد ناشی از فتق دیسک C3-C4 می تواند به گردن، درست بالای دیسک محدود شود. در برخی افراد، درد گسترده‌تری در ستون فقرات گردنی و شانه‌ها و بالای قفسه سینه ایجاد می‌کند. اغلب با حرکت گردن بدتر می شود. بسته به قسمتی از عصب که توسط دیسک برآمده فشرده می شود، درد می تواند مبهم و دردناک باشد، یا ممکن است تیز، سوزان یا سرد باشد.

سردرد

هنگامی که دیسک C3-C4 فتق می کند، درد گاهی اوقات به سمت بالا گسترش می یابد و باعث سردرد می شود. درد معمولا در قاعده گردن و قسمت پایینی پشت سر است. اگر سردرد شدید باشد، می‌تواند باعث تنش عضلانی شود و سردرد بیشتر قسمت‌های سر را درگیر کند. سردردها اغلب می آیند و می روند و ممکن است به حرکت یا وضعیت گردن مربوط باشند.

بی حسی و گزگز

هنگامی که فتق دیسک در C3-C4 به اعصاب نخاع فشار می آورد، اعصاب می توانند سیگنال های بی حسی و گزگز را به مغز ارسال کنند. این نشانه آن است که دیسک اعصاب را فشرده می کند و بدون درمان می تواند باعث آسیب دائمی شود. بی حسی و سوزن سوزن شدن معمولاً در قسمت پایین گردن، قسمت بالایی پشت و بالای شانه احساس می شود. در برخی موارد، دیسک به خودی خود بهبود می یابد و علائم ناپدید می شوند.

ضعف و بی اختیاری

ضعف بازو و پا در صورت فتق دیسک C3-C4 ممکن است رخ دهد، زیرا دیسک می تواند به اعصابی که حرکت را کنترل می کنند فشار بیاورد. اگر فتق دیسک به بخشی از طناب نخاعی فشار بیاورد که عملکرد روده یا مثانه را کنترل می‌کند، ممکن است بی اختیاری - از دست دادن کنترل بر شروع و توقف دفع مدفوع یا ادرار، ایجاد شود. این علائم نشان دهنده نیاز به مراقبت اورژانسی پزشکی برای اطمینان از عدم آسیب دائمی به نخاع یا اعصاب است.

درمان فتق دیسک C3-C4

بسیار کمتر از فتق دیسک های گردنی پایین تر آن است. گردن درد همراه با فتق C3-C4 همراه با بی حسی یا سوزن سوزن شدن نیاز به مراقبت پزشکی دارد اما اغلب با استراحت، دارو و فیزیوتراپی بهبود می یابد و برطرف می شود. با این حال، گردن درد همراه با ضعف عضلانی یا از دست دادن کنترل روده یا مثانه نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد. در برخی موارد، ممکن است برای از بین بردن فشار روی نخاع به جراحی نیاز باشد.

درمانهای خانگی و غیر تهاجمی عبارتند از:

  • ورزش، کشش و فیزیوتراپی
  • مسکن ها
  • ریلکس کردن عضلات
  • گردنبند طبی
  • در صورت وجود عفونت، آنتی بیوتیک
  • تحریک الکتریکی پوستی عضلات

درمانهای کلینیکال و نیمه تهاجمی عبارتند از

بلاک عصب

بلاک عصب به منظور جلوگیری از عبور پیام عصبی از جمله پیام درد با استفاده از تزریق مواد بی حسی به عصب گفته می شود. بسیاری از گردن درد ها ناشی از اختلالات عصبی مانند تحت فشار قرار گرفتن عصب و حمله تومور به عصب هستند. برای درمان این درد ها و یا مطمئن شدن از این موضوع که اختلال یک عصب خاص مسئول درد گردن است می توان از بلاک آن عصب استفاده نمود. در کلینیک فوق تخصصی پروفوسور مومن زاده این تزریق با کمک دستگاه سونوگرافی انجام می شود. استفاده از دستگاه سونوگرافی باعث دید دقیق پزشک به ساختار های داخلی محل تزریق می شود و باعث کاهش عوارض جانبی و تاثیر قوی تر بلاک می شود.

برای درمان درد های ناشی از سرطان در ناحیه گردن که دائمی یا بسیار مقاوم هستند نیاز به تخریب کردن عصب مسئول انتقال پیام درد است. برای این کار از تکنیک بلاک عصب استفاده می شود.

اوزون تراپی

در درد با علت ساییدگی مفاصل گردن و غضروف های بین استخوان ها، هدف ازون در واقع کمک به ترمیم رباطهاست و مفاصلی که فاصله بین استخوان ها وجود دارد و هدف استخوان نیست. اوزون تراپی یک درمان جایگزین برای تزریق کورتیکواستروئید اپیدورال، تجویز اوزون (O 3 ) است. اوزون گازی با خواص ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی است که سال هاست در آرتروز مفاصل (زانو، لگن، شانه، دست و غیره)، در دردهای عضلانی مهره ای و کمردرد و سیاتیک توسط بیرون زدگی دیسک فتق ثابت شده است.

پرولوتراپی

برخلاف بسیاری از درمان‌های پزشکی که ممکن است فقط فواید موقتی داشته باشند، این درمان ایمن و ثابت شده تسکین پایداری را ارائه می‌کند. بسیاری از شرایط به خوبی به پرولوتراپی پاسخ می دهند، مانند سندرم فاست (آرتریت پشت و گردن)، شلاق، رگ به رگ شدن مفاصل، بیماری دژنراتیو دیسک، استئوآرتریت، آرنج تنیس بازان، رگ به رگ شدن، تاندونیت مزمن و غیره. پرولوتراپی با تحریک توانایی بدن برای ترمیم خود باعث تسکین درد طولانی مدت و اغلب دائمی می شود. محلولی از دکستروز غلیظ و بی حس کننده موضعی (از استروئیدها استفاده نمی شود) به رباط ها، تاندون ها یا کپسول های مفصلی آسیب دیده تزریق می شود. این محلول نه به عنوان یک ماده مغذی، بلکه با تحریک توانایی طبیعی بدن برای ترمیم این بافت‌ها عمل می‌کند و رشد الیاف رباط یا تاندون جدید را تشویق می‌کند.

تزریق استروئید اپیدورال گردن

با استفاده از فلوروسکوپی با کنتراست (هدایت اشعه ایکس)، محلول استروئیدی کورتیزون به فضای اپیدورال گردن، که لایه بیرونی کانال نخاعی است، تزریق می شود. هدف کاهش التهاب ریشه‌ها و بافت‌های عصبی مجاور است که معمولاً در اثر فتق دیسک یا سایر دژنراسیون ستون فقرات ایجاد می‌شود.

بلوک های شاخه داخلی

این روش می تواند به طور مستقل برای تسکین درد طولانی مدت استفاده شوند. همچنین می توان از آن برای شناسایی دقیق علت درد مفاصل فاست استفاده کرد و روش اولیه قبل از رادیوفرکوئنسی اعصاب شاخه داخلی است.

 

درمان با رادیوفرکوئنسی (RFA)

 

اگر مفصل فاست منبع درد باشد، ممکن است RFA در نظر گرفته شود. مفاصل فاست مفاصل کوچکی هستند که بین هر مهره قرار دارند که هم ثبات و هم انعطاف پذیری را برای ستون فقرات فراهم می کنند سندرم .فاست زمانی رخ می دهد که یک یا چند مورد از این مفاصل ملتهب یا تحریک شوند.با استفاده از فلوروسکوپی، یک سوزن مخصوص در نزدیکی عصب مفصل فاست قرار داده می شود تا امواج رادیویی گرمایش ایجاد کند که از رسیدن سیگنال های درد به مغز جلوگیری می کند. RFA معمولاً تسکین طولانی‌تری را فراهم می‌کند.  یک مطالعه نشان داده است که حدود 30 درصد از بیماران 3 سال پس از درمان RFA هنوز تسکین را تجربه می کنند.

تزریق نقطه ماشه ای

این تزریق‌ها معمولاً بدون تزریق محلول انجام می‌شوند و از یک سوزن بسیار نازک مانند سوزن طب سوزنی استفاده می‌کنند. در برخی موارد، مقدار بسیار کمی از بی حس کننده موضعی ممکن است برای کمک به آرام کردن یک بافت عضلانی تحریک شده یا نقطه ماشه استفاده شود.

سایر گزینه های تزریق ممکن است در دسترس باشد. تزریق‌ها معمولاً تسکین موقتی ایجاد می‌کنند، زیرا به جای درمان علت زمینه‌ای، التهاب را کاهش می‌دهند یا درد را مسدود می‌کنند. اگر تزریق به کاهش درد گردن کمک کند، همچنان مهم است که از این دوره زمانی برای ادامه تمرینات درمانی و اصلاح شیوه زندگی استفاده شود که ممکن است تسکین طولانی‌مدت‌تری داشته باشد.

در حالی که خطر نسبتاً کم است، تزریق ممکن است خطر عوارض جانبی را به همراه داشته باشد. تزریق معمولاً یکی از آخرین درمان‌هایی است که باید قبل از جراحی انجام شود

درمان دیسک گردن با لیزر

درمان درد با استفاده از لیزر انواع مختلفی دارد. برای درمان بیرون زدگی دیسک گردن با استفاده از لیزر مقداری از مایع داخل دیسک را تبخیر می کنند تا دیسک کوچکتر شده و به اعصاب خارج شده از نخاع فشار وارد نکند. همچنین می توان برای ریلکس کردن عضلات گردن از خاصیت گرمازایی لیزر استفاده کرد.


همچنین بخوانید:

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا