علت احساس داغی،حرارت و گرما در ران چیست؟

احساس خاص گرما، داغی و حرارت در ران می تواند گیج کننده باشد. ممکن است آن را به صورت احساس ریختن آب داغ یا درد داغ و سوزان تجربه کنید. گرما ممکن است در یک ناحیه خاص متمرکز شود یا ممکن است کل ران را تحت تاثیر قرار دهد.

بسته به علت زمینه‌ای، گرما یا درد در ران ممکن است در قسمت جلویی، بیرونی و/یا درونی یا پشت ران رخ دهد.

شرایط متعددی می تواند باعث ایجاد احساس گرما در ران شود، از جمله مشکلات عصبی، عضلانی و مفصلی. درد عصبی گاهی اوقات ممکن است به صورت گرما احساس شود که ممکن است در مراحل بعدی به درد شدید و شدیدتر تبدیل شود. درد ناشی از عضلات و مفاصل ممکن است به عنوان احساس گرما به دلیل فرآیند التهابی بافت های زیرین احساس شود.

در اینجا چند نمونه ذکر شده است:

رادیکولوپاتی

رادیکولوپاتی ناشی از تحریک ریشه عصبی یا فشردگی در نزدیکی ستون فقرات، می‌تواند باعث ایجاد علائم مختلفی در پا شود، از جمله احساس گرما در ران. رادیکولوپاتی از ریشه های عصبی کمری L1-L4 ممکن است باعث  شود :

  • درد در امتداد قسمت بیرونی ران که معمولاً در ناحیه ای به عرض 5 تا 8 سانتی متر است
  • بی حسی و ضعف در قسمت خارجی و/یا داخلی ران

احساس گرما در ران شما باشد، می تواند نشانه اولیه مشکلی باشد که در نهایت می تواند با درد و سایر علائم آزاردهنده همراه باشد. تنها راه برای اینکه مطمئن شوید چه اتفاقی در حال رخ دادن است مراجعه به پزشک است. اگر به یک بخش مرتبط با ستون فقرات مشکوک هستید، ممکن است برای آزمایشات و پیشنهادات درمانی بیشتر به یک جراح ستون فقرات ارجاع داده شوید.

سیاتیک

اگر مهره‌های L4 تا S1 در ناحیه کمر تحت تأثیر قرار گرفته باشند، احساس گرما در ران ممکن است با تابش درد در پشت ران و پایین پا تا پای همراه باشد. اگر عصب تحریک شده عصب سیاتیک باشد که از قسمت پایین کمر شروع می شود و به سمت پایین امتداد می یابد، به آن سیاتیک می گویند. منابع احتمالی این نوع فشرده سازی عصبی عبارتند از:

فتق دیسک در قسمت پایین کمر

• ساختارهای ستون فقرات فرسوده یا آسیب دیده

• تومورهای ستون فقرات هنگامی که درد ریشه ای از ریشه های عصبی نخاعی از قسمت تحتانی کمر به داخل ران، ساق پا و/یا پا منتهی می شود، به آن سیاتیک می گویند. سیاتیک معمولاً زمانی ایجاد می شود که یک یا چند ریشه عصبی از L4 تا S1 تحت تأثیر قرار گیرند.

درد رادیکولار معمولاً یک پا را در یک زمان تحت تأثیر قرار می دهد و به دلیل فشردگی ریشه عصبی ناشی از فتق دیسک کمر ایجاد می شود، تخریب ساختارهای ستون فقرات یا تومورها.

مرالژیا پارستتیکا

هنگامی که یک عصب در طول مسیر خود فشرده، به دام افتاده یا تحلیل می رود، به آن نوروپاتی می گویند. مرالژیا پارستتیکا به دلیل نوروپاتی عصب پوستی فمورال جانبی که یک عصب حسی سطحی در ران است ایجاد می شود. چند ویژگی معمولی عبارتند از  :

  • درد در پهلو و/یا جلوی یک یا هر دو ران
  • گزگز یا لرزش در داخل ران احساس می شود
  • درد عضلانی و بی حسی در ران

درد ممکن است با ایستادن و راه رفتن طولانی افزایش یابد و در هنگام نشستن کاهش یابد.

مرالژیا پارستتیکا معمولاً زمانی ایجاد می‌شود که فشار مستقیم عصب به دلیل لباس‌های تنگ، فشار ناشی از کمربند ایمنی، ضربه مستقیم یا اسپاسم عضلانی در لگن اتفاق می‌افتد. علل دیگر عبارتند از آسیب به عصب به دلیل دیابت شیرین، اعتیاد به الکل و مسمومیت با سرب. چربی شدید شکم نیز می تواند باعث مرالژی پارستتیک شود.

انواع دیگر دردهای عصبی در ران شامل نوروپاتی فمورال و انسدادی است. درد عصب انسدادی ممکن است علائمی را در قسمت داخلی ران ایجاد کند و نوروپاتی فمورال معمولاً باعث می‌شود علائم از ران به سمت زانو، ساق پا و/یا پا حرکت کنند.

سندرم درد تروکانتریک بزرگ (GTPS)

GTPS با طیفی از مشکلات در لگن تعریف می شود و ممکن است علائمی مانند گرما یا درد در کنار ران و لگن ایجاد کند. GTPS شامل:

  • تاندونوپاتی: درد مزمن تاندون
  • لغزش خارجی لگن : یک عضله یا تاندون روی استخوان دستگیره ای در بالای استخوان ران (استخوان ران) که تروکانتر بزرگتر نامیده می شود می لغزد و باعث درد و حساسیت می شود.
  • بورسیت تروکانتریک : التهاب حفره پر از مایع موجود در کناره لگن

GTPS معمولا باعث درد مزمن متناوب در کنار ران، لگن و باسن می شود. درد با فعالیت و در حالت دراز کشیدن روی سمت آسیب دیده افزایش می یابد.

آرتروز هیپ

آرتریت ساییدگی مفصل ران ممکن است باعث احساس گرما در جلو و کنار ران شود. علائم اضافی عبارتند از:

  • درد در امتداد پهلو و/یا جلوی ران، کشاله ران و ران
  • سفتی در لگن
  • قفل کردن، تق تق کردن، یا صدای ساییدن از مفصل ران در حین حرکات

احساس گرما و سایر علائم معمولاً با فعالیت، پس از نشستن طولانی مدت یا پس از بیدار شدن در صبح افزایش می یابد. گاهی اوقات، درد ممکن است تا زانو گسترش یابد.

اگر گرما، درد یا علائم دیگر در ران ایجاد شد، توصیه می شود با پزشک مشورت کنید. اگر علائمی مانند تب، حالت تهوع، مشکل در راه رفتن یا ایستادن دوباره مشاهده شود، ممکن است نشانه‌ای از بیماری‌های زمینه‌ای جدی مانند تومور، عفونت یا آسیب شدید عصبی باشد. پزشک می تواند علت دقیق علائم را تشخیص دهد و یک برنامه درمانی موثر را تدوین کند.

همچنین بخوانید:


همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا